Härligt att polarisera debatten genom att kalla folk som är kritiska mot framstressade vacciner för antivaccinare och vaccinationsmotståndare.
Som att kalla folk som inte vill äta ruttna äpplen för äppelmotståndare. Givande helt enkelt.
Snyggt.
Meningen var inte att förolämpa någon, ber om ursäkt ifall du tolkade det så.
Däremot är jag gärna kritisk mot vaccinmotståndare, och anledningen till det är att de har jääävligt lite att komma med rent vetenskapligt. Oftast är det ren pseudovetenskap och hittepå. Någon ser en film på Youtube och påstår sej därefter veta bättre än typ hela världens samlade vetenskap.
Vaccinet mot SARS-CoV-2 är knappast "framstressat". Visst brinner det i knutarna, men alla vaccin som marknadsförs i civiliserade länder måste gå igenom omfattande tester och utvärderingar. Det är därför det tar sådan tid. Ett "smutsigt" vaccin med hyffsad verkningsgrad kan vilket lab som helst ta fram på någon vecka, men ett sådant skulle aldrig ta sej igenom en läkemedelsprövning.
Liknelsen med ruttna äpplen förstår jag inte alls. Utveckla gärna.
Precis, själv ställer jag främst frågan om ett vaccin kommer att vara effektivt mot ett virus som muterar och vilka risker finns?
Nu kommer vi ha en lång vinterperiod med corona till skillnad mot i våras då sommaren kom ganska snabbt. Är det så att vi får otrolig många smittade och dödsfall igen samtidigt som ett vaccin kommer är det lämpligt att ta det, annars inte, speciellt inte om vaccinet kommer nästa sommar. Jag vill också veta mer om långtidskomplikationer.
Alla virus (och allt levande också för den delen) muterar. Olika sorters virus muterar olika mycket.
Orthomyxovirus (influensa),
Rhinovirus (förkylning) och
Calicivirus (vinterkräksjuka) är exempel på virusfamiljer som muterar mycket. Det är en av anledningarna till att influensavaccin måste förnyas varje år.
Familjen Coronavirus däremot, muterar inte alls lika mycket. Utifrån vad vi vet om viruset i dagsläget kommer ett vaccin vara ganska effektivt i åratal, speciellt om många vaccinerar sej.
Känns lite ologiskt att du tycker vi ska vaccinera oss mot någonting som är mindre farligt än trafiken.
Dessutom skulle vi väl ändå snart ha flockimmunitet oavsett vaccinering?
Om det hade funnits ett vaccin mot trafikolyckor hade jag gärna tagit även det.
Du får leta upp inlägget där jag påstår att vi snart kommer uppnå flockimmunitet. Ser det inte någonstans.
Ska vi tolka vurmandet för vaccination som att plan A numera betraktas som misslyckad?
Flockimmunitet genom massinfektion var aldrig plan A och aldrig någon målsättning från officiellt håll, såvitt jag vet. Du får gärna länka till någon intervju med ansvariga i regering eller myndighet som uttalat sej att så var fallet.