Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det beror i förekommande fall som sagt på vad ifrågasättandet baseras på.

Nya forskningsrön = OK.
Rykten från Youtubefilmer med osäker bakgrund = inte OK.

Tyvärr har miljoner dött i onödan pga att man förletts att tro på konspirationsteorier kring vaccin mot Covid-19. Det gör det angeläget att bemöta vetenskapsförakt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tyvärr har tusentals svenskar dött för att en sk vetenskaplig auktoritet sa att det finns ingen evidens för att smittan skulle komma till Sverige.
Det fanns heller ingen chans att svenskar skulle smittas på skidsemester i Italien eller en semester i Iran.
Samma auktoritet som sa att den var en droppsmitta som inte alls smittade lätt, det räckte att tvätta händerna.
Det var faktiskt farligare att gå över gatan, fler har tydligen dött på svenska övergångsställen antar jag.

Och det fick inte ifrågasättas, då var man en foliehatt.

Att ifrågasätta påståenden är inte vetenskapsförakt, tvärtom är frågor själva källan till vetenskap. Att påstå saker utan att vetenskapligt kunna bevisa det är däremot varken vetenskapligt eller begåvat, alternativt om man har fackkunskapen så är det förakt för sina lyssnare.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Tyvärr har tusentals svenskar dött för att en sk vetenskaplig auktoritet sa att det finns ingen evidens för att smittan skulle komma till Sverige.
Det fanns heller ingen chans att svenskar skulle smittas på skidsemester i Italien eller en semester i Iran.
Samma auktoritet som sa att den var en droppsmitta som inte alls smittade lätt, det räckte att tvätta händerna.
Det var faktiskt farligare att gå över gatan, fler har tydligen dött på svenska övergångsställen antar jag.

Och det fick inte ifrågasättas, då var man en foliehatt.

Att ifrågasätta påståenden är inte vetenskapsförakt, tvärtom är frågor själva källan till vetenskap. Att påstå saker utan att vetenskapligt kunna bevisa det är däremot varken vetenskapligt eller begåvat, alternativt om man har fackkunskapen så är det förakt för sina lyssnare.
Så du menar att man trots evidens sade att det inte fanns evidens? Eller att det inte fanns någon chans att svenskar skulle smittas på skidsemester i Italien? Naturligtvis inte, lika lite som att någon skulle ha påstått att det räckte med att tvätta händerna... Nu bygger du halmgubbar så det står härliga till.

Problemet var ju dels att man inte VISSTE var smittan kom ifrån (inte alls bara Italien utan ganska mycket kom in via GB osv), inte VISSTE exakt hur viruset uppförde sig osv.

Märker du inte hur du själv är ute och cyklar i slutledningen?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så du menar att man trots evidens sade att det inte fanns evidens? Eller att det inte fanns någon chans att svenskar skulle smittas på skidsemester i Italien? Naturligtvis inte, lika lite som att någon skulle ha påstått att det räckte med att tvätta händerna... Nu bygger du halmgubbar så det står härliga till.

Problemet var ju dels att man inte VISSTE var smittan kom ifrån (inte alls bara Italien utan ganska mycket kom in via GB osv), inte VISSTE exakt hur viruset uppförde sig osv.

Märker du inte hur du själv är ute och cyklar i slutledningen?

Nej det saknades mycket riktigt evidens, eftersom det självklart inte kan finnas evidens förrän efter att smittan kommit in i landet och då är det ju liksom för sent att stänga dörren.

Men när väl smittspridningen var etablerad då började man stänga gränserna. Smart?

Jo, man visste mycket väl att smittan fanns i Kina och man visste att den spreds över hela världen. Men ändå behöll man gränserna öppna.

Så man visste inte ens hur man skulle behandla de sjuka för det saknades erfarenhet men ändå släppte man in smittan i Sverige och hur många tusen dog inte pga felbehandling? Smart?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Så du menar att man trots evidens sade att det inte fanns evidens? Eller att det inte fanns någon chans att svenskar skulle smittas på skidsemester i Italien? Naturligtvis inte, lika lite som att någon skulle ha påstått att det räckte med att tvätta händerna... Nu bygger du halmgubbar så det står härliga till.

Problemet var ju dels att man inte VISSTE var smittan kom ifrån (inte alls bara Italien utan ganska mycket kom in via GB osv), inte VISSTE exakt hur viruset uppförde sig osv.

Märker du inte hur du själv är ute och cyklar i slutledningen?

En följdfråga till svaret ovan, anser du att det var rätt att hålla gränserna öppna eftersom det saknades evidens för att smittan kunde komma in i Sverige?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tyvärr har tusentals svenskar dött för att en sk vetenskaplig auktoritet sa att det finns ingen evidens för att smittan skulle komma till Sverige.
Det fanns heller ingen chans att svenskar skulle smittas på skidsemester i Italien eller en semester i Iran.
Samma auktoritet som sa att den var en droppsmitta som inte alls smittade lätt, det räckte att tvätta händerna.
Det var faktiskt farligare att gå över gatan, fler har tydligen dött på svenska övergångsställen antar jag.

Och det fick inte ifrågasättas, då var man en foliehatt.

Att ifrågasätta påståenden är inte vetenskapsförakt, tvärtom är frågor själva källan till vetenskap. Att påstå saker utan att vetenskapligt kunna bevisa det är däremot varken vetenskapligt eller begåvat, alternativt om man har fackkunskapen så är det förakt för sina lyssnare.
Jag klarar inte mer, orkar inte med en rendez vous 2020 Q1
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
En följdfråga till svaret ovan, anser du att det var rätt att hålla gränserna öppna eftersom det saknades evidens för att smittan kunde komma in i Sverige?
Med facit i hand går det ju att säga ganska väl vad som gjordes rätt resp fel. Men det funkar ju inte så.

