Covid-19 viktig information!

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00

Artikeln verkar precis som många ta för självklart att målet är att absolut minimera eller helst eliminera smittspridning helt. Det verkar dock ganska tydligt att FHMs mål är satt till att sjukvården inte ska kollapsa och att samhället ska fungera så normalt som möjligt. Det verkar ju hittills ha lyckats bättre än i många andra länder.

Sedan hade det naturligtvis varit bra om politiker, MSB, sjuk och åldringsvård mm hade varit förberedda på en pandemi som var ganska självklar att den skulle inträffa.
Det är konstigt att jag som ansvarig för en avdelning med ett hundratal samhällsviktiga medarbetare var förberedd på detta med lager av handsprit, desinficeringsmedel, extrapersonal och planer för hemarbete medan de som har ansvar för absolut samhällskritiska arbetsplatser blir helt tagna på sängen.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag ser fram emot Karlstens uppdatering på det här ämnet.

Var precis inne och kollade SCB-statistiken, men du var snabbare :)

Ja, nu ser vi ju även i SCB:s statistik effekten av att kurvan gick in i en brantare uppåtgång i slutet av mars. Det intressanta blir att se hur stor skillnaden på totalen i slutändan blir jämfört med årsmedelvärdet. Är det du som lagt till den röda kurvan? Antar det är andelen dödsfall som utgörs av Covid-19?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hade varit intressant att veta i vilken utsträckning de högre överlevnadstalen är hänförliga till skillnader mot andra länder när det gäller att prioritera vilka som får intensivvård. Ifall andra länder t ex i högre utsträckning ger intensivvård till äldre och i övrigt sjukare patienter med sämre prognos bör ju det rimligen leda till att färre överlever i dessa länder. Det har ju redan riktats kritik mot att ganska hårda prioriteringar sedan en tid gjorts i Stockholm, trots att det funnits IVA-kapacitet kvar.

Enligt den information jag läste igår så görs ingen annan bedömning av vilka som får intensivvård nu jämfört med tidigare. Sätter man någon i respirator bör det finnas en plan för hur denne ska kunna andas på egen hand efteråt. Det är inte helt självklart att det fungerar.
https://threadreaderapp.com/thread/1249448312891224066.html

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Var precis inne och kollade SCB-statistiken, men du var snabbare :)

Ja, nu ser vi ju även i SCB:s statistik effekten av att kurvan gick in i en brantare uppåtgång i slutet av mars. Det intressanta blir att se hur stor skillnaden på totalen i slutändan blir jämfört med årsmedelvärdet. Är det du som lagt till den röda kurvan? Antar det är andelen dödsfall som utgörs av Covid-19?

Ja det är dagligt antal döda totalt av COVID-19, alltså inte någon andel.

De punktade linjerna är 7 dagars medelvärde, jag valde en veckas medelvärde eftersom helgerna verkar lite bristfälligt uppdaterade.

Det blir ganska tydligt att differense mellan 2020 och övriga års medelvärde stämmer ganska bra med rapporterat döda från COVID-19. Särskilt medellinjen.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det är dagligt antal döda totalt av COVID-19, alltså inte någon andel.

De punktade linjerna är 7 dagars medelvärde, jag valde en veckas medelvärde eftersom helgerna verkar lite bristfälligt uppdaterade.

Det blir ganska tydligt att differense mellan 2020 och övriga års medelvärde stämmer ganska bra med rapporterat döda från COVID-19. Särskilt medellinjen.

Ja, det skulle väl i såna fall, och något förenklat, innebära en ökning av antalet dödsfall med ca 20% jämfört med medelvärdet, om man tittar på just denna mätperiod.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, det skulle väl i såna fall, och något förenklat, innebära en ökning av antalet dödsfall med ca 20% jämfört med medelvärdet, om man tittar på just denna mätperiod.

Ja, kring de 4-6/4 så var det ju det men trenden pekar ju starkt uppåt så jag vet inte varför man ska slänga fram en sån siffra som bara råkar vara rätt ett par dagar.

Den senaste dippen betraktar jag tills vidare bara som en följd av dålig rapportering under påskhelgen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
DN DEBATT 14/4.

"22 forskare: Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder."

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/

Edit. Gick nyss att läsa gratis i sin helhet. Uppdaterades 12:41 och verkar nu ligga bakom betalvägg.

Vilka åtgärder anser dom att ska implementeras då?

Att stänga gränserna är ju meningslöst, mer troligt då att andra länder kommer stänga sina gränser mot Sverige.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Artikeln verkar precis som många ta för självklart att målet är att absolut minimera eller helst eliminera smittspridning helt. Det verkar dock ganska tydligt att FHMs mål är satt till att sjukvården inte ska kollapsa och att samhället ska fungera så normalt som möjligt. Det verkar ju hittills ha lyckats bättre än i många andra länder.

Njae den bilden får inte jag och iom att det inte är något de uttryckligen säger så är det inget iaf jag utgår ifrån. Tycker nog också att det är en för simpel förklaringsmodell för att kunna avfärda/minska relevansen i det de skriver. Nog borde även författarna med sin samlade kompetens veta vad målet är om det just är "ganska tydligt" som du skriver?

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Att stänga gränserna är ju meningslöst, mer troligt då att andra länder kommer stänga sina gränser mot Sverige.

Haha jag vet inte. Tänkte läsa efter jag postat men då kom betalväggen upp. Hann se att de gjort det i listform med typ fem punkter om jag minns rätt.

Raderad medlem 51742

Guest
DN DEBATT 14/4.

"22 forskare: Med tjänstemän utan talang att förutspå eller begränsa epidemin måste de folkvalda gripa in med snabba och radikala åtgärder."

https://www.dn.se/debatt/folkhalsomyndigheten-har-misslyckats-nu-maste-politikerna-gripa-in/

Edit. Gick nyss att läsa gratis i sin helhet. Uppdaterades 12:41 och verkar nu ligga bakom betalvägg.

Intressant debattinlägg och det är ju inte vilka som helst som undertecknat - bra att fler perspektiv får höras.
En sak som jag funderade på när jag läste artikeln:

Samtliga som arbetar med äldre måste bära adekvat skyddsutrustning. Inför masstestning av smittsamhet på all vårdande personal och testa för antikroppar mot sars-covid-2 så att konstaterat immun personal kan återgå till arbete.

Hade varit intressant att veta hur myndigheterna resonerar när det gäller just dessa åtgärder. Det är ju ganska uppenbart att det just nu varken finns tillräckligt med skyddsutrustning eller testförmåga för att dessa åtgärder skall vara möjliga. Frågan är i vilken mån man utgår från att dessa begränsningar kommer fortgå eller om man räknar med att kunna öka kapaciteten rejält inom dessa områden så att en justering av strategin blir möjlig.

Raderad medlem 51742

Guest

Detta är de åtgärder de föreslår i debattartikeln:

Eftersom symptomfria sprider viruset måste man se till att öka den sociala distanseringen. Stäng skolor och restauranger på samma sätt som man gör i Finland. Samtliga som arbetar med äldre måste bära adekvat skyddsutrustning. Inför masstestning av smittsamhet på all vårdande personal och testa för antikroppar mot sars-covid-2 så att konstaterat immun personal kan återgå till arbete. Kräv karantän av hela familjen om en medlem är sjuk eller testar positiv för virus. Inpränta i samhället att vem som helst kan vara smittsam.

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Syftet med social distansering är ju att skydda dom som tillhör en riskgrupp som t.e.x dom äldre.
Men då misslyckas man totalt med det uppenbara ( för mig i alla fall ) att se till att den personal som sköter om dom har rätt utrustning och testas ofta. Kanske också använder hjärnkontoret och stuvar om i scheman så att så få som möjligt har kontakt med så få äldre som möjligt.

Men nix, så har inte skett utan nu ska Sverige vara efterkloka och analysera varför det inte blev så.

Tycker att yttersta ansvaret ligger hos Lena Hallengren som minister för vård och omsorg och hon bör tömma skrivbordet och söka annat jobb. Massvis med andra pappersvändare under henne som är ansvariga men hon har yttersta ansvaret och stått på presskonferenser dagligen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
DN DEBATT 14/4.

Är det inte lite sen timing på hela artikeln?
Borde väl kommit för någon månad sedan? :va
Eller menar dom att vi fortfarande "kan rädda upp" något som är på väg åt h-vete?

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, kring de 4-6/4 så var det ju det men trenden pekar ju starkt uppåt så jag vet inte varför man ska slänga fram en sån siffra som bara råkar vara rätt ett par dagar.

Den senaste dippen betraktar jag tills vidare bara som en följd av dålig rapportering under påskhelgen.

Det är ju som sagt ögonblicksbilder vi ser - jag gjorde bara en verbal beskrivning av det du visuellt redan visat med din kurva. Beroende på hur länge den exponentiella ökningen fortsätter kommer det ju förstås bli värre innan det blir bättre.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Undrar hur länge det tar innan det öppnar "vi som redan haft Covid-19"-restauranger, caféer och pubbar i Stockholm? :va
Om man nu inte kan bli smittad flera ggr.

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar hur länge det tar innan det öppnar "vi som redan haft Covid-19"-restauranger, caféer och pubbar i Stockholm? :va
Om man nu inte kan bli smittad flera ggr.

Det var ju ett initiativ får någon vecka sedan där en massa uppfinningsrika människor tävlade om idéer för hur man kan underlätta i krisen. Hack the Crisis tror jag det hette. Vinnaren var en app där man skulle kunna registrera sig och bevisa att man har blivit immun mot viruset. Kan ju tänkas vara användbart för det du beskriver och mycket mer.

Raderad medlem 51742

Guest
Brukar inte vara någon stor fan av Fox News, men Tucker Carlsson kan ändå vara intressant att kolla på ibland.
I detta inslag gör han ur ett amerikanskt perspektiv en jämförelse mellan vilka åtgärder man gör för Covid-19 och andra saker man gör för folkhälsan och ställer frågan ifall agerandet då egentligen är rationellt. Lite av en omvänd debatt mot den som det börjar bli i Sverige just nu.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Fick du inte Corona 2020 har du inga vänner och saknar social kompetens. Råkar du nämna att du inte fick Corona 2020 kommer du aldrig få något jobb för vem anställer en asocial kuf.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom