Covid-19 viktig information!

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Fast nu var det ljusning de sade och de brukar ju ha rätt.
Eller inte.
1b16be2c2566831b34ffd91c941659cf.jpg

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk
Nu har jag ingen större koll på läget, men om experten i fråga i det här sammanhanget ansåg att information som fanns till hands vid tillfället; att det inte smittade mellan människor, var trovärdigt. Då kan jag ju tycka att det vid tillfället var helt rätt uttalat?
Sen att det i efterhand uppkom mer information, dvs det smittar oerhört bra mellan människor, river ju ut stöttepelarna som höll uppe den tesen.
Jag är varken för eller emot FHM eller vad det nu heter, men det är alltid lätt att vara klok i efterhand..
Som jag (förhoppningsvis) objektivt tolkar det hela så är händelseförloppet att: Kinesiska myndigheter säger att det inte smittar mellan människor, WHO går ut med detta till världens forskare, Tegnell gör ett uttalande som mycket väl stämmer med given information. Eller tänker jag fel nu?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Människans dumhet borde sluta förvåna, men ack nej: Konspirationsteorier om att 5G-master orsakar Corona.
Får glädja mig att det finns någon som lite humoristiskt "förklarar" hur en sån person tänker :brynad
a71727edc23880c506c6a5d750c89364.jpg

Citerar Lewis Black:
-"Science is no match for it's greatest foe: IDIOTS!"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu har jag ingen större koll på läget, men om experten i fråga i det här sammanhanget ansåg att information som fanns till hands vid tillfället; att det inte smittade mellan människor, var trovärdigt. Då kan jag ju tycka att det vid tillfället var helt rätt uttalat?
Sen att det i efterhand uppkom mer information, dvs det smittar oerhört bra mellan människor, river ju ut stöttepelarna som höll uppe den tesen.
Jag är varken för eller emot FHM eller vad det nu heter, men det är alltid lätt att vara klok i efterhand..
Som jag (förhoppningsvis) objektivt tolkar det hela så är händelseförloppet att: Kinesiska myndigheter säger att det inte smittar mellan människor, WHO går ut med detta till världens forskare, Tegnell gör ett uttalande som mycket väl stämmer med given information. Eller tänker jag fel nu?
Ja men alltså om man alltid har fel så har man alltid fel, det går inte att snacka bort.

Det väl alla som har ett jobb i privat sektor? "Oj då" duger 2-3 ggr, sedan har man inga fler chanser.

Varför uttala sig om sådant man inte vet gång på gång på gång?

Raderad medlem 51742

Guest
Ja men alltså om man alltid har fel så har man alltid fel, det går inte att snacka bort.

Det väl alla som har ett jobb i privat sektor? "Oj då" duger 2-3 ggr, sedan har man inga fler chanser.

Låter som en ganska knepig tillvaro ifall man är expert inom ett område som inte är 100% predikterbart (typ all naturvetenskap). Skulle vara en strykande åtgång på meteorologer eftersom de får sparken varannan dag ;)

Skämt åsido, en bra utgångspunkt när man arbetar med denna typ av problem kan ju vara att vara transparent med hur stor osäkerheten är i det man säger och vara ödmjuk inför alternativa tolkningar och slutsatser, snarare än att uttrycka sig på ett sätt som får det att framstå som att man är tvärsäker. FHM brukar vara tydlig med osäkerheterna på presskonferensen, men det är kanske inte just de citaten som brukar leta sig ut i medier och sociala medier.

Last edited by a moderator:

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Jag gillar ett av Tegnells tidiga uttalande att flyg inte skulle stoppas från utlandet "för historien har visat att det inte hjälper."

Sen ändrade han sig efter 1 vecka så stoppades all flyg till att börja med från Iran vilket borde ha varit självklart.

Men ändå, börjar gilla Tegnell som står på sig och inte viker sig för drevet från t.e.x 22 genier som uttalade sig nyligen med felaktig data som referens.

Summa summarum, vi på SportHoj borde finnas med i presskonferenserna så att vi kan säga hur det egentligen ska skötas :D

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag la in dagens siffror med grafen från SCB igår.

Kollar man sju dagars medelvärde den punktade linjen så skulle jag inte våga säga att det är någon ljusning i sikte beaktande den svacka vi haft under påsken.

Bifogat

• 15mars.png
    15mars.png
    32.7 KB · Visningar: 37

Raderad medlem 51742

Guest
Jag la in dagens siffror med grafen från SCB igår.

Kollar man sju dagars medelvärde den punktade linjen så skulle jag inte våga säga att det är någon ljusning i sikte beaktande den svacka vi haft under påsken.

Hur blir det om du lägger in Folkhälsomyndighetens rådata som visar avlidna per dag, istället för som nu antalet inrapporterade per dag? Borde korrelera bättre mot hur SCB:s data är sammanställd och då bli lättare att jämföra (bortsett, naturligtvis, från att de senaste dagarnas data inte är fullständig ännu).
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Här satte du huvudet på spiken Markus. Jag sitter som en fågelholk och undrar varför Tegnell har folkets (och många av mina vänners) förtroende. "Han gav ett lugnt och trovärdigt intryck" hör man ofta. Men allt han har sagt fram tills för ett par veckor sedan har ju visat sig vara fel. Oavsett hur lugn och trovärdig man låter så måste man väl ändå väga in det som munnen faktiskt uttalar? Jag har suttit och följt detta slaviskt sedan det kom ut i Kina i mitten av januari, eftersom jag jobbar med Kina dagligen. Allt som sades i början gick rakt emot allt man som någorlunda kinakännare kan tro på. Då menar jag inte bara det som sades av kinesiska staten, utan framförallt av FHM med Tegnell i spetsen. Det var så främnmande och konstigt så jag kunde inte tro att det var på riktigt.

FHM -Det smittar inte mellan människor (den uppgiten kom från kinesista staten, och inte från kinesiska läkare eller experter som faktiskt hade koll).
FHM -Väldigt liten risk att det sprider sig utanför Kina . Jag fick själv uppgifter om att 5 miljoner kineser flytt från Wuhan dagarna innan de stängde ner, eftersom de var rädda för att staden skulle stängas ner. Jag har själv en bekant som bodde granne med en sådan Wuhan-familj på en strand i Thailand.
FHM -Man smittar inte utan symptom. WHAT!? Varför skulle detta vara ett undantag från i proncip alla andra vanliga virussjukdomar? Min fågelholksmun blev bara större och större.
FHM -Behöver inte sätta Italienskidåkarna i karantän. What igen? Men varför i hela friden inte? Om man sätter några hundra skidbratts i karantän i två veckor så mår ingen dåligt av det utom skitbrattsen möjligen. Men man försäkrar sig om att de inte kommer hem med en dödlig smitta. Om man istället släpper dem fria vind för våg, så riskerar man att smitta landet med en dödlig smitta, och FHM väljer det senare!?

Så har det fortsatt vecka ut och vecka in med vansinne från denne lugna och förtroendeingivande Tegnell. Nu på slutet när det är för sent och smittan här är ett faktum så har han gjort färre tabbar och färre vansinnesuttalanden, men mitt förtroende har han inte, oavsett om den taktik vi nu kör är den mest rätta med tanke på det läge som kunde ha undvikits om man haft lite koll.

Ja, jag menar på fullt allvar att de inte kan ha haft någon koll alls från mitten på januari tills smittan hade etablerat sig i Sverige. FHM borde ha kopplat in kinaexperter, försökt få tag på information från andra kanaler än de officiella Jag fick tex uppgifter om att man körde krematorieugnarna 24/7 i hela WUhan och att det dog 200 / dygn på ett enda sjukhus där samtidigt som de ifficiella uppgifterna från staten var att det dog 180 i hela landet den dagen. Jag trodde varken på det ena eller det andra, men det visade sig nu i efterhand att uppgifterna om krematoriet nog stämde. Vad jag menar är att det känns som att man gått helt på kinesiska statens information (som med 100% säkerhet är manipulerad) och inte ens brytt sig om att leta annan info.

Naivt? Påtryckningar från Kina? Inte så bra på sitt jobb? Huvudet i sanden och hoppas det blåser förbi?
Jag vet inte. Men mitt förtroende har FHM inte.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Låter som en ganska knepig tillvaro ifall man är expert inom ett område som inte är 100% predikterbart (typ all naturvetenskap). Skulle vara en strykande åtgång på meteorologer eftersom de får sparken varannan dag ;)

Skämt åsido, en bra utgångspunkt när man arbetar med denna typ av problem kan ju vara att vara transparent med hur stor osäkerheten är i det man säger och vara ödmjuk inför alternativa tolkningar och slutsatser, snarare än att uttrycka sig på ett sätt som får det att framstå som att man är tvärsäker. FHM brukar vara tydlig med osäkerheterna på presskonferensen, men det är kanske inte just de citaten som brukar leta sig ut i medier och sociala medier.

Och inte minst att vid osäkerhet utgå ifrån det värsta fram tills motsatsen bevisats.

Men ingen nollvison hos FHM inte.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur blir det om du lägger in Folkhälsomyndighetens rådata som visar avlidna per dag, istället för som nu antalet inrapporterade per dag? Borde korrelera bättre mot hur SCB:s data är sammanställd och då bli lättare att jämföra (bortsett, naturligtvis, från att de senaste dagarnas data inte är fullständig ännu).
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data

Titta på den! De är ju helt konstiga siffror.
21 döda det senaste dygnet?

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
För övrigt så förstår jag att det inte finns någon enkel sanning om ett okänt virus, och som förståndig människa förstår jag också att man i sådana fall tar det säkra före det osäkra, och ser till att skaffa sig så mycket information man bara kan för att på bättre grunder sedan ta nya beslut. FHM har hela tiden kört det osäkra före det säkra, men tvärsäkert gått ut och menat att det är det rätta.

Jag börjar undra om inte min gamla lumparkompis har rätt. Han menar att han aldrig kan lita på Tegnell eftersom denne är en tvättäkta nörd, och sådana är ofta så insnöade i sitt nörderi att de inte kan ta till sig tillrättavisningar eller kritik. De sätter ner fötterna och kämpar för sin nördgrej tills luften är slut.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Här satte du huvudet på spiken Markus. Jag sitter som en fågelholk och undrar varför Tegnell har folkets (och många av mina vänners) förtroende. "Han gav ett lugnt och trovärdigt intryck" hör man ofta. Men allt han har sagt fram tills för ett par veckor sedan har ju visat sig vara fel. Oavsett hur lugn och trovärdig man låter så måste man väl ändå väga in det som munnen faktiskt uttalar? Jag har suttit och följt detta slaviskt sedan det kom ut i Kina i mitten av januari, eftersom jag jobbar med Kina dagligen. Allt som sades i början gick rakt emot allt man som någorlunda kinakännare kan tro på. Då menar jag inte bara det som sades av kinesiska staten, utan framförallt av FHM med Tegnell i spetsen. Det var så främnmande och konstigt så jag kunde inte tro att det var på riktigt.

FHM -Det smittar inte mellan människor (den uppgiten kom från kinesista staten, och inte från kinesiska läkare eller experter som faktiskt hade koll).
FHM -Väldigt liten risk att det sprider sig utanför Kina . Jag fick själv uppgifter om att 5 miljoner kineser flytt från Wuhan dagarna innan de stängde ner, eftersom de var rädda för att staden skulle stängas ner. Jag har själv en bekant som bodde granne med en sådan Wuhan-familj på en strand i Thailand.
FHM -Man smittar inte utan symptom. WHAT!? Varför skulle detta vara ett undantag från i proncip alla andra vanliga virussjukdomar? Min fågelholksmun blev bara större och större.
FHM -Behöver inte sätta Italienskidåkarna i karantän. What igen? Men varför i hela friden inte? Om man sätter några hundra skidbratts i karantän i två veckor så mår ingen dåligt av det utom skitbrattsen möjligen. Men man försäkrar sig om att de inte kommer hem med en dödlig smitta. Om man istället släpper dem fria vind för våg, så riskerar man att smitta landet med en dödlig smitta, och FHM väljer det senare!?

Så har det fortsatt vecka ut och vecka in med vansinne från denne lugna och förtroendeingivande Tegnell. Nu på slutet när det är för sent och smittan här är ett faktum så har han gjort färre tabbar och färre vansinnesuttalanden, men mitt förtroende har han inte, oavsett om den taktik vi nu kör är den mest rätta med tanke på det läge som kunde ha undvikits om man haft lite koll.

Ja, jag menar på fullt allvar att de inte kan ha haft någon koll alls från mitten på januari tills smittan hade etablerat sig i Sverige. FHM borde ha kopplat in kinaexperter, försökt få tag på information från andra kanaler än de officiella Jag fick tex uppgifter om att man körde krematorieugnarna 24/7 i hela WUhan och att det dog 200 / dygn på ett enda sjukhus där samtidigt som de ifficiella uppgifterna från staten var att det dog 180 i hela landet den dagen. Jag trodde varken på det ena eller det andra, men det visade sig nu i efterhand att uppgifterna om krematoriet nog stämde. Vad jag menar är att det känns som att man gått helt på kinesiska statens information (som med 100% säkerhet är manipulerad) och inte ens brytt sig om att leta annan info.

Naivt? Påtryckningar från Kina? Inte så bra på sitt jobb? Huvudet i sanden och hoppas det blåser förbi?
Jag vet inte. Men mitt förtroende har FHM inte.
Ett mycket klokt inlägg.

Att bara lyssna på denna Tegnell är som att Sverige med resten av Europa befann sig i krig med en gemensam fiende, alla länder försvarar sig. Utom Sverige.

I detta krig får vi varje dag lyssna på en illa klädd general med talfel som ibland dyker upp, ibland inte. Ibland har han åkt på ett tjänsteärende på en främmande kontinent.

Vår illa klädda general har valt att inte ha uniform, istället har han en ful lila pullover med en Dressmann-piket med ostruken krage som tittar fram.

Generalen menar att det finns inga studier som visar att det angripande landet vill oss illa. Därför gör vi bäst i att använda hjälm när vi går ut eftersom vi däremot vet att en hjälm hjälper vid våld mot huvudet.

Att vi inte försvarar oss som resten av Europa avfärdas med att vi får väl se när kriget är slut vem det gick bäst för.

Politiker i så väl regering som opposition vill inte riktigt lägga sig i eftersom de inte vet något om det där med krig.

Så går dagarna och när kriget väl är här kan mannen med talfel lura i oss att han minsann aldrig sagt att krig inte kan vara farligt.

Raderad medlem 51742

Guest
Titta på den! De är ju helt konstiga siffror.
21 döda det senaste dygnet?

Fast detta är ju inget nytt. Vi vet att de närmaste dagarna kommer att fyllas på pga. eftersläpning i inrapporteringen. Därför blir det osäkert att dra slutsatser från de allra senaste dagarna. Detta upprepar FHM gång på gång.

Detta gör dock inte att det blir mer rättvisande att istället visa datan på samma sätt som worldometers, i fall man nu skall jämföra med SCB:s dödsfallsstatistik. Det är två olika typer av mått - antalet dödsfall per dag vs. antalet inrapporterade dödsfall den dagen, oavsett när de inträffade. Vi får helt enkelt gilla läget att vi ännu inte har kompletta data från de senaste dagarna.

Ett alternativ hade varit att FMH inte alls redovisade några data färskare än en vecka, för att säkerställa att så stor del av dödsfallen hade hunnit rapporteras in, men antar att de flesta ändå föredrar att de rapporterar vad de har, men påpekar att datan inte är komplett.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

La till den också och nu när jag ser den inser jag ju poängen lite.

Den är nog bättre för äldre data men sen verkar hela den sista veckans siffror vara väldigt tveksamma.

Har förresten även bytt från glidande medelvärde till linjära kurvanpassningar.

Bifogat

• 15marsFHM.png
    15marsFHM.png
    57.9 KB · Visningar: 33
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
La till den också och nu när jag ser den inser jag ju poängen lite.

Den är nog bättre för äldre data men sen verkar hela den sista veckans siffror vara väldigt tveksamma.

Ifall man hade laddat ned excelfilen från FHM varje dag hade man ju kunnat se hur stor eftersläpningen är och hur många dagar man behöver gå tillbaka för att få rättvisande data, fast det förutsätter iofs att eftersläpningen är någorlunda konstant. Kan ju mycket väl vara så att den fluktuerar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vårproposition släpptes precis, ett par förändringar är:

+180 mkr till Migration
+5 mkr till Jämställdhetsmyndigheten
+8 mkr till Bidrag till vissa scenkonstinstitutioner
+26 mkr till Klimatanpassning
+5 mkr till Internationellt miljösamarbete
-5 mkr till Krisberedskap

Jahaja :fyllisar

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ifall man hade laddat ned excelfilen från FHM varje dag hade man ju kunnat se hur stor eftersläpningen är och hur många dagar man behöver gå tillbaka för att få rättvisande data, fast det förutsätter iofs att eftersläpningen är någorlunda konstant. Kan ju mycket väl vara så att den fluktuerar.

Ja, men hela anledningen till att jag gör grafer är att jag vill ha en blick över hur läget set ut nu och då föredrar jag färskare data framför att varje död blivit registrerad och rätt på rätt dag.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vårproposition släpptes precis, ett par förändringar är:

+180 mkr till Migration
+5 mkr till Jämställdhetsmyndigheten
+8 mkr till Bidrag till vissa scenkonstinstitutioner
+26 mkr till Klimatanpassning
+5 mkr till Internationellt miljösamarbete
-5 mkr till Krisberedskap

Jahaja :fyllisar
Du skojar? Fan vad skönt om det är sant.
Det här är det sjuklöverväljarna vill ha, så varsågoda.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Slängde ett öga på kurvorna igen för att försöka se något mönster på eftersläpningen men inser bara att filen från FHM har inte bara omflyttade döda, utan kurvan ligger högre ända fram till 6 mars, därefter viker den neråt.

Nu har vi ju haft långhelg men jag får intrycket att det är minst en veckas eftersläpning med döda som alltså läggs till ganska långt bak i serien.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...