Stänga gränser och skolor, införa undantagslagar och utegångsförbud osv osv har ju inte fungerat någonstans... tack vare det snabba utvecklandet av vaccin (!) så har man sannolikt sluppit många dödsfall. Se där en effekt av vaccin!


Att smittan skulle komma in till Sverige stod helt klart från början, man stoppar inte en pandemi med stängda gränser... Evidens för det har funnits i mer än ett halvt årtusende.

Covid sprids förstås fortfarande:

 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag ser fram emot framtidens historiestudier.

Tänk när barnbarnen frågar farfar varför han lät vaccinera sina barn trots att Inga barn blev svårt sjuka.
Farfar är borta sen länge. "Vaccinet"/genterapin verkar vara som eter i våra gamla. Hur snabbt kommer nu unga och medelålders att åldras, tro?

Fascinerande läsning, senaste sidorna och jag är definitivt tacksam för hur du oförtrutet har presenterat relevant data, statistik, grafer och klokskap.

Motståndarsidan är också fascinerande, fast på helt andra sätt.

Jag fortsätter nog tycka saker. Det tyckandet förefaller ha varit rätt.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen

Med facit i hand går det ju att säga ganska väl vad som gjordes rätt resp fel. Men det funkar ju inte så.

Stänga gränser och skolor, införa undantagslagar och utegångsförbud osv osv har ju inte fungerat någonstans... tack vare det snabba utvecklandet av vaccin (!) så har man sannolikt sluppit många dödsfall. Se där en effekt av vaccin!


Att smittan skulle komma in till Sverige stod helt klart från början, man stoppar inte en pandemi med stängda gränser... Evidens för det har funnits i mer än ett halvt årtusende.

Covid sprids förstås fortfarande:


Med stängda gränser skulle vi köpt tid och hunnit lära av tidigt drabbade länder hur patienter skulle behandlas.

Ja, där håller jag med dig, det fanns i princip evidens sen tusen år att smittan skulle komma till Sverige det kunde ett barn förstå. Fast Tegnell såg ingen evidens att just c19 skulle komma till Sverige så därför behövde inga gränser stängas.

Hur som helst står vi vid det faktumet att gränserna hölls öppna enligt retoriken att det saknades evidens för att c19 kunde komma till Sverige.
Sedan kommer vaccinet och då saknades det evidens för att vaccinet stoppar smittspridningen men nu har förhållningssättet till evidens helt plötsligt vänts åt andra hållet och då skulle folket vaccineras för att stoppa smittspridningen vilket det alltså saknas evidens för.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Som sagt, vad är det du argumenterar för egentligen?

Att vi inte skall lyssna på universitet, WHO och andra hälsomyndigheter runtom hela världen utan på en känd konspirationsförespråkare och vaccinmotståndare i Florida?

Konspirationsteorier kan lätt dödas med fakta men som du borde märkt de senaste åren så har så sällan skett utan istället har det varit dessa konspirationsteorier som gång efter gång visat sig vara vara sanningen istället för de sanningar som medicinbolagen och hälsomyndigheter presenterat.

Hobbyepidemiologer döpte Tegnell dom till, sedan tog han själv på sig rollen att som hobbyekonom ta beslut och ge råd om hur landet skulle styras för ekonomins skull.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Att smittan skulle komma in till Sverige stod helt klart från början, man stoppar inte en pandemi med stängda gränser... Evidens för det har funnits i mer än ett halvt årtusende.

]


Fast det här blir ju väldigt skakigt.
Det stod helt klart från början för gemene man men tvärtom rörande regimen som förnekade detta. Om det råder inget tvivel, alla andra påståenden är historierevisionism
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Fast det här blir ju väldigt skakigt.
Det stod helt klart från början för gemene man men tvärtom rörande regimen som förnekade detta. Om det råder inget tvivel, alla andra påståenden är historierevisionism
Du tänker att de länder som stängde gränserna fick mindre smittspridning? Exempelvis Italien, Frankrike, Spanien?

Vad hade skett om vi inte fått vaccin tror du?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt, och vi hade redan fått in smittan i landet...
Eftersom ingen stängde gränsen i tid. Jag var själv bortrest på semester och oroade mig för att vi skulle bli fast i karantän på vägen i början av januari men nej det var bara att åka rätt in i landet trots mellanlandning i Peking.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom ingen stängde gränsen i tid. Jag var själv bortrest på semester och oroade mig för att vi skulle bli fast i karantän på vägen i början av januari men nej det var bara att åka rätt in i landet trots mellanlandning i Peking.

Du minns nog fel.


24 januari var de första konstaterade i Frankrike. Första dödsfallet 14 februari i Frankrike.
Så sent som 15 februari var det bara 4 dödsfall utanför Kina... Först 11 mars klassades det som en pandemi.

Läs artikeln till slut, finns en del intressant i slutet.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Du minns nog fel.


24 januari var de första konstaterade i Frankrike. Första dödsfallet 14 februari i Frankrike.
Så sent som 15 februari var det bara 4 dödsfall utanför Kina... Först 11 mars klassades det som en pandemi.

Läs artikeln till slut, finns en del intressant i slutet.
Fanns gott om exempel på folk som förhörde sig om hur de skulle bete sig men möttes av att det är bara att knalla av planet. Skidresenärerna som mellanlandade i hemmet och sen drog till fjällen.
Glöm inte fyllemailen mellan demagogerna på folkohälsomyndigheten.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top