Hur mycket är lämplig dos, menar du?
Har knaprat "den rekommenderade dagsdosen" genom hela pandemin men hört surr om att man borde överdosera en del. Vistas vanligtvis ute stora delar av dagen, vilket borde ge en del.
Matvanorna? Inga kommentarer. Inga kommentarer, sa jag.
När det gäller rekommenderad dos av olika vitaminer så innebär nivån att vi inte får brist och symptom och sjukdomar uppstår men det kan finnas fördelar (även nackdel) att ta mer.
Man måste skilja på svenska RDI (rekommenderat dagligt intag) och EU:s DRI (dagligt referensinstag) då nivåerna kan skilja sig för att det inte är lika mycket sol i norden.
I Sverige bör man ta 10 µg och 20 på vintern och om man är 75 år enligt livsmedelsverket.
D-vitaminförespråkare tror att detta kommer omvärderas dvs. högre doser. Egentligen måste man mäta halten i blodet för att veta och fetma samt ålder bidrar också till hur effektivt man tar upp d-vitamin. Därför kan man behöva äta mer om man är överviktig.
20 µg betyder 20 mikrogram, 800 UI eller 800 IE tex har jag uppfattat som samma värde.
Lämplig dos i Sverige på vintern är nog ca 20 µg för att inte ha brist men det verkar faktiskt vara så att högre dos är bättre. Har även sett studier rent generellt (ej covid) som visar på lägre dödlighet med högre nivåer och även mindre och kortare sjukdom vid förkylning hos åldringar jämfört mot normal dos.
Mina d-vitaminer är just nu på 62,5 µg (180 kapslar i kokosfett för ca 100:- vilket är en liten kostnad under 6 månader) och så får jag i mig lite med maten också. Runt 100 µg är nog optimalt för många på vintern men jag känner inte att jag är i behov av den nivån. Vem vet, för mig kanske 20 µg räcker då jag har ganska bra fysik och är frisk i övrigt men jag får väl öka med åldern. Många tar också vitamin k2 mk7 tillsammans med d-vitamin just för att inte få hyperkalcemi, att kalcium stannar i benet och inte hamnar i blodet. Jag ser ingen risk för det vid små volymer på tex 100 µg under en vinter men det är bara min uppfattning baserat på vad jag läst.
100 µg, 4000 IE eller 4000 UI har EU satt eller föreslår som högsta gräns så det är väl en trygg nivå för alla.