Covid-19 viktig information!

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lite mera eventuellt fiffel.

Mitt under brinnande pandemi stängdes Folkhälsomyndighetens smittodatabas ned akut på grund av dataintrång.
En hackare hade tagit sig in – och varnade myndigheten via anonyma mejl, rapporterar Dagens Nyheter.
Lou Mikko
Dela
Kopiera länk

I maj 2021 meddelade Folkhälsomyndigheten via ett pressmeddelande att det förekommit försök till intrång i smittodatabasen Sminet.
I en granskning av dataintrången avslöjar DN att det inte bara skett ett, utan två lyckade försök att komma in i databasen.
Det var måndagen den 24 maj som en enhetschef på Folkhälsomyndigheten mottog ett mejl från en anonym avsändare.
”Så mycket som miljontals personuppgifter kan vara öppna på Folkhälsomyndigheten system Sminet.. Detta måste åtgärdas omgående!” skrev den anonyma hackaren.
Hen hade tagit sig in i databasen och ville varna myndigheten om att personuppgifter gick att komma åt, och riskerade att läcka.
Databasen stängdes akut ner under två dagar, och ett it-företag anlitades för att granska Sminets säkerhet.

Hackaren tar sig in igen​

It-företaget bedömde att det inte fanns några tecken på att hackaren har fortsatt tillgång till systemet. Men bara två veckor senare kom ännu ett anonymt mejl.
”Hej igen, måste jag tyvärr säga....
Om ni tittar på den tillagda pdf filen så ser ni att i går så lades XXX XXX in som Covid smittad”

Hackaren hade återigen tagit sig in i databasen. Den här gången hade hen inte bara lyckats ta del av personuppgifter – utan också lagt in egen information. Ett allvarligt fall av covid, en 65-årig, ovaccinerad man registrerades, men mannen existerade inte.
Trots att hackarens motiv bara verkade vara att varna myndigheten om bristerna i deras databas inledde polisen en förundersökning. Den lades senare ner, eftersom att det inte gick att knyta någon till intrångsförsöken.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ja Kratoz du minns rätt, ovaccinerade var klart överrepresenterade på IVA från början. Kanske kollar sen om jag har kvar någon äldre graf.
Tack, mitt minne blir inte bättre med åren...?
Det var väl just i den vevan vi skrev en del om just det här med vilka som räknades som vaccinerade och inte.
Jag tror, lite som Adler skriver, att det blir svårt att få fram riktiga siffror som går att lita på kring vaccinationsstatusen på inlagda osv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Lite mera eventuellt fiffel.

Mitt under brinnande pandemi stängdes Folkhälsomyndighetens smittodatabas ned akut på grund av dataintrång.
En hackare hade tagit sig in – och varnade myndigheten via anonyma mejl, rapporterar Dagens Nyheter.
Lou Mikko
Dela
Kopiera länk

I maj 2021 meddelade Folkhälsomyndigheten via ett pressmeddelande att det förekommit försök till intrång i smittodatabasen Sminet.
I en granskning av dataintrången avslöjar DN att det inte bara skett ett, utan två lyckade försök att komma in i databasen.
Det var måndagen den 24 maj som en enhetschef på Folkhälsomyndigheten mottog ett mejl från en anonym avsändare.
”Så mycket som miljontals personuppgifter kan vara öppna på Folkhälsomyndigheten system Sminet.. Detta måste åtgärdas omgående!” skrev den anonyma hackaren.
Hen hade tagit sig in i databasen och ville varna myndigheten om att personuppgifter gick att komma åt, och riskerade att läcka.
Databasen stängdes akut ner under två dagar, och ett it-företag anlitades för att granska Sminets säkerhet.

Hackaren tar sig in igen​

It-företaget bedömde att det inte fanns några tecken på att hackaren har fortsatt tillgång till systemet. Men bara två veckor senare kom ännu ett anonymt mejl.
”Hej igen, måste jag tyvärr säga....
Om ni tittar på den tillagda pdf filen så ser ni att i går så lades XXX XXX in som Covid smittad”

Hackaren hade återigen tagit sig in i databasen. Den här gången hade hen inte bara lyckats ta del av personuppgifter – utan också lagt in egen information. Ett allvarligt fall av covid, en 65-årig, ovaccinerad man registrerades, men mannen existerade inte.
Trots att hackarens motiv bara verkade vara att varna myndigheten om bristerna i deras databas inledde polisen en förundersökning. Den lades senare ner, eftersom att det inte gick att knyta någon till intrångsförsöken.
På FolkOHälschoMyndigheten:

"En typ schom varrrnarrr förrr brrrischter i schäkerrrhet och integrrritetsschydd schå folk kan bli upplyschta om hurrr komplett odugliga och nonschalanta vi ärrr!!"
"Döda honom tills han dör! Döda sen honom igen!!"

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tack, mitt minne blir inte bättre med åren...?
Det var väl just i den vevan vi skrev en del om just det här med vilka som räknades som vaccinerade och inte.
Jag tror, lite som Adler skriver, att det blir svårt att få fram riktiga siffror som går att lita på kring vaccinationsstatusen på inlagda osv.

Ja, det har ju trixats så mycket med siffrorna att man tappat förtroendet för dom men det är ju inget att göra åt den saken, bara gilla läget och utgå ifrån det lilla vi får.
Och skulle någon data börja peka för mycket "fel" så är jag rädd att myndigheterna återigen plockar bort bort dessa siffror framför näsan på oss.

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar om det är kvartalskapitalism eller lean som är den stora boven i just det fallet...
Snarare just detta i kombination. Väldigt få företag som försökt sig på Lean har förstått vad tankesätten från TPS (Toyota Production System) egentligen går ut på. Istället för Just In Time och långsiktiga partnerskap med leverantörer i närområdet har man trott att det enbart går ut på att minimera lagerkostnader, medan man samtidigt väljer leverantör enligt principen lägsta kostnad (ofta på andra sidan världen och med störningskänsliga logistikkedjor). Snarare är det så att ju störningskänsligare logistikkedjor, desto större buffertar krävs för att uppnå Just In Time.

Problemet sitter oftast hos ledningen. Lean management är helt ointressant för dem, utan Lean blir enbart något man delegerar till underställda på berörda avdelningar för att minska kostnader.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Många har väl glömt Tegnells tidigare meriter från svininfluensan. Och det var tydligen också rätt gjort... Då...
runt 400 personer, främst barn och unga, insjuknade i narkolepsi som biverkan. Massvaccinationen har kritiserats – bland annat har man pekat på att flera andra länder valde att bara vaccinera riskgrupper.

Men Anders Tegnell försvarar fortfarande beslutet.

– Grundat på den kunskap vi hade – både om hotbilden från influensan och om vacciner – var det ett logiskt beslut.
Källa

Tråden på Flashback är rätt kul så här 2.5 år senare, random muppar på Flashback fattar i mars 2020 att spridningen är väl utbredd i Sverige samtidigt som Sveriges statsepidemiolog förnekar att det skulle vara någon större smittspridning i Sverige.
Men knappt några tester görs ju denna period så på pappret har ju Tegnell rätt... Just då...

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det Är exakt sådant här man hade hoppats de som försvarar Sverige/FHM/S i denna fråga skulle bemöta.
Men det är också uppenbart varför de inte gör det.
Lovar gott för framtiden ! Hallengren i oktober 2022 ! och hur Man tänker vara seriösare ! :hihi
1667064959961.png

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skönt att det inte var något värre.
The EMA also said that there was no evidence to suggest that the menstrual disorders experienced by some have any impact on reproduction and fertility.
Skönt igen.
Det är väl studerat då antar jag.

Edit. Det är sånt här jag som kvinna hade velat veta innan ev vaccinering. Men det är väl antivaxxxervarning på det?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom har ju sagt i ett drygt år att vi vet redan allt om vaccinet och det är säkert... :rofl

Jag väntar nog ytterligare ett tag och ser hur det går för alla provkaniner.

En sak har dom rätt i och det är att inget vaccin någonsin testats i så hög kvantitet som dessa. Lite mer tid bara så vet vi vad utfallet blev också. Kanske ett år eller två. Jag litar på vetenskapen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Slutsatsen citat:
Section IV
Basis for Assessment that Research-Related Incident is More Likely Origin of SARS-CoV-2
Nearly three years after the COVID-19 pandemic began, substantial evidence demonstrating that the COVID-19 pandemic was the result of a research-related incident has emerged. A research-related incident is consistent with the early epidemiology showing rapid spread of the virus in Wuhan, with the earliest calls for assistance being located in the near the WIV’s original campus in central Wuhan. 207
It also explains the low genetic diversity of the earliest known SARS-CoV-2 human infections in Wuhan, because the likely index case, would be an infected researcher, is the likely primary source of the virus in Wuhan. 208
A research-related incident also explains the failure to find an intermediate host as well as the failure to find any animal infections pre-dating human COVID-19 cases. 209
slut citat
från

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det stämmer att viruset kommer från ett lab och även begrundar att Kineserna har nolltollerans mot covid så kan man ju undra om det finns relevanta skäl? Något dom vet som dom inte berättat för världen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Om det stämmer att viruset kommer från ett lab och även begrundar att Kineserna har nolltollerans mot covid så kan man ju undra om det finns relevanta skäl? Något dom vet som dom inte berättat för världen?
Jo precis.
För egen del nedan.
1) Den kinesiska reaktionen på läkaren som skrev om en ny sjukdom var ju märklig.
Läkaren greps för spridande av falska rykten.
2) När ryktet / Covid spred sig i Wuhan stängdes staden ner. Folk fick portarna igensvetsade.
De låstes in. En väldigt märklig reaktion på en ny okänd sjukdom. Naturlig reaktion om Partiet / Partiledningen redan visste allt om Covid. Informerade av Virus Institute Wuhan.
3) Man har fortfarande 2022 inte hittat det djur som är bärare till Covid-19.

US Senat har nu lagt till en sak när man läser rapporten jag länkade till. Forskningen vid Wuhanlabbet har varit offentlig. Resultaten av forskningen har varit tillgänglig för andra forskare. Som kunnat följa forskningen.
I September 2019 var det slut med detta.
Möjligheten följa forskningen i Virusinstitutet i Wuhan från utlandet upphörde.

Citat:
On September 12, 2019 between the hours of 2:00 and 3:00 a.m. local time, 166 the WIV took down its online depository of data on viral sequences called the Wildlife-Borne Viral Pathogen Database. 167 The database was intermittently accessible from December 2019 to February 2020, before being permanently taken offline February 2020. 168
This database was previously accessible to the public, with the exception of a password protected section, which held unpublished sequence data accessible only to WIV personnel. 169
The WIV had a collection of more than 15,000 samples from bats, from which they had identified more than 1,400 bat viruses, including an estimated 100 unpublished sequences of SARS-related coronaviruses – the genre of coronaviruses to which SARS-CoV-2 belongs. 170 More than three years after it was first disabled, public access to the database has not been restored. 171
Slut citat , 6 rader från slutet av sida 18 och 3 rader början sida 19 i rapporten

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Det har jag undrat över också, och speciellt sedan Omikron tog över och gjorde symptomen mildrades till något som mer liknar influensa.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Och i dag kl 17,25 på radiokanal 102,2 gick dom ut i rix radion att covid Vaxin till alla under 35 år pausas pga att det är så stor risk för hjärtproblem att folk under 35 ej kan vaxineras längre..

Vad blir nästa sak?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det har jag undrat över också, och speciellt sedan Omikron tog över och gjorde symptomen mildrades till något som mer liknar influensa.

Ja från ett land som i vanliga fall inte värderar sina medborgares liv särskilt högt, man undrar ju om det finns långsiktiga effekter efter man varit sjuk? Effekter som kineserna känner till men inte vi i väst?

Fast min förtroende för de som styr samhället är så lågt att jag inte ens skulle vara förvånad om kineserna faktiskt informerat ledarna för andra länder men de flesta av dessa har trots det valt en annan strategi, ekonomin får ju inte drabbas.

Det skulle ju kunna förklara hetsen att börja skjuta i fårket ett icke färdigtestat vaccin.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...