Covid-19 viktig information!

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Skönt att höra att det finns någon som VET, till skillnad från Tegnell & co. :hihi

När det gäller hur virus sprids så har man nog ganska bra koll. Stänga landsgränser stoppar inte virus. Social distansering fungerar när det gäller att bromsa spridning, men man hindrar den inte.

Nu har vi problemet i många länder att de "tuffa" åtgärderna måste släppas pga att de inte går att upprätthålla längre. Då riskerar spridningen att ta fart igen och tillbaka på ruta ett.

Antalet döda osv är meningslöst att räkna ihop förrän efteråt när hela epidemin bedarrat - först då vet man.

FHM och Tegnell sticker ut bland hundratals/tusentals andra experter med motsvarande kompetens. Är Sverige alltid bäst i skolan? Förutom det uppenbara då, skolan. För för halkar vi ju successivt efter...:3freak

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag säger inte att jag vet, sluta upp med att tramsa.

Hur tror du att viruset tar sig in över gränsen? Jag tänker att det går att göra åtgärder som minskar(inte eliminerar) att smitta tas in i landet genom att folk som potentiellt är smittade som kommer hit från andra länder testas/sätts i karantän. Hur skulle det inte fungera för att minska virusets intåg?
Kan det vara så att någon är smittat så är det väl en åtgärd med social distansiering, det håller du med om va? Social distansiering går att applicera på folk som kommer med flyg från andra länder, det är bara det jag menar.

Inte min avsikt att tramsa. Däremot tycker jag att mycket av kritiken mot FHM är trams.

Om man lyssnar på resonemanget som FHM för fram via Tegnell så framstår deras beslut som rimliga och förankrat i vetenskapen. Beslut tas utifrån rådande kunskapsläge, att det förändras över tid är självklart.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Jag säger inte att jag vet, sluta upp med att tramsa.

Hur tror du att viruset tar sig in över gränsen? Jag tänker att det går att göra åtgärder som minskar(inte eliminerar) att smitta tas in i landet genom att folk som potentiellt är smittade som kommer hit från andra länder testas/sätts i karantän. Hur skulle det inte fungera för att minska virusets intåg?

Kan det vara så att någon är smittat så är det väl en åtgärd med social distansiering, det håller du med om va? Social distansiering går att applicera på folk som kommer med flyg från andra länder, det är bara det jag menar.

Precis därför jag är i karantän... I stan finns noll fall hittills. Trots hög medelålder och tiotal multinationella företag. O hummm.

För 5 minuter sedan var polisen och kollade till mig igen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om man lyssnar på resonemanget som FHM för fram via Tegnell så framstår deras beslut som rimliga och förankrat i vetenskapen. Beslut tas utifrån rådande kunskapsläge, att det förändras över tid är självklart.

Ja och så är det säkert. Jag menar på att det kanske inte alltid är bäst att vänta in faktan.

Sportlovsfirarna spreds väl tex utan några speciella restriktioner när de kom tillbaka. Kanske hade det varit värt att faktiskt låta dem vara avskillda samhället ett tag - för säkerhets skull, även om vi då kanske inte visste om det skulle ha någon effekt eller ej?

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
FHM och Tegnell sticker ut bland hundratals/tusentals andra experter med motsvarande kompetens. Är Sverige alltid bäst i skolan? Förutom det uppenbara då, skolan. För för halkar vi ju successivt efter...:3freak

Fast proffsen är inte ens i närheten av så oense som media försöker få det att framstå. Det är lite som att den enstaka % av forskarvärlden som inte tror på klimatförändringarna fått mycket utrymme. Mängden nedstängning av samhället är en gissning och baserar sig mer på politiska överväganden än kvalificerade gissningar grundade i statistiska modeller för smittspridning.

Ett fungerande vaccin ligger så långt bort i tiden att det är en hopplös uppgift att se till att befolkningen inte exponeras utan får sin immunitet från ett vaccin. Så det meningsfulla är att se till att exponera folk i lagom takt att sjukvården inte kollapsar. Och det lyckas vi med just nu.

Om vi tar exemplet Taiwan så har de ju lyckats stoppa utbrottet hyggligt. Men väldigt få är exponerade så den dagen de öppnar gränsen kommer det att blossa upp igen. Och det är väl inte direkt sannolikt att de kommer hålla gränsen stängd tills möjlig massvaccination om 1.5 år...

Det jag tror är mest sannolikt är att epidemin kommer att snurra jorden runt några varv med uppblossande regionala utbrott under 2-3 år innan tillräckligt många är immuna för att det skall självdö. Så att utvärdera den svenska modellen gör sig sannolikt bäst när vi har utfallet om 5 år....

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Fast proffsen är inte ens i närheten av så oense som media försöker få det att framstå. Det är lite som att den enstaka % av forskarvärlden som inte tror på klimatförändringarna fått mycket utrymme. Mängden nedstängning av samhället är en gissning och baserar sig mer på politiska överväganden än kvalificerade gissningar grundade i statistiska modeller för smittspridning.

Ett fungerande vaccin ligger så långt bort i tiden att det är en hopplös uppgift att se till att befolkningen inte exponeras utan får sin immunitet från ett vaccin. Så det meningsfulla är att se till att exponera folk i lagom takt att sjukvården inte kollapsar. Och det lyckas vi med just nu.

Om vi tar exemplet Taiwan så har de ju lyckats stoppa utbrottet hyggligt. Men väldigt få är exponerade så den dagen de öppnar gränsen kommer det att blossa upp igen. Och det är väl inte direkt sannolikt att de kommer hålla gränsen stängd tills möjlig massvaccination om 1.5 år...

Det jag tror är mest sannolikt är att epidemin kommer att snurra jorden runt några varv med uppblossande regionala utbrott under 2-3 år innan tillräckligt många är immuna för att det skall självdö. Så att utvärdera den svenska modellen gör sig sannolikt bäst när vi har utfallet om 5 år....

Av allt att döma förhåller det sig precis så. Fast helt säkra kan vi som sagt inte vara förrän efteråt.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
I en annan värld; FHM - ” Alla inom omsorg skall bära skyddsutrustning. Följande åtgärder krävs. Tester genomförs enligt följande intervall. För att minska smittspridning till vårdpersonal får inte mer än nödvändiga ärenden utföras utanför hemmet, gäller samtligt befolkning ”

:tummenupp

Är nog inget snack om att det räddat liv.
Frågan är om acceptans funnits för att stänga ner samhället helt för att rädda varje liv? :va
Men eloge för din människosyn. :tummenupp

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Är nog inget snack om att det räddat liv.
Frågan är om acceptans funnits för att stänga ner samhället helt för att rädda varje liv? :va
Men eloge för din människosyn. :tummenupp

Som alltid är man ju sig själv närmast. Om det sen är plånboken eller nära anhöriga är ju upp till var och en.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Skönt att höra att det finns någon som VET, till skillnad från Tegnell & co. :hihi

När det gäller hur virus sprids så har man nog ganska bra koll. Stänga landsgränser stoppar inte virus. Social distansering fungerar när det gäller att bromsa spridning, men man hindrar den inte.

Nu har vi problemet i många länder att de "tuffa" åtgärderna måste släppas pga att de inte går att upprätthålla längre. Då riskerar spridningen att ta fart igen och tillbaka på ruta ett.

Antalet döda osv är meningslöst att räkna ihop förrän efteråt när hela epidemin bedarrat - först då vet man.

Skönt och höra att det finns någon som vet till skillnad från vad WHO och andra internationella så kallade experter.

EDIT: Och självklart skulle vi ha varit hjälpta av stängda gränser, om gränserna hade stängts för människor redan i februari. Att stänga gränserna nu vore förstås ett skämt men naturligt politiskt skådespel för folket.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Fast FHM förnekar ju teorin om flockimmunitet, konstigt att de som litar 100% på endast den svenska FHM gör det baserat på något de själva förnekar, må jag framföra.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
b462c092ff27fb443d58b9f8e9b73cb6.jpg

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det gör de väl ändå inte? De konstaterar väl bara att det är så epidemier går till.

Det de eventuellt "förnekar" är att det skulle vara Den Stora Strategin...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Som alltid är man ju sig själv närmast. Om det sen är plånboken eller nära anhöriga är ju upp till var och en.

Privat ja.
Men i detta fall har de (FHM, regeringen) ju fått tänka på "helheten" och försöka balansera ekonomi mot liv.
Jag hoppas och tror att alla de som tagit beslut i frågan, oavsett land, haft det allmännas bästa för ögonen.
Vi, Taiwan, Italien, Finland och Trump i US har tagit de beslut som de ansett vara bäst för landet med den information som vid den tidpunkten fanns till hands.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Privat ja.
Men i detta fall har de (FHM, regeringen) ju fått tänka på "helheten" och försöka balansera ekonomi mot liv.
Jag hoppas och tror att alla de som tagit beslut i frågan, oavsett land, haft det allmännas bästa för ögonen.
Vi, Taiwan, Italien, Finland och Trump i US har tagit de beslut som de ansett vara bäst för landet med den information som vid den tidpunkten fanns till hands.
Du skulle ju kunna ha rätt men det finns inte något sådant underlag presenterat - att det är den avvägningen som gjorts. Vad baserar du det på?

Om man tror att Sverige haft en mycket klok och genomarbetad strategi rörande detta område så är risken stor att man bedrar sig.

Se på våra övriga offentliga verksamheter, de brukar inte framstå som särskilt finslipade.

#2015 #vadvarplanen

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Man kunde ha betalat ordentligt bra för att ett begränsat antal personal frivilligt ska isolera sig på heltid tillsammans med åldringarna.

Jag hade nåt samtal i början av detta med en som tyckte vi skulle "slå en järnring" kring riskgrupperna och låta resten av samhället ha sin gilla gång.
Jag vet inte om något land haft den strategin men i de kommande utvärderingarna kanske det varit intressant. :)

Raderad medlem 51742

Guest
Fast FHM förnekar ju teorin om flockimmunitet, konstigt att de som litar 100% på endast den svenska FHM gör det baserat på något de själva förnekar, må jag framföra.

Vad de förnekar är väl inte själva teorin om flockimmunitet utan att den svenska strategin skulle vara att uppnå flockimmunitet så snabbt som möjligt. Antagandet är (och här har jag inte hört någon epidemiolog med avvikande uppfattning) att utbrottet kommer att klinga av först när en tillräckligt stor del av befolkningen blivit immuna, antingen genom vaccination eller att de blivit infekterade. Den svenska strategin bygger på att begränsa spridningstakten så att inte sjukvården blir överbelastad samt att skydda äldre och riskgrupper. Andra länder verkar ha liknande strategier, men har hårdare restriktioner för att kunna fördröja smittspridningen ytterligare. Ett skäl till det kan vara att om man fördröjer insjuknandet hos en större del av befolkningen ökar sannolikheten för att fler av de som blir allvarligt sjuka kan räddas när bättre mediciner blir tillgängliga, att man hinner bygga ut intensivvård osv. samt att man bygger upp en bättre förmåga att kunna hålla smittspridningen under kontroll genom testning m.m. fram tills dess ett vaccin blir tillgängligt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Privat ja.

Tja. Den svårt satirskadade person som jag är, så sa väl någon politiker att de största kostnaderna för samhället är de gamla. En ättestupa utan att fysiskt behöva knuffa på.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Du skulle ju kunna ha rätt men det finns inte något sådant underlag presenterat - att det är den avvägningen som gjorts. Vad baserar du det på?

Om man tror att Sverige haft en mycket klok och genomarbetad strategi rörande detta område så är risken stor att man bedrar sig.

Se på våra övriga offentliga verksamheter, de brukar inte framstå som särskilt finslipade.

#2015 #vadvarplanen

Jag har ofta anklagats för att tro för gott om människor så det är väl därför jag tror att de allra flesta beslut fattade kring detta, oavsett land, tagits för de allmännas bästa. :)
Sedan må det vara Trump, Macron, Lövet eller valfritt annat lands beslutsfattare.

OM vi klarar oss ur detta med bara marginellt sämre dödssiffror än jämförbara länder så har vi gjort det bra imo.
Som jag skrivit förut tror jag inte jag hade fattat de beslut som gjorts här.
Men jag vill varken bua eller hurra innan det gått nåt år till.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom