Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, och det har dom alltid gjort. Varför har man inte varit lika mån om andras hälsa tidigare då? Och varför är man så mån om folks hälsa dessa dagar ..., säg inte "vården är överbelastad" för att det köper jag inte. Vården har aktivt avvecklats sedan 90-talet, och nu när vi behöver den så är den "överbelastad"?

Ursäkta att jag helt plötsligt låter lite grym, men sprid ut lite ebola i tunnelbanan och se vad som sen händer med 'vården'.

Alla blir vi gamla och dör, så har det alltid varit. Känns som jag upprepar mig nu ... dejavu, men coronan är så uttjatad nu så dom var tvugna att döpa om den till "omikron". Undrar vad nästa visa blir. Världen trippar ju på som vanligt ändå trots alla "rekommendationer" och "restriktioner", fler bilar än nånsin på E4an varje morgon. Det var spännande i början, men nu är det skåpmat, som om det inte finns annat att gnälla på. Bensinen har ju gått över taket nu också, DET är nåt att gnälla på.

Bra fråga, för ett år sedan var det inte så noga att rädda liv.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Om det stämmer är alltså 40% asymtomatiska bland de som testats positiva för covid-19. Analys av studier före 3 feb 2021.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
At 24 hours after infection, the Omicron variant replicated around 70 times higher than the Delta variant and the original SARS-CoV-2 virus. In contrast, the Omicron variant replicated less efficiently (more than 10 times lower) in the human lung tissue than the original SARS-CoV-2 virus, which may suggest lower severity of disease.

Förtydligande(det går att läsa för alla i länken ovan).
This research is currently under peer review for publication.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
29 november var 0.14% av de svenska covidfallen omikron
13 december är det uppe i 4.3%.

Omikron går verkligen i en rasande takt.

För Norge var siffrorna samma datum 1.37% resp 18%

Sydafrika
1 november: 0.49%
15 november: 20.95%
29 november 82.13%
13 december 98.16%

Så i slutet av januari lär vi väl i princip bara ha omikron i Sverige också.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
För min del är "pandemin" över, om den nånsin varit. Jag sitter hemma sjuk nu, med något ... typ förkyld, som jag alltid brukar vara denna tid på året. Jag orkar inte gå testa mig eller på nåt sätt bidra till corona-hysterin. Har vaccinerat mig, 2 ggr, för att slippa bli uppmärksammad av dom 'extremt ängsliga'.

Igår var jag på ett styrelsemöte, satt i ett hörn för mig själv av respekt för den 'fromma skaran'. Försökte träna lite på utegymmet sen, det gick sådär, är lite matt och håglös dock inga problem att andas eller så. Hälsade på en polis i mörkret som letade efter "ett stickvapen" kring sporthallen bredvid gymmet. Gick rastlös hem och spelade lite golf på TVn innan jag gick och la mig.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jobbar man på Google är det nu vaccination som gäller, annars sparken:
IDG har fuckat till det så att det inte går att läsa något alls just nu på deras sajter.

Läser man vad andra sajter berättar om saken kan de fortfarande jobba hemifrån om tillämpligt. Däremot att arbeta från kontoret gäller annars individuella överenskommelser. Dvs som vanligt, det är inte "svart" eller "vitt" som gäller.

Raderad medlem 51742

Guest
IDG har fuckat till det så att det inte går att läsa något alls just nu på deras sajter.

Läser man vad andra sajter berättar om saken kan de fortfarande jobba hemifrån om tillämpligt. Däremot att arbeta från kontoret gäller annars individuella överenskommelser. Dvs som vanligt, det är inte "svart" eller "vitt" som gäller.
Så klart inte helt svart eller vitt, men grundprincipen verkar vara att de anställda måste kunna visa upp bevis på att de är vaccinerade. Annars väntar först 30 dagars betald tjänstledighet, därefter upp till 6 månaders obetald tjänstledighet och slutligen uppsägning. Google säger själva att nästan alla anställda i USA faller inom ramen för detta krav. Undantag ges av medicinska eller religiösa själ eller om man har en tjänst som utförs 100% remote, men detta verkar endast beröra ett fåtal. Det stora flertalet som hittills arbetat hemifrån förväntas återgå till att arbeta 3 dagar per vecka från kontoret nästa år och för dessa gäller vaccinationskrav.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tur att det finns konkurrenter som Altavista, Lycos och Infoseek ;)

Ja, jag ska se över var jag flyttar den slanten, det var ändå bara runt 200kr per månad så google lär ju inte märka någon skillnad.

Dock så ville dom ju ändå veta varför jag avslutade kampanjen och som omväxling svarade jag på det formuläret.

Ser dessutom att det varit ganska dyrt per "klick" 2.7 kr/klick.
På facebook är det 77 öre/klick vilket iofs inte säger allt om hur bra försäljning det ger.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Så klart inte helt svart eller vitt, men grundprincipen verkar vara att de anställda måste kunna visa upp bevis på att de är vaccinerade. Annars väntar först 30 dagars betald tjänstledighet, därefter upp till 6 månaders obetald tjänstledighet och slutligen uppsägning. Google säger själva att nästan alla anställda i USA faller inom ramen för detta krav. Undantag ges av medicinska eller religiösa själ eller om man har en tjänst som utförs 100% remote, men detta verkar endast beröra ett fåtal. Det stora flertalet som hittills arbetat hemifrån förväntas återgå till att arbeta 3 dagar per vecka från kontoret nästa år och för dessa gäller vaccinationskrav.

Tom FOX News och Newsmax (tror jag) har krav på vaccin eller dagligt negativt covid-test.
Kommer nog sprida sig.

Jag tror deras mandat till stor del beror på politik snarare än vetenskap.
Pga av en extremt polariserad debatt där borta inte minst beroende på ovan mediabolag och deras motsvarigheter på vänsterkanten.

Själv är jag, som vanligt, lite kluven.
Jag är emot mandat men jag är för att företag skall få sätta regler för att få sin dagliga verksamhet att fungera så länge det inte bryter någon lag.
Jag tycker inte vaccinmandat hör dit men jag styr inte dessa företag (som tur är :) ).

Edit:
Skulle ju också kunna vara så att världens största insamlare/inhämtare av information har analyserat datat kring vaccin och covid och kommit fram till resultatet med mandat. :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen är pandemin över...

Ja, det ser ju onekligen ut som att Omikron kan vara slutet på pandemin.

Visst, den sprider sig snabbt och drabbar även vaccinerade människor, men den är lindrig (speciellt på vaccinerade människor), men när den har drabbat alla ovaccinerade (varav någon/några oundvikligen kommer att dö) och många vaccinerade så kanske vi har tillräcklig immunitet mot kommande varianter?

Jag står på kö för tredje dosen nu, jag hinner tyvärr inte få den före julfirandet.
(jag ska fira med gamlingar som förvisso är fullvaccinerade)

Jag har drabbats av en ordentlig covid-scare, givetvis strax efter en sammankomst med en massa människor varav några som hade rest över halva världen hit.
Jag fick en jävla feber och hosta så jag trodde att jag skulle spotta ut lungorna, så jag gjorde ett självtest, men det var nog bara den vanliga årsinfluensan.
Den var dock seg som satan och jag hostade nog upp klumpar i 2 veckor.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tom FOX News och Newsmax (tror jag) har krav på vaccin eller dagligt negativt covid-test.
Kommer nog sprida sig.

Jag tror deras mandat till stor del beror på politik snarare än vetenskap.
Pga av en extremt polariserad debatt där borta inte minst beroende på ovan mediabolag och deras motsvarigheter på vänsterkanten.

Själv är jag, som vanligt, lite kluven.
Jag är emot mandat men jag är för att företag skall få sätta regler för att få sin dagliga verksamhet att fungera så länge det inte bryter någon lag.
Jag tycker inte vaccinmandat hör dit men jag styr inte dessa företag (som tur är :) ).

Edit:
Skulle ju också kunna vara så att världens största insamlare/inhämtare av information har analyserat datat kring vaccin och covid och kommit fram till resultatet med mandat. :va

Kan ju ocks vara så att världens största insamlare av data har analyserat fram sitt beslut pga vad majoriteten av folket tycker.

Raderad medlem 51742

Guest
En inte helt obetydlig faktor i sammanhanget lär väl även vara att president Biden lagt en exekutiv order om att amerikanska företag med över 100 anställda ska se till att deras anställda antingen är fullt vaccinerade eller testas regelbundet för covid-19 från och med den 18 januari.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Kan ju ocks vara så att världens största insamlare av data har analyserat fram sitt beslut pga vad majoriteten av folket tycker.
Kan vara så.
Men jag är faktiskt inte säker på att majoriteten (iaf inte om vi tar USA) är för vaccinmandat.
Den personliga friheten sitter djupt i de Amerikaner jag har att göra med.
Hade arbetsmöte på TEAMS för någon vecka sedan med amerikaner och de var mot mandat fast jag vet att dom är demokrater.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
En inte helt obetydlig faktor i sammanhanget lär väl även vara att president Biden lagt en exekutiv order om att amerikanska företag med över 100 anställda ska se till att deras anställda antingen är fullt vaccinerade eller testas regelbundet för covid-19 från och med den 18 januari.
Lättare om det kommer från en president för då VET man att det är politik. ;)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA