Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har ju trott att Dan Eliasson är den person som tillsätts på myndigheter som ska söndras och raseras.

Jag undrar följaktligen hur regeringen kunde känna till coronaviruset redan 2018. :va

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
En alternativ förklaring skulle kanske kunna vara att regeringen inte såg generaldirektör för MSB som ett toppjobb. Eftersom det aldrig inträffar kriser i Sverige kan vi lugnt placera Eliasson på MSB, där han kan producera lite broschyrer och mötesprotokoll fram till pensionen. Att MSB någonsin skulle få en uppgift i skarpt läge hade de inte tänkt på.

Kunde kanske ha lärt sig efter skogsbränderna sommaren precis när Dan hade tagit över MSB.
Gick väl sådär då också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vissa av oss här i tråden verkar ju tycka han är bra, annars hade de inte röstat på partier som skyddar honom.
Tuffe Uffe gör förstås ingenting åt eländet heller.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Covid-19 hemkarantän pga utlandsresa i riskområde.
Dag 2. Lokalpolisen ringde på, kollade så jag var hemma.
Dag 3. Sjukhusets smittskyddsläkare ringde, kollade läget. Kommunens stödcentrum ringde, kollade om jag behövde hjälp med något (handla mat etc).

Känns genomarbetat.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om det är mig du menar så tycker jag den var både träffsäker samt hade passat lika bra på Tegnell.
De två har många likheter och olikheter.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Ja du brukar ju gilla Trump om jag inte minns galet fast kanske inte i samband med det här ämnet.
Ja man kunde skriva ihop nåt liknande om Tegnell.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Inlägg av Tino.
https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10157356002573231

Debattartikel: ”Bortse inte från de bästa forskarnas modeller”
https://www.svd.se/bortse-inte-fran-de-basta-forskarnas-modeller
Resultaten för Sverige är förkrossande: vi är det enda land av de elva i undersökningen med ett så kallat R-värde (hur många människor som en sjuk person i genomsnitt smittar) över 1 inom felmarginalen. Sverige är alltså enligt rapporten sämst på att stoppa smittspridningen. Vi är också det enda landet av de elva som inte har infört full lockdown och skolstängningar.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
...
Det vi alla kan dra vad gäller slutsatser är att inte rösta på jönspartier som inte fattar realpolitik, ekonomi och demokratiska grundvärderingar.

Varför jag röststrejkat i många val. Finns just inget annat än pellejönsar och/eller populister.

Raderad medlem 51742

Guest
Nu är det lika mycket fokus på Eliasson här som Tegnell vad gäller Folkhälsomyndigheten.

Jag tror snarare att problemet ligger i att politikerna har gett uppdrag till myndigheten (det går säkert att någonstans få fram aktuella ukaser och regleringsbrev) som sedan omsätts i verksamhet utifrån "på myndigheten rådande kultur".

Utan att vara 100% insatt i just MSB-s verksamhet så vågar jag nog påstå att rådande kultur i de flesta statliga myndigheter i mångt och mycket handlar om att göra saker "rätt" (dvs efter reglerna); inte så mycket göra det fort, effektivt eller ens bra. Egna initiativ hämmas. Eliasson ändrar inte på den kulturen, är väl snarast en del av den.

Att Sverige inte kan hamna i kris är en världsbild som hamrats in hos befolkningen sedan murens fall. Att Världen fortfarande ser ut ungefär som den alltid gjort, att det är alla mot alla, att Ryssland ligger i öster och att västerländska demokratier är våra kompisar har förnekats och svamlats bort under längre tid än så.

Poängen är att Eliasson förvisso är generaldirektör, men det är också det enda. Han formar inte kulturen på myndigheten, det krävs andra profiler för detta.

Det vi alla kan dra vad gäller slutsatser är att inte rösta på jönspartier som inte fattar realpolitik, ekonomi och demokratiska grundvärderingar.

Fast bortser du inte från en ganska betydande skillnad mellan Tegnell och Eliasson nu? En generaldirektör är den som har det yttersta ansvaret för en myndighets agerande och som dessutom är synnerligen ansvarig för vilken typ av ledarskap som tillämpas på myndigheten. Kultur är visserligen något som visserligen inte kan förändras med ett enkelt chefsbeslut, eftersom kulturen är resultatet av de beteenden som finns inom organisationen, men är det något som en ledare kan och ska göra så är det att utöva ett ledarskap som bidrar till att medarbetarnas beteenden förändras i önskvärd riktning. I förlängningen förändras sedan kulturen. Det är en viktig del i att utöva ansvar som ledare.

Att säga att Eliasson inte formar kulturen på myndigheten blir att i princip enbart ge honom en funktion som administratör och byråkrat - inte som ledare och ytterst ansvarig.

Sedan är det förstås relevant att ställa frågan om regeringens roll och vilket uppdrag de egentligen gett MSB.
På MSB:s hemsida finns en intressant formulering kring detta. https://www.msb.se/sv/om-msb/vart-uppdrag/

MSB har ansvar för frågor om skydd mot olyckor, krisberedskap och civilt försvar, i den utsträckning inte någon annan myndighet har ansvaret.

Den där formuleringen är ju rätt skön ändå. Känns väl ganska kännetecknande för hur en stor del av våra politiker, myndigheter, regioner, kommuner osv. brukar se på saken. Man utgår alltid först och främst från att någon annan är ansvarig. :lol

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nja, det är snarare så att Eliasson i dagsläget knappast kan anses som orsak till kulturen på MSB...

Raderad medlem 51742

Guest
Nja, det är snarare så att Eliasson i dagsläget knappast kan anses som orsak till kulturen på MSB...

Kultur tar ju givetvis tid att förändra och Eliasson är naturligtvis inte orsak till all den kultur som byggts på myndigheten sen start. Men han har ju trots allt varit myndighetschef där i två år nu, en inte obetydlig del av tiden sen denna ganska unga myndighet startades. Och ansvarig är han ju - det ingår i generaldirektörsrollen.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ansvarig ja, som alla ledare har man att antingen acceptera eller definiera kultur.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest

Hade varit intressant att veta i vilken utsträckning de högre överlevnadstalen är hänförliga till skillnader mot andra länder när det gäller att prioritera vilka som får intensivvård. Ifall andra länder t ex i högre utsträckning ger intensivvård till äldre och i övrigt sjukare patienter med sämre prognos bör ju det rimligen leda till att färre överlever i dessa länder. Det har ju redan riktats kritik mot att ganska hårda prioriteringar sedan en tid gjorts i Stockholm, trots att det funnits IVA-kapacitet kvar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hade varit intressant att veta i vilken utsträckning de högre överlevnadstalen är hänförliga till skillnader mot andra länder när det gäller att prioritera vilka som får intensivvård. Ifall andra länder t ex i högre utsträckning ger intensivvård till äldre och i övrigt sjukare patienter med sämre prognos bör ju det rimligen leda till att färre överlever i dessa länder. Det har ju redan riktats kritik mot att ganska hårda prioriteringar sedan en tid gjorts i Stockholm, trots att det funnits IVA-kapacitet kvar.

Ja absolut. Funderar också över siffran 80% relaterat till någon form av normalläge och hur mycket ev. triagering isf spelar in.

Edit. Du skriver "... de högre överlevnadstalen...". Vet vi att så är fallet?

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ja absolut. Funderar också över siffran 80% relaterat till någon form av normalläge och hur mycket ev. triagering isf spelar in.

Ja, vad som blir viktigt för totala utfallet i en bristsituation blir väl förmodligen att ingen som ändå inte skulle klarat sig intensivvårdas i onödan så att alla de som enbart kan överleva om de får intensivvård får detta.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
För att få en fingervisning om hur Covid-19 påverkar det totala antalet döda i Sverige, jämfört med ett normalår så har SCB bra och uppdaterad statistik. Den säger visserligen inget om dödsorsak, men ger ändå en viss bild av hur stor effekt på det totala antalet döda i Sverige som vi ser just nu. Sen skall man vara medveten om att statistiken är preliminär och kan förväntas uppdateras en aning framför allt när de gäller data för de senaste två veckorna.

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-o...rar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

Tittar vi på statistiken för mars månad 2020 så var det totalt 8013 döda i Sverige. Under perioden 2015-2019 var det i genomsnitt 8297 döda i mars månad, med som lägst 7570 döda under 2019 och som högst 9210 döda under 2018.

Här har vi en som grottat ner sig lite mer i detaljerna också:
https://emanuelkarlsten.se/04/antalet-doda-2020-hittills-ett-tiotal-over-snittet-per-dag/

Jag ser fram emot Karlstens uppdatering på det här ämnet.
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/manniskorna-i-sverige/doda-i-sverige/

Bifogat

• mars.png
    mars.png
    42.3 KB · Visningar: 44
Last edited:
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...