Det är precis som med allt annat som kan uppfattas som "avvikande" fakta och man talar inte ur skägget.Siffror som pekar fel och myndigheter som har en...ska vi säga...annan beskrivning.
Jag har svårt att se att det är Tegnells fel att Sverige har bland Europas lägsta sjukhuskapacitet.Det är nog för sent nu, våren anländer samtidigt som många börjar vara vaccinerade.
Även om dom planterar viruset på flera platser i Norge så tror jag inte det kommer spridas särskilt mycket. R0 är redan under 1 i våra grannländer och snart även i Sverige.
Så nu kan vi nog snart börja summera slutresultatet, Norge ligger kring 143 döda per miljon, den siffran hade vi passerat 18 april 2020 och drygt ett år senare slår vi norrmännen med nästan en tiopotens.
Tack Tegnell!
"...ALLA beslut MÅSTE vara..." Så har det väl aldrig varit ens i huvudsak?I Sveriges del är detta troligen kopplat till en tradition i att alla beslut måste vara evidensbaserade...
Nu märker du ord och tar frågan ur sitt sammanhang. Vad det handlade om var hur man förhåller sig till beslutsfattande i frågor av medicinsk karaktär som påverkar folkhälsan."...ALLA beslut MÅSTE vara..." Så har det väl aldrig varit ens i huvudsak?
Invandringsprojektet, är det evidensbaserat(map på vad?)?
Skatterna är evidensbaserade hurdå? Skattepolitiken skiljer ju mellan partierna(någon vill höja här och sänka där, någon vill ta bort skatt X och lägga till skatt Y) - är alla varianter evidensbaserade(map på vad?)?
Reglerna för vad som gäller kring föräldrapenning är evidensbaserade(map på vad?)?
Att behöva ansöka om bygglov?
"...ALLA beslut MÅSTE vara..." Så har det väl aldrig varit ens i huvudsak?
Invandringsprojektet, är det evidensbaserat(map på vad?)?
Skatterna är evidensbaserade hurdå? Skattepolitiken skiljer ju mellan partierna(någon vill höja här och sänka där, någon vill ta bort skatt X och lägga till skatt Y) - är alla varianter evidensbaserade(map på vad?)?
Reglerna för vad som gäller kring föräldrapenning är evidensbaserade(map på vad?)?
Att behöva ansöka om bygglov?
Ok det var inte min avsikt.Nu märker du ord och tar frågan ur sitt sammanhang. Vad det handlade om var hur man förhåller sig till beslutsfattande i frågor av medicinsk karaktär som påverkar folkhälsan.
Du avser om jag fattar det rätt alla beslut som avser "frågor av medicinsk karaktär som påverkar folkhälsan"? Inte ALLA beslut(generellt) som jag uppfattade det?I Sveriges del är detta troligen kopplat till en tradition i att alla beslut måste vara evidensbaserade, vilket funkar för framtagandet av allmänna folkhälsoråd i normala fall, men inte när man måste ta snabba beslut.
Nej, precis. Menar naturligtvis inte ALLA beslut generellt, utan alla beslut i denna typen av frågor och sammanhang. Sen finns det säkert en massa undantag även där, så kanske borde skrivit "i huvudsak" istället.Ok det var inte min avsikt.
Du avser om jag fattar det rätt alla beslut som avser "frågor av medicinsk karaktär som påverkar folkhälsan"? Inte ALLA beslut(generellt) som jag uppfattade det?
Det har ju blivit rätt vanligt (i synnerhet i Sverige) att man kamouflerar politiska argument som vetenskapliga argument, t ex genom att man angriper sin politiska motståndare genom att hävda att dennes argument inte bygger på vetenskap utan snarare är populistiska. Det blir väldigt ofta "forskningen säger..." som man slänger i huvudet på folk och inte minst media förenklar ofta på det sättet.Nu inser jag hur lurad jag varit av förklaringen som cirkulerat om att Sverige har haft krav på evidens.
Nu när du påpekar att kejsaren är naken så inser man ju hur de flesta beslut i samhället tvärtom huvudsakligen är känslomässig symbolpolitik.
Tänk så lätt man låter sig luras av att såna som Markus Oskarsson hittar på några förklaringar som känns rimliga och som sedan sprids vidare i media så att det blir någon slags sanning.
Väldigt vanligt när media och allmänhet förhåller sig till vetenskap är att man tror att vetenskapen bevisar någon slags slutgiltig sanning enligt ett s.k. deduktivt resonemang ("om A är sant, så är B sant"), medan det i själva verket inte handlar om så direkta orsakssamband, annat än i vetenskapsteoretiska resonemang. Det finns istället olika teorier som har olika styrka och är tillämpbara i olika sammanhang och där det inte sällan är så att experter kan komma till olika slutsatser som var och en kan ha en tillämpning i ett visst sammanhang. Till och med inom fysiken finns det den typen av motsägelser. Vi använder oss fortfarande av Newtons teorier i många sammanhang, trots Einsteins senare relativitetsteori. Einstein är i sin tur fortfarande relevant trots motsägelserna med den senare strängteorin osv.Inte för att mandat att ta beslut - som påverkar andra - finns bara för att det sker ur någon sorts evidensbaserad vinkel men generellt sett så tycker jag att det ffa är lite för mycket appeal to authority, speciellt när någon expert uttalar sig i media(som tvåtaktarn ovan skriver). Att en förklaring känns rimlig innebär inte att den är rätt.
Visa mig empirin/datan som stödjer det ni påstår? Var är siffrorna på det som ni observerat i verkligheten - och som stödjer det ni säger? Alldeles för lite av den typen av frågor.
Facebook kovänder om virusteorier efter att Biden aviserat utredning
Inlägg som påstår att covid-19 härstammar från ett laboratorium kommer inte längre att bannlysas från Facebooks plattformar.Omsvängningen i policyn kommer sedan USA:s president Joe Biden bett underrättelsemyndigheter att utreda virusets ursprung.www.di.se
En ursäkt ifrån dom som kastade konspirationskortet på dessa människor kanske?
”I ljuset av pågående utredningar om ursprunget till covid-19 och efter att ha konsulterat experter på hälsomyndigheter, kommer vi inte längre att ta bort påståenden från våra appar om att covid-19 har skapats av människor eller i ett laboratorium”, lyder ett uttalande från Facebook.
Jag kan inte bedöma hur troligt det är att smittan härstammar från ett laboratorium, men agerandet från Facebook är ändå så oerhört korkat. Det finns ett fenomen som kallas inattentional blindness som innebär att vi missar saker som sker mitt framför oss, trots att de är uppenbara, ifall de är oväntade och vi inte är inställda på att leta efter dem (något som förresten alla som kör mc ofta får uppleva). Se t ex denna studie där 83% av experterna missade det uppenbara. Problemet illustreras även i denna video:Facebook kovänder om virusteorier efter att Biden aviserat utredning
Inlägg som påstår att covid-19 härstammar från ett laboratorium kommer inte längre att bannlysas från Facebooks plattformar.Omsvängningen i policyn kommer sedan USA:s president Joe Biden bett underrättelsemyndigheter att utreda virusets ursprung.www.di.se
En ursäkt ifrån dom som kastade konspirationskortet på dessa människor kanske?
”I ljuset av pågående utredningar om ursprunget till covid-19 och efter att ha konsulterat experter på hälsomyndigheter, kommer vi inte längre att ta bort påståenden från våra appar om att covid-19 har skapats av människor eller i ett laboratorium”, lyder ett uttalande från Facebook.
Israel säger sig ha vaccinerat sig fram till flockimmunitet så dom öppnar upp landet!
Med nästan lika många innevånare (9milj) som Sverige (10milj).
När kommer vi dit?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |