Covid-19 viktig information!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag brukar ofta stå i mitten och ha en fot på varje sida om "gränsen" i olika frågor.
Om det är för att jag är obeslutsam, lättövertalad eller kanske helt enkelt lyssnar på båda sidor och tar till mig argument må vara osagt.

Ibland känns det jävligt ensamt i "den breda mitten"...:rolleyes:
Var det inte din fru som sa nåt vist om din personlighet härförleden. Finns det fler sådana slutsatser från henne? Jag är idel öra!

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kul och otroligt hur viktigt det är med d-vitamintillskott. 51% minskad risk att dö i covid tex. 72% mindre risk att hamna på IVA. 5000ui mot 1000 ui vilket är 125 mot 25 mikrogram.
Mitt intresse för d-vitamin började innan pandemin men blev mer aktuellt under själva pandemin. Samtidigt som Finland rekommenderade högre doser såg jag bara avrådande av tillskottet i Sverige.

Värt att nämna är att 100 mikrogram är rekommenderad högsta dos i EU men det krävs minst det dubbla under lång tid för att eventuellt utveckla hyperkalcemi.
Hur mycket är lämplig dos, menar du?
Har knaprat "den rekommenderade dagsdosen" genom hela pandemin men hört surr om att man borde överdosera en del. Vistas vanligtvis ute stora delar av dagen, vilket borde ge en del.
Matvanorna? Inga kommentarer. Inga kommentarer, sa jag.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Har knaprat "den rekommenderade dagsdosen" genom hela pandemin men hört surr om att man borde överdosera en del. Vistas vanligtvis ute stora delar av dagen, vilket borde ge en del.
Hur många IU tar du i snitt per dag?
Jag knaprar 5000 IU per dag under vinterhalvåret , nu under covid har jag underhållsdoserat även sommarhalvåret.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Kul och otroligt hur viktigt det är med d-vitamintillskott. 51% minskad risk att dö i covid tex. 72% mindre risk att hamna på IVA. 5000ui mot 1000 ui vilket är 125 mot 25 mikrogram.
Mitt intresse för d-vitamin började innan pandemin men blev mer aktuellt under själva pandemin. Samtidigt som Finland rekommenderade högre doser såg jag bara avrådande av tillskottet i Sverige.

Värt att nämna är att 100 mikrogram är rekommenderad högsta dos i EU men det krävs minst det dubbla under lång tid för att eventuellt utveckla hyperkalcemi.
Association, inte risk, om jag får be. Det handlar om en korrelation, inte ett kausalt samband.

Artikel informerar inte om risk/kausala samband.

Edit. Inte ovanligt, inte ens författarna själva använder rätt ord...i en vetenskaplig artikel.
"The purpose of this meta-analysis and trial sequential analysis (TSA) was to better explain the strength of the association between the protective role of vitamin D supplementation and the risk of mortality and admission to intensive care units (ICUs) in patients with COVID-19. "

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur många IU tar du i snitt per dag?
Jag knaprar 5000 IU per dag under vinterhalvåret , nu under covid har jag underhållsdoserat även sommarhalvåret.
Tar ett piller om dagen. 25 ug, säger den. (Hittar inte tecknen, hoppas jag skriver någorlunda rätt). 500% av dagsbehovet, enligt burken. Hur många IU det är vet jag inte mer än vad Bennyfax skrev.

Kan tillägga att jag inte varit sjuk.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tar ett piller om dagen. 25 ug, säger den. (Hittar inte tecknen, hoppas jag skriver någorlunda rätt). 500% av dagsbehovet, enligt burken. Hur många IU det är vet jag inte mer än vad Bennyfax skrev.

Kan tillägga att jag inte varit sjuk.
1 µg är motsvarande 40 IU dvs 1 IU är motsvarande 0,025 µg.
Du får i dig 1000 IU om dagen. Personligen skulle jag säga att det är lite lågt, iaf vintertid om du bor i Sverige och inte solar solarium.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det var ju kanske inte i huvudsak en matematisk fråga, det var inget direkt fel på datan han hade vad jag vet. Det som var fel var någon fantasi om att om man väl exponerats så kunde man inte smittas igen, det var också många Tegnellska fantasier om vem som är smittsam och när, hur länge osv.

Alltså felaktig indata och troligen inget fel på formlerna.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1

När det gäller rekommenderad dos av olika vitaminer så innebär nivån att vi inte får brist och symptom och sjukdomar uppstår men det kan finnas fördelar (även nackdel) att ta mer.
Man måste skilja på svenska RDI (rekommenderat dagligt intag) och EU:s DRI (dagligt referensinstag) då nivåerna kan skilja sig för att det inte är lika mycket sol i norden.
I Sverige bör man ta 10 µg och 20 på vintern och om man är 75 år enligt livsmedelsverket.
D-vitaminförespråkare tror att detta kommer omvärderas dvs. högre doser. Egentligen måste man mäta halten i blodet för att veta och fetma samt ålder bidrar också till hur effektivt man tar upp d-vitamin. Därför kan man behöva äta mer om man är överviktig.

20 µg betyder 20 mikrogram, 800 UI eller 800 IE tex har jag uppfattat som samma värde.
Lämplig dos i Sverige på vintern är nog ca 20 µg för att inte ha brist men det verkar faktiskt vara så att högre dos är bättre. Har även sett studier rent generellt (ej covid) som visar på lägre dödlighet med högre nivåer och även mindre och kortare sjukdom vid förkylning hos åldringar jämfört mot normal dos.
Mina d-vitaminer är just nu på 62,5 µg (180 kapslar i kokosfett för ca 100:- vilket är en liten kostnad under 6 månader) och så får jag i mig lite med maten också. Runt 100 µg är nog optimalt för många på vintern men jag känner inte att jag är i behov av den nivån. Vem vet, för mig kanske 20 µg räcker då jag har ganska bra fysik och är frisk i övrigt men jag får väl öka med åldern. Många tar också vitamin k2 mk7 tillsammans med d-vitamin just för att inte få hyperkalcemi, att kalcium stannar i benet och inte hamnar i blodet. Jag ser ingen risk för det vid små volymer på tex 100 µg under en vinter men det är bara min uppfattning baserat på vad jag läst.
100 µg, 4000 IE eller 4000 UI har EU satt eller föreslår som högsta gräns så det är väl en trygg nivå för alla.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Association, inte risk, om jag får be. Det handlar om en korrelation, inte ett kausalt samband.

Artikel informerar inte om risk/kausala samband.

Edit. Inte ovanligt, inte ens författarna själva använder rätt ord...i en vetenskaplig artikel.
"The purpose of this meta-analysis and trial sequential analysis (TSA) was to better explain the strength of the association between the protective role of vitamin D supplementation and the risk of mortality and admission to intensive care units (ICUs) in patients with COVID-19. "
Bra att du poängterar. Har inte studerat men hörde videon medan jag jobbade att Campbell gjorde notering om 51% samt 72% mindre risk för död och ICU.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Dr Cambell sjunger D-vitaminets lov (jag tar fortfarande min dagliga dos :) ).
Enligt en studie gjord i Italien så minskar risken för av avlida med ca 50%!

Han är samtidigt skapligt emotionell över att vi inte gör mer för att sprida denna billiga försäkring.
Samma rekommendation om D-vitamin kom i dec 2020 i Finland.
Så då 2020 började jag med Finsk rekommendation av D-Vitamin.
"
Under normala förhållanden är den nationella rekommendationen för D-vitamintillskott för personer under 75 år från oktober till mars 10 mikrogram per dygn och för personer över 75 år 20 mikrogram per dygn året runt.
På grund av coronaepidemin har Helsingfors och Nylands sjukvårdsdistrikt uppdaterat sina direktiv och rekommenderar ett D-vitamintillägg på 20 mikrogram per dygn för personer över 70 år och vuxna som bor i dygnetruntvård.
Dessutom rekommenderas 20 mikrogram per dygn för vuxna med mörk hud, eftersom mörkhyade vanligtvis utvecklar mindre D-vitamin än vita personer.
För personer som hör till någon av de nämnda grupperna och dessutom är överviktiga med ett viktindex på över 30, är den rekommenderade dosen ännu större, 50 mikrogram per dygn.
"

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Pfifer uttrycker oro för kvinnors fertilitet i hemlighet och är oroade att en hel generation inte kan få barn då vaxinet visar sig påverka kvinnligt hormon.

BREAKING: @Pfizer Director Concerned Over Women's Reproductive Heath After COVID-19 Vaccinations

"There is something irregular about their menstrual cycles…concerning…The vaccine shouldn't be interfering with that…It has to be affecting something hormonal…"#Pfertilitypic.twitter.com/XAuMPJNShD

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Pfifer uttrycker oro för kvinnors fertilitet i hemlighet och är oroade att en hel generation inte kan få barn då vaxinet visar sig påverka kvinnligt hormon.

BREAKING: @Pfizer Director Concerned Over Women's Reproductive Heath After COVID-19 Vaccinations

"There is something irregular about their menstrual cycles…concerning…The vaccine shouldn't be interfering with that…It has to be affecting something hormonal…"#Pfertilitypic.twitter.com/XAuMPJNShD
Covid-Vaccinet kan bli bästa skyddet hittils mot den Biologiska bomben ?!? Kemisk sterilisering !

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Det har varit ett 1000 tal av covid forskare från hela värden i Stockholm o dividerat om biverkningarna efter vaxinering.

Har någon läst något i tidning eller sett på tv om detta.

Nä det hade inget allmännintresse enligt våra medie hus.

Wow, detta är en öppning! I Stockholms Regionfullmäktige tar en politiker upp att på vår konferens framfördes att covidvaccinen återfinns i testiklar och äggstockar och att barnafödandet har minskat efter 2021. Svaret från S-politikern är minst sagt… https://t.co/PlkAMIqaJB

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det har varit ett 1000 tal av covid forskare från hela värden i Stockholm o dividerat om biverkningarna efter vaxinering.

Har någon läst något i tidning eller sett på tv om detta.

Nä det hade inget allmännintresse enligt våra medie hus.

Wow, detta är en öppning! I Stockholms Regionfullmäktige tar en politiker upp att på vår konferens framfördes att covidvaccinen återfinns i testiklar och äggstockar och att barnafödandet har minskat efter 2021. Svaret från S-politikern är minst sagt… https://t.co/PlkAMIqaJB
Den sista tanten där har absolut ingen aning om vad vetenskap är eller går ut på. Själva essensen av vetenskap har absolut noll med politik att göra. Hemskt att höra av någon med makt över andra människor.

Att spikprotein hittas på alla möjliga ställen har flaggats för sedan länge, mer eller mindre lyckat, jag gissar att det beror på att folk inte bryr sig om data utan mer vem som förmedlar datan.
Och hur var det då? Spikproteinet skulle väl stanna i den injicerade muskel? Var det något man bara trodde eller sa vetenskapen det?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Den sista tanten där har absolut ingen aning om vad vetenskap är eller går ut på. Själva essensen av vetenskap har absolut noll med politik att göra. Hemskt att höra av någon med makt över andra människor.

Att spikprotein hittas på alla möjliga ställen har flaggats för sedan länge, mer eller mindre lyckat, jag gissar att det beror på att folk inte bryr sig om data utan mer vem som förmedlar datan.
Och hur var det då? Spikproteinet skulle väl stanna i den injicerade muskel? Var det något man bara trodde eller sa vetenskapen det?
Det är ju ganska stor skillnad på ANTIVAX och stor misstänksamhet mot 1 Vaxin typ.

Nä den damen har nog socialdemokraterna hittat under en av alla stenar dom vände på innan valet.

Men jag fattar varför ANTIVAX växer och varför fler o fler misstänker att Vaxin är något dåligt..

Normalt framforskat Vaxin som är testat o godkänt efter normala turer ser jag inga bekymmer med, men dessa snabb Vaxin som är nödgodkända ger inte jag mycket för.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är ju ganska stor skillnad på ANTIVAX och stor misstänksamhet mot 1 Vaxin typ.
+1.
Men det går ju inte ens att ha det förhållningssättet utan att bli kallad det ena och det andra.
Att ha en kritisk hållning generellt går liksom inte för sig.

Personligen har jag noll intresse av att ta vaccinet och det lite smått olustiga är den här fårskocksmentaliteten med sedan tillhörande moraliskt översittande och överlägset beteende mot de som bara tycker lite annorlunda och vill göra ett annat val för tillfället. När Simon säger hoppa så hoppar folket. Verkar inte finnas ett uns av tanke att ta det lite piano bara och kolla läget först.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

En av dom jag känner som fått oregelbunden menstruation efter covid vaccinet har fött en frisk liten pojke....

Katolsk roulette fungerar dåligt som preventivmedel när klockan inte går rätt :ROFLMAO:

Dom fick en Covid baby.

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...