Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Intressant lyssning om flockpsykologi och hur rädslan blir en större fara för samhället än själva viruset.
Över en timme lång men man kan lyssna på honom istället för radion medans man gör någonting annat.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
No worries mate! Citat från DN/SVT/KTH.

"Låga halter av coronavirus storstädernas avloppsvatten

Att mäta virushalter i avloppsvatten har under pandemin varit en metod för att få en uppfattning om åt vilket håll smittspridningen är på väg.

I Stockholm, Göteborg och Malmö påvisas fortfarande låga halter av coronaviruset, rapporterar DN.

– Jämfört med för fyra veckor sedan ligger vi lite högre, men det viktigaste är att vi inte ser någon uppgång de senaste veckorna, säger Zeynep Cetecioglu Gurol vid KTH, till tidningen."

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Det finns ingen sammanställning om allt annat som finns i vårt avloppsvatten? Det hade varit intressant att veta, och sortera in resultaten i dom olika områdena också, så man får en bild av vad folk generellt sysslar med där.

Raderad medlem 51742

Guest
Tydligen finns det ett samband mellan vaccinationstäckning och valdeltagande.
Eftersom S är ett parti som brukar gynnas av högt valdeltagande tror jag nu de har valstrategin klar - vaccinera så många som möjligt så vinner de valet.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Det finns ingen sammanställning om allt annat som finns i vårt avloppsvatten?
Politiskt känsliga uppgifter. Sammanställningar svårthittade för gemene man.
Citat: "Medan cannabisbruket minskat ökar bruket av amfetamin och kokain i Gävle kommuns avloppsvatten. Det visar den vattenanalys som ligger till grund för den årliga rapport som sammanställs av kommunens drogsamordnare. I en jämförelse med 82 städer i Europa ligger kommunen i topp när det gäller användningen av amfetamin."

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Detta är väl ingen nyhet även om det idag kom flera artiklar om det. Samma mängd virus i kroppen men vaccinerade rensar ut viruset två dagar snabbare. Vet i fasiken om det har så jättestor betydelse då de som känner sig sjuka är mindre benägna att vistas bland andra.
De jämför vaccinerade och ovaccinerade som är sjuka men hur ser smittspridningen ut om du som vaccinerad blir infekterad och inte insjuknar som är mest troligt?

Antikropparnas betydelse för smittspridning. Undrar om det kommer nytt förslag att covidpass kommer innebära att du måste ha höga nivåer antikroppar dvs boosters med jämna mellanrum.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Utvecklingen i Sydafrika med omikron är intressant.

Det börjar ha gått en tid sedan antalet fall började dra iväg och dödligheten borde ha börjat följa med uppåt nu men den är fortfarande låg.

CFR har fallit som en sten vilket iofs delvis är en följd av att fördröjningen när antalet fall ökar före dödligheten men jag vill nog ändå börja dra slutsatsen att omikron verkar vara betydligt mildare än tidigare mutationer.

Det fattas väl bara bekräftelse på att den som varit smittad av omikron även får stark immunitet mot andra mutationer så tror jag alltså att världen fått den mutation som avslutar pandemin till att bli en lindrig säsongsinfluensa.

Bifogat

• S-A_CFR.png
    S-A_CFR.png
    57.9 KB · Visningar: 7
  • S-A_mort&cases.png
    S-A_mort&cases.png
    56.3 KB · Visningar: 7

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Det börjar ha gått en tid sedan antalet fall började dra iväg och dödligheten borde ha börjat följa med uppåt nu men den är fortfarande låg.

CFR har fallit som en sten vilket iofs delvis är en följd av att fördröjningen när antalet fall ökar före dödligheten men jag vill nog ändå börja dra slutsatsen att omikron verkar vara betydligt mildare än tidigare mutationer.

Det fattas väl bara bekräftelse på att den som varit smittad av omikron även får stark immunitet mot andra mutationer så tror jag alltså att världen fått den mutation som avslutar pandemin till att bli en lindrig säsongsinfluensa.

Det vore verkligen en nåd att stilla bedja om! :tummenupp

Allt jag läst hittills har pekat på lindriga symtom och stor spridning.
Så hoppas hoppas! :)

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Min största rädsla med viruset är permanent nedsatt smak och luktsinne även om de flesta får tillbaka det oförändrat eller hyfsat bra. Jag vet också ett par vaccinerade som tappat smak och luktsinne tillfälligt och vet inte om stora skador kan ske ändå. I tidig rapport om omikron fanns inga med dessa symptom till skillnad mot ca 80% av fallen vid tidigare varianter och hur det ser ut nu vet jag inte.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er

Precis de du skrev hade jag en fundering på oxå... Hoppas de stämmer...

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
The sluttande planet is gonna slutta.

Dessutom menar Moderaterna att gränsen för när vaccinpasset ska användas bör sänkas från 100 till 8 personer. Syftet är att förhindra en fjärde våg och ökad belastning på vården.
Men vaccinerna ger väl skydd mot allvarlig sjukdom? Det verkar ju rent empiriskt inte förhindra smittspridning i särskilt stor utsträckning - men det kanske inte gör så mycket om de som blir allvarligt sjuka är väldigt få?
Så varför detta fokus på antalet smittade nu när större delen av befolkningen är vaccinerade/har naturlig immunitet? Vi bryr oss ju inte speciellt om antalet smittade av förkylningsvirus löpande under året och sätter in restriktioner efter det.

Om man har förkylningssymtom så stannar man hemma är väl rekommendationen? Då kan man antagligen inte smitta något flertal och det spelar i det fallet ingen roll om man är vaccad eller ovaccad.
Är sannolikheten att man känner sig mlm frisk trots att man bär på virus som man kan sprida vidare högre som vaccad än som ovaccad? Isf är sannolikheten högre att man som ovccad har allvarligare symtom och därmed i större utsträckning stannar hemma där man inte kan sprida smittan vidare?
På sikt bör det även övervägas om gränsen ska sänkas till noll personer.
För att, vad är syftet? Varför på sikt och inte nu?
Är det inte bättre med nytaget (negativt) test som visar att man inte bär på smitta? Det säger ju inte vaccpassen något om?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tydligen finns det ett samband mellan vaccinationstäckning och valdeltagande.
Eftersom S är ett parti som brukar gynnas av högt valdeltagande tror jag nu de har valstrategin klar - vaccinera så många som möjligt så vinner de valet.

Som vanligt är mitt tips att båda beror på att man räknar i befolkningsunderlaget in de som flyttat utomlands i praktiken men "officiellt" bor kvar i Sverige. Ett exempel, bodde i ett "ungdomskollektiv" med min son och sambo och Joel. Flyttade därifrån för väl 4 år sedan. Var skriven på adressen när de andra flyttade från Biskopsgården för ca 1½ år sedan.
Mera kända exempel
Gick ? går väl helt normalt fortfarande på bidrag från sverige, folkbokförd på Bokvägen 35 i Tullinge enligt Mr Koll.
(s) skulle väl kunna lösa det hela med ett "återinflyttningsbidrag" men med (c)'s hjälp till att regera med en kd, m, sd budget blir det kanske knepigt ?
Hur tänker (c) ? Nån som begriper ?

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
This virus is racist
Det påståendet tveksamt, eftersom väl "vita" europeiskt ursprung vål inte kan utsättas för racism , se bara reaktionerna mot All lives matters (indianerna ursprungsbefolkning bryr sig väl varken BLM eller ALM om).
Sverige har inte antagit

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag är uppväxt i Botkyrka och vet att rasism finns i alla grupper men nu ska jag posta en av Dr. John Campbells videor som några av er har säkert redan sett.

Dr. Michael Cohen pratar bla. om hur D-vitamin och Zink är viktigt för immunförsvaret och effekten bland hans patienter. Det är inga vetenskapliga bevis men han rekommenderar ändå höga doser som är billigt och säkert och man bör stärka sitt immunförsvar som ett första skydd. Även sömn, gå ut varje dag och sporta är bra.
Zink verkar hjälpa på en gång medan D-vitamin måste intas minst ett par veckor. I vissa svåra akuta fall injicerar man väldigt höga doser D-vitamin och det har säkert någon effekt men grejen med att ta höga nivåer regelbundet är att minska risken att hamna i en sådant svårt tillstånd.
Cohen berättar också om sin egen långvariga covid-19 sjukdom samt att han sett flera ovanliga symtom hos friska hälsosamma personer som neurologiska symtom men även liknande efter vaccinet.
Han ger sina patienter 4000IE D-vitamin vilket är 100 mikrogram. 8000-10000IE eller mer till överviktiga. 200 mikrogram Vitamin K2 för att D-vitamin frigör kalcium från benen som går ut i blodet. 25mg Zink upp till 40mg. Över 40 minskar upptaget av koppar vilket inte är bra i längden.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA