Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Någon som vet om munskydd hjälper?
Det läskiga är att till och med vårdpersonal blev helt indoktrinerade, känner en fd op sköterska som upprepade att munskydd inte hjälper.

Så starkt är grupptrycket i Sverige. Gaskran sade någon, indeed.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Såååå, nu kan man få vilken gucka som helst om man har ramlat och slagit sig till en grad där man behöver få blod ur påse. Är de olika tillverkarnas genterapi ens kompatibla? Vet man vad det får för effekt? Därtill rakt in i blodomloppet, inte muskeln. Det är väl det som bådar för komplikationer, inte sant?
Hade inte tänkt på den, det medges.
Håll er på hjulen, besprutade och obesprutade!

 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Någon som vet om munskydd hjälper?
Det läskiga är att till och med vårdpersonal blev helt indoktrinerade, känner en fd op sköterska som upprepade att munskydd inte hjälper.

Så starkt är grupptrycket i Sverige. Gaskran sade någon, indeed.
Det har ju en del andra trista effekter när man inte får syre utan drar i sig samma koloxid om och om igen. Jag mår skitrisigt efter någon kvart. Nu läser man om sjukvårdspersonal som får microproppar i händer och fötter. Vad gör det då på hjärnan? Jag har inte råd att bli dummare än vad mina skador redan gjort mig!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det har ju en del andra trista effekter när man inte får syre utan drar i sig samma koloxid om och om igen. Jag mår skitrisigt efter någon kvart. Nu läser man om sjukvårdspersonal som får microproppar i händer och fötter. Vad gör det då på hjärnan? Jag har inte råd att bli dummare än vad mina skador redan gjort mig!
Jag vet inte om man blir utan syre men jag har fått lära mig att man hostar och nyser i armvecket och därmed är diskussion om munskydd klar.

Alla som har gått bakom en hepatit smittad knäande heroinist på som spytt i motvind på Götgatan kan också fundera på om den hade velat ha munskydd eller inte, been there, done that.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vet inte om man blir utan syre men jag har fått lära mig att man hostar och nyser i armvecket och därmed är diskussion om munskydd klar.

Alla som har gått bakom en hepatit smittad knäande heroinist på som spytt i motvind på Götgatan kan också fundera på om den hade velat ha munskydd eller inte, been there, done that.
Tack för den målande beskrivningen!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur menar du att massvaccination aldrig fungerat? Känner du till smittkoppor och polio?
Angående mRNA-vaccin (litet m) så är utfallet detsamma som med vanliga subenhetsvacciner, d.v.s. att antikroppar bildas mot antigenet. mRNA-vaccin är bara en annan teknik.
Har du tillförlitliga data som visar på skador (inte biverkningar) visavi skyddseffekt från svininfluensavaccinet får du gärna dela med dej.

Tolkar jag dej rätt om du anser att unga, friska människor får förlorade levnadsår på grund av vacciner? Isåfall varför?

Vilken studie säger att covidvaccin ger en 84% högre risk att dö av hjärtskador?

???

IPV does not stop transmission of the virus.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag är inte läkare, men i denna tråd verkar det ju vara så att det räcker att vara arg man med bristande förtroende för myndigheter för att sitta inne med sanningen, så jag gör ändå ett litet försök att reda ut saken med mina egna bristfälliga kunskaper. :tummenupp


Det verkar finnas alldeles för lite data för att vara tvärsäker när det gäller just Covid-19 men generellt med vacciner mot virussjukdomar så fungerar det så att ditt immunförsvar efter vaccination ser till att viruset inte alls får fäste hos dig. Därmed kommer du inte heller att smitta andra.

Det är därför som man säger att en vaccinationsgrad hos en befolkning som ligger på 70-80% oftast är tillräcklig för att viruset skall sluta spridas och dö ut. Annars hade man ju behövt 100%.

När det gäller vaccinationer mot Covid-19 så är de äldsta data bara några månader gamla och därför kan man inte dra så långtgående slutsatser. Det som är känt är att man kan smitta efter första sprutan, dvs innan man utvecklat full egen immunitet. För vissa preparat räcker det med 2-3 veckor efter den andra sprutan, vissa andra tycks kräva upp till 12 veckor efter vaccinationen för att full immunitet skall utvecklas.

Även i fallet "100% vaccinationsgrad" så finns det ju ett antal procent av befolkningen som inte utvecklar full immunitet, men de utvecklar i vart fall ganska stor immunitet vilket så att säga fyller syftet på samhällsnivå. Kan man då ändå smitta andra? Möjligen, det går inte säkert att säga att man INTE kan göra det.
Generellt när det gäller immunitet efter vaccination så finns det många individuella faktorer som påverkar. Exempelvis äldre får lägre påvisad effekt då deras immunförsvar är sämre.

Barn är lite speciella, man har sett att när det gäller Covid-19 så är risken för ett barn i 0-12 år att bli smittad om familjemedlem har Covid-19 ligger kring 20-30%. Dessutom får de sällan ens symptom även om de blivit smittade. Smittar de andra? Kanske, oklart om det finns studier på just detta. Statistisk korrelation kan man säkert hitta på flera håll men det finns så många andra faktorer som kan påverka. När det gäller äldre barn så tycks kollektivtrafik vara en stark faktor, dvs man åker buss/tbana till högstadiet/gymnasiet och då drar smittspridningen iväg. Ofta samlas man från olika bostadsområden/orter osv.



Men det är direkt fel att säga att du som vaccinerad blir lika lätt smittad, för det blir du inte alls. Däremot kan man inte säga att man inte kan bli smittad bara för att man tar en spruta. Smittkoppor, polio, mässling, HPV, röda hund, difteri, TBC etc är empiriska exempel på att vaccination hjälper både mot att vara smittbärare och att själv bli sjuk. Det är såklart alltid en skala men mellan 75-95% ligger de flesta och det räcker enligt resonemang ovan.

När det gäller säsongsinfluensorna så muterar de hela tiden men blir samtidigt mer kända för mänskligheten varför effekterna blir svagare för varje år pga normalt utvecklad immunitet men följer därav också att riskgrupper bör vaccineras årligen mot den "vanliga" influensan (flera olika sådana), gissningsvis kommer även Covid-19 att ingå framöver i dessa årliga vaccinationer. Vi har ju under många år vaccinerat äldre och svaga i befolkningen mot influensa, och i den dör någonstans mellan 500 och 3000 årligen i Sverige utan att det blir en notis i tidningen ens.


Nu finns det säkert någon sporthojande läkare som kan förklara rent medicinskt och på ett annat plan, men detta är väl det som ingår i samhällskunskapen.

Har du någon källa som stöd för att vaccinet hindrar smittspridningen av polio?

Resp gärna även övriga smittor du nämner?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
@Two stroke man

Du är ju bra på att både hitta siffror och göra grafer.
Det borde ju gå att hitta siffror på smittade, hur många på sjukhus, hur många som ligger på IVA och hur många som går bort före och efter vaccinets intåg tänker jag?
Gör man en sådan graf från 2020-01 till 2022-01 så borde man ju se om kurvorna går ner, eller inte, efter att man börjat vaccinera.
Kanske för Sverige, Europa och världen?
Sedan kan man ju diskutera dessa grafer och varför dom ser ut som dom gör sas.

Jag vet att det blir en del jobb så du kan naturligtvis låta bli. :)
Men jag tror det blir sämre om jag gör dem...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
@Two stroke man

Du är ju bra på att både hitta siffror och göra grafer.
Det borde ju gå att hitta siffror på smittade, hur många på sjukhus, hur många som ligger på IVA och hur många som går bort före och efter vaccinets intåg tänker jag?
Gör man en sådan graf från 2020-01 till 2022-01 så borde man ju se om kurvorna går ner, eller inte, efter att man börjat vaccinera.
Kanske för Sverige, Europa och världen?
Sedan kan man ju diskutera dessa grafer och varför dom ser ut som dom gör sas.

Jag vet att det blir en del jobb så du kan naturligtvis låta bli. :)
Men jag tror det blir sämre om jag gör dem...

Jag har ju löpande statistik från IVA med graf som jag även lagt ut i tråden för september, jag bedömer inte oktobers siffror som tillräckligt tillförlitliga ännu så jag vill vänta med uppdatering av den.

Omikronmutationen kom ju till Sverige strax efter årsskiftet och det verkar ju vara ett helt annat djur där vaccinet verkar ge väldigt modest om ens någon skillnad. För mutationerna före omikronmutationen var ju vaccinet definitivt en statistisk fördel bland IVA-patienter.

Dessvärre har ju FoHM så lägligt slutat redovisa vaccinationer bland de coviddöda. Där kunde man ju också tidigare se hur vaccinet först gör nytta men sedan verkade göra allt mindre nytta och precis då när statistiken börjar tala till vaccinets nackdel då tar FoHM bort detta ur statistiken.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag har ju löpande statistik från IVA med graf som jag även lagt ut i tråden för september, jag bedömer inte oktobers siffror som tillräckligt tillförlitliga ännu så jag vill vänta med uppdatering av den.

Omikronmutationen kom ju till Sverige strax efter årsskiftet och det verkar ju vara ett helt annat djur där vaccinet verkar ge väldigt modest om ens någon skillnad. För mutationerna före omikronmutationen var ju vaccinet definitivt en statistisk fördel bland IVA-patienter.

Dessvärre har ju FoHM så lägligt slutat redovisa vaccinationer bland de coviddöda. Där kunde man ju också tidigare se hur vaccinet först gör nytta men sedan verkade göra allt mindre nytta och precis då när statistiken börjar tala till vaccinets nackdel då tar FoHM bort detta ur statistiken.
Blir inte slutsatsen då att vaccinet var bra initialt men har för tillfället spelat ut sin roll? Det betyder ju så varken att det var helt onödigt/skadligt från början eller att det är livsviktigt just nu.

Så tänker jag för egen del i alla fall.

Jag har tagit två sprutor, med det jag visste då tycker jag det var rätt, med det jag vet nu vill jag inte ha en tredje.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Blir inte slutsatsen då att vaccinet var bra initialt men har för tillfället spelat ut sin roll? Det betyder ju så varken att det var helt onödigt/skadligt från början eller att det är livsviktigt just nu.

Så tänker jag för egen del i alla fall.

Jag har tagit två sprutor, med det jag visste då tycker jag det var rätt, med det jag vet nu vill jag inte ha en tredje.

Jag har inget att invända mot första stycket. Skulle möjligen omformulera till: Det betyder varken att det var skadligt eller oskadligt.

Det finns ju även publicerad forskning som visar att vaccinet slutar ha verkan efter 3-4 månader, bland annat en artikel från Umeå.
Det påverkar ju beslutet ganska avsevärt beträffande om jag ska ta vaccinet eller ej. Det är ju stor skillnad på att ta 3-4 sprutor om året resp en spruta under sin livstid.

För min egen del så avstod jag för att vaccinet inte var färdigtestat enlig sedvanliga fas3-studier som vanligtvis tar 3 år. Nu är jag inte medicinsk forskare men jag inser ju att det haft sina orsaker till att man tidigare krävt den tiden för långtidsstudier.
Mycket inom biologin behöver sin tid, och den tiden går sällan eller aldrig att accelerera särskilt mycket.

Se bara exempelvis vilken tid det behövs för jästen att jäsa ett bröd eller ge alkohol i ett vin, eller hur lång tid det behövs för en cancertumör att växa till sig. Sånt går inte att forcera utan man måste vänta tiden ut.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har ju löpande statistik från IVA med graf som jag även lagt ut i tråden för september, jag bedömer inte oktobers siffror som tillräckligt tillförlitliga ännu så jag vill vänta med uppdatering av den.

Omikronmutationen kom ju till Sverige strax efter årsskiftet och det verkar ju vara ett helt annat djur där vaccinet verkar ge väldigt modest om ens någon skillnad. För mutationerna före omikronmutationen var ju vaccinet definitivt en statistisk fördel bland IVA-patienter.

Dessvärre har ju FoHM så lägligt slutat redovisa vaccinationer bland de coviddöda. Där kunde man ju också tidigare se hur vaccinet först gör nytta men sedan verkade göra allt mindre nytta och precis då när statistiken börjar tala till vaccinets nackdel då tar FoHM bort detta ur statistiken.
Ja, jag har följt dina IVA-grafer. :)

Men det jag skulle vilja ha, jag får leta lite själv sa latmasken ;) , är en längre tids-axel.
Då kan kanske man se var det går upp och ner lite tydligare över tid.
Sedan är såklart, som du skriver, parametrarna till upp-/ned-gångar skäl för diskussion och mycket spelar in.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Se där Canada ber alla olagligt uppsagda ej vaxade om ursäkt o ber dessa komma till jobbet igen.


BREAKING: Rebel News’s Selene Galas (@selenecxliv) asked Premier of Alberta, Danielle Smith when we can expect a promised apology for those prosecuted during the lockdowns. Smith replied “I can apologize right now.”

SIGN THE PETITION: https://t.co/VT5lpGuaV4 pic.twitter.com/qc2U470kBz

— Rebel News (@RebelNewsOnline) October 22, 2022
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Spanien betalar till baka olagliga covid böter..

De 1,7 miljoner euro i böter som samlades in av Madrids kommunala polis – efter att ”larmtillståndet” utlystes i mars 2020 – kommer att betalas tillbaka till de över 5 600 personer som fick böter på 600 euro, eller 300 euro om de betalades omgående, för att ha brutit mot restriktionerna under pandemins inledande stadium, rapporterar El Mundo.


Snart dags att låsa in svetsarn o reden av 7 klövern för något olagligt.

Verkar ju som vissa random hoj åkare på ett mc forum får rätt i slutändan ändå???????
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Var försvann trådens fact checker? Han behöver nog komma hit och ställa saker i ordning. Jag även undrar över hans påståenden om poliovaccinet, det verkar ju inte stämma så bra heller enligt tidigare länk. Det är säkert bara nåt utländskt statligt institut som missförstått saken.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Haha, nä om man ifrågasätter vaccin per se så får man nog fortsätta diskutera utan mig i alla fall. :) Ha det så kul och till eventuella nya läsare: ta tråden från början!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Haha, nä om man ifrågasätter vaccin per se så får man nog fortsätta diskutera utan mig i alla fall. :) Ha det så kul och till eventuella nya läsare: ta tråden från början!

Du läste alltså inte länken?
Eller är även U.S. National Authority for Containment of Poliovirus foliehattar?
Jag hittade tyvärr ingen länk till Facebook åt dig.

Ja, det finns mycket skojsigt att läsa i tråden för den som orkar läsa från början.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det börjar bli absurt, det är som att världens politiker tävlar i att hitta på förbud liksom att det är viktigare att visa upp någon slags handlingskraft än att det ska ha någon faktisk påverkan.



Vem smittar jag om jag är ute och springer utomhus några km från bostaden? Eller hur tänker sig politikerna att man skulle smitta någon om man sitter på en motorcykel eller i en cabriolet?

Samtidigt som SL drar ner på trafiken så att folk får stå och trängas i bussar, och tunnelbanevagnar.

Eller är det som när Tegnell för några veckor sedan tyckte det var olyckligt att några jobbade hemifrån, med nåt resonemang om jämställdhet eller var det rättvisa. :va


Tänk så enkelt livet skulle varit om de istället hade begränsat flygtrafiken i början av februari.

Jag gjorde som Brooklyn sa och tittade bakåt i tråden. Kommer ni ihåg den här sköningen från Tegnell? Det är orättvist om några får jobba hemifrån och kanske slipper corona.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top