Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Ang. det som tidigare tagits upp om att viruset är betydligt mer spritt än vad man trott. Här kommer ursprungsartikeln från BMJ (British Medical Journal):

https://www.bmj.com/content/369/bmj...tnD0k8J2QrJtIQcfdeSG7m2FLr6tEmjibnQ1Fykj1Bmlo

"Chinese authorities began publishing daily figures on 1 April on the number of new coronavirus cases that are asymptomatic, with the first day’s figures suggesting that around four in five coronavirus infections caused no illness. Many experts believe that unnoticed, asymptomatic cases of coronavirus infection could be an important source of contagion."

"Tom Jefferson, an epidemiologist and honorary research fellow at the Centre for Evidence-Based Medicine at the University of Oxford, said the findings were “very, very important.” He told The BMJ, “The sample is small, and more data will become available. Also, it’s not clear exactly how these cases were identified. But let’s just say they are generalisable. And even if they are 10% out, then this suggests the virus is everywhere. If—and I stress, if—the results are representative, then we have to ask, ‘What the hell are we locking down for?’”"

"Jefferson said that it was quite likely that the virus had been circulating for longer than generally believed and that large swathes of the population had already been exposed."

"Sergio Romagnani, a professor of clinical immunology at the University of Florence, have said they have evidence that most people infected by the virus do not show symptoms."

"In an article on the website of the Centre for Evidence-Based Medicine, Jefferson and Carl Heneghan, director of the centre and editor of BMJ EBM, write, “There can be little doubt that covid-19 may be far more widely distributed than some may believe. Lockdown is going to bankrupt all of us and our descendants and is unlikely at this point to slow or halt viral circulation as the genie is out of the bottle.

“What the current situation boils down to is this: is economic meltdown a price worth paying to halt or delay what is already amongst us?"

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
"När SVT Nyheter följer med under en arbetsdag handlar tre av sex larm om misstänkta coronafall. Alla är män i medelåldern, födda på sjuttiotalet. De har feber och problem med andningen.
– Vi har inte kört in någon som är gammal, säger ambulansföraren Joni Rääf.
– Det var samma sak i går, fortsätter han."

"erfarenheterna från virusutbrottet visar samtidigt att yngre patienter i de allra flesta fallen lyckas återhämta sig.
Bland de som avlider till följd av sjukdomen sticker däremot de äldre ut. Här är närmare 9 av 10 över 70 år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ningarna-i-stockholm-ar-misstankta-coronafall

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
"När SVT Nyheter följer med under en arbetsdag handlar tre av sex larm om misstänkta coronafall. Alla är män i medelåldern, födda på sjuttiotalet. De har feber och problem med andningen.
– Vi har inte kört in någon som är gammal, säger ambulansföraren Joni Rääf.
– Det var samma sak i går, fortsätter han."

"erfarenheterna från virusutbrottet visar samtidigt att yngre patienter i de allra flesta fallen lyckas återhämta sig.
Bland de som avlider till följd av sjukdomen sticker däremot de äldre ut. Här är närmare 9 av 10 över 70 år."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...ningarna-i-stockholm-ar-misstankta-coronafall

Fast är man född på 70talet så är man ju 40-50 år, så man är ju inte purung heller, tro mig jag vet...

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Från Folkhälsomyndigheten och uppdaterad igår 11.30
Och eftersom vi i princip bara testar dem som åker till sjukhus så visar siffran ganska väl vilka som råkar värst ut av det. Siffran över avlidna visar ju vilka som har svårast att återhämta sig från det, när de drabbats och även fått sjukhusvård.

Covid_1.jpg

Givetvis kommer siffrorna ändra på sig när man får "hemmavård" pga. att alla sjukhusplatser är upptagna.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Mitt i allt elände kan jag konstatera att folk kör motorcykel.. på 20 minuter var min yz250wr såld o killen som köpte min sålde sin gasgas på ett par timmar.. så folk kör hoj i skogen i frisk luft. :tummenupp

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ajdå..

"I takt med att allt fler covidpatienter har blivit så pass sjuka att de måste sövas råder det nu akut bris på narkosmedlet Propofol i hela region Stockholm."

"I det första mejlet som har rubriken ”Propofolbrist!” framgår det att regionens brist på läkemedlet är så akut, att sjukhusets operationsavdelning ska använda det alternativa narkosmedlet Pento.
Den alternativa medicinen, Pento, är enligt mejlet ”tyvärr mycket oftare associerat med laryngospasm”, vilket är en tillfällig spasm som uppstår i struphuvudets passage och som försvårar patientens andning ytterligare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/interna-mejlen-avslojar-akut-brist-pa-lakemedel

Efter denna pandemi får vi väl hoppas att Sverige gör som Finland och bygger upp lager för att klara sig även i händelse av kris.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Intressant läsning:

"Immunförsvaret kan överreagera mot det nya coronaviruset och skapa cytokinstormar i kroppen, som angriper inre organ. Det finns redan befintliga mediciner som hjälper mot detta.
Hur många av dem som bär på virussjukdomen covid-19 är ännu oklart då mörkertalet beräknas vara stort. Många som blir smittade har milda symptom. Men bland flera av dem som ligger på intensivvården så är det inte själva viruset, utan deras immunförsvars överdrivna reaktion på infektionen, som har lett till att även unga och i grunden friska personer har blivit svårt sjuka. "

https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/covid-19-darfor-blir-aven-unga-och-friska-allvarligt-sjuka

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ajdå..
Efter denna pandemi får vi väl hoppas att Sverige gör som Finland och bygger upp lager för att klara sig även i händelse av kris.

Vi hade ju en gång i tiden rätt rejäla lager, både av färdiga mediciner, men även av ingredienser och sedan hade vi förrådsställda maskiner för att tillverka medicin av det.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Från Folkhälsomyndigheten och uppdaterad igår 11.30
Och eftersom vi i princip bara testar dem som åker till sjukhus så visar siffran ganska väl vilka som råkar värst ut av det. Siffran över avlidna visar ju vilka som har svårast att återhämta sig från det, när de drabbats och även fått sjukhusvård.

View attachment 453275

Givetvis kommer siffrorna ändra på sig när man får "hemmavård" pga. att alla sjukhusplatser är upptagna.

Det handlar tyvärr mycket om siffror nu.
Vi får varje år reda på hur många som dog i trafiken.
Men skulle det dö mellan 500 och 2 000 skulle NTFs kontrollsamhälle komma som ett brev på posten. :7peta
Men sjukvården har vi bantat och privatiserat. Nu kan privata företag vara bra på många sätt men det första måste vara att gå med vinst och det gör man kanske inte genom att satsa på de som kräver intensivvård! Att ha överkapacitet har också varit ett tecken på dålig planering som ger lägre vinst. :(

Vinst i pengar för det är den enda vinst vi hittills kunnat räkna... :(

Läste nedan igår i lokaltidningen, men hittade samma artikel i Ny Teknik.
Hela artikeln är läsvärd men här är mitt utdrag...

I Sverige har den så kallade överdödligheten på grund av vanlig influensa beräknats till cirka 500 personer en ”mild” säsong, och upp till drygt 2000 en svårare.
Patologiska undersökningar genomförs sällan. I stället brukar dödsorsaken anges till lunginflammation eller ”influensaliknande sjukdom”. Studier har dock visat att det inte sällan handlar om helt andra typer av virus än just influensa, däribland olika typer av coronavirus varav somliga tros ha en dödlighet på upp till 8 procent.

Dödligheten i covid-19 ökar raskt med stigande ålder. Av dem 80 år eller äldre är risken att dö runt 10 procent. Det är mycket. Men intressant nog dör nästan exakt en lika stor andel av dem som är över 80 år under ett år. Det visar sig att dödligheten i covid-19 följer den ökande risken att dö som det innebär att bli äldre – med cancer och hjärtkärlsjukdomar som de vanligaste dödorsakerna – nästan hand i hand (se grafik).

https://www.nyteknik.se/samhalle/hur-dodligt-ar-coronaviruset-ingen-vet-egentligen-6992802

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ajdå..

"I takt med att allt fler covidpatienter har blivit så pass sjuka att de måste sövas råder det nu akut bris på narkosmedlet Propofol i hela region Stockholm."

"I det första mejlet som har rubriken ”Propofolbrist!” framgår det att regionens brist på läkemedlet är så akut, att sjukhusets operationsavdelning ska använda det alternativa narkosmedlet Pento.
Den alternativa medicinen, Pento, är enligt mejlet ”tyvärr mycket oftare associerat med laryngospasm”, vilket är en tillfällig spasm som uppstår i struphuvudets passage och som försvårar patientens andning ytterligare."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/interna-mejlen-avslojar-akut-brist-pa-lakemedel

Efter denna pandemi får vi väl hoppas att svenska väljare minns vilka som ville ha detta samhälle och vilka som inte ville det.

SD 2022.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men skulle det dö mellan 500 och 2 000 skulle NTFs kontrollsamhälle komma som ett brev på posten. :7peta
Men sjukvården har vi bantat och privatiserat. Nu kan privata företag vara bra på många sätt men det första måste vara att gå med vinst och det gör man kanske inte genom att satsa på de som kräver intensivvård! Att ha överkapacitet har också varit ett tecken på dålig planering som ger lägre vinst. :(

Vinst i pengar för det är den enda vinst vi hittills kunnat räkna... :(

Läste nedan igår i lokaltidningen, men hittade samma artikel i Ny Teknik.
Hela artikeln är läsvärd men här är mitt utdrag...

I Sverige har den så kallade överdödligheten på grund av vanlig influensa beräknats till cirka 500 personer en ”mild” säsong, och upp till drygt 2000 en svårare.
Patologiska undersökningar genomförs sällan. I stället brukar dödsorsaken anges till lunginflammation eller ”influensaliknande sjukdom”. Studier har dock visat att det inte sällan handlar om helt andra typer av virus än just influensa, däribland olika typer av coronavirus varav somliga tros ha en dödlighet på upp till 8 procent.

Dödligheten i covid-19 ökar raskt med stigande ålder. Av dem 80 år eller äldre är risken att dö runt 10 procent. Det är mycket. Men intressant nog dör nästan exakt en lika stor andel av dem som är över 80 år under ett år. Det visar sig att dödligheten i covid-19 följer den ökande risken att dö som det innebär att bli äldre – med cancer och hjärtkärlsjukdomar som de vanligaste dödorsakerna – nästan hand i hand (se grafik).

https://www.nyteknik.se/samhalle/hur-dodligt-ar-coronaviruset-ingen-vet-egentligen-6992802
Ditt första inlägg som inte raljerar och ironiserar över vad någon annan medlem tycker var ju riktigt intressant, fortsätt gärna så!

Jag tror annars privata vårdgivare är intresserade av att fortsätta göra vinst, och det gör de bäst genom att vara just bäst. Så får det fler klienter och vinner fler upphandlingar. Det verkar bland annat Attendo förstått. Jag vet inte, men jag tror inte så många andra, i synnerhet kommunala, vårdboenden varit lika förutseende. Vad tror du?

https://mitti.se/nyheter/attendo-stanger-besok-coronaviruset/?view=app

Attendo VD var på Aktuellt här om kvällen och gjorde tydligen en bra intervju, har inte sett den, vilken kväll var det, någon som vet?

Raderad medlem 51742

Guest
Ditt första inlägg som inte raljerar och ironiserar över vad någon annan medlem tycker var ju riktigt intressant, fortsätt gärna så!

Jag tror annars privata vårdgivare är intresserade av att fortsätta göra vinst, och det gör de bäst genom att vara just bäst. Så får det fler klienter och vinner fler upphandlingar. Det verkar bland annat Attendo förstått. Jag vet inte, men jag tror inte så många andra, i synnerhet kommunala, vårdboenden varit lika förutseende. Vad tror du?

https://mitti.se/nyheter/attendo-stanger-besok-coronaviruset/?view=app

Attendo VD var på Aktuellt här om kvällen och gjorde tydligen en bra intervju, har inte sett den, vilken kväll var det, någon som vet?

Problemet är väl egentligen inte vinst, utan att såväl regioner som privata bolag har ett allt för kortsiktigt fokus, eftersom systemet uppmuntrar dem till det. Eftersom det inte finns incitament (eller krav) att göra på något annat sätt blir det därför ingen som bygger upp de där beredskapslagren eller satsar på att ha tillräcklig överkapacitet. Ytterst blir det ju därför staten som måste ta detta ansvar (genom att ställa krav, finansiera och/eller själv skapa denna kapacitet) när inte andra aktörer gör det, men det har ju staten uppenbarligen inte gjort.

Raderad medlem 51742

Guest

Lite intressant kuriosa i sammanhanget... Jag tog i ett tidigare inlägg upp QALY-måttet som används för att beräkna hur stor kostnad samhället är berett att ta för att rädda ett människoliv. För att bedöma vilka insatser man är beredd att göra för att rädda människoliv inom sjukvården brukar den övre gränsen ligga på 1 MSEK per kvalitetsjusterat levnadsår. Trafikverket använder istället 2,4 MSEK som övre gräns. Trafikverket anser alltså att det är värt att lägga 240% mer pengar på trafiksäkerhetsåtgärder för att rädda ett människoliv än vad sjukvården anser för människoräddande insatser inom vården. I slutändan är det ju våra gemensamma resurser som används så det innebär att Trafikverket slösar bort pengar på mindre meningsfulla åtgärder när motsvarande pengar hade gjort betydligt större nytta inom vården. Visst, man kan hävda att det är olika budgetar osv, men det visar ändå hur skevt det blir.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ni som har synpunkter på beredskapen, hade ni själva de lager av handsprit som vi fick meddelande om för ett par år sen?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Lite intressant kuriosa i sammanhanget... Jag tog i ett tidigare inlägg upp QALY-måttet som används för att beräkna hur stor kostnad samhället är berett att ta för att rädda ett människoliv. För att bedöma vilka insatser man är beredd att göra för att rädda människoliv inom sjukvården brukar den övre gränsen ligga på 1 MSEK per kvalitetsjusterat levnadsår. Trafikverket använder istället 2,4 MSEK som övre gräns. Trafikverket anser alltså att det är värt att lägga 240% mer pengar på trafiksäkerhetsåtgärder för att rädda ett människoliv än vad sjukvården anser för människoräddande insatser inom vården. I slutändan är det ju våra gemensamma resurser som används så det innebär att Trafikverket slösar bort pengar på mindre meningsfulla åtgärder när motsvarande pengar hade gjort betydligt större nytta inom vården. Visst, man kan hävda att det är olika budgetar osv, men det visar ändå hur skevt det blir.

Håller med om att det är skevt. 500 döda i trafiken är lika många döda som 500 i influensa i min värld...

Jag tycker att skattepengar ska gå till det som gynnar skattebetalare.
Att privatisera av ideologiska skäl är fel. Att privatisera när det gynnar skattebetalarna långsiktigt är rätt. Men det är min åsikt och jag förstår att alla inte tycker så...

När det gäller Tragikvärket är det ännu värre, inte bara med privatiseringar där företag gör undermåliga jobb som de själva sedan godkänner, utan att en trafikantgrupp, motorcyklisterna väljs bort. :huvet

Vi måste ha mer aktiv säkerhet inte bara i trafiken. Och då menar jag inte köpa toapapper när alla andra gör det utan att tänka på vad jag gör, vad det får för konsekvenser och vilka alternativ det finns.

Så kör jag SportHoj, och där är skyltad hastighet en del men talar bara om i vilken hastighet en bilist kan krocka utan att dö, inte om jag säkert kan köra i den hastigheten.

Nu har vi problem med en sjukdom som är ny, där det bara är mer eller mindre kvalificerade gissningar.
Och om våra myndigheter redan har valt bort en grupp i trafiken vad säger då att de inte gör samma här om man gillar konspirationsteorier?

Men eftersom jag redan tillhör en bortvald grupp så har jag ingen större panik nu heller.
Har inte köpt toapapper men tids nog kommer jag att köpa...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ni som har synpunkter på beredskapen, hade ni själva de lager av handsprit som vi fick meddelande om för ett par år sen?

Jag hade handsprit hemma, jag använder den dock inte då tvål och vatten är bättre (vilket jag också har hemma)

Däremot hade jag inte 2000 rullar toapapper i lager...

Raderad medlem 51742

Guest

Jag hade en del och kompletterade i januari när det började komma tecken på att det här skulle kunna bli en pandemi, innan alla andra började hamstra. Ekonomisk buffert har jag börjat bygga upp tidigare än så, då jag började se att det fanns flera betydande risker i samhället som man bör ha beredskap för. Så visst har jag buffertar så jag klarar mig ett tag, när det gäller såväl mat, vatten och handsprit som pengar. Visst hade jag önskat att jag kunnat få ytterligare ett par år på mig att bygga upp den beredskap jag tänkt, t ex annat boende som möjliggör högre självförsörjningsgrad osv, men fullt så långt hann jag inte. Handsprit är för övrigt det minst viktiga i sammanhanget, när det gäller den egna beredskapen.

Däremot har jag svårt att se hur mina egna buffertar hjälper sjukvården som just nu har akut brist på skyddsutrustning, respiratorer och livsviktiga mediciner för intensivvården och där läkemedelsbristen sannolikt även kommer få en bredare och större påverkan på allmänhetens tillgång till mediciner inom inte allt för lång tid. Låt oss hoppas att det inte också uppstår störningar i matförsörjningen för då är vi ganska körda.

Beredskapsbuffertar är något som behöver finnas på flera nivåer. Första nivån är den egna beredskapen, nästa nivå är bl.a. butiker, företag, regioner och distributionssystemen (där handlar det om både lagerhållning och motståndskraft mot störningar). Mellannivån har uppenbarligen fallerat - där finns inte tillräcklig motståndskraft mot störningar och en viktig anledning till detta är förmodligen att man från statligt och regionalt håll inte tagit frågan på tillräckligt stort allvar för att bygga en resiliens på systemnivå. Slutligen har vi den statliga beredskapen. Det är den sista livlinan när de andra buffertarna fallerar, vår slutliga försäkring som skall kunna rädda samhället genom att absorbera stora störningar som inte de andra nivåerna klarar av, som vid krig, naturkatastrofer, pandemier m.m.

Staten är just den där livlinan som skall skapa en trygghet och kunna träda in för att rädda oss när vi inte klarar det själva. Det är därför vi betalar skatt - för att veta att vi får hjälp när vi blir sjuka, arbetslösa, när svåra tider inträffar och vi inte klarar oss själva. Staten har uppenbarligen misslyckats med att leverera sitt åtagande och ansett att det varit viktigare att lägga dessa skattepengar på annat. Därför begär jag härmed att få tillbaka en motsvarande andel av de skattepengar som jag betalat eftersom inte staten fullföljt sin del av samhällskontraktet.

Eftersom du kritiserar oss som har synpunkter på beredskapen, anser du själv att vi haft tillräcklig beredskap? Eller du kanske anser att staten inte skall utgöra denna livlina? I såna fall antar jag att du också anser att vi borde ha betydligt lägre skatt så att individen själv har råd att bygga upp motsvarande beredskap?

Last edited by a moderator:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja? Att 3,85 tar livet av sig varje dag i snitt säger ju inget om hur många som verkligen gör det varje dag. På 3 månader har 333 dött av covid-19 i Sverige, det är i snitt fortfarande färre än självmorden. Men det är en stor peak av självmord kring tex julen, ska vi förbjuda den då? Drygt 30 pers dör av tobaksbruk varje dag, dvs 1000 per månad, året runt. Löven trodde ju att tusentals svenskar skulle dö, det är mer än 1000 men färre än många tusen, så säg kanske 3000 personer då, dvs lika många som dör av tobaksbruk på ett kvartal.

Du tycker att vi ska få vild panik och stänga ner hela Sverige, utlysa undantagstillstånd och isolera allt och alla. Om vi bortser från den ekonomiska misär många kommer att hamna i, att samhället helt lamslås, och den våg av självmord, ökat missbruk, misshandel inom relationer (den har tex ökat med 30% i Frankrike när folk är mer instängda med varandra) och fattigdom som följer, så låter ju det som en fantastisk idé. Men borde du inte stå på barrikaderna och förbjuda tobak, och andra ohälsosamma livsstilar, som ju skördar betydligt många fler liv än covid-19?

Vad jag tycker vi ska göra har jag skrivit så ifall det intresserar dig kan du söka i tråden istället för att fantisera ihop några egna idéer som är totalt fel.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tanken med jobbskattebidraget var att vi själva skulle spara dessa pengar istället för att staten gjorde det och sedan delade ut pengarna.
Så vi själva skulle ha en buffert när sjuk- och arbetslöshetsförsäkringen skulle ge mindre i ersättning.

Tyvärr såg de flesta det bara som en skattesänkning utan motprestation eller kostnad... :(

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka