Covid-19 viktig information!

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Så hur har det gått med detta.

16 Mars
Regeringen ger MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, 75 miljoner kronor för att skyndsamt ta fram ett nationellt informationsmaterial till alla hushåll. Det ska hjälpa till att bromsa och plana ut smittspridningen av coronaviruset.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/msb-far-75-miljoner-for-coronainformation

Står Dan Eliasson vid stencilapparaten och vevar ut flygblad eller kommer det en broschyr på alla sveriges nya språk under nästa år när vaccinet är här?

Tror flitens lampa lyser sent på kvällarna i Dan Eliassons kontor