Covid-19 viktig information!

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
När/Om Italien och Spanien räknar in ALLA Coronadödade gamlingar i sin statistik är jag säker på att de kommer segla opp i topp i den sorgliga statistiken döda per 1 miljon...
Det är ju bara de som fått vård på sjukhus och sedan dött som är inräknade än.

Sluta jämföra länder med helt olika koll,

Italienarna har knappt enhetliga personnummer.

Raderad medlem 51742

Guest
Givet det jag skrev ovan kan jag förstå de länder som med försiktighetsprincipen som utgångspunkt väljer att stänga ner maximalt under några veckor, tills dess att de hunnit testa immunitet i befolkningen och fått bättre kunskap om virusets spridning och dödlighet. Att efter det (om inte resultaten av dessa tester mot förmodan skulle peka mot undergångsscenariet jag tog upp) fortsätta hålla samhället helt nerstängt under många månader eller kanske år tills dess att massvaccinering kan ske förefaller dock fullkomligt orimligt.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den där matematiska beräkningen av "22 forskare" blev ju lite skojig när de kompletterade med att siffrorna i sig inte var viktiga. Där föll ju hela tankebygget.

Hur många liv kostar en fullständig stängning av ett samhälle? Den som har svar på det får gärna räkna in ihjälslagna kvinnor och näringsidkare som tar sina liv när livsverk raseras. Ta även med risken för smittspridning när man öppnar luckan igen.

Raderad medlem 51742

Guest
När/Om Italien och Spanien räknar in ALLA Coronadödade gamlingar i sin statistik är jag säker på att de kommer segla opp i topp i den sorgliga statistiken döda per 1 miljon...

Ja, det kan ju göra en väldigt stor skillnad, beroende på om man räknar in dödsfall enbart från sjukhusen, om man enbart räknar de med konstaterad smitta eller alla misstänkta fall, om man räknar de som dött av andra sjukdomar, men som haft konstaterad smitta osv. Här skiljer det sig en hel del mellan länderna och det behöver inte bara handla om att vissa länder har sämre koll än andra, utan helt enkelt att man har olika rutiner och för statistik på olika sätt.

Sådant brukar man ju kunna kompensera en del för när man gör internationella forskningsstudier, men då snackar vi ju om jämförelser som görs långt efteråt där man i lugn och ro kan sitta och göra beräkningar, inte som nu när statistiken uppdateras i realtid.

Det blir väldigt mycket en jämförelse mellan äpplen och päron just nu.

Raderad medlem 51742

Guest
Den där matematiska beräkningen av "22 forskare" blev ju lite skojig när de kompletterade med att siffrorna i sig inte var viktiga. Där föll ju hela tankebygget.

Hur många liv kostar en fullständig stängning av ett samhälle? Den som har svar på det får gärna räkna in ihjälslagna kvinnor och näringsidkare som tar sina liv när livsverk raseras. Ta även med risken för smittspridning när man öppnar luckan igen.

Jag är generellt skeptisk till när diskussionen bland forskare sker via upprop och debattartiklar. Liknande har vi sett en hel del av inom framför allt klimatdebatten. Att forskare agerar på det sättet behöver ju inte innebära att de har fel eller att de inte kan vara synnerligen kompetenta. Björn Olsen verkar till exempel väldigt välmeriterad och kunnig inom området och när han får lägga ut texten ordentligt i ett sansat sammanhang (jag länkade tidigare till en lång intervju med honom i framgångspodden) märker man att han inte alls är så oense med FHM som det kan framstå.

Men även forskare är människor som har en bias, som kan bli frustrerade och förbannade. Då kan det kanske ligga nära till hands att man skriver på ett upprop som går i linje med ens känslor, även om det har sina brister. Det är just därför som den vetenskapliga metoden ser ut som den gör - för att så gott det går eliminera denna bias. Det är därför vetenskap skall bedrivas på detta sätt och inte via upprop och debattartiklar.

Naturligtvis skall även forskare kunna synas i debatten på detta sätt - många typer av röster måste kunna höras och komplettera varandra i debatten och jag välkomnar denna debattartikel utifrån de premisserna. Men jag tror inte varken media eller allmänhet verkar riktigt förmögna att se vad skillnaden är mellan en forskare som skriver en debattartikel (oavsett hur många andra forskare som undertecknat den) och en forskare som publicerar forskningsresultat i en vetenskaplig tidskrift, där den genomgått s.k. peer review.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Givet det jag skrev ovan kan jag förstå de länder som med försiktighetsprincipen som utgångspunkt väljer att stänga ner maximalt under några veckor, tills dess att de hunnit testa immunitet i befolkningen och fått bättre kunskap om virusets spridning och dödlighet. Att efter det (om inte resultaten av dessa tester mot förmodan skulle peka mot undergångsscenariet jag tog upp) fortsätta hålla samhället helt nerstängt under många månader eller kanske år tills dess att massvaccinering kan ske förefaller dock fullkomligt orimligt.
Det som Trump grillas, helt berättigat, om är vad de egentligen gjorde i februari.

Alla journalister verkar älska när amerikanska branchkollegor grillar Trump men ingen verkar sugen på att fråga samma frågor här hemma. Konstigt.

Min poäng är att under en mer begränsad tillvaro kunde vi montera upp delar av den av S och M nedmonterade sjukvården.

Vad gjorde Sverige i februari? Absolut ingenting. Noll. Skrattade bort det och sade att det kommer inte hit. Samma "experter" åtnjuter konstigt nog en del sjuklöverväljares förtroende nu.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Då kan vi inte jämföra i Norden heller eftersom vi haft en stor migration, utfärdat nästan en miljon samordningsnummer istället för personnummer samt att covid19 sprids snabbare i några av dessa etniska minoriteter som migrerat hit. Vidare har vi inget nationellt tiggeriförbud och därmed tusentals romska tiggare boendes i husvagnar, vem vet hur många som dör där.

Jag tror vi ska akta oss för att tro att vi är en högre stående nation än Italien, väldigt noga dessutom. Det är inte 1990 längre.

Raderad medlem 51742

Guest
Det som Trump grillas, helt berättigat, om är vad de egentligen gjorde i februari.

Alla journalister verkar älska när amerikanska branchkollegor grillar Trump men ingen verkar sugen på att fråga samma frågor här hemma. Konstigt.

Min poäng är att under en mer begränsad tillvaro kunde vi montera upp delar av den av S och M nedmonterade sjukvården.

Vad gjorde Sverige i februari? Absolut ingenting. Noll. Skrattade bort det och sade att det kommer inte hit. Samma "experter" åtnjuter konstigt nog en del sjuklöverväljares förtroende nu.

Det tidiga agerandet (eller bristen på det) och vår bristande beredskap finns det verkligen skäl att kritisera. Där är väl svaret från såväl politiker som myndigheter just nu att vi skall vänta med den diskussionen till senare (underförstått att de hoppas att kritiken lugnar ner sig och folk glömmer allt eftersom tiden går och andra frågor seglar upp som viktigare). Det kan jag tycka är problematiskt eftersom det bidrar till att även diskussionen om det som görs nu (där vi inte sitter på facit och där det är svårare att säga vad som är rätt agerande) blir mer onyanserad och där bara två positioner blir möjliga - antingen är man för allt som FHM och regeringen gör eller så är man emot allt. I grunden är ju inte detta så värst märkligt, eftersom det blir en förtroendefråga, som du är inne på. Har myndigheter och politiker agerat felaktigt tidigare blir det svårare att få förtroende för deras agerande nu.

Raderad medlem 51742

Guest

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ca fler 200 döda än igår.

Men det beskrivs nu live som en ljusning.

(Ingen journalist kommer fråga om hur det är en ljusning)

Det är någon ny kille iklädd nyckelband som babblar, nu kommer en brutta från Socialstyrelsen som förstått klädkoden i alla fall.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Presskonferens fortsätter:

Nu är det en ny utbildning på gång, Sköndals högskola tar lead. Det blir en modulbaserad utbildning och kommer bland annat röra sekretessfrågor och näring inom vård och omsorg.

Detta är alltså Sveriges svar på Corona. En modulbaserad utbildning.

Tack alla sjuklöverväljare.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Det är någon ny kille iklädd nyckelband som babblar, nu kommer en brutta från Socialstyrelsen som förstått klädkoden i alla fall.

Har du missat att det är hela påskhelgen som räknas ihop? De har varit MYCKET TYDLIGA med att de siffror som kommit sedan i torsdags inte stämmer.

Se på presskonferenserna så hänger du med.

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Människans dumhet borde sluta förvåna, men ack nej: Konspirationsteorier om att 5G-master orsakar Corona.
Får glädja mig att det finns någon som lite humoristiskt "förklarar" hur en sån person tänker :brynad
a71727edc23880c506c6a5d750c89364.jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Bra att FHM inte kan svara på vad WHO bidrar med, då är Tegnell och Trump i alla fall aligned.

Förresten, kan inte Sverige ta USAs nota?

Raderad medlem 51742

Guest

"Ljusning" är väl kanske inte det bästa ordet, men siffran avser ju inte människor som avlidit sen igår, utan som tillkommit i inrapporteringen sen igår, men utspridda över flera dagar. Exempelvis innehåller det ju en del av eftersläpningen av inrapporterade dödsfall under påskhelgen. Blir extra tydligt när man jämför diagrammen på folkhälsomyndighetens hemsida med worldometers - samma data men den förstnämnda visar när dödsfallen skett, medan den andra visar vilken dag de inrapporterats.

fhm.jpg

Skärmavbild 2020-04-15 kl. 14.19.06.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon som vet hur det går med masstestningen? FHM vet nämligen inte och kan inte svara på journalisternas frågor så man kan ju lika bra kasta ut frågor i luften här, presskonferensen innehåller inget överhuvudtaget.

De vet heller inte om det finns något samarbete i Europa.

Alltså det här är underhållande på riktigt, jag ska börja kolla på det här varje dag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu undrar en journalist om det är jobbigt att få kritik.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Ljusning" är väl kanske inte det bästa ordet, men siffran avser ju inte människor som avlidit sen igår, utan som tillkommit i inrapporteringen sen igår, men utspridda över flera dagar. Exempelvis innehåller det ju en del av eftersläpningen av inrapporterade dödsfall under påskhelgen. Blir extra tydligt när man jämför diagrammen på folkhälsomyndighetens hemsida med worldometers - samma data men den förstnämnda visar när dödsfallen skett, medan den andra visar vilken dag de inrapporterats.

View attachment 453464

View attachment 453465
Fast nu var det ljusning de sade och de brukar ju ha rätt.
Eller inte.
1b16be2c2566831b34ffd91c941659cf.jpg

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...