Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lite av det jag tar med mig är ffa detta:

Denis Coulombier var ganska säker på att hans, von Schreebs och Alberts råd skulle hörsammas. Bevisen de hade presenterat var ju så överväldigande.

Men så svarade Tegnell:

Det fanns inget behov av det.

Fransmannen lyfte på ögonbrynen.

Anders Tegnell berättade att de ännu inte hittat några sekundärfall i Sverige – människor som smittats av någon i hemlandet. Det pågick alltså ingen samhällsspridning i Sverige ännu.

Coulombier kände en stigande frustration. Så där kunde man inte tänka. Om man handskades med ett helt nytt virus kunde man inte kräva perfekt data innan man fattade beslut.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Lite av det jag tar med mig är ffa detta:

Det du klippte ut har varit min bild av Tegnell och FHM sedan starten. Oförmågan att inse att man inte kan kräva bevisade data när man har att göra med något som är helt okänt, och att man i brist på bevis bör ta det säkra före det osäkra. Av någon outgrundlig anledning så har FHM med Tegnell i spetsen, under hela våren, gjort motsatsen. Det kan knappast ha varit av ekonomiska skäl, för det lär nog bli bra mycket syrare som det är nu, än vad det hade varit att göra som våra grannländer, dvs varit mer försiktig.

Raderad medlem 51742

Guest
Det du klippte ut har varit min bild av Tegnell och FHM sedan starten. Oförmågan att inse att man inte kan kräva bevisade data när man har att göra med något som är helt okänt, och att man i brist på bevis bör ta det säkra före det osäkra. Av någon outgrundlig anledning så har FHM med Tegnell i spetsen, under hela våren, gjort motsatsen. Det kan knappast ha varit av ekonomiska skäl, för det lär nog bli bra mycket syrare som det är nu, än vad det hade varit att göra som våra grannländer, dvs varit mer försiktig.

Precis min bild också. Det handlar om en oförmåga att fatta beslut i en komplex situation, där man inte tagit små men viktiga tidiga varningssignaler på allvar utan har agerat som om situationen var predikterbar eller att man skulle kunna göra den predikterbar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
4 697 nya smittade sedan i går, snart har nog Tegnell tillräckligt underlag för att fatta beslut.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Tegnell är som den man som kom körande på Tjörnbron, stannade då han upptäckte något avvikande, gick fram och tittade ut över kanten, återvände till sin bil och fortsatte oförklarligt färden rakt ut i den tomma intigheten innan han brutalt träffar vattenytan.

Skillnaden är att Tegnell kör en buss med tiotalet miljoner passagerare, aspackad och hög på sin självpåtagna prestige.

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Precis min bild också. Det handlar om en oförmåga att fatta beslut i en komplex situation, där man inte tagit små men viktiga tidiga varningssignaler på allvar utan har agerat som om situationen var predikterbar eller att man skulle kunna göra den predikterbar.

Jag tror att Tegnell har en släng av någon slags autism (på riktigt alltså). Han kan inte se självklara saker, utan måste ha bevis för allt innan han kan ta det till sig. Exemplet när han sa i TV att han inte förstod varför flygresenärer mellan Danmark och Grekland hade krav på munskydd eftersom det inte fanns ett enda fall av smitta som med säkerhet kunde påvisas ha skett på ett flygplan, var droppen. Han trodde alltså inte att Corona kunde smitta på flygplan, eftersom det inte hade bevisats vara så.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En månads eftersläpning pålagd och vi ligger fortfarande på en viss underdödlighet sedan mitten av augusti.

Inte för att jag tror det kommer hålla sig så länge nu med nuvarande ökningstakt.

Bifogat

• dead_9nov.png
    dead_9nov.png
    54 KB · Visningar: 7

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag tror att Tegnell har en släng av någon slags autism (på riktigt alltså). Han kan inte se självklara saker, utan måste ha bevis för allt innan han kan ta det till sig. Exemplet när han sa i TV att han inte förstod varför flygresenärer mellan Danmark och Grekland hade krav på munskydd eftersom det inte fanns ett enda fall av smitta som med säkerhet kunde påvisas ha skett på ett flygplan, var droppen. Han trodde alltså inte att Corona kunde smitta på flygplan, eftersom det inte hade bevisats vara så.

Ja, du kan nog ha rätt i det.

Vi vet att det smittar om vi står närmare varandra än 2m på ICA, men det är totalt ofarligt att packa folk som sardiner i ett aluminiumrör som cirkulerar luften, för ännu vet vi inte om någon har smittats på det viset...

Ändå är det alltid utgångsscenariot i alla filmer om virus som sprids, att någon sprider det på ett flygplan, sedan skingras alla som har varit på det flygplanet till andra flygplan på en stor flygplats, och vips har ett virus från Colombia spridits på Island, Japan, Dubai, Europa och flera städer i USA....

Steffo K

Gick med
25 May 2009
Hoj
Ja, du kan nog ha rätt i det.

Vi vet att det smittar om vi står närmare varandra än 2m på ICA, men det är totalt ofarligt att packa folk som sardiner i ett aluminiumrör som cirkulerar luften, för ännu vet vi inte om någon har smittats på det viset...

Ändå är det alltid utgångsscenariot i alla filmer om virus som sprids, att någon sprider det på ett flygplan, sedan skingras alla som har varit på det flygplanet till andra flygplan på en stor flygplats, och vips har ett virus från Colombia spridits på Island, Japan, Dubai, Europa och flera städer i USA....

Jag började fundera i de banorna redan i mars-april när han vecka efter vecka fick dementera förra veckans uttalanden, och gjorde det med en axelryckning varje gång. Vem som helst skulle ha skämts och tyckt att det var jobbigt att hela tiden få backa på sina relativt färska påståenden, men inte Tegnell. Han såg bara nya siffror, drog slutsatserna för ögonblicket och gick ut med dessa med lugn och trygg ton. Men flygplansuttalandet var liksom spiken i kistan.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Självklart kan man bli smittad om man befinner sig nära varandra var man än är. När det gäller flygplan tror jag inte luften cirkulerar särskilt mycket utan den byts ut helt inom några få minuter men ett par säten runtomkring den smittade riskerar själva att bli smittade. Vissa platser ger också större risk. Googlade lite och hittade det här:
https://www.businessinsider.com/evi...ads-on-long-airplane-flights-2020-9?r=US&IR=T

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
För fem veckor sen fick syrrans ”barn” (27år) ont i hela kroppen.
Han blev orolig å fick testa sig för Corona. Vilket han hade.
Han var bara dålig ett dygn. Han träffa båda sina föräldrar . Men dom smittades inte.
Fick reda på det här idag.
Han var idag på provning om han har antikroppar
Men har inte fått svaret än

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
För fem veckor sen fick syrrans ”barn” (27år) ont i hela kroppen.
Han blev orolig å fick testa sig för Corona. Vilket han hade.
Han var bara dålig ett dygn. Han träffa båda sina föräldrar . Men dom smittades inte.
Fick reda på det här idag.
Han var idag på provning om han har antikroppar
Men har inte fått svaret än

Det blir nog milt eller kortvarigt för de flesta men när träffade han sina föräldrar?
Hur många dagar innan han själv kände sig sjuk eller efter att han kände sig bra?

Sven Wollter som vi säkert alla läst om idag höll sig länge borta i norrland men åkte ned till Stockholm och träffade sitt barn med familj varav en var sjuk. Han försökte vara försiktig och höll avstånd men insjuknade och klarade sig tyvärr inte. Han hade feber men inga andningsbesvär eller hosta.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det blir nog milt eller kortvarigt för de flesta men när träffade han sina föräldrar?
Hur många dagar innan han själv kände sig sjuk eller efter att han kände sig bra?

Han fick bara hux flux ont i kroppen på en tisdag. Dagen därpå kände han sig frisk.
Han träffa föräldrarna på fredagen tydligen men höll avstånd

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Sven Wollter som vi säkert alla läst om idag höll sig länge borta i norrland men åkte ned till Stockholm och träffade sitt barn med familj varav en var sjuk. Han försökte vara försiktig och höll avstånd men insjuknade och klarade sig tyvärr inte. Han hade feber men inga andningsbesvär eller hosta.

Som den systemtrogne kommunist han var så har han antagligen följt Tegnells rekommendationer, armlängds avstånd, inga munskydd, uppträdande inför max 50 personer, och varför skulle han ha undvikit tex flyg när Tegnell sagt att virus inte smittar på flygplan?

Nu smittades han iofs i hemmet som av naturliga skäl är den vanligaste platsen man smittas på.
Men frågan som kvarstår är hur den smittade familjemedlemmen fick viruset?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM