Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 61114

Guest
Ovaxad, lider sedan förra våren av hjärtsvikt och kraftigt förstorat hjärta. Fick covid för ett par månader sedan, febrig 1-2 dygn med lite huvudvärk, väldigt lätt ont i halsen, klump liksom. Sen var det över. Men kände mig lite nere psykiskt 2-3 dagar, skitskum känsla, tjejen kände samma fast värre i 1-2 veckor, men inte speciellt sjuk.
Känner fler som blivit rejält sjuka och fått kortvariga hjärtproblem av vaccinet men bara en som fått uppsöka läkarvård pga covid.

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Ovaxad, lider sedan förra våren av hjärtsvikt och kraftigt förstorat hjärta. Fick covid för ett par månader sedan, febrig 1-2 dygn med lite huvudvärk, väldigt lätt ont i halsen, klump liksom. Sen var det över. Men kände mig lite nere psykiskt 2-3 dagar, skitskum känsla, tjejen kände samma fast värre i 1-2 veckor, men inte speciellt sjuk.
Känner fler som blivit rejält sjuka och fått kortvariga hjärtproblem av vaccinet men bara en som fått uppsöka läkarvård pga covid.
Beror ditt förstorade hjärta på Covid?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Andelen inlagda på IVA ser minst sagt intressant ut, särskilt efter december.

Tittar man veckovis så verkar trenden fortsätta i samma riktning så nästa månad kan det börja se riktigt galet ut.

Enligt senaste veckorapporten var det förresten endast 54 av 310, = 17,4% av de döda som var ovaccinerade under vecka 8.

Bifogat

• IVA_220321B.png
    IVA_220321B.png
    19.2 KB · Visningar: 22
  • IVA_220321.png
    IVA_220321.png
    21.6 KB · Visningar: 23
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Andelen inlagda på IVA ser minst sagt intressant ut, särskilt efter december.
Mjäväl, inget egentligt intressant eller konstigt. Rätt naturligt då de flesta vaxxade är äldre och sköra och har hållit, och fortfarande håller till viss del, i social distansering men som börjar öppna dörren till sin ensamhet. Det som saknas för att veta lite bättre är åldersfördelningen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Mjäväl, inget egentligt intressant eller konstigt. Rätt naturligt då de flesta vaxxade är äldre och sköra och har hållit, och fortfarande håller till viss del, i social distansering men som börjar öppna dörren till sin ensamhet. Det som saknas för att veta lite bättre är åldersfördelningen.

Det intressanta är derivatan sedan december. Jag tror det kan gå ner under 10% vaccinerade i april.

EDIT: Bild på senaste 7 dagarna. Tittar man på de senaste 7 dagarna så är endast en av 14 ovaccinerad, 7.1%. Inte för att jag vill dra några slutsatser av så litet underlag men jag hittar ingen trendvändning när jag går in och söker på kortare perioder. Det tycks bara fortsätta i samma riktning.

Bifogat

• IVA_220322.png
    IVA_220322.png
    12.8 KB · Visningar: 9
Last edited:

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det intressanta är derivatan sedan december. Jag tror det kan gå ner under 10% vaccinerade i april.

EDIT: Bild på senaste 7 dagarna. Tittar man på de senaste 7 dagarna så är endast en av 14 ovaccinerad, 7.1%. Inte för att jag vill dra några slutsatser av så litet underlag men jag hittar ingen trendvändning när jag går in och söker på kortare perioder. Det tycks bara fortsätta i samma riktning.
Omikron gör nog ingen större skillnad på vaccination eller ej. En frisk individ får kanske det lite lindrigare om man är vaccinerad eller har haft någn annan variant innan, men nyttan med vaccinet mot Omikron verkar vara ganska liten, och Omikron så pass mild för merparten av de som får det, vilket innebär att de som är så pass olyckliga/svaga att Omikron slår hårt får det tufft oavsett vaccin eller ej. Att vaccinet skulle göra motståndet mot Omikron sämre än utan vaccin har jag extremt svårt att tro utan några belägg för det annat än dessa grafer. Jag tror snarare att det är så att de stackare som hamnar på sjukan pga Omikron är så pass känsliga personer att de nästan uteslutande varit snabba med att vaccinera sig (gamla och multisjuka etc).

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag känner en familj (egentligen tre familjer) som fick Omicron av varandra samtidigt.

En barnfamilj, samt deras respektive föräldrar (som då är 50+)

Alla klarade Omikron riktigt bra, men den som klarade det sämst var den som var ovaccinerad.

Att man kan få Omikron även om man är vaccinerad är ställt utom all tvivel, men en viss lindrande effekt verkar det nog ändå ha.

Lite som när jag hyrde moped i Spanien och fick med en hjälm som nog inte ens var godkänd som cykelhjäm, den skyddade nog inte helt, men det skadade ju inte att ha den....

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Helt i Linje med tidigare uttalanden från FHM, Tegnells nya jobb finns inte (ännu).
Trodde själv det var dags för pensionering Tegnell .......men så lätt gick det inte.
Men från historien, en länk

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Trodde själv det var dags för pensionering Tegnell .......men så lätt gick det inte.
Det är till att vara rejält personligt kränkt och illsint. Den du SKA rikta kritiken mot är Generaldirektören, den politiskt (ja, jaaa... det heter "officiellt" annat) tillsatte. Det är inte bra för ens hälsa att hänga upp sig på saker man inte själv kan påverka (inom lagens ramar).

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helt i Linje med tidigare uttalanden från FHM, Tegnells nya jobb finns inte (ännu).
Det är i alla fall konsekvent, FHM och Tegnell har fel i precis allt, är det antites det heter?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är i alla fall konsekvent, FHM och Tegnell har fel i precis allt, är det antites det heter?
Jag gissar att någon på WHO tog några referenser och så drog WHO öronen åt sig. Typ

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Sverige har haft hälften så mycket "fel" än USA och Brasilien. För den som inte visste det redan, Corona sprids fortfarande i världen - och det beror inte pga någon enskild tjänsteman.
1648381977367.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Sverige har haft hälften så mycket "fel" än USA och Brasilien. För den som inte visste det redan, Corona sprids fortfarande i världen - och det beror inte pga någon enskild tjänsteman.
View attachment 470221

Är det någon någonstans som har refererat till Brasilien, USA, Belgien, Italien som föredömen under pandemin?

Här är 2 veckors glidande medelvärde för Sverige och dessa länder.

Bifogat

• Mortality.jpg
    Mortality.jpg
    128.8 KB · Visningar: 12

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Drevet mot enskild tjänsteman anställd att framföra myndighets förordningar och beslut är fortfarande lika imbecillt och löjeväckande som för två år sedan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enskild tjänsteman har av många upphöjts till skyarna, är det också imbecillt?

För min del anser jag att den enskilde tjänstemannen förtjänar drevet, han har stått bakom allt, och han kunde ha bytt jobb ifall det var så att han tyckte annorlunda men vi vet av alla de e-mail som utlämnats som offentlig handling att denne enskilde tjänsteman verkar snarast vara den som varit drivande och styrande så han förtjänar egentligen mer skit än vad drevet ger honom.

Bifogat

• Tegnell3.jpg
    Tegnell3.jpg
    39.4 KB · Visningar: 16

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Skilja på sak och person är tydligen svårt. Hade han t.ex. gjort "helikoptern" <tm anders borg> som inledning på pressträffarna hade jag invändningar mot det, men att framföra myndighets beslut, inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skilja på sak och person är tydligen svårt. Hade han t.ex. gjort "helikoptern" <tm anders borg> som inledning på pressträffarna hade jag invändningar mot det, men att framföra myndighets beslut, inte.

Jag tycker nog att medvetet ljuga för folket är värre än om han skulle ha gjort helikoptern.

Notera bilden, han visste att barn smittar men istället har han stått och ljugit åt folket att barn inte smittar. Fast egentligen har han ju varit så jävla smart när han formulerat sig så han har istället sagt "Det finns ingen evidens för att barn smittar". Vilket hela svenska folket har tolkat precis som Tegnell ville, trots att han alltså visste bättre.

Någon gång i framtiden kommer den riktiga historien om pandemin skrivas.

Nyheter
Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende