Covid-19 viktig information!

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
? vilken lustig läkare!
Han är både läkare (invärtes medicin) och komiker. Du känner nog igen honom från tv-serien Community som visas på Kanal 6. Hans är nog mest berömd för MEME-citatet "Gaaayyyy!"
https://en.wikipedia.org/wiki/Ken_Jeong
Med det sagt behöver man inte se ut som och verka vara seriös läkare/vetenskapsman även fast man är det. Politiker däremot...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var på Biblioteket i V:a Frölunda idag och läste pappersupplagan av GP (GP.se)
Hela sista sidan i GP var helsidesannons från KRISINFORMATION.SE
Jag studsade till över raden
Stanna hemma och testa dig om du känner dig sjuk
Jag fattade inte hur detta skulle gå till (har aldrig hört talas om hembesök för testning)
så jag gick till en bibliotikarie och frågade om hon förstod vad som menades och svaret:
"Du stannar hemma och går till din vårdcentral för att testa dig"

Där och då avstod jag från fortsättning på samtalet.
Att tala om att min vårdcentral aldrig gjort tester för Covid-19.
Att min vårdcentral var fullbokad för vaccinering de närmaste 2 veckorna
Att den enda gången jag uppsökt vårdcentralen för jag var riktigt sjuk (förkylning/influenca)
så blev det stopp direkt. Vi tar inte emot dig här, gå till Apoteket.
På Apoteket sa Apotekaren när jag försökt få fram att jag behövde hostmedicin att jag skulle gå till vårdcentralen, men när jag sade jag redan varit där så plockade de fram hostmedicin.

Av någon anledning finns inte Sverige med när det gäller testning.

Dagens helsida nedan (hela baksidan på Göteborgs Posten, fotot något beskuret till väsentligt)

Bifogat

• 20211217-Helsida-GP-pappersupplaga-idag.png
    20211217-Helsida-GP-pappersupplaga-idag.png
    677.7 KB · Visningar: 18
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Varför testa sig om man känner sig sjuk?
En till som inte riktigt fattar vad KRISINFORMATION.SE egentligen menar med
"Stanna hemma och testa dig om du känner dig sjuk"

för varför testa sig om man känner sig sjuk ?? Som du skriver.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

– Det var en olycklig formulering att de gick in i stapeln ovaccinerade, säger Britta Björkholm, chef på avdelningen för smittskydd samt är ansvarig för rapporten.
Olycklig men inte felaktig?

Totalt har 3 759 patienter med bekräftad covid-19 intensivvårdats mellan vecka 1 och vecka 48 i år, enligt statistik från Svenska intensivvårdsregistret. 123 var vaccinerade, varav 21 av dessa alltså har redovisats som ovaccinerade i den aktuella figuren.
Är det samma årstotal som vi haft uppe här? Den var alltså felaktig(fast "rätt" iom skrivelsen som nu är ändrad).

Britta Björkholm är tydlig med att detta inte har påverkat eller på något vis förvrängt statistiken då det enbart handlar om ett redovisningsproblem.
Vad handlar allt tjafs om då? Och vadå problem?
1.Har statistiken(oavsett om den är rätt eller fel) redovisats grafiskt i enlighet med statistiken?
2. Har statistiken varit rätt eller fel men redovisats grafiskt "korrekt" utifrån just den rätta eller felaktiga statistiken?

Raderad medlem 51742

Guest
Det finns väl flera skäl till att man skall testa sig om man känner sig sjuk.
  • Det är hårdare restriktioner om man är bekräftat smittad än om man "bara" är sjuk, t ex pga influensa eller förkylning. Exempelvis skall man stanna hemma i minst sju dygn och det gäller även de personer man bor med. De man bor med skall också testa sig, oavsett om de har symptom eller ej. Men innan man vet ifall man är smittad får man utgå från att man är det.
  • I och med att det är en samhällsfarlig sjukdom kan det innebära att de vill smittspåra bekräftade fall
  • Det hjälper till att ge en övergripande bild av hur smittspridningen ser ut i samhället, som underlag för fortsatta åtgärder
  • Det kan vara bra att veta om det är Covid-19 man har eftersom man då bör vara extra uppmärksam på vissa symptom som snabbt kan förvärras och innebära att man behöver sjukhusvård.

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Får se hur den här vintern blir... Förra å förrförra vintern va man helt frisk Tack vare att folk höll sig hemma när dom va dåliga... Så alla bör vara hemma å inte vara ute å smitta andra i de offentliga rummet. .
På sätt å vis har pandemin haft posetiv inverkan...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Några av senaste veckans löpsedlar.
Jag tror någon killgissar här...

Det skall för övrigt bli intressant med den norska spridningen nu och deras agerande kontra vårat. Nu är det ju deras tur att få in smittan tidigt. Nu lär vi se om deras agerande i första fasen har bättre effekt kontra vårat agerande när vi var där.

Tegnell.jpg

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Några av senaste veckans löpsedlar.
Jag tror någon killgissar här...

Det skall för övrigt bli intressant med den norska spridningen nu och deras agerande kontra vårat. Nu är det ju deras tur att få in smittan tidigt. Nu lär vi se om deras agerande i första fasen har bättre effekt kontra vårat agerande när vi var där.
Lätt för Sverige bli bättre än vilket annat land som helst ! Ju mindre man testar desto färre fall.
I somras 2021 när FHM skröt om att nu är Danmark värre påpekade Danskarna att man gjorde 5000000 tester varje månad. dvs med 5000000 invånare 100% testat på en månad.
Sverige gjorde under samma månad 300000 tester dvs med befolkning 10000000, 3 % testat.
Ju mindre man testar dessto bättre ser det ut, dessto färre Covid fall registreras.
Dom flesta blir ju inte speciellt sjuka. På ett amerikanskt hangarfartyg testades besättningen, drygt 4000 hens. ca 700 var smittade med Covid. 6 behövde sjukhusvård.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Nu börjar tom PK-pressen ifrågasätta FHMs rekommendationer.
Citat: "Det är inte öppenheten som är problemet med den svenska coronastrategin, utan taffligheten. Det finns ett mönster av felbedömningar från Folkhälsomyndighetens sida."
slut citat, Förresten, är inte Tegnell pensionerad ? Dags sluta med Tegnell och tala om FHM ?!

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...