På vilket sätt har "marknaden" någon som helst skuld i det här?
Man kan inte ålägga "marknaden" att ha lager, "marknaden" är flera handlare som köper hem och säljer saker, dom har lagerkostnader, dom ligger inte på onödiga mängder av någonting, för det kostar pengar.
Beredskapslager kan aldrig drivas av "marknaden".
Däremot kan staten köpa hem 2000 pallar munskydd, och sedan sälja dom vidare pall för pall, varje gång man rullar ut en pall i ena änden ställer man in en ny i andra änden.
Men då måste ju beredskapslagret ha en köpare, till exempel landstinget, men landstinget gör ju upphandlingar på "marknaden" så då måste ju beredskapslagret konkurrera med priset mot "marknaden" för att få sälja sina gamla dammiga kartonger med munskydd
I det gamla goa DDR-Sverige, utan offentliga upphandlingar så hade beredskapslagren alltid avsättning för sina varor, jag är gammal nog att ha torkat mig i arslet med skithuspapper ur beredskapslager på skolor och sjukhus, låt säga att det var inte Edets finast produkter....
Det var mera som den där pappersbiten man får en kokt korv i, totalt blankt och utan uppsugningförmåga
Förmodligen åt jag skolmat ur beredskapslager och fick medicin ur beredskapslager också, hus byggdes med spik ur beredskapslager, fordon tankades med bensin ur beredskapslager osv...
Det gick innan "marknaden" skulle sköta om allt, till lägsta bud.