Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Jag har ingen aning om jag gillar Henrik Jönsson eftersom han är lika behaglig att titta och lyssna på som Kakan Hermansson. Han kanske har jättebra saker att säga men han klär sig i frack och pratar jättejobbigt.

Delar din uppfattning att det är väldigt polariserat och onödigt dålig stämning. För egen del handlar det om att samma medlemmar tillåter sig ljuga gång på gång. Vad ska man då anstränga sig för? Du och Wiseguy är väl de som håller den diplomatiska fanan något så när på värdig nivå.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Ang. om man skall anstränga sig eller ej... Själv tänker jag att det handlar ganska mycket om vad man själv ser som det viktigaste målet med diskussionen. Är det att få rätt eller att diskussionen som helhet kan fortsätta och att nya insikter kan uppstå? Är det en debatt som skall vinnas eller en diskussion som skall vara intressant och givande för de som deltar? Tror jag att jag kommer kunna "vinna" över eller omvända mina meningsmotståndare med det jag skriver eller kommer det bara att få dem att gå ännu högre i falsett och vi hamnar ännu längre från varandra?

Vi har alla en bias som gör att vi omedvetet tenderar att tolka det som en meningsmotståndare skriver som mer negativt och det som en meningsfrände skriver som mer positivt. Jag brukar försöka (även om jag inte alltid lyckas - det är lätt hänt att känslorna tar överhanden ibland och även jag har en bias) att i första hand se till vad som skrivs, snarare än vem som skriver det. Trots att jag vanligtvis inte brukar hålla med om det en person skriver kanske det finns något som som denne skriver som kan vara intressant att bygga vidare på och det blir oftast en bättre diskussion om man väljer att fokusera på det och att tolka det som skrivs mer välvilligt.

Debattperspektivet behöver inte vara fel, men allt har sin plats och sitt sammanhang och i detta fallet väljer jag att se det mer som en diskussion. Det är inget val som skall vinnas och ingen publik som skall utropa en segrare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med. Lägger också till att det är mycket vanligt att man på Internet uppfattar "meningsmotståndare" som att de medvetet far med osanning osv samt i övrigt troligen är mycket suspekta individer. Må det gälla politik eller hojmärken eller "varför hälsar inte alla på alla MC-förare" osv...

"Jag tycker inte om"-mekanismerna aktiveras och biasen är i full gång.

Ett sätt att försöka hålla sig från detta är att rannsaka sig om det är argumentet/åsikten eller individen man retar sig på och varför.

I verkligheten är det lättare att acceptera andras olika åsikter eftersom man tar intryck av helheten. "-Jodå, Nisse är en schysst kille även om han har totalt fel politisk åsikt. Han kör storbana men röstar på MP, haha kan du tänka dig."
Ironi går heller inte fram särskilt bra i text och de som är lagda åt det ironiska hållet (tex jag) blir oftare drabbade av missförstånd eftersom ironi kräver gemensamma referenser för att förstå den.

Raderad medlem 51742

Guest
Håller med. Lägger också till att det är mycket vanligt att man på Internet uppfattar "meningsmotståndare" som att de medvetet far med osanning osv samt i övrigt troligen är mycket suspekta individer. Må det gälla politik eller hojmärken eller "varför hälsar inte alla på alla MC-förare" osv...

"Jag tycker inte om"-mekanismerna aktiveras och biasen är i full gång.

Ett sätt att försöka hålla sig från detta är att rannsaka sig om det är argumentet/åsikten eller individen man retar sig på och varför.

I verkligheten är det lättare att acceptera andras olika åsikter eftersom man tar intryck av helheten. "-Jodå, Nisse är en schysst kille även om han har totalt fel politisk åsikt. Han kör storbana men röstar på MP, haha kan du tänka dig."
Ironi går heller inte fram särskilt bra i text och de som är lagda åt det ironiska hållet (tex jag) blir oftare drabbade av missförstånd eftersom ironi kräver gemensamma referenser för att förstå den.

Nu skall vi inte gå till överdrifter här. Att köra storbana och samtidigt rösta på MP är naturligtvis ett hyckleri av stora mått som aldrig någonsin kan tolereras om det händer. Men detta har naturligtvis aldrig hänt och det kommer aldrig att hända. :fakta ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Försökte titta lite bland världens största länder, ni hittar grafer mm för att göra er egen uppfattning här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Annars får ni hålla till godo med mina subjektiva åsikter.
Kina 1.4 mdr: Ni vet nog redan så kommentar överflödigt
Indien 1.4 mdr Har precis börjat accelerera vid från väldigt låg nivå(35 döda) 1 april, hur den höga värmen och andra omständigheter påverkar kan diskuteras men det är långt kvar till den teoretiska toppen av dödlighet här.
USA 0.3 mdr Ni vet nog redan så kommentar överflödigt
Indonesien 0.3 mdr Som Indien men startade lite tidigare och går lite långsammare, officiellt 306 döda igår
Pakistan 0.2 mdr Bara 66 döda igår ökar dock snabbt.
Brasilien 0.2 mdr 1068 döda igår, ser ut att accelerera.
Nigeria 0.2 mdr Fortfarande nära noll och linjär tillväxt.
Banladesh 0.2 mdr Nära noll men accelererande.

Vi får hoppas att dessa länder skyddas av att de flesta är ganska varma länder för det ser ut att kunna bli ordentligt mycket värre annars, globalt sett.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Försökte titta lite bland världens största länder, ni hittar grafer mm för att göra er egen uppfattning här:
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Annars får ni hålla till godo med mina subjektiva åsikter.
Kina 1.4 mdr: Ni vet nog redan så kommentar överflödigt
Indien 1.4 mdr Har precis börjat accelerera vid från väldigt låg nivå(35 döda) 1 april, hur den höga värmen och andra omständigheter påverkar kan diskuteras men det är långt kvar till den teoretiska toppen av dödlighet här.
USA 0.3 mdr Ni vet nog redan så kommentar överflödigt
Indonesien 0.3 mdr Som Indien men startade lite tidigare och går lite långsammare, officiellt 306 döda igår
Pakistan 0.2 mdr Bara 66 döda igår ökar dock snabbt.
Brasilien 0.2 mdr 1068 döda igår, ser ut att accelerera.
Nigeria 0.2 mdr Fortfarande nära noll och linjär tillväxt.
Banladesh 0.2 mdr Nära noll men accelererande.

Vi får hoppas att dessa länder skyddas av att de flesta är ganska varma länder för det ser ut att kunna bli ordentligt mycket värre annars, globalt sett.

Hmmmm... siffrorna för Indien, Bangladesh, Nigeria, Pakistan... Hmmmm... Pratade just med en vän som sitter i karantän i Gurgaon, en stad i Indien, och på min fråga "Men Indien är väl inte så hårt drabbat va?" svarade han "Det kan man ju inte ha en aning om! Folk dör ju som flugor hela tiden!"
Och så är det nog; i BETYDLIGT högre grad i Indien än i Sverige dör folk och man har ingen aning om varför. Så, siffror för vissa länder är nog MYCKET osäkra.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Vidare är det intressant att i Sydafrika går man säkrare på gatorna nu än för några månader sedan! Antalet mord har nämligen minskat betydligt mer än antalet döda i Covid-19 (vilket iofs baseras på en väldigt osäker siffra). Dessutom är antalet rapporterade våldtäkter mycket lägre än tidigare...:3freak

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Som lekman ser jag det som helt omöjligt att bedöma olika länders siffror. Alla har olika strategier för hur de mäter antal smittade och döda. Utanpå det har alla en politisk agenda både inom och utom sina gränser så oavsett hur man mätt är det inte säkert att det som presenteras är i närheten av mätningarna.

Kollar man hela befolkningen i ett land får man veta hur det såg ut just då. Har människor rört sig efteråt är spridningen en annan.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Vidare är det intressant att i Sydafrika går man säkrare på gatorna nu än för några månader sedan! Antalet mord har nämligen minskat betydligt mer än antalet döda i Covid-19 (vilket iofs baseras på en väldigt osäker siffra). Dessutom är antalet rapporterade våldtäkter mycket lägre än tidigare...:3freak

Jag hörde någon Sydafrikan som tyckte att det var ett utmärkt tillfälle att aldrig mer tillåta alkoholförsäljning.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Precis!!!!:tummenupp Det skulle nog spara mycket tragik överallt i världen!

Människan verkar precis som många andra djur ha en önskan om att bedöva sig. Det är ganska tydligt att den lagstiftning vi har i Sverige vad gäller narkotika ger fler dödsfall än i andra länder så att förbjuda alkohol tror jag är att skjuta sig i foten.

Raderad medlem 51742

Guest
Djurmarknaderna är vidriga. Spelar egentligen ingen roll om det skulle visa sig att viruset kom från en sådan eller inte. Problemet har ju påtalats länge och så länge de får fortsätta existera så utgör de en grogrund för nästa, potentiellt ännu värre, virus.

Såg häromdagen att de kinesiska myndigheterna tydligen gått ut med någon slags nya riktlinjer för vilka djur som är ok att äta, så man får väl hoppas att det får slut på skiten. Just nu är väl djurmarknaderna temporärt förbjudna, förhoppningsvis blir det permanent.

Problemet med denna typ av djurmarknader finns för övrigt inte bara i Kina utan även i bl.a. en del afrikanska länder.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Artikeln om varför smittan sprids på inom äldreomsorgen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/l...varden-inte-bekymmersamt-det-ar-katastrofalt/

Kommentarer från artikeln:
"Äldreomsorgen är en verksamhet som är underfinansierad och underbemannad, till stor del skött av vinstdrivande små och stora företag som i en situation med snål tilldelning av skattepengar jagar kostnader till ytterlighetens gräns. Personalen är både för liten och till stor del dåligt utbildad."

"Det är för många outbildade medarbetare i vården – dessutom har väldigt, väldigt många inte svenska som modersmål och förstår inte innebörden i de regler som gäller. De kunde helt enkelt inte förstå vad de blev informerade om."

"....Vidare hade hon samma dag vaknat med hosta, snuva och tung andning och ringt sin arbetsgivare för att sjukskriva sig, varpå arbetsgivaren svarade att hon måste komma in ändå eftersom så många var sjuka."

"Det är många, många timanställda utan några som helst kunskaper om äldrevården. Intresset för arbetsuppgifterna är lågt. Vem som helst får jobba. Dessa timanställda kommer från ett stort geografiskt område och därmed tar de med sig alla möjliga sjukdomar in i äldrevården. Men billiga är dom för bolagen som bedriver verksamheter för våra gamla!"

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Något som jag tycker är slående och som går som en röd tråd igenom Folkhälsomyndighetens agerande är hur de förhåller sig till osäkra risker. De verkar konsekvent i sin kommunikation ha baserat sina råd enbart på sådant som är säkerställt. Risker som är osäkra har de kommunikationsmässigt ignorerat tills dess de är säkerställda. Detta förklarar kanske det saktfärdiga agerandet. Ur ett rent vetenskapligt och reduktionistiskt perspektiv kanske det visserligen är korrekt att inte agera förrän man har tillräckliga bevis, men då glömmer man bort att det också finns en alternativkostnad, dvs att konsekvenserna av att inte agera eller agera för sent kan vara betydligt högre än att man agerar fel pga. att man fattat beslut på bristande underlag.

Ett slående exempel är hur man sett på frågan om viruset kan smitta från människor som inte upplever sig som sjuka. Har man lyssnat noga på Tegnell verkar han visserligen ha varit öppen för den möjligheten och alla som är lite mer vaksamma och hämtar sin information från flera källor har nog insett att det är en risk som man verkligen måste ta på allvar, men budskapet som gått ut har ändå varit att det inte är något att bekymra sig för.

Ytterligare något som komplicerar saken är att man i synnerhet i början tycks haft en stor tilltro till Kinesiska data och byggt sina beslut att inte agera baserat dessa, med allt vad det innebär.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Artikeln om varför smittan sprids på inom äldreomsorgen:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/l...varden-inte-bekymmersamt-det-ar-katastrofalt/

Kommentarer från artikeln:
"Äldreomsorgen är en verksamhet som är underfinansierad och underbemannad, till stor del skött av vinstdrivande små och stora företag som i en situation med snål tilldelning av skattepengar jagar kostnader till ytterlighetens gräns. Personalen är både för liten och till stor del dåligt utbildad."

"Det är för många outbildade medarbetare i vården – dessutom har väldigt, väldigt många inte svenska som modersmål och förstår inte innebörden i de regler som gäller. De kunde helt enkelt inte förstå vad de blev informerade om."

"....Vidare hade hon samma dag vaknat med hosta, snuva och tung andning och ringt sin arbetsgivare för att sjukskriva sig, varpå arbetsgivaren svarade att hon måste komma in ändå eftersom så många var sjuka."

"Det är många, många timanställda utan några som helst kunskaper om äldrevården. Intresset för arbetsuppgifterna är lågt. Vem som helst får jobba. Dessa timanställda kommer från ett stort geografiskt område och därmed tar de med sig alla möjliga sjukdomar in i äldrevården. Men billiga är dom för bolagen som bedriver verksamheter för våra gamla!"
Vem har uttalat den sista delen av citatet?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...