Covid-19 viktig information!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• Stockholm.png
    Stockholm.png
    40.6 KB · Visningar: 46
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Brukar inte vara någon stor fan av Fox News, men Tucker Carlsson kan ändå vara intressant att kolla på ibland.
I detta inslag gör han ur ett amerikanskt perspektiv en jämförelse mellan vilka åtgärder man gör för Covid-19 och andra saker man gör för folkhälsan och ställer frågan ifall agerandet då egentligen är rationellt. Lite av en omvänd debatt mot den som det börjar bli i Sverige just nu.

Tucker är som Jan Guillou fast tvärtom, har alltid rätt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Raderad medlem 51742

Guest
Tucker är som Jan Guillou fast tvärtom, har alltid rätt.

Ja, man får ta det för vad det är - ett partiskt inlägg i debatten. Men ändå intressant att höra lite andra typer av röster än de vanliga ibland.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, man får ta det för vad det är - ett partiskt inlägg i debatten. Men ändå intressant att höra lite andra typer av röster än de vanliga ibland.
Han är inte neutral men gör inga anspråk på att vara det heller. Lite som SVT fast med skillnaden att han inte låtsas.

Hans slaktritualer av högljudda vänsterfånar är terapeutiskt om man är politiskt lagd som mig och bor i Sverige i alla fall.

Bra integritet också, går emot POTUS när han så känner för det.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Njae den bilden får inte jag och iom att det inte är något de uttryckligen säger så är det inget iaf jag utgår ifrån. Tycker nog också att det är en för simpel förklaringsmodell för att kunna avfärda/minska relevansen i det de skriver. Nog borde även författarna med sin samlade kompetens veta vad målet är om det just är "ganska tydligt" som du skriver?

Jag tyckte inte de gjorde annat än att tala om varför vi måste "platta ut kurvan" och att inte ta till hårdare åtgärder än nödvändigt för några veckor sedan när det var uppenbart att det var en pandemi det var frågan om.

Jag kan hålla med om att budskapet bitvis varit väldigt luddigt men att platta ut kurvan för att undvika överbelastning av sjukvården och spara det kraftigaste åtgärderna tills de verkligen behövs (för att kurvan inte ska bli för brant) har väl varit det genomgående budskapet?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag tyckte inte de gjorde annat än att tala om varför vi måste "platta ut kurvan" och att inte ta till hårdare åtgärder än nödvändigt för några veckor sedan när det var uppenbart att det var en pandemi det var frågan om.

Jag kan hålla med om att budskapet bitvis varit väldigt luddigt men att platta ut kurvan för att undvika överbelastning av sjukvården och spara det kraftigaste åtgärderna tills de verkligen behövs (för att kurvan inte ska bli för brant) har väl varit det genomgående budskapet?

Tänker att slutklämmen är bra:
Man kan förstås hoppas på tur, eller lita på policyer utan redovisade underlag. Men vågar vi verkligen det? Fel i antaganden kan orsaka skillnaden mellan tusen och tiotusen döda. Tiden för att ändra strategi rinner ut nu, dödsfall och nya infekterade ökar kraftigt varje dag. Varje människoliv räknas. Det är därför oerhört viktigt att FHM omedelbart redovisar sina antaganden, så att dessa transparent och vetenskapligt kan jämföras med dem som resten av världen baserar sina beslut på.

Jag tror vi varit inne på det tidigare i tråden.
Jag saknar lite transparens och en tydligare bakgrund till varför vi gör x, y och z. Sen om det i sig är rätt eller fel beslut säger jag inget om men lite mer förtroende skulle det iaf innebära för mig om man kan motivera besluten(i form av VARFÖR man väljer att göra si eller så)på ett tydligare sätt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Screenshot_20200414-150434.jpg
Jag har aldrig uppfostrat barn, men blir inte det där svårt i praktiken?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Som vi alla vet - med rätt vertyg går allt så mycket lättare.
Ett par grisfösare eller liknande skulle jag rekommendera.

Raderad medlem 51742

Guest
Italien...

Italiensk polis genomförde på måndagen en husrannsakan mot det milanesiska äldreboendet Pio Albergo Trivulzio där upp till 150 boende misstänks ha avlidit i covid-19, rapporterar nyhetsbyrån Ansa. Polisen ska ha beslagtagit stora mängder dokument.

Ansa uppger att bakgrunden till tillslaget var misstankar om vårdslöshet i fråga om smittbegränsningsåtgärder. Enligt dagstidningen La Repubblica, som refereras av nyhetsbyrån AP, ska äldreboendets ledning ha förringat risken för smittspridning vilket lett till att åklagarmyndigheten i Milano öppnat en mordutredning.

Även flera andra äldreboenden – samtliga med uppseendeväckande höga dödstal – i den hårt virusdrabbade regionen Lombardiet fick på måndagen besök av polisen, rapporterar Ansa.
https://www.svd.se/tillslag-mot-italienska-aldreboenden/

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant, även de lägger skulden på äldreboenden. Kommer hit också, vänta bara tills det sprids på Attendo, då kommer Ardelan rycka ut.

En viss skillnad i rättstradition, jämfört med Sverige dock. Har lite svårt att föreställa mig att det här skulle bli tal om mordutredningar och husrannsakningar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En viss skillnad i rättstradition, jämfört med Sverige dock. Har lite svårt att föreställa mig att det här skulle bli tal om mordutredningar och husrannsakningar.
Nej, här är vi inte så noga. Jämför Costa Concordia fiaskot, hade inte fått en tiondel av konsekvenserna här.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nu verkar det vara våran tur corvid. En på jobbet vars släkting ligger på intensivvård o dessa har umgåtts i påsk. Tog upp detta med arbets ledning o fick svaret att familj akall jobba som vanligt till den personen får indikation på smitta, 20 pers i personalen på NÄL i västra Götaland är smittade av corvid på en (1) ortoped avdelning. Men det skall inte vara någon fara alla är hemskickade..:banana

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Marcus Oscarsson (TV4) har kommenterat uppropet från dom 22 forskarna på facebook, för er som inte kommer åt att läsa bakom betalväggen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu verkar det vara våran tur corvid. En på jobbet vars släkting ligger på intensivvård o dessa har umgåtts i påsk. Tog upp detta med arbets ledning o fick svaret att familj akall jobba som vanligt till den personen får indikation på smitta, 20 pers i personalen på NÄL i västra Götaland är smittade av corvid på en (1) ortoped avdelning. Men det skall inte vara någon fara alla är hemskickade..:banana

Dumsnåla chefer som inte vill ge en person ledigt står istället där med halva styrkan borta om en vecka.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Marcus Oscarsson (TV4) har kommenterat uppropet från dom 22 forskarna på facebook, för er som inte kommer åt att läsa bakom betalväggen.

Jag förväntar mig oftast det värsta från den mannen men nu var han väl ganska sund i skallen som omväxling.
https://www.facebook.com/marcus.oscarsson.7/posts/2622773874495905
ANALYS
Å ena sidan är det svårt att jämföra olika länder då vi befinner på olika punkter av viruskurvan och då det kan vara oklart om andra länder mäter dödsfallen på samma sätt som Sverige, vilket Tegnell även tog upp separat idag.
Å andra sidan ser statistiken mycket dålig ut för Sverige i nuläget. Worldometers lista på antalet dödsoffer sett till befolkningsstorleken visar att Sverige ligger på 12:e plats av alla 211 länder på listan. Räknar man bort småländerna San Marino, Andorra, Sint Maarten och Luxemburg så ligger Sverige på 8:e plats. Att Sveriges dödstal är låga jämfört med en del andra länder är därmed ett dåligt argument.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att läsa Tegnells trams är som att höra någon ljuga om EUs miniminivå eller Ribbenvik/Ribbentrop sommaren 2015. Surrealistiskt.

Det spelar ingen roll om det var 100ggr fler döda i Sverige än i Italien, de skulle ändå säga att det är för att vi läser kurvan fel.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...