Covid-19 viktig information!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag kollade på den. Den är välgjord och skulle kunna användas som ett skolboksexempel på hur man kan göra precis det som dokumentären själv problematiserar, dvs att använda filmen som medium för att manipulera människor.

Argumentationen handlar i korthet om att det finns en konspiration av mäktiga människor med onda avsikter som använder den amerikanska medie- och nöjesindustrin för att hjärntvätta befolkningen. En del påståenden är mer absurda än andra. Man kopplar ihop Hollywood, media och den styrande eliten med nazister, satanistsekter och pedofilnätverk. Det görs diverse symboliska kopplingar, t ex mellan namnet Hollywood och järneken (Holly Tree) som används av druider och sägs besitta magiska krafter. En annan koppling görs mellan ordet TV-program och det faktum att vi blir programmerade, där det bl.a. sägs att staten skickar ut mystiska frekvenser i sändningarna i syfte att kontrollera människor. Innehåll i filmer, låttexter osv. bestäms av en ondskefull elit som vill kontrollera befolkningen.

Det är det vanliga receptet på konspirationsteorier, även om det i vissa avseenden var ganska raffinerat utfört denna gången - man blandar sådant som är sant och sådant som skulle kunna vara sant med rykten, antydningar och rena falsarier. Genom finurlig klippning där man väver in nyhetsinslag och uttalanden från kändisar m.m. får man betraktaren att själv "connect the dots" och skapa en bild av en stor konspiration. Man spelar på att människor i allmänhet är dåliga på att skilja korrelation från kausalitet och att om man har känslan av att något måste vara fel så är det ett bevis på att det är det. Det mest raffinerade i filmen är att man spelar på att ett budskap om att människor bör vara källkritiska och inte tro på allt som sägs. Man tar i början upp att det finns många konspirationsteorier.

Att sociala medier och vanliga medier försöker blockera filmen på olika sätt spelar ju dessutom filmmakarna i händerna eftersom många då ser försöken att mörka som bevis för att konspirationen är sann.

Jag konstaterar hur som helst att de som jag sätt sprida denna film i mitt flöde är de som helt okritiskt brukar ta till sig och dela div. pseudovetenskapliga och konspirationsteoretiska saker, new age-grejer och liknande.

Men var och en får väl ta sig en titt och bilda sig sin egen uppfattning :hihi
Låter grymt bra ju.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Låter grymt bra ju.

Finns ett visst underhållningsvärde, eller så kan man se det som att man slösat bort en dryg timme av ens liv :hihi
Nu väntar jag bara på att USA:s motsvarighet till MSB går ut med att de ligger bakom filmen och att det hela var ett test för att kontrollera om det psykologiska försvaret fungerar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Finns ett visst underhållningsvärde, eller så kan man se det som att man slösat bort en dryg timme av ens liv :hihi
Nu väntar jag bara på att USA:s motsvarighet till MSB går ut med att de ligger bakom filmen och att det hela var ett test för att kontrollera om det psykologiska försvaret fungerar.
Tror jag passar denna men allt sådant här är förvisso fascinerande på flera plan så vi får se.
Det var den med stuntmannen? Jag kollade 5 minuter ca, började någorlunda sansat.

Raderad medlem 51742

Guest
Tror jag passar denna men allt sådant här är förvisso fascinerande på flera plan så vi får se.
Det var den med stuntmannen? Jag kollade 5 minuter ca, började någorlunda sansat.

Jepp - allt är ju väldigt sansat och trovärdigt utfört. Är ju även med klipp från en intervju med Kevin Shipp som sägs vara en avhoppare från CIA. Kanske är det en riktig person, men lite svårt att kontrollera, då spåren av honom verkar ha raderats (förstärker förstås bilden av en konspiration). Han finns inte kvar på engelskspråkiga wikipedia, men den svenska artikeln finns kvar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kevin_Shipp

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland får man intrycket att en del tror att effekterna på samhället mest handlar om att man inte kan gå till restauranger eller frisören som vanligt. Att folk ser till att ha extra mat och förnödenheter hemma har beskrivits i förlöjligande ordalag och har man dunkar med dricksvatten hemma betraktas man som en kuf.

– Jordbruk, energiförsörjning och elektroniska kommunikationer kan komma att utmanas bland annat av brist på personal, brist på reservdelar och av störningar i logistik, säger Maria Bergstrand, enhetschef för operativ ledning.

– Det finns en risk för brist på kemikalier inom dricksvattenförsörjningen vilket kan få konsekvenser för vår dricksvattentillgång på sikt.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/risk-för-vattenbrist-under-coronakrisen-1.26723259

Raderad medlem 51742

Guest
Ibland får man intrycket att en del tror att effekterna på samhället mest handlar om att man inte kan gå till restauranger eller frisören som vanligt. Att folk ser till att ha extra mat och förnödenheter hemma har beskrivits i förlöjligande ordalag och har man dunkar med dricksvatten hemma betraktas man som en kuf.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/risk-för-vattenbrist-under-coronakrisen-1.26723259

Håhåjaja... Nu backar MSB och säger att det INTE kommer bli vattenbrist. Under de två timmar som hann gå sen deras förra uttalande hann människor i panik redan bege sig till matvarubutikerna och köpa på sig allt kolsyrat vatten de kom över. Vad är det med denna myndighet och dess förmåga att förmedla information i kris. De har inte direkt imponerat på den fronten. Dubbla budskap hela tiden.

Får vi snart se att det inrättas en ny myndighet med uppgift att samordna och skapa tillit till informationen som går ut från MSB?

Raderad medlem 51742

Guest
Peak eller inte peak. Svårt å veta nåt om smittan. Alla säger olika:huvet

Beror väl helt enkelt på att ingen vet säkert. Finns ganska många okända variabler. Just nu har vi t ex eftersläpningen av inrapporterade dödsfall pga. helgen, men utöver det finns ju en massa andra variabler, t ex:

• Olika delar av landet har kommit olika långt på kurvan. Även om Stockholm skulle plana ut skulle det samtidigt kunna vara andra regioner där det tar fart ordentligt.
  • Människors beteenden. Om kurvan planar ut för att människor hållit sig hemma, men sedan ökar kontakterna igen skulle det ju kunna tänkas ta fart igen, så länge det finns tillräckligt många kvar att smitta.
  • I vilken utsträckning viruset tar sig in på t ex äldreboenden. Det kan ju orsaka lokala utbrott där det plötsligt blir många dödsfall.

Det som i slutändan behövs för att kunna säga något med större säkerhet är väl att man kommer igång ordentligt med att testa immuniteten hos slumpvist utvalda i befolkningen. Fast man behöver ju då samtidigt veta mer om hur smittsamt viruset egentligen är eftersom det påverkar hur många procent av befolkningen som måste bli smittade, innan spridningen börjar avta. Där verkar det fortfarande saknas en del kunskap.

Last edited by a moderator:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Så länge jag har el eller bensin har jag dricksvatten. Nån fördel ska man väl ha av att bo decentraliserat.
Jag lever i tron att något kan fungera på MSB trots Eliasson. Då har jag ändå Eeyore som förebild.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Håhåjaja... Nu backar MSB och säger att det INTE kommer bli vattenbrist. Under de två timmar som hann gå sen deras förra uttalande hann människor i panik redan bege sig till matvarubutikerna och köpa på sig allt kolsyrat vatten de kom över. Vad är det med denna myndighet och dess förmåga att förmedla information i kris. De har inte direkt imponerat på den fronten. Dubbla budskap hela tiden.

Får vi snart se att det inrättas en ny myndighet med uppgift att samordna och skapa tillit till informationen som går ut från MSB?

Vet du vem som är chef på MSB?

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird

Raderad medlem 51742

Guest
Så länge jag har el eller bensin har jag dricksvatten. Nån fördel ska man väl ha av att bo decentraliserat.
Jag lever i tron att något kan fungera på MSB trots Eliasson. Då har jag ändå Eeyore som förebild.

Ja, låt oss glädjas åt allt som trots allt fungerar på myndigheten. Jag är t ex övertygad om att de har en mycket tillförlitlig floskelgenerator och en pratkvarn av yppersta världsklass. De har också stora beredskapslager av kulörta armband med alla tänkbara budskap som kan behövas. Dessa fungerar som lyckoamuletter och skyddar mot allt ont som kan inträffa. What could possibly go wrong?

Vet du vem som är chef på MSB?

Mannen som gett ett ansikte till begreppet att befordras ovanför sin kompetensnivå.

Raderad medlem 51742

Guest
För den som gillar att grotta ned sig i vad Sverige väg baserar sig på... eller ja den delen som inte styrs av att det är brist på saker (reagensvätskor, provpinnar, skyddshandskar, osv.

Harvard - Social distancing strategies for curbing the COVID-19 epidemic
https://dash.harvard.edu/bitstream/...f1PinUFhISPw3mlH5HEnOjEZV8S-wxhe5qcXD_IPET-Dw

Intressant och visar varför det inte nödvändigtvis är mer effektivt att stänga ned samhället på hårdast möjliga sätt.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Intressant artikel om varför män blir sjukare än kvinnor och det är eventuellt inte bara för att vi inte lyssnar på råd.

https://www.bbc.com/future/article/20200409-why-covid-19-is-different-for-men-and-women

"One theory is that women’s immune response to the virus is stronger, says Philip Goulder, professor of immunology at the University of Oxford. “The immune response throughout life to vaccines and infections is typically more aggressive and more effective in females compared to males,” he says.
This is partly down to the fact that women have two X chromosomes, whereas men have only one – which is important when it comes a coronavirus. “In particular, the protein by which viruses such as coronavirus are sensed is encoded on the X chromosome,” says Goulder. “As a result, this protein is expressed at twice the dose on many immune cells in females compared to males, and the immune response to coronavirus is therefore amplified in females.”"
Antingen har han blivit felciterad eller så har den professorn gjort en groda.
Det stämmer att kvinnor har två X-kromosomer, medan män har en X-kromosom.
Det betyder däremot inte att kvinnor uttrycker dubbelt så mycket X-kodade proteiner. Hos alla kvinnor sker en permanent inaktivering av ena X-kromosomen i alla somatiska celler under embryonalutvecklingen. Den inaktiverade X-kromosomen bildar en kondenserad klump, en s.k. "Barr body" i cellkärnan vilket kan ses mikroskopiskt.
Samma process sker för alla övertaliga X-kromosomer, både hos män (exempelvis Klinefelter-syndrom) och kvinnor (exempelvis XXX-syndrom).

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
MSB kan man hoppas läggs ner.
Dan Eliasson, hur kan den mannen få det ena toppjobbet efter det andra och lämna i kris o gåvidare. Han måste sitta med trumfkort mot någon.

Raderad medlem 51742

Guest
MSB kan man hoppas läggs ner.
Dan Eliasson, hur kan den mannen få det ena toppjobbet efter det andra och lämna i kris o gåvidare. Han måste sitta med trumfkort mot någon.

En alternativ förklaring skulle kanske kunna vara att regeringen inte såg generaldirektör för MSB som ett toppjobb. Eftersom det aldrig inträffar kriser i Sverige kan vi lugnt placera Eliasson på MSB, där han kan producera lite broschyrer och mötesprotokoll fram till pensionen. Att MSB någonsin skulle få en uppgift i skarpt läge hade de inte tänkt på.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu är det lika mycket fokus på Eliasson här som Tegnell vad gäller Folkhälsomyndigheten.

Jag tror snarare att problemet ligger i att politikerna har gett uppdrag till myndigheten (det går säkert att någonstans få fram aktuella ukaser och regleringsbrev) som sedan omsätts i verksamhet utifrån "på myndigheten rådande kultur".

Utan att vara 100% insatt i just MSB-s verksamhet så vågar jag nog påstå att rådande kultur i de flesta statliga myndigheter i mångt och mycket handlar om att göra saker "rätt" (dvs efter reglerna); inte så mycket göra det fort, effektivt eller ens bra. Egna initiativ hämmas. Eliasson ändrar inte på den kulturen, är väl snarast en del av den.

Att Sverige inte kan hamna i kris är en världsbild som hamrats in hos befolkningen sedan murens fall. Att Världen fortfarande ser ut ungefär som den alltid gjort, att det är alla mot alla, att Ryssland ligger i öster och att västerländska demokratier är våra kompisar har förnekats och svamlats bort under längre tid än så.

Poängen är att Eliasson förvisso är generaldirektör, men det är också det enda. Han formar inte kulturen på myndigheten, det krävs andra profiler för detta.

Det vi alla kan dra vad gäller slutsatser är att inte rösta på jönspartier som inte fattar realpolitik, ekonomi och demokratiska grundvärderingar.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...