Det släpptes någon typ av underground-dokumentär om Hollywoods propaganda igår, den har tydligen över 1,5 miljoner visningar första dygnet. Ska bli intressant att se om det är ännu en galen konspirationsteoreti eller om någon faktiskt lyckas sätta fingret på det uppenbara.
Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Jag kollade på den. Den är välgjord och skulle kunna användas som ett skolboksexempel på hur man kan göra precis det som dokumentären själv problematiserar, dvs att använda filmen som medium för att manipulera människor.
Argumentationen handlar i korthet om att det finns en konspiration av mäktiga människor med onda avsikter som använder den amerikanska medie- och nöjesindustrin för att hjärntvätta befolkningen. En del påståenden är mer absurda än andra. Man kopplar ihop Hollywood, media och den styrande eliten med nazister, satanistsekter och pedofilnätverk. Det görs diverse symboliska kopplingar, t ex mellan namnet Hollywood och järneken (Holly Tree) som används av druider och sägs besitta magiska krafter. En annan koppling görs mellan ordet TV-program och det faktum att vi blir programmerade, där det bl.a. sägs att staten skickar ut mystiska frekvenser i sändningarna i syfte att kontrollera människor. Innehåll i filmer, låttexter osv. bestäms av en ondskefull elit som vill kontrollera befolkningen.
Det är det vanliga receptet på konspirationsteorier, även om det i vissa avseenden var ganska raffinerat utfört denna gången - man blandar sådant som är sant och sådant som skulle kunna vara sant med rykten, antydningar och rena falsarier. Genom finurlig klippning där man väver in nyhetsinslag och uttalanden från kändisar m.m. får man betraktaren att själv "connect the dots" och skapa en bild av en stor konspiration. Man spelar på att människor i allmänhet är dåliga på att skilja korrelation från kausalitet och att om man har känslan av att något måste vara fel så är det ett bevis på att det är det. Det mest raffinerade i filmen är att man spelar på att ett budskap om att människor bör vara källkritiska och inte tro på allt som sägs. Man tar i början upp att det finns många konspirationsteorier.
Att sociala medier och vanliga medier försöker blockera filmen på olika sätt spelar ju dessutom filmmakarna i händerna eftersom många då ser försöken att mörka som bevis för att konspirationen är sann.
Jag konstaterar hur som helst att de som jag sätt sprida denna film i mitt flöde är de som helt okritiskt brukar ta till sig och dela div. pseudovetenskapliga och konspirationsteoretiska saker, new age-grejer och liknande.
Men var och en får väl ta sig en titt och bilda sig sin egen uppfattning