Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är stor skillnad på att kunna påvisa genetiskt material och att ha infektiösa partiklar. Faktum är att skillnaden är milsvid. Är ganska säker på att Tegnell har bättre koll på detta än samtliga självutnämda genier här på SH.

Det finns både RNA och DNA-virus. Coronaviruset råkar tillhöra gruppen RNA-virus.

Mjältbrand orsakas av bakterier, inte virus.
Den heter Bacillus anthracis och är en sporbildare, och det är sporerna som kan överleva lång tid.

Får väl påminna om att Tegnell sa att viruset klarade sig väldigt kort tid utanför kroppen.

Kort tid räknas tydligen i dagar så ingen förleds och tro att det skulle handla om sekunder eller minuter.


Surface survival
Numerous researchers have studied how long SARS-CoV-2 can survive on a variety of porous and non-porous surfaces 10, 11, 12, 13, 14, 15. On porous surfaces, studies report inability to detect viable virus within minutes to hours; on non-porous surfaces, viable virus can be detected for days to weeks. The apparent, relatively faster inactivation of SARS-CoV-2 on porous compared with non-porous surfaces might be attributable to capillary action within pores and faster aerosol droplet evaporation 16.

Data from surface survival studies indicate that a 99% reduction in infectious SARS-CoV-2 and other coronaviruses can be expected under typical indoor environmental conditions within 3 days (72 hours) on common non-porous surfaces like stainless steel, plastic, and glass
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här har du en lista som cirkulerar på nätet.

Citat Anders Tegnell aka "Dr Tengele":

20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger, eftersom vi inte har sett någon spridning i exempelvis sjukvården.” – Intervju i Aftonbladet

20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet

24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT

25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT

29??januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet

29??januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet

31??januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet

2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet

8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT

26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT

27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen

5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter

5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter

8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt. Utan det ”hoppar” från olika ”hot spots” som Wuhan och norra Italien.” - Intervju i Svenska Dagbladet

8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet

8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT

11 mars
-”Än så länge har vi väldigt liten, om någon alls spridning i samhället.” [Sverige har över 500 smittade och Stockholm beslutar att upphöra med tester] - Presskonferens

11 mars
- ”Det finns ju en aspekt i det här som liksom handlar om jämlikhet.” - Intervju i Expressen

23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT

26 mars
- Tegnell & Folkhälsomyndigheten visar en karta med 417.000 smittade fall och 18.600 döda kl. 14:00. Siffror som alltså var aktuella den 24:e mars, två dagar tidigare. Bra där !"
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Beredskapslagren har alltså infört industrins "just in time delivery"
https://www.svd.se/sverige-saknar-lager-for-en-langre-kris

Fantastiskt vilka lysande ideer politiskt tillsatta tjänstemän kan komma med.

Kanske vi kan avveckla försvaret också, sälja ut all försvarsmateriel och införa just in time delivery av rikets försvar också?

Och kanske brandförsvaret i landets kommuner? Räcker väl med ett par brandbilar i varje län så kan dom åka "just in time" till bränder. Eller kanske bara några i Stockholm? Eller man kanske kan beställa bilar från Scania när branden uppstår?

Och ambulanser...

Möjligheterna till besparingar blev helt plötsligt enorma.

De här beredskapslagren som inte fanns tål att påminnas om.
Undrar om det redan är bortglömt till förmån för kvartalskapitalismen.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
De. Är. Så. Jävla. Dåliga.

22b64c309210b43d3f4d88832f32ab73.jpg


Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Vår svenska Folkhälsomyndighet som hela tiden visste bättre än internationella experter hos WHO.
Konstigt förresten att Tegnell inte fick det där jobbet på WHO senare... :crash
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Vår svenska Folkhälsomyndighet
Folkhälsomyndigheten i vårt land är inte bättre än motsvarande myndighet i annat land, vilket gör det ganska lönlöst att lyssna på någon av dom. Jag kan ta till mig informationen som tidigare uttryckt 'rekommendation', men i huvudsak noterar jag vad som händer omkring mig istället, och agerar därefter.

Då jag har generell bacillskräck, egentligen småfobier för det mesta som har med andra människor, barn, djur och insekter att göra, så känner jag mig ganska trygg gällande smittoriskerna av dom årliga smittorna. Ingen myndighet ska göra sig besväret att styra mitt liv med sina 'rekommendationer', den kollen vill jag känna att jag har själv. Även om jag kanske inte alltid har kontroll.

Vad som gör mig arg är när andra människor som gör det till lag, typ religiöst följer myndigheternas råd som dom hört i media, börjar inskränka på min vardag. Då blir jag faktiskt lite avig, rent av lite .. elak.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag gjorde som Brooklyn sa och tittade bakåt i tråden. Kommer ni ihåg den här sköningen från Tegnell? Det är orättvist om några får jobba hemifrån och kanske slipper corona.
Ja jag kommer ihåg och anförde den nyligen som exempel på hur värdelöst detta hanterades, det var ungefär då Brooklyn tyvärr valde att hoppa av diskussionen.

Det vore intressant om de som tycker saker utvecklar sina argument och inte lämnar diskussioner så snart de kommit igång.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag kommer ihåg och anförde den nyligen som exempel på hur värdelöst detta hanterades, det var ungefär då Brooklyn tyvärr valde att hoppa av diskussionen.

Det vore intressant om de som tycker saker utvecklar sina argument och inte lämnar diskussioner så snart de kommit igång.

Det har ju aldrig hänt förr... :rofl
Det är enklare att slänga ur sig oneliners och påstå att andra är dumma än att söka fakta och bygga upp ett resonemang.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Folkhälsomyndigheten i vårt land är inte bättre än motsvarande myndighet i annat land, vilket gör det ganska lönlöst att lyssna på någon av dom. Jag kan ta till mig informationen som tidigare uttryckt 'rekommendation', men i huvudsak noterar jag vad som händer omkring mig istället, och agerar därefter.

Då jag har generell bacillskräck, egentligen småfobier för det mesta som har med andra människor, barn, djur och insekter att göra, så känner jag mig ganska trygg gällande smittoriskerna av dom årliga smittorna. Ingen myndighet ska göra sig besväret att styra mitt liv med sina 'rekommendationer', den kollen vill jag känna att jag har själv. Även om jag kanske inte alltid har kontroll.

Vad som gör mig arg är när andra människor som gör det till lag, typ religiöst följer myndigheternas råd som dom hört i media, börjar inskränka på min vardag. Då blir jag faktiskt lite avig, rent av lite .. elak.
Värt att notera är att folk är väldigt olika.
Se tex Lyxfällan, och fråga dig om deltagarna där behöver rekommendationer.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag minns fortfarande hur SVT åkte till Finland och de åkte runt i någon enorm lagerlokal och lastade munskydd med gaffeltruck.

Jag vill vara Östsvensk (finsk).
Minns det här med munskydd....2020-07-29
"I Sverige fattar vi inte politiska beslut när det gäller smittskydd, det lämnar vi åt experter. Vi ser inte i det här läget, med kraftigt avtagande smittspridning, att det skulle vara läge att kräva munskydd i offentliga miljöer. Vi följer vetenskap och kunskap och sätter det i en svensk kontext, säger socialminister Lena Hallengren (S) vid en presskonferens.

och 2021-02-21
"Har sagt från pandemins början att munskydd ska användas”

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Minns det här med munskydd....2020-07-29
"I Sverige fattar vi inte politiska beslut när det gäller smittskydd, det lämnar vi åt experter. Vi ser inte i det här läget, med kraftigt avtagande smittspridning, att det skulle vara läge att kräva munskydd i offentliga miljöer. Vi följer vetenskap och kunskap och sätter det i en svensk kontext, säger socialminister Lena Hallengren (S) vid en presskonferens.

och 2021-02-21
"Har sagt från pandemins början att munskydd ska användas”

Det Är exakt sådant här man hade hoppats de som försvarar Sverige/FHM/S i denna fråga skulle bemöta.
Men det är också uppenbart varför de inte gör det.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Minns det här med munskydd....2020-07-29
"I Sverige fattar vi inte politiska beslut när det gäller smittskydd, det lämnar vi åt experter. Vi ser inte i det här läget, med kraftigt avtagande smittspridning, att det skulle vara läge att kräva munskydd i offentliga miljöer. Vi följer vetenskap och kunskap och sätter det i en svensk kontext, säger socialminister Lena Hallengren (S) vid en presskonferens.

och 2021-02-21
"Har sagt från pandemins början att munskydd ska användas”

"Från pandemins början" startade nog 2020-07-30.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Du tänker att de länder som stängde gränserna fick mindre smittspridning? Exempelvis Italien, Frankrike, Spanien?

Vad hade skett om vi inte fått vaccin tror du?
Fler unga hade överlevt utan vaccinerna. Vi har nu en extremt hög överdödlighet hos barn i Europa.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Det är inte missvisande utan genom hela historien har man aldrig kunnat stänga ute virus från ett land.
Vi har inte lyckats stänga ute drogsmugglingen till landet heller trots att gränspolis, tull och narkotikaroteln arbetar ganska hårt. Tror du att det hade varit mindre narkotika i Sverige om vi officiellt slutade med det?

Du tycker alltså att det är ok att påstå att vaccinen varit effektiva utan källa på det men du tycker att konceptet "Karantän" är en konspirationsteori? :va

När logiken är konsekvent blir det lättare att följa argumenten och ta dem seriöst.
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Som sagt, vad är det du argumenterar för egentligen?

Att vi inte skall lyssna på universitet, WHO och andra hälsomyndigheter runtom hela världen utan på en känd konspirationsförespråkare och vaccinmotståndare i Florida?
Ja.

Att du litar på jäviga personer under åtal för skumraskaffärer med vaccinen och tycker att man är konstig för att man litar på beprövad medicin med extremt få biverkningar och metoder med evidens för framgång. Ett obeprövat läkemedel med fler biverkningar än alla andra läkemedel tillsammans som dessutom saknar seriös evidens för framgång är däremot ok?
 

Adler

Sporthojsnörd
Gick med
25 Mar 2015
Ort
På landet
Hoj
1984 Suzuki GSX 400 FWS, ZZR 1100 1990
Såååå, nu kan man få vilken gucka som helst om man har ramlat och slagit sig till en grad där man behöver få blod ur påse. Är de olika tillverkarnas genterapi ens kompatibla? Vet man vad det får för effekt? Därtill rakt in i blodomloppet, inte muskeln. Det är väl det som bådar för komplikationer, inte sant?
Hade inte tänkt på den, det medges.
Håll er på hjulen, besprutade och obesprutade!

Särskilt läskigt för alla med mRNA-mutaioner mm. som dessa experimentella och icke godkända genterapier inte är testade på.

Tack och lov fick jag en påse precis innan injektionerna började prackas på huvuddelen av befolkningen. Man får se till att slippa i framtiden. Lyd FHM kloka råd som vi fick under pandemin: "Skada er inte". Det hade jag inte tänkt på.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top