Covid-19 viktig information!

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
God effekt har setts många ggr tidigare. Jag postade för kanske ett år sedan ett inlägg om en studie som visar att höga doser minskar luftvägsinfektioner med 40% om jag minns rätt bland äldre. Detta jämför mot dem som tog rekommenderad dos. Tror detta också är viktigare för de som är äldre eftersom upptaget blir sämre, därför postar jag detta för er ;-D

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det här låter väl "bra"?
Visseligen bara på 766 fall men iaf.
All cases for which there is available information on severity were either asymptomatic or mild. There have been no Omicron-related deaths reported thus far.

Raderad medlem 51742

Guest
Det här låter väl "bra"?
Visseligen bara på 766 fall men iaf.

Ja, det ser ju än så länge försiktigt hoppfullt ut. Sen rapporten skrevs har det visserligen bekräftats ett dödsfall med Omicron i Storbritannien, men vet inte om det går att dra så mycket slutsatser av det, särskilt inte utan att känna till mer om bakgrunden till det specifika dödsfallet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, det ser ju än så länge försiktigt hoppfullt ut. Sen rapporten skrevs har det visserligen bekräftats ett dödsfall med Omicron i Storbritannien, men vet inte om det går att dra så mycket slutsatser av det, särskilt inte utan att känna till mer om bakgrunden till det specifika dödsfallet.
Fasiken det visste jag inte. Hittar du mer om det får du gärna posta.
"Hoppas" kanske är fel ord men i brist på bättre så får man väl ändå hoppas på att det var någon skör med underliggande sjukdom.

Raderad medlem 51742

Guest
Fasiken det visste jag inte. Hittar du mer om det får du gärna posta.
"Hoppas" kanske är fel ord men i brist på bättre så får man väl ändå hoppas på att det var någon skör med underliggande sjukdom.

"Förstahandsinformation" från Boris Johnson, tolkad av SVT ;)

Storbritannien bekräftar första dödsfall med omikron-smitta

När premiärminister Boris Johnson på måndagen besökte en vaccinationsklinik nära Paddington i London bekräftade han att omikron-varianten, som snabbt håller på att ta över smittspridningen i Storbritannien, nu skördat sitt första dödsoffer:

- Sorgligt nog så orsakar omikron sjukhusvistelser och åtminstone en patient har avlidit, sade Johnson och fortsatte:

- Jag tror att vi för tillfället måste åsidosätta tanken att det handlar om en miljdare virusvariant och i stället fokusera på hur snabbt det sprider sig i befolkningen. Det bästa vi kan göra är att se till att få ytterligare en vaccindos,

Enligt hälsoministern vårdas just nu "omkring 10" människor på sjukhus efter att ha blivit smittade av omikron-varianten.

Eftersom den verkar ha lättare att infektera även dubbelvaccinerade har den brittiska regeringen bestämt att alla över 18 ska erbjudas en tredje boosterdos före årsskiftet, åtminstone de som bor i England.

Omikron sprider sig enligt regeringen "sanslöst snabbt" i Storbritannien, och står redan för fyra av tio coronavirusfall i London. Och antalet upptäckta nya fall fördubblas varannan till var tredje dag.

-Vi har en ny kapplöpning mellan vaccinen och viruset, säger hälsominister Sajid Javid.

Enligt regeringen är trycket på vården ännu så länge lågt. Men om smittspridningen fortsätter ohämmat befaras Storbritannien kunna ha miljoner omikron-fall kring nyår. Och då hamnar saken i ett allvarligare läge.

-Det finns beräkningar från Danmark som antyder att ungefär en procent av omikronfallen kan kräva sjukhusvård, säger Kit Yates, forskare vid University of Bath, enligt Sky News.

-Så om vi kommer upp i 1 miljon fall skulle vi kunna stå inför 10 000 inlagda per dag – mer än dubbelt så många vi var uppe i senast i januari.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Nån som vet hur det är när det blir dags att förnya sitt vaccinintyg? Behöver man ta en till spruta då eller är det bara att få ett nytt skickat?

Tror mitt gäller till slutet av april nästa år.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nån som vet hur det är när det blir dags att förnya sitt vaccinintyg? Behöver man ta en till spruta då eller är det bara att få ett nytt skickat?

Tror mitt gäller till slutet av april nästa år.

Reglerna kan ju ändras på bara någon vecka så vänta och se.

Om omikron fortsätter utveckla sig som den gör nu så tror jag vaccinationsintygen kommer ha övergetts i april.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det farliga är ju inte att smittas utan att bli allvarligt sjuk. Om vi lägger mindre fokus på smittotal än nu så håller jag med tvåtaktarn ovan. Vaccinerna ska väl iofs redan idag förhindra allvarlig sjukdom.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Förhindra smitta förhindrar också belastningen i vården.
Är väl framförallt det som blir viktigt iom omikrons, som det verkar, lindrigare symptom.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Hittade detta intressanta klipp om hur Dr Sankara behandlar C19 som en slags allergi, med vikt på just den 8e dagen kräma på med antihistaminer tillsammans med en nypa antikoagulerande, så har han lyckats hindra utbrott av sjukdom. Det är tydligen spike-proteinerna som gör en sjuk, viruset är bara en 'vektor' för proteinerna att skapa sjukdomen i kroppen. Nån som sett eller hört nåt om Dr Sankara tidigare?

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Intressant att höra, lyssnade bara de första 20 min. Att spikproteinet är det som gör en sjuk har faktiskt nämnts tidigare.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hittade detta intressanta klipp
Ta inte åt dig personligen bara för att jag kommenterar just din tuben-länk. Detta om en persons åsikt och sin metod. Är den "peer reviewed"? Kan den vara lika väl underbyggd och vedertagen som "Injection’ Of Disinfectant" som någon påstod i början av armageddon? F'låt om jag låter lack, men är så himla trött på enskilda läkares/whatever/personers åsikter i detta allvarliga ämne istället för att presentera medicinska fakta. Tro sig veta och ha en åsikt kan vem som helst, även jag. Kejrå, jag erkänner... jag skruvar just nu med Six Sigma och försöker få icke-insatta att förstå begreppet - och är därför "lite" grinig. Grrr...

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Jag förstår Anders, jag är väl benägen att hålla med dig om principen. Det är lite 'medicinman' över Chetty. Jag har själv min egen uppfattning utifrån det jag upplevt med coronan, och det har lyckligtvis inte varit mycket. Jag är själv vaccinerad 2 ggr, och tänker inte ta en tredje, av ren lathet får jag väl erkänna.

Raderad medlem 51742

Guest
jag skruvar just nu med Six Sigma och försöker få icke-insatta att förstå begreppet - och är därför "lite" grinig. Grrr...
Sick Stigma? Hu, det kan få vem som helst grinig och drabbas av såväl andnöd som feberattacker och andra symptom som har slående likheter med Covid-19.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Adersbrink, din åsikt är lika mycket värd som vad dessa erfarna läkare ser efter behandling hos sina patienter?
"Alla har lika värde" kanske går att tillämpa iof.. Jag förstår vad du syftar på men samtidigt inte varför du hakar upp dig. Alla dessa observationer är viktiga, om de blir medicinskt bevisade återstår att se.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Peer reviewed? Om inte, är det bara EN läkares åsikt i mängden av läkares åsikter. Möjligen underhållande men inte lika underhållande som att kika på videos från DIY-topplocksportare från USA eller Just Rolled In.

Campbell brukar utgå ifrån granskade och publicerade artiklar. Just det länkade inslaget har jag inte sett men han brukar vanligtvis uttrycka sig sakligt och klanderfritt.
Det brukar inte råda några tvivel om vad som är fakta och vad som är spekulation när han talar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tycker man kan låta läkare få praktisera läkekonsten(i samråd med patient såklart).

Har följt Pierre Kory på twitter en del och han har postat en del hjärtekrossande och samtidigt hjärtevärmande berättelser från andra läkare om vad de varit med om. Flera vittnar om egentligen samma sak. Tex hur de såg/ser patienter mitt framför ögonen på dem i princip dö av andnöd och de kan inget göra. Samtidigt tar de på sig läkarrocken varje morgon och lovar att de ska göra allt i sin makt för att rädda de patienter de ställs inför. Och i det läge de nu befinner sig i så måste de agera förr och inte senare, det kan inte vänta, folk dör just i denna sekund. Men nu känns det hopplöst, allt har de provat, inget hjälper och folk fortsätter att tyna bort.
Så de slår sina kloka huvuden ihop, erfarenhetsmässigt vad har de med sig i bagaget om liknande situationer, liknande virus och liknande symtombild osv. Vad som helst som kan tänkas fungera är värt att prova. Extra plus är om detta något skulle vara distribuerat i miljarder(är det väl?) doser under flera decennier och där man har god koll på tolerans och verkansprofil.

Det kanske leder till att de då provar Ivermektin tex. Låt det fortsätta leda till det, kanske.

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
folk dör just i denna sekund
Ja, och det har dom alltid gjort. Varför har man inte varit lika mån om andras hälsa tidigare då? Och varför är man så mån om folks hälsa dessa dagar ..., säg inte "vården är överbelastad" för att det köper jag inte. Vården har aktivt avvecklats sedan 90-talet, och nu när vi behöver den så är den "överbelastad"?

Ursäkta att jag helt plötsligt låter lite grym, men sprid ut lite ebola i tunnelbanan och se vad som sen händer med 'vården'.

Alla blir vi gamla och dör, så har det alltid varit. Känns som jag upprepar mig nu ... dejavu, men coronan är så uttjatad nu så dom var tvugna att döpa om den till "omikron". Undrar vad nästa visa blir. Världen trippar ju på som vanligt ändå trots alla "rekommendationer" och "restriktioner", fler bilar än nånsin på E4an varje morgon. Det var spännande i början, men nu är det skåpmat, som om det inte finns annat att gnälla på. Bensinen har ju gått över taket nu också, DET är nåt att gnälla på.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA