Covid-19 viktig information!

Gick med
4 Apr 2020
Hoj
Det kommer
Är Coronaviruset enbart av ondo? Finns det inget positivt med det?

För något så dåligt kommer att orsaka mycket skada.

Gott och ont skapas i vårt sinne som gör en bedömning av okunskap i en händelse som i sig är neutral.

Så många människor smittas. Så många barn, äldre, män och kvinnor. Det är inte rättvist.

Det finns ingen orättvisa i universell kärlek. Det finns bara i vårt sinne som inte förstår det djupa syftet. Det finns en nödvändig utvecklings process som består av en ständig insamling av information.

En lärdom genom att möta de svårigheter som livet ger oss, så att vi upptäcker principen om kärlek som finns i vårt liv, mitt i kaoset och lidandet.

Och denna princip om kärlek är det som befriar oss från mänskliga begränsningar och får oss att överstämma med upplevelser med mycket mer tillfredsställelse och harmoni.

Ingen upplever en upplevelse som inte motsvarar honom. Och om det motsvarar honom, kommer han att leva med det, även när han kämpar och står emot.

Coronaviruset är inte bara dåligt. Det är också bra eftersom vi tar lärdom av det. Mänsklighetens nivå och medvetande stiger, och ser i oss behovet att utveckla vår kärlek för acceptans, uppskattning och anpassning. Tålamod, tolerans och respekt.

Det kan bli en svår prövning , men den är inte dålig. Om vi slutar se Coronaviruset från vår rädsla och börjar se det från vår förståelse, kommer vi att kunna känna igen värdet i det. Så vi kan klara denna prövning vi är utsatta för.

Beslutet ligger hos oss, och den fria vilja vi har i livet. Vi har kraften att fatta egna beslut.

Vi kan ge rädslan, stoltheten och egot ett val. Eller så ger vi det till kärleken. Beslutet är vårt. Det finns inom oss.

Vilket beslut skall vi fatta?

Valde vi rädsla eller kärlek?

Beslutet är ditt, och det kommer att ge resultat, vilket också är ditt, och som du måste acceptera.

Om du bestämde dig för rädsla kommer du att generera skada i din frid, i din vitala energi, i dina relationer och i din hälsa. Om du bestämde dig för kärlek kommer du att klara prövningar du har i livet, och du behöver inte lida igen.

Alternativet är att ge kärlek. Kärleken är vägen vi skall gå.

Och vilka möjligheter ger oss att älska?

Bli oövervinnerlig. Osårbar. Arbeta med dig själv så din frid och lycka inte beror på det yttre .

Sluta se problem och se dina möjligheter som kan dra nytta av för att växa. Ta lärdom och lär dig att acceptera. ”Allt som sker är perfekt, och om det finns och det händer beror det på att det har ett syfte .” Lär dig att anpassa dig.

Handla klokt istället för att reagera av rädsla. Se dina tankar så den är i samklang med kärleken. Dela inte din rädsla med andra. Dela endast din entusiasm och glädje. Detta ger dig klarhet i ditt sinne. Se på dina ord. Må ditt ord skapa harmoni och få andra att känna sig trygga.

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
"Den som säger att en person inte kan förändra en hel värld
har aldrig ätit dåligt stekt fladdermus!"

Gammalt kinesiskts ordspråk!

Raderad medlem 51742

Guest
Hoppas det stämmer.
Det ligger i sakens natur dessutom att viruset cirkulerat längre än Kinas officiella påstående.
Det var väl inte förrän sjukhusen i Wuhan svämmade över av människor med andningssvårigheter som det började hända saker från myndigheterna i Kina.
Glöm inte bort vad det är för ett land...

Jag skulle tro att i Kinas fall ser vi dessutom en "dubbel fördröjning". Dels har vi det faktum att världens länder i stort, verkar ha gravt underskattat hur stor smittspridningen är vid ett givet tillfälle och att antalet verkliga smittade är många storleksordningar högre än upptäckta fall. Det gör att fördröjningen tills dess man reagerar på situationen blir betydande. Ovanpå detta har vi att Kinas regim fördröjt det hela ytterligare genom att försöka hemlighålla.

De länder som varit framgångsrika i bekämpningen är istället de som varit blixtsnabba med att reagera, även när det bara fanns svaga signaler. Sett i ljuset av detta är min gissning att de försök att kontrollera spridningen, i synnerhet i Europa, som görs just nu i efterhand kommer att visa sig ha betydligt mindre effekt än man trodde de skulle ha när man införde dem.

Min gissning är att för de länder som befinner sig i den fas som Sverige är nu kommer det som visar sig vara mest betydelsefullt att vara:

1) Förmågan att hålla smittan borta från de äldre och sjuka
2) Tillgång till intensivvårdsplatser
3) Tillgång till skyddsutrustning

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eftersom du med dina antydningar knappast kan vända dig till någon annan än mig (ber om ursäkt på förhand om så inte är fallet) tar jag mig friheten att svara. Jag delade youtubeklippet för att jag tyckte det var ett intressant inlägg i debatten och tänkte att det möjligen kunde finnas andra som såg det intressant också. Sen kan jag förstå att inte alla gillar Henrik Jönssons stil eller hans libertarianska syn på tillvaron, men då kan man ju helt enkelt låta bli att titta.

Om det därmed innebär att jag inte är skrivkunnig eller har bristande kunskap i svenska är inte upp till mig att bedöma men för att det inte skall råda några oklarheter kan jag i alla fall meddela att jag inte haft förmånen att gå i Livets Hårda skola, så eventuella brister i mina språkliga förmågor härrör i såna fall från helt andra lärosäten.

Jag tycker detta är ett ganska märkligt och förbannat otrevligt sätt att svara på mitt inlägg så jag utgår från att jag bara missförstått det hela :krama

Jag reagerade för att jag främst ogillar postande av YT-länkar i diskussioner där man inte själv kommenterar innehållet i länken. För mig är det respektlöst mot övriga att inte ange vad som finns bakom länken och varför man tycker att någon bör se den.

Det jag menade med bristande skrivkunskap var om personen i klippet. Jag har inget emot honom personligen, men det är lättare att ta till sig innehållet i en skriven text. Han kan vara underhållande i en debatt precis som individer av de flesta politiska riktningar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det blir intressant att se hur de länder som framhålls som framgångsrika i bekämpningen kommer att klara andra och tredje vågen av viruset.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag reagerade för att jag främst ogillar postande av YT-länkar i diskussioner där man inte själv kommenterar innehållet i länken. För mig är det respektlöst mot övriga att inte ange vad som finns bakom länken och varför man tycker att någon bör se den.

Det jag menade med bristande skrivkunskap var om personen i klippet. Jag har inget emot honom personligen, men det är lättare att ta till sig innehållet i en skriven text. Han kan vara underhållande i en debatt precis som individer av de flesta politiska riktningar.

Vilken tur då att det finns en mångfald av olika medier att ta del av så att alla kan hitta något som passar dem. Vissa föredrar att läsa, andra att lyssna på radio eller poddar och några föredrar rörlig bild - det finns något för alla och kanske kan det till och med vara vissa som föredrar att ta del av en kombination av olika typer av medier i olika format :tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Hoppas det stämmer.
Det ligger i sakens natur dessutom att viruset cirkulerat längre än Kinas officiella påstående.
Det var väl inte förrän sjukhusen i Wuhan svämmade över av människor med andningssvårigheter som det började hända saker från myndigheterna i Kina.
Glöm inte bort vad det är för ett land...
Sen stämmer ju inte Kinas siffror om döda heller.
Fanns ju en rapport från oberoende jornalister att Kinas krematorier i Wuhan hade bemannats av personal från andra städer för att köra dygnet runt. De hade de även gjort sista månaden och i den takten kunde de kremera 2000+ kroppar per dygn. Ta det gånger, låt oss säga 20 dagar för att vara rejält i underkant här. Det betyder att de kremerat 40 000 kroppar under den perioden jornalisterna kollade och då räknar vi i underkant här då en månad har fler än 20 dagar.
Kina har sagt att i det distriktet så var det lite över 2200 personer som omkom i viruset sen det startade. Dessa kunde ha kremerats på lite mera än ett dygn.
Så någonting stämmer inte här.
Jag skulle nog inte lita på några siffror från Kina, än mindre basera Sveriges strategi emot viruset på sådana siffror.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Vilken tur då att det finns en mångfald av olika medier att ta del av så att alla kan hitta något som passar dem. Vissa föredrar att läsa, andra att lyssna på radio eller poddar och några föredrar rörlig bild - det finns något för alla och kanske kan det till och med vara vissa som föredrar att ta del av en kombination av olika typer av medier i olika format :tummenupp

Jag tycker det är bra om jag får en sammanfattning vad länken innehåller. :tummenupp

Sedan är vi olika och jag föredrar :krama framför :smasha

Jag brukar kopiera det jag tycker är det viktigaste i länken och uppskattar när andra gör samma sak men undviker :smasha om det inte blir så.

Nu "hjälpte" jag till här tidigare och kopierade det i länken och det kändes som det var :krama

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Videon tar 6-7 gånger så mycket av min tid som det hade gjort att läsa samma sak. Som alltid försöker jag få så brett spektrum av infallsvinklar som möjligt så att ägna tid till att se någon prata extra långsamt utan att man får en inledande förklaring från den som hänvisar en är svårt att motivera.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, här är en mer subtil. Kom för en timme sedan som synes.

f42babe019753ec37da7223fc3f3f1c6.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är Coronaviruset enbart av ondo? Finns det inget positivt med det?

För något så dåligt kommer att orsaka mycket skada.

Gott och ont skapas i vårt sinne som gör en bedömning av okunskap i en händelse som i sig är neutral.

Så många människor smittas. Så många barn, äldre, män och kvinnor. Det är inte rättvist.

Det finns ingen orättvisa i universell kärlek. Det finns bara i vårt sinne som inte förstår det djupa syftet. Det finns en nödvändig utvecklings process som består av en ständig insamling av information.

En lärdom genom att möta de svårigheter som livet ger oss, så att vi upptäcker principen om kärlek som finns i vårt liv, mitt i kaoset och lidandet.

Och denna princip om kärlek är det som befriar oss från mänskliga begränsningar och får oss att överstämma med upplevelser med mycket mer tillfredsställelse och harmoni.

Ingen upplever en upplevelse som inte motsvarar honom. Och om det motsvarar honom, kommer han att leva med det, även när han kämpar och står emot.

Coronaviruset är inte bara dåligt. Det är också bra eftersom vi tar lärdom av det. Mänsklighetens nivå och medvetande stiger, och ser i oss behovet att utveckla vår kärlek för acceptans, uppskattning och anpassning. Tålamod, tolerans och respekt.

Det kan bli en svår prövning , men den är inte dålig. Om vi slutar se Coronaviruset från vår rädsla och börjar se det från vår förståelse, kommer vi att kunna känna igen värdet i det. Så vi kan klara denna prövning vi är utsatta för.

Beslutet ligger hos oss, och den fria vilja vi har i livet. Vi har kraften att fatta egna beslut.

Vi kan ge rädslan, stoltheten och egot ett val. Eller så ger vi det till kärleken. Beslutet är vårt. Det finns inom oss.

Vilket beslut skall vi fatta?

Valde vi rädsla eller kärlek?

Beslutet är ditt, och det kommer att ge resultat, vilket också är ditt, och som du måste acceptera.

Om du bestämde dig för rädsla kommer du att generera skada i din frid, i din vitala energi, i dina relationer och i din hälsa. Om du bestämde dig för kärlek kommer du att klara prövningar du har i livet, och du behöver inte lida igen.

Alternativet är att ge kärlek. Kärleken är vägen vi skall gå.

Och vilka möjligheter ger oss att älska?

Bli oövervinnerlig. Osårbar. Arbeta med dig själv så din frid och lycka inte beror på det yttre .

Sluta se problem och se dina möjligheter som kan dra nytta av för att växa. Ta lärdom och lär dig att acceptera. ”Allt som sker är perfekt, och om det finns och det händer beror det på att det har ett syfte .” Lär dig att anpassa dig.

Handla klokt istället för att reagera av rädsla. Se dina tankar så den är i samklang med kärleken. Dela inte din rädsla med andra. Dela endast din entusiasm och glädje. Detta ger dig klarhet i ditt sinne. Se på dina ord. Må ditt ord skapa harmoni och få andra att känna sig trygga.
Håller med, ingen kommer betala för influensers, blir inget Melodifestival och viktiga frågor går inte längre att undvika.

Så visst kommer det positiva saker ur detta.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
b356217db7bd3aa1d285fb353438bc8a.jpg

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Det blir intressant att se hur de länder som framhålls som framgångsrika i bekämpningen kommer att klara andra och tredje vågen av viruset.

Nu tror italienarna att upp till 20 miljoner redan har haft smittan, då kan det knappast bli några fler vågor...

Raderad medlem 51742

Guest
Videon tar 6-7 gånger så mycket av min tid som det hade gjort att läsa samma sak. Som alltid försöker jag få så brett spektrum av infallsvinklar som möjligt så att ägna tid till att se någon prata extra långsamt utan att man får en inledande förklaring från den som hänvisar en är svårt att motivera.

Enkel lösning - låt bli att titta. Ingen blir ledsen för det. När ens tid är väldigt dyrbar kan det var värt att tänka på att det tar mindre än en sekund att scrolla förbi ett inlägg som är ointressant. Även när det gäller biofilmer, TV-serier och liknande finns det förmodligen lösningar. Bara att försöka få tag på manuset, så slipper man ju titta.

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Det vore väl eventuellt att vaska hojen med vodka bara för att vara på den säkra sidan då... :crash

Etanol kommer inte i närheten av min hoj - den tillhör en riskgrupp och får akut andnöd av allt annat än högoktaniga petroleumprodukter!

Raderad medlem 51742

Guest
Innovativt förslag från Aron Flam om hur vi kan motverka den ekonomiska katastrofen efter COVID-19: Återbetala den skatt alla (såväl privatpersoner som företag) betalat in under 2019.

Förslagsvis lyssnar man på podden (efter att Aron Flam presenterat förslaget följer en intervju med Kai Rämö om försiktighetsprincipen), men för den som föredrar det skrivna ordet finns även hela förslaget i text - bara att följa länken :tummenupp

https://www.aronflam.com/blog-aron/2020/4/3/meds-kai-rm-om-covid-krisen-ekonomiskt-frslag

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka