Covid-19 viktig information!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tillsatts på politiska grunder? Ingen aning men det är ju isf inte hans "fel". Det är ju dom som anställde honom på ev felaktiga grunder som ska ha beklagan. Och det caset rör ju hans jobb på universitetet som han har på sidan om sitt jobb som surgeon general för delstaten florida.

Har det något med han uttalanden ang vaccinering att göra?

"Isn't it great when we discuss science transparently instead of trying to cancel each other"
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Glöm inte det oförtrutna länkandet till youtubande konspirationsförespråkare och dito sajter... :tummenupp

"Vetenskapen har fel!"
Jag vill bara påminna om att tex. dessa Svenska myndigheter (konspirationsteoretiker) finns på youtube:
Folkhälsomyndigheten
Regeringskansliet
Polismyndigheten
Åklagarmyndigheten
Försvarsmakten
Skatteverket
Bolagsverket
Socialstyrelsen
Statens fastighetsverk
Statens energimyndighet
Statens jordbruksverk
Trafikverket
Transportstyrelsen
Samtliga länsstyrelser, Universitet och högskolor.

Den dag du tycker att folk som hänvisar till Reuters och TT också tillhör konspirationsteoretiker är den dag du erkänner att du begick ett misstag när du drog alla på en plattform över en kam inklusive de du själv har förtroende för.

Det är minst lika mycket skräp på TV som på Youtube men du kan välja kanal vettu.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tillsatts på politiska grunder? Ingen aning men det är ju isf inte hans "fel". Det är ju dom som anställde honom på ev felaktiga grunder som ska ha beklagan. Och det caset rör ju hans jobb på universitetet som han har på sidan om sitt jobb som surgeon general för delstaten florida.

Har det något med han uttalanden ang vaccinering att göra?

"Isn't it great when we discuss science transparently instead of trying to cancel each other"
Du får läsa och se om det var just det som var problemet med "auktoriteten" ifråga...
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
För fånigt för att bemötas egentligen, men vittnar om stor okunskap parat med vilja att försöka slå på person när egna argument i sakfrågan inte håller. Lägg ned.
Play stupid games. Win stupid prizes. Om du tycker det är fånigt när folk argumenterar på din nivår så är det bara att välja en annan nivå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag vill bara påminna om att tex. dessa Svenska myndigheter (konspirationsteoretiker) finns på youtube:
Folkhälsomyndigheten
Regeringskansliet
Polismyndigheten
Åklagarmyndigheten
Försvarsmakten
Skatteverket
Bolagsverket
Socialstyrelsen
Statens fastighetsverk
Statens energimyndighet
Statens jordbruksverk
Trafikverket
Transportstyrelsen
Samtliga länsstyrelser, Universitet och högskolor.

Den dag du tycker att folk som hänvisar till Reuters och TT också tillhör konspirationsteoretiker är den dag du erkänner att du begick ett misstag när du drog alla på en plattform över en kam inklusive de du själv har förtroende för.

Det är minst lika mycket skräp på TV som på Youtube men du kan välja kanal vettu.
Hur var det, vetenskaplig metod eller inte? Nu försöker du blanda bort korten...

Du har grundat ditt resonemang på kända konspirationer, tycker du själv att det är trovärdigt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Play stupid games. Win stupid prizes. Om du tycker det är fånigt när folk argumenterar på din nivår så är det bara att välja en annan nivå.
Personangrepp är alltid fel nivå, det är grejen. Så fort någon känner att den egna argumentationen inte håller så kommer personangrepp på sämsta flashbacknivå. Det är uselt och skämmer alla forum.

Sakfrågan: Finns evidens för vaccins effektivitet, svaret är JA. Och det är så självklart att det inte behöver påpekas.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Whatabout... gjorde det dina anförda källor mer trovärdiga menar du?
Inte av den anledningen nej. Artikeln du länkade till motbevisade inte faktumet att mRNA-vaccinen ökar risken för hjärtmuskelinflammation.
För man fram foliehattar som auktoriteter så får man nog finna sig i att de granskas och avfärdas.
Precis. Tegnell & Co och du som påstår saker som saknar vetenskaplig data som styrker påståendet att mRNA-vaccinen är säkra och effektiva. Visa mig annars datan.
Och det behövs verkligen inga argument för att "vaccin" är både effektiva och vetenskapligt erkända. Däremot verkar många ha fastnat i konspirationerna MOT vaccin och det är ju tråkigt. Men som med religion så är det ett fritt samhälle och det är ingen vettig människa som blir arg eller förnärmad över att någon luftar sin lagliga åsiktsfrihet på ett internetforum.

Du övergeneraliserar grovt. Vi pratar för det första inte om vacciner utan om mRNA teknikens genterapi mot COVID-19. Alltså inte vacciner.

Men visst. Nya vacciner kommer in på markenaden och försvinner lika fort medan andra stannar vilket beror på att inte alla är säkra eller effektiva. Ditt argument faller alltså helt på att du generaliserar alla vacciner som säkra och effektiva. Läkemedelsverket håller inte med dig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur var det, vetenskaplig metod eller inte? Nu försöker du blanda bort korten...

Du har grundat ditt resonemang på kända konspirationer, tycker du själv att det är trovärdigt?

Bra fråga, kan du berätta vilken vetenskaplig källa du har, du som ständigt påstår dig stå för vetenskapen?
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Hur var det, vetenskaplig metod eller inte? Nu försöker du blanda bort korten...
Kan du vara snäll att utveckla, tack.
Du har grundat ditt resonemang på kända konspirationer, tycker du själv att det är trovärdigt?
Ah det gamla Nazistargumentet. Guilty by association.
Vilket argument och vilka kända konspirationsteorier menar du?

Det är förresten du som framför ett argument: Att mRNA-vaccinen är säkra och effektiva. Bevisbördan ligger alltså hos dig.
Jag motsätter mig det. Jag behöver alltså inte bevisa att ditt påstående saknar bevis.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Sakfrågan: Finns evidens för vaccins effektivitet, svaret är JA. Och det är så självklart att det inte behöver påpekas.

Nej den generella frågan om vaccin i allmänhet har knappast någon i den här tråden ställt, sakfrågan är om det finns evidens för att något eller några av covidvaccinen stoppar smittspridningen.
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Personangrepp är alltid fel nivå, det är grejen. Så fort någon känner att den egna argumentationen inte håller så kommer personangrepp på sämsta flashbacknivå. Det är uselt och skämmer alla forum.
Försök inte associera mig med personangrepp. Jag lägger fram data efter data medan du inte kommer med ett skit annat än argumentationsfel. Vad sägs om att se dig i spegeln och bryta den kognitiva dissonansson. Uppträd lite respektabelt och vuxet tack så kanske någon lyssnar.
Sakfrågan: Finns evidens för vaccins effektivitet, svaret är JA.
Var?
Och det är så självklart att det inte behöver påpekas.
Varför inte? Säg bara ärligt att du inte hittar det,

Slut på ammuntition?
 
Last edited:

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Vaccin i allmänhet: Bra när det används klokt

Massvaccination: Fungerar inte eftersom risk/nytta kalkylen blir negativ när man behandlar de som inte behöver och utsätter de för onödiga risker för biverkningar samt att viruset snabbare muterar vilket gör vaccinet verkanslöst. Påminner om överanvändning av antibiotika och följden resistenta bakterier.

mRNA-vaccin mot covid 19: Aldrig testat för överföring/smittsmpridning. Trots det har myndigheter hävdat att så var fallet och så även uttryckts i media.
Fortfarande inte fullt testat.
Fortfarande inte fullt godkänt.
Saknas data på om det i väsentlig grad skyddar mot svår sjukdom eller död. Statistiken visar på motsatsen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det ju ingen argumentationsövning och de enda påståenden jag lagt fram är att

1. Vetenskap är det man skall gå efter och
2. Konspirationer och dess företrädare skall man inte lyssna på

Vad Tegnell sagt 2020 osv får han stå för själv, det ligger i sakens natur att facit kommer i efterhand men när det gäller vaccin generellt så finns det ingen anledning att tvivla på dess effektivitet som metod, i fallet Covid-19 handlar det om att undvika svårare sjukdom eller död.

Smittspridning undviks som vanligt genom att hålla avstånd, tvätta händer och stanna hemma vid symptom eller osäkerhet. Det finns stark evidens för dessa råd ända sedan slutet av 1300-talet...




Det finns ingen anledning att misstro "myndigheterna" i detta fall (heller).
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Nu är det ju ingen argumentationsövning och de enda påståenden jag lagt fram är att

1. Vetenskap är det man skall gå efter och
Ja. Till exempel?
2. Konspirationer och dess företrädare skall man inte lyssna på
Du tror alltså inte på konspirationen mot Gustav III eller att Hitler eldade upp sin egen riksdag, Gleiwitz-incidenten eller någon av de tidigare fastställda domarna mot Pfizer där de bla. fifflat med data och fuskat?

Du menar kanske: "Lyssna inte på utredningar kring kriminella aktiviteter"
Eller "Lyssna inte på sånt som går emot min egen verklighet"
Vad Tegnell sagt 2020 osv får han stå för själv, det ligger i sakens natur att facit kommer i efterhand men när det gäller vaccin generellt så finns det ingen anledning att tvivla på dess effektivitet som metod, i fallet Covid-19 handlar det om att undvika svårare sjukdom eller död.
Det var inte bara Tegnell. Det var varenda myndighet i nästan hela världen. Det var med det påstådda smittskyddet man rationaliserade vaccinpassen.
Varför ska folk under 60 vaccinera sig för att skydda sig mot svår sjukdom eller död när risken överväger nyttan i de åldrarna?
Var är vetenskapen? Visa oss vetenskapen.
Smittspridning undviks som vanligt genom att hålla avstånd, tvätta händer och stanna hemma vid symptom eller osäkerhet. Det finns stark evidens för dessa råd ända sedan slutet av 1300-talet...
Exakt.



Det finns ingen anledning att misstro "myndigheterna" i detta fall (heller).
Jo eftersom de hävdat saker som saknat vetenskaplig grund och fortsätter att göra det även om man nu låtsas om att man ladrig påstått att man hävdat skydd mot smittspridning av vaccinen.

Frågan är precis tvärtom. Varför ska vi lita på myndigheter när vi kan ta reda på sanningen väldigt enkelt idag, själva?
Jag tenderar att tappa förtroende för avslöjade lögnare. Hur du gör kan jag bara gissa.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Gällande konspirationsteorier så verkar en del ha problem att skilja på klinisk prövning, brottsutredning, faktiska sammansvärjningar och grundlösa gissningar.
Konspirationsteorier handlar de inte om huruvida den icke godkända eller testade genterapin mot covid-19 är effektiv eller inte. Det är en klinisk statistikfråga.

Konspirationsteorier på ämnet är tex. :
1.) Om viruset släpptes från GOF-labbet med avsikt. Här går det mest bara att spekulera och beroende på hur mycket man känner till om liknande fall så tror man si eller så.

2.) Ursula von der Leyens jäviga köp av vaccindoser som henner man Heiko von der Leyen tillverkar och om köpet som gjordes via nu raderade SMS var laglig eller inte.
Här vet vi ju att det är jäv eftersom hennes man tjänar pengar på hennes politiska beslut med skattepengar. Hur lagligt det var med SMS-köpet återstår att se i domstol.

Det finns så klart mängder av andra ämnen. En del med tydliga bevis andra ganska lösryckta.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt, vad är det du argumenterar för egentligen?

Att vi inte skall lyssna på universitet, WHO och andra hälsomyndigheter runtom hela världen utan på en känd konspirationsförespråkare och vaccinmotståndare i Florida?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det ju ingen argumentationsövning och de enda påståenden jag lagt fram är att

1. Vetenskap är det man skall gå efter och
2. Konspirationer och dess företrädare skall man inte lyssna på

Vad Tegnell sagt 2020 osv får han stå för själv, det ligger i sakens natur att facit kommer i efterhand men när det gäller vaccin generellt så finns det ingen anledning att tvivla på dess effektivitet som metod, i fallet Covid-19 handlar det om att undvika svårare sjukdom eller död.

Smittspridning undviks som vanligt genom att hålla avstånd, tvätta händer och stanna hemma vid symptom eller osäkerhet. Det finns stark evidens för dessa råd ända sedan slutet av 1300-talet...




Det finns ingen anledning att misstro "myndigheterna" i detta fall (heller).

Kan du specificera exakt var i dessa länkar det står att covidvaccinet stoppar smittspridningen?

Beträffande dina metoder att skydda sig så undrar jag ifall du känner till att c19 huvudsakligen sprids via luften? Jag menar det är ju lite beklämmande att den som säger sig står för vetenskap i tråden diskuterar som att det är en droppsmitta.

Iofs vet vi ju var det narrativet startade i Sverige...
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Som sagt så vet vi - tack vare vetenskapen - mer idag än i mars 2020.

Det är ny vetenskap som vederlägger gammal, inget annat.

I länkarna ovan framgår aktuellt kunskapsläge, kan säkerligen vara föremål för framtida revideringar när forskningen går framåt men om man läser tråden från början igen så framgår med tydlighet hur diskussionen hela tiden handlar om vetenskap eller inte vetenskap. Vetenskap vinner.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det framstår ganska tydligt att en övervägande del av det som under pandemin kallats vetenskap och de som ifrågasatt har blivit hånade och kritiserade för att vara konspirationsteoretiker och några månader senare har vetenskapen till slut tagit ut sin rätt och aldrig i historien tror jag så många konspirationsteorier så snabbt visat sig vara fakta.

Vetenskapen förändras men dumheten består.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top