Commercial Bank Grand Prix of Qatar

Kan det vara så att Dovi är den första föraren efter Stoner som förstår sig på Ducatin? Han kör ju bättre på den än på Yamahan förra året!
 
Nya kvalformatet: Blä så löjligt! Naturligtvis eftersom det tillkommit endast för att locka fler helt RR-okunniga och -ointresserade att titta, och då framför allt titta på reklamen mellan RR-snuttarna.
Fort ut, snabbt utvarv, ett-två kvalvarv, byta däck, ett-två kvalvarv till och så är det slut.
Så oerhört mycket sämre racing än en timmes lurpassande på varandra och vädret, något testvarv och lite småjusteringar och så fullt blås sista minuterna!

Dorna & Co fortsätter verkligen att göra sitt bästa för att förstöra all GP-racing!
Från att en gång ha varit en högdramatisk sport där man med bästa tillgängliga teknik åkte så fort som möjligt har Dorna & Co med helt vansinniga regler fått racingen att mer se ut som SMC-utflykter - hela gänget på rad med rejäla avstånd mellan. Och hojarna som används är inte så olika heller.
Sopor!
 
Nya kvalformatet: Blä så löjligt! Naturligtvis eftersom det tillkommit endast för att locka fler helt RR-okunniga och -ointresserade att titta, och då framför allt titta på reklamen mellan RR-snuttarna.
Fort ut, snabbt utvarv, ett-två kvalvarv, byta däck, ett-två kvalvarv till och så är det slut.
Så oerhört mycket sämre racing än en timmes lurpassande på varandra och vädret, något testvarv och lite småjusteringar och så fullt blås sista minuterna!

Dorna & Co fortsätter verkligen att göra sitt bästa för att förstöra all GP-racing!
Från att en gång ha varit en högdramatisk sport där man med bästa tillgängliga teknik åkte så fort som möjligt har Dorna & Co med helt vansinniga regler fått racingen att mer se ut som SMC-utflykter - hela gänget på rad med rejäla avstånd mellan. Och hojarna som används är inte så olika heller.
Sopor!

Undrar om det kan vara såpass enkelt att man tänkt fel?
Ut ur depån och runt: ca två minuter.
Ett flygande: nästan två till.
Inga tider öht förrän det är 11 minuter kvar.
En depårunda till och fyra till är borta?

Jag tycker det suger. 20 skulle det varit.
Detta är inte publikfriande, gräver man i popcornskålen missar man hela rasket.
 
En stor fördel med det nya kvalet är att de mindre teamen som kör Q1 får betydligt mer TV-tid vilket förhoppningsvis kan genererar mer pengar från sponsorerna och höja nivån på förare och hojar.

Att jämföra med tidigare årtionden när det fanns gott om pengar är inte rättvist och enligt mig gör Dorna helt rätt.
 
P€RRA;5776246 skrev:
En stor fördel med det nya kvalet är att de mindre teamen som kör Q1 får betydligt mer TV-tid vilket förhoppningsvis kan genererar mer pengar från sponsorerna och höja nivån på förare och hojar.

Att jämföra med tidigare årtionden när det fanns gott om pengar är inte rättvist och enligt mig gör Dorna helt rätt.

Klar poäng. T.o.m Edwards nämndes faktiskt.
 
Kan det vara så att Dovi är den första föraren efter Stoner som förstår sig på Ducatin? Han kör ju bättre på den än på Yamahan förra året!

Fullt möjligt. Och vore kul om Dovi får ett genombrott med pallplatser i år.
Men det kan ju också vara så att allt Rossis och de övriga Ducce förarnas tjat om Ducatin har lett till utveckling. Och Ducatin alltså är bättre i år än den var 2012.
Lite som ketchupflaskan.
En kämpar för att få av korken. Och gör 90% av jobbet. Näste som försöker får av korken.
 
Grymt ODUGLIGT format på kvalet, jag gillade det gamla formatet med rävspelet och den totala attacken på sista 5. Nu var det mer ett "jaha...?".

Talanglöst, och huvudskälet var att få mer luft mellan hojarna för rättvisare kval, jolååååsåatteeeeh, det gick ju bra (undrar vad som sades i hondastallet igår efter kvalet).

Njä. Det där var precis kass.
 
Tyckte det nya kvalsystemet var kanon! T.o.m FP var ju kul att titta på! :banana
Det enda negativa var väl att en kvart för Q2 kanske skulle vart lite längre.. men men, man kan inte få allt! :tummenupp
 
Det nya kvalformatet var en rejäl hit också. 2 x 15 minuter med fullt spjäll från alla på banan. Det är kul att titta på. :)

Medhåll! Dessutom med chansen att FP 1-3 blir som QP var förr, dvs tokgasande för en bra tid de sista 15 minuterna.

Så i stort sett har vi bytt ut tre FP och en QP mot en FP (FP4), tre QP och två Superpole-sessioner.
 
De tio snabbaste på de sammanslagna tiderna från FP1-FP3 oavsett CRT eller prototyp går direkt till Q2.
Övriga kör Q1 och de två snabbaste därifrån går vidare till Q2 där de kör för positionerna 1-12. Position 13-XX bestäms av resultat på Q1.

Bra om du läser på kvalreglerna innan du förtydligar dom så de inte blir fel :tummenupp

P€RRA;5776188 skrev:
Eller alkolås på datorn? :crash

"Gustav" ställde frågan hur kvalen fungerade 24 timmar innan mig, utan svar.

Det snabbaste sättet att få reda på nåt på SH är inte att fråga, det är att påstå fel saker. Det tog 20 minuter sen hade nån rättat mig.
 
Medhåll! Dessutom med chansen att FP 1-3 blir som QP var förr, dvs tokgasande för en bra tid de sista 15 minuterna.

Så i stort sett har vi bytt ut tre FP och en QP mot en FP (FP4), tre QP och två Superpole-sessioner.
Precis. Nu har fler pass fått mer betydelse tycker jag. Man såg också att det krävs taktik och lite smartness för att få till bra tider.
 
"Gustav" ställde frågan hur kvalen fungerade 24 timmar innan mig, utan svar.

Det snabbaste sättet att få reda på nåt på SH är inte att fråga, det är att påstå fel saker. Det tog 20 minuter sen hade nån rättat mig.
Vad vilel du ha reda på nu då? ;)
Jag frågade inte hur kvalen gick till. Jag svarade på en fråga om vilka pass som kördes när. :krama
/B. Esserwisser
 
Tyckte det var bra upplägg på kvalet. Det gav de snabbaste chansen att få bra varv oavsett fria eller ej, samt det pressar till snabbast möjliga varv man kan få ut av hojarna + däck. I like! Spännade 30 minuter istället för tråkiga 55 minuter och spännande 5.

Sen skönt med MotoGP.com-sändningen med engelska kommentarer som på något sätt kan göra rullande in och ur depån till nått spännande! :)
 
Tv-tider viasat
Warm-up 16.50
Moto3 17.45
Moto2 19.05
Moto-GP 20.30

Repriser på kvalen fram tills dess nu.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top