Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Vem har uttalat den sista delen av citatet?

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Artikeln bygger på kommentarer från DN:s läsare som antingen kommit in via mail eller skrivits i kommentarsfältet. Framgår inte om det är det ena eller andra i det här fallet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Artikeln bygger på kommentarer från DN:s läsare som antingen kommit in via mail eller skrivits i kommentarsfältet. Framgår inte om det är det ena eller andra i det här fallet.
Jag gissar på chefredaktören

Raderad medlem 51742

Guest
Jag gissar på chefredaktören

Den där typen av artiklar där man redovisar läsarkommentarer blir allt vanligare. Kan tycka att det sänker trovärdigheten en del när man lägger in blandat anonymt fritt tyckande i en journalistisk förpackning på det sättet. Seriösa journalister förväntas ju kontrollera sina källor och det som sägs (de gånger jag själv tipsat en journalist har de varit noga med detta), vilket knappast är möjligt i det här fallet. Ändå publiceras det i ett format som kan få det att framstå att det finns någon slags journalistisk kvalitetsgranskning inblandad. Inga problem med läsarkommentarer, men skillnaden är att när man läser dem i ett kommentarsfält är man mer källkritisk och vaksam än när det publiceras av en journalist.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Den där typen av artiklar där man redovisar läsarkommentarer blir allt vanligare. Kan tycka att det sänker trovärdigheten en del när man lägger in blandat anonymt fritt tyckande i en journalistisk förpackning på det sättet. Seriösa journalister förväntas ju kontrollera sina källor och det som sägs (de gånger jag själv tipsat en journalist har de varit noga med detta), vilket knappast är möjligt i det här fallet. Ändå publiceras det i ett format som kan få det att framstå att det finns någon slags journalistisk kvalitetsgranskning inblandad. Inga problem med läsarkommentarer, men skillnaden är att när man läser dem i ett kommentarsfält är man mer källkritisk och vaksam än när det publiceras av en journalist.
Vet inte om jag sett det någonstans förut men undviker DN så mycket jag kan å andra sidan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...-hogern-fornekar-ar-att-kapitalism-ar-dodligt

Det verkar vara svårt att förstå att marknaden, likt staten inte är någon högre gudomlig entitet. Marknaden är ju inget annat än människor och myllret av deras fria ömsesidiga agerande.
Läste du artikeln?
Skulle aldrig orka läsa något av Jan Guillou faktiskt. Gud vad han överlevt länge, med så lite att säga. Han är ännu en man kan avfärda och in blanco göra utfästelser att vad han än skriver så tycker man inte som han.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Eftersom jag inte läser "medier" som bara återpublicerar och spinner vidare på propaganda som skrivits av RT och dess dylikar så kommer här en SVT länk :tungan

"Allt fler patienter skrivs ut från intensivvården på Karolinska – och över 80 procent av de som intensivvårdas överlever. Situationen är betydligt bättre än befarat"

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/over-80-procent-overlever-intensivvarden

Fast frågan är ju om det pga. att man redan sållat ut dem som inte kommer klara sig och erbjudit dem palliativ vård i hemmet istället eller om vården faktistk fungerar bättre än förväntat :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
På vilket sätt har "marknaden" någon som helst skuld i det här?

Man kan inte ålägga "marknaden" att ha lager, "marknaden" är flera handlare som köper hem och säljer saker, dom har lagerkostnader, dom ligger inte på onödiga mängder av någonting, för det kostar pengar.

Beredskapslager kan aldrig drivas av "marknaden".

Däremot kan staten köpa hem 2000 pallar munskydd, och sedan sälja dom vidare pall för pall, varje gång man rullar ut en pall i ena änden ställer man in en ny i andra änden.

Men då måste ju beredskapslagret ha en köpare, till exempel landstinget, men landstinget gör ju upphandlingar på "marknaden" så då måste ju beredskapslagret konkurrera med priset mot "marknaden" för att få sälja sina gamla dammiga kartonger med munskydd

I det gamla goa DDR-Sverige, utan offentliga upphandlingar så hade beredskapslagren alltid avsättning för sina varor, jag är gammal nog att ha torkat mig i arslet med skithuspapper ur beredskapslager på skolor och sjukhus, låt säga att det var inte Edets finast produkter....

Det var mera som den där pappersbiten man får en kokt korv i, totalt blankt och utan uppsugningförmåga

Förmodligen åt jag skolmat ur beredskapslager och fick medicin ur beredskapslager också, hus byggdes med spik ur beredskapslager, fordon tankades med bensin ur beredskapslager osv...

Det gick innan "marknaden" skulle sköta om allt, till lägsta bud.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
På vilket sätt har "marknaden" någon som helst skuld i det här?

Man kan inte ålägga "marknaden" att ha lager, "marknaden" är flera handlare som köper hem och säljer saker, dom har lagerkostnader, dom ligger inte på onödiga mängder av någonting, för det kostar pengar.

Beredskapslager kan aldrig drivas av "marknaden".

Däremot kan staten köpa hem 2000 pallar munskydd, och sedan sälja dom vidare pall för pall, varje gång man rullar ut en pall i ena änden ställer man in en ny i andra änden.

Men då måste ju beredskapslagret ha en köpare, till exempel landstinget, men landstinget gör ju upphandlingar på "marknaden" så då måste ju beredskapslagret konkurrera med priset mot "marknaden" för att få sälja sina gamla dammiga kartonger med munskydd

I det gamla goa DDR-Sverige, utan offentliga upphandlingar så hade beredskapslagren alltid avsättning för sina varor, jag är gammal nog att ha torkat mig i arslet med skithuspapper ur beredskapslager på skolor och sjukhus, låt säga att det var inte Edets finast produkter....

Det var mera som den där pappersbiten man får en kokt korv i, totalt blankt och utan uppsugningförmåga

Förmodligen åt jag skolmat ur beredskapslager och fick medicin ur beredskapslager också, hus byggdes med spik ur beredskapslager, fordon tankades med bensin ur beredskapslager osv...

Det gick innan "marknaden" skulle sköta om allt, till lägsta bud.

Marknaden kan nog ha lager också men man kan inte förvänta sig att marknaden ska hålla lager utan att staten beställer just den tjänsten. De som kritiserar marknaden har egentligen kritiserat staten som inte beställt tjänsten.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Marknaden kan nog ha lager också men man kan inte förvänta sig att marknaden ska hålla lager utan att staten beställer just den tjänsten. De som kritiserar marknaden har egentligen kritiserat staten som inte beställt tjänsten.

Staten måste beställa OCH betala för den tjänsten, eller ställa det som krav i upphandlingarna. (om vi ska köpa genom er kräver vi att ni har X antal pallar av varan i lager för omedelbar leverans i händelse av behov)

Det har dom inte gjort, alltså kan inte "marknaden" lastas för att det inte finns lager.

Raderad medlem 51742

Guest

Exakt. Det marknadsmekanismerna gör är att så effektivt som möjligt leverera det som efterfrågas. Efterfrågar man enbart en produkt av en viss specifikation med en viss volym och till lägsta pris kommer man också att få detta. Vill man säkerställa leverans även vid stora samhällsstörningar och stängda gränser måste man ställa sådana krav och betala därefter, annars kommer naturligtvis ingen leverantör att uppfylla detta "i onödan". Det kan också handla om att ha en leverantörsstrategi som minimerar risken, exempelvis genom att man har flera olika leverantörer av samma produkt eller att man har mer långsiktiga och ömsesidigt gynnande samarbeten med leverantörer i närområdet och som har bevisat sin leveransförmåga under längre tid.

Här ställer förmodligen upphandlingsregler och lönsamhetskrav till det, både i näringslivet och offentlig sektor. Inköpare/upphandlare får helt enkelt oftast inte välja något annat än det som uppfyller specifikationen till lägst pris. Börjar man ställa krav enligt ovan kan det bli problem, antingen för att ledningen inte vill minska den kortsiktiga lönsamheten eller för att sådana krav kan hamna i konflikt med principer om fri konkurrens mellan länder m.m. Det är dock inga olösbara problem och handlar i grund och botten om hur mycket som beställaren är beredd att betala för att försäkra sig mot risk, vare sig det handlar om att väva in det i affärsuppgörelsen eller att beställaren själv försäkrar sig genom att bygga upp stora beredskapslager. Det senare är förmodligen det svåraste och dyraste alternativet, även om det förmodligen kan behövas i viss utsträckning.

Raderad medlem 51742

Guest
En ny amerikansk studie, som utgått från kinesiska data, indikerar att viruset kan vara betydligt mer smittsamt än vad man tidigare trott, vilket i såna fall också innebär att en betydligt högre andel av befolkningen behöver ha blivit immuna (genom att ha varit smittade eller vaccinerade) innan utbrottet kan stoppas.

By using 2 distinct approaches, we estimated the growth rate of the early outbreak in Wuhan to be 0.21–0.30 per day (a doubling time of 2.3–3.3 days), suggesting a much faster rate of spread than initially measured. This finding would have important implications for forecasting epidemic trajectories and the effect on healthcare systems as well as for evaluating the effectiveness of intervention strategies.

We found R0 is likely to be 5.7 given our current state of knowledge, with a broad 95% CI (3.8–8.9). Among many factors, the lack of awareness of this new pathogen and the Lunar New Year travel and gathering in early and mid-January 2020 might or might not play a role in the high R0. A recent study based on structural analysis of the virus particles suggests SARS-CoV-2 has a much higher affinity to the receptor needed for cell entry than the 2003 SARS virus (21), providing a molecular basis for the high infectiousness of SARS-CoV-2.

How contagious SARS-CoV-2 is in other countries remains to be seen.

The R0 values we estimated have important implications for predicting the effects of pharmaceutical and nonpharmaceutical interventions. For example, the threshold for combined vaccine efficacy and herd immunity needed for disease extinction is calculated as 1 – 1/R0. At R0 = 2.2, this threshold is only 55%. But at R0 = 5.7, this threshold rises to 82% (i.e., >82% of the population has to be immune, through either vaccination or prior infection, to achieve herd immunity to stop transmission).

Studien drar också utifrån detta en del slutsatser kring åtgärder och understryker vikten av ett tidigt och kraftfullt agerande för att få kontroll på utbrottet.

Given the rapid rate of spread as seen in current outbreaks in Europe, we need to be aware of the difficulty of controlling SARS-CoV-2 once it establishes sustained human-to-human transmission in a new population (20). Our results suggest that a combination of control measures, including early and active surveillance, quarantine, and especially strong social distancing efforts, are needed to slow down or stop the spread of the virus. If these measures are not implemented early and strongly, the virus has the potential to spread rapidly and infect a large fraction of the population, overwhelming healthcare systems. Fortunately, the decline in newly confirmed cases in China and South Korea in March 2020 and the stably low incidences in Taiwan, Hong Kong, and Singapore strongly suggest that the spread of the virus can be contained with early and appropriate measures.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En ny amerikansk studie, som utgått från kinesiska data, indikerar att viruset kan vara betydligt mer smittsamt än vad man tidigare trott, vilket i såna fall också innebär att en betydligt högre andel av befolkningen behöver ha blivit immuna (genom att ha varit smittade eller vaccinerade) innan utbrottet kan stoppas.

Studien drar också utifrån detta en del slutsatser kring åtgärder och understryker vikten av ett tidigt och kraftfullt agerande för att få kontroll på utbrottet.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article

Kinesisk data är för mig extremt opålitlig dock.

Raderad medlem 51742

Guest
Kinesisk data är för mig extremt opålitlig dock.

Ja, utan att veta vilken betydelse det har i det här fallet bör det rimligtvis ses som en betydande osäkerhet, utöver att studien också tar upp en del andra osäkerheter. Sen bör man ju, som alltid när det gäller vetenskapliga studier, vara försiktig med att dra för allt långtgående slutsatser av en enskild studie. Lite osäker på om denna blivit peer reviewad ännu, en kommentar under "acknowledgements" tyder ev. på de. Sen är det är ju först när man väger samman resultaten från flera studier som det kanske går att dra mer säkra slutsatser. Detta får man ha i åtanke när man läser artikeln.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Här ställer förmodligen upphandlingsregler och lönsamhetskrav till det, både i näringslivet och offentlig sektor. Inköpare/upphandlare får helt enkelt oftast inte välja något annat än det som uppfyller specifikationen till lägst pris. Börjar man ställa krav enligt ovan kan det bli problem, antingen för att ledningen inte vill minska den kortsiktiga lönsamheten eller för att sådana krav kan hamna i konflikt med principer om fri konkurrens mellan länder m.m. Det är dock inga olösbara problem och handlar i grund och botten om hur mycket som beställaren är beredd att betala för att försäkra sig mot risk, vare sig det handlar om att väva in det i affärsuppgörelsen eller att beställaren själv försäkrar sig genom att bygga upp stora beredskapslager. Det senare är förmodligen det svåraste och dyraste alternativet, även om det förmodligen kan behövas i viss utsträckning.

Nu har jag väldigt lite insikt i landstingens upphandlingsregler, men det går att skriva väldigt kreativa kravspecar om man vill köpa en speciell vara av en speciell tillverkare.

Jag har själv mottagit sådana som uppenbart är skrivna för att köpa en specifik vara, av en specifik leverantör, men den offentliga upphandlingen måste göras ändå.
Jag ringde upp ett företag och sa "Jag har en vara som stämmer med er kravspec, förutom (en totalt oviktig detalj) så jag skickar en offert"
Jag fick till svar "Om den inte uppfyller (den oviktiga detaljen) är vi inte intresserade.

Jag frågade då om det fanns någon vara på marknaden som uppfyllde den oviktiga detaljen, och se det fanns en specifik leverantör som hade det, den leverantören råkade dessutom vara gift med en på företaget som skulle handla grejorna...

Raderad medlem 51742

Guest
Nu har jag väldigt lite insikt i landstingens upphandlingsregler, men det går att skriva väldigt kreativa kravspecar om man vill köpa en speciell vara av en speciell tillverkare.

Jag har själv mottagit sådana som uppenbart är skrivna för att köpa en specifik vara, av en specifik leverantör, men den offentliga upphandlingen måste göras ändå.
Jag ringde upp ett företag och sa "Jag har en vara som stämmer med er kravspec, förutom (en totalt oviktig detalj) så jag skickar en offert"
Jag fick till svar "Om den inte uppfyller (den oviktiga detaljen) är vi inte intresserade.

Jag frågade då om det fanns någon vara på marknaden som uppfyllde den oviktiga detaljen, och se det fanns en specifik leverantör som hade det, den leverantören råkade dessutom vara gift med en på företaget som skulle handla grejorna...

Ja, kreativa upphandlare kan ofta gå runt byråkratin med att göra "riggade" upphandlingar på det sättet. Man skriver kravspecifikationen så snävt så att den bara passar in på den produkt man redan har bestämt sig för. Har uppfattat att det inte är helt ovanligt, framför allt när det gäller mindre inköp. Fast pratar vi om det på systemnivå och vid större upphandlingar tror jag det är betydligt svårare. Då får man istället räkna med att det blir överklaganden och långa processer därför att någon som varit med i upphandlingen anser sig orättvist behandlad. Tror det skulle vara svårt att bygga upp en adekvat beredskap för Sverige, bara genom att kreativa upphandlare som såg det verkliga behovet kringgick byråkratin på det sättet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, kreativa upphandlare kan ofta gå runt byråkratin med att göra "riggade" upphandlingar på det sättet. Man skriver kravspecifikationen så snävt så att den bara passar in på den produkt man redan har bestämt sig för. Har uppfattat att det inte är helt ovanligt, framför allt när det gäller mindre inköp. Fast pratar vi om det på systemnivå och vid större upphandlingar tror jag det är betydligt svårare. Då får man istället räkna med att det blir överklaganden och långa processer därför att någon som varit med i upphandlingen anser sig orättvist behandlad. Tror det skulle vara svårt att bygga upp en adekvat beredskap för Sverige, bara genom att kreativa upphandlare som såg det verkliga behovet kringgick byråkratin på det sättet.

Jo, jag håller med, man kan ju inte speca att munskydden ska vara "hallongula" istället för "solgula" om man ska köpa 2000 pallar, men ska man köpa en mindre mängd av något så orkar inte leverantörerna överklaga en sån sak...

Det var typ på den nivån i mitt fall.

ÅAS så har jag väl kanske varit på den vinnande änden i någon kreativ upphandling någon gång också, för ibland har jag haft en vara som har stämt på väldigt detaljerade upphandlingsspecar.
(dock inget jag vet med säkerhet, men ibland ser det ut som dom har valt ut en vara och skrivit av specen ur broschyren)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Reinfeldts talskrivare om någon undrar
41f1d53985ee73757366479ffdeceec5.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har du sett Uppdrag Granskning om Sjöfartsverkets helikopterupphandling?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...