Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Hur ser reglerna ut för munskydd i Sverige nu? (Expat, så inte insatt)

Som vanligt vad jag vet, inga reglar alls. Tegnell och FHM tror munskydd bidrar till ökad smittspridning. Personligen tror jag det finns en viss spridning om man tar i skyddet och kontaminerar andra ytor men det är handsprit och god handhygien som krävs. Hellre det än att folk nyser och hostar rakt ut och smittan sprids via luften vilket det förmodligen gör i större utsträckning än vad de flesta tror. Hade gärna sett munskyddskrav i kollektivtrafik och butiker.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Som vanligt vad jag vet, inga reglar alls. Tegnell och FHM tror munskydd bidrar till ökad smittspridning. Personligen tror jag det finns en viss spridning om man tar i skyddet och kontaminerar andra ytor men det är handsprit och god handhygien som krävs. Hellre det än att folk nyser och hostar rakt ut och smittan sprids via luften vilket det förmodligen gör i större utsträckning än vad de flesta tror. Hade gärna sett munskyddskrav i kollektivtrafik och butiker.

Jag har för mig att en bekant tvingades bära munskydd på flyg/tåg nyligen, men det kanske var vid utlandsresa?
Det var dock inget mina bekanta hade något emot.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Nähmän, vilken skräll!?
https://www.expressen.se/tv/nyheter/munskydd-fungerar-battre-an-vad-man-tidigare-trott/

Kan inte låta bli att undra om det är politik bakom? :va
Har deras smittskyddsmyndighet blivit hindrade av Trump-administrationen att berätta detta tidigare?
Eller har Biden legat på för att han vill se mask på alla?
Eller en kombination av båda förstås...

..eller att de väntar med positiv coronainformation efter valet som Trump pratade om innan men han säger ju också väldigt mycket. Han riktade iof in sig på att de medvetet dröjer med vaccin till efter valet om jag inte minns fel. Nu direkt efter valet, mask skyddar effektivt & vaccin skyddar 90%.

Som jag nämnt tidigare. Den sydkoreanska experten var mycket förvånad när de i väst inte rekommenderade munskydd. Asien har haft andra utbrott och de vet att mask skyddar sen tidigare så en tanke han hade var att de i väst ville att sjukvården skulle få alla munskydd då tillgången är relativt låg här. Har experter så olika uppfattning och kunskap?
Tror jag läst att Tegnell vet att munskydd skyddar effektivt på sjukhus men det finns inga studier på munskyddets effektivitet ute i samhället men för de flesta normalbegåvade är det klart att det ger ett visst skydd.
Sydkoreanska "Tegnell" har ju iaf gjort ett mycket bättre jobb med 487 döda och under 28000 smittade hittills. Då får man tänka på att de har 50 miljoner invånare och att viruset är exponentiellt. Alla bär munskydd i Sydkorea men enligt Tegnell borde smittan då spridas mer fast det finns många andra skillnader som bidrar stort som snabb smittspårning via mobiler. De använder teknik och knåpade ihop en app tidigt som folk laddade hem.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag har för mig att en bekant tvingades bära munskydd på flyg/tåg nyligen, men det kanske var vid utlandsresa?
Det var dock inget mina bekanta hade något emot.

Det är sant, flygbolag kräver munskydd och de delar också ut dem. Vet inte hur det ser ut vid inrikesflyg men Sverige har inte vad jag vet några krav för allmänheten.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Som någon skrev, och såvitt jag vet, så är det bara vissa(alla?) flybolag som har tvång.

Så inte ens en mjuk rekommendation? Hejsan.. konstigt att det är flest fall i Sverige kontra våra nordiska grannar per capita då...(nä det är inte Sveriges testkapacitet som är i världsklass, Strandhäll..)

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Tänkvärt:

Varje år dör det cirka 90 000 personer i Sverige. 6 000 dödsfall är därför inte en alltför uppseendeväckande siffra.
År 2002 bodde det färre människor i Sverige än idag, men det dog 95 000 personer det året.
Om det i år skulle dö 96 000 personer vore det alltså inte exceptionellt.

En stor del av de 6 000 personerna som dött med covid-19 är dessutom personer som redan innan pandemin befann sig i livets slutskede och sannolikt hade dött av någon annan anledning inom kort.
Coronapandemin har alltså inte tagit 6 000 liv som annars hade funnits kvar 2021.
Statistik från i våras bekräftade att det var väldigt sällsynt med dödsfall bland personer under 50 och att en stor majoritet av de döda var över 70 år gamla

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tänkvärt:

Varje år dör det cirka 90 000 personer i Sverige. 6 000 dödsfall är därför inte en alltför uppseendeväckande siffra.
År 2002 bodde det färre människor i Sverige än idag, men det dog 95 000 personer det året.

En stor del av de 6 000 personerna som dött med covid-19 är dessutom personer som redan innan pandemin befann sig i livets slutskede och sannolikt hade dött av någon annan anledning inom kort.
Coronapandemin har alltså inte tagit 6 000 liv som annars hade funnits kvar 2021.
Statistik från i våras bekräftade att det var väldigt sällsynt med dödsfall bland personer under 50 och att en stor majoritet av de döda var över 70 år gamla

Bra, det funkar bara om alla dessa som inte dör inte heller uppsöker sjukvården. Det är inte dödsfallen som är problemet i sak för det är bara siffror hos Skatteverket. Men när sjukvården och inte minst dess personal kollapsar blir sekundärskadan av betydelse. Tänkvärt.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tänkvärt:

Jag vill inte vara dryg, men detta kommer upp nästan varje vecka av någon som av någon anledning vill förminska riskerna med Covid-19. Dödstalen i år av normala orsaker är relativt sett låga eftersom folk inte lever normalt, så årets överdödlighet är inte jämförbar rakt av med ett normalår, och varför tas det hela tiden upp exempel på extremår när man försöker förminska Covid-19?

Det stora problemet för samhället är inte att det dör lite fler gamla och multisjuka som troligen skulle ha dött ändå inom ett halvår. Problemet är att det även dör en del yngre som hade mycket kvar att leva och framför allt att så många av de som smittats får allvarliga men som kan vara livslånga (nedsatt lungkapacitet, förlorat smak och luktsinne, huvudvärk som inte ger sig, mental trötthet som gör att de inte orkar koncentrera sig etc etc.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Ja fast vi får inge veta. En ung fitness å en ung influenser. Ok men hade dom ingen underliggande sjukdom. Det får vi aldrig reda på. Syrran som är sjuksköterska sa: det är nog så:tummenupp
Så jag är inne på den anledningen att övervägande folk som dött i Corona skulle inte heller levt 2021.
Syrrans ”unge” hade antikroppar nu fick han reda på:)

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alla får tro som dom vill. Om nån tycker Coronan är det värsta som hänt mänskligheten får dom tro det:smasha

Det beror ju på tidsperspektivet, är det det värsta som har drabbat mänskligheten dom senaste 2000 åren, nej, är det det värsta som har drabbat mänskligheten under 2020?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tipset när man läser vetenskapliga artiklar är att bläddra ner till, Conclusions och börja där. Ofta räcker det ganska långt att bara läsa det stycket.

Detection of coronavirus RNA, including SARS-CoV-2, in hospital and other ventilation systems has been reported, as well as nosocomial and HVAC associated outbreaks8,9,10,11,12,13. In particular, MERS coronavirus, closely related to SARS-CoV-2, has caused major hospital associated outbreaks9,10,11,12. Also, growing concern about aerosol transmission of SARS-CoV-2 has recently been ventilated42. Here we present further evidence for SARS-CoV-2 ability to disperse from patients to ward vent openings as well as detection of viral RNA in ventilation exhaust filters located at least 50 m from patient room vent openings. Although we could not conclude that the viral samples in this collection retained infective ability, the distance at which we detected RNA suggests that there may be a risk for airborne dissemination and transmission, especially at much closer distances to contagious persons in confined spaces, both in and outside hospital environments. We therefore find it reasonable to take precautionary measures against airborne transmission and that further investigations are necessary.

Raderad medlem 51742

Guest
Det där är ju något som Dr John Campbell återkommer till gång på gång i sina videos, bl.a. vikten av luftutbyte, t ex genom tvärdrag i butikslokaler och liknande.

Verkar vara en faktor som man i stort sett bortsett ifrån, även internationellt. Kanske är tyskarna undantaget. De tycks ha vädringsreflexen i sitt DNA.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Man har alltså provtagit vid frånluftsdonen i patientrummen och hittat smitta där samt även i frånluftsfiltret?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Så förstod jag det iaf

Ok. Detta var således ett väntat resultat.

Att det kan förekomma virus i inomhusluften efter tex en nysning av en smittad är rimligt. Den luften med viruspartiklarna ventileras precis som den skall via frånluften

Jag vill tillägga då att man så vitt jag vet i princip inte kör med roterande vvx på en iva-avdelning samt att just som påvisas HEPA-filtret fångar eventuella viruspartiklar. Risken för överföring till tilluften borde minimal, till/frånluften är helt separerade och avluften går ut på taket.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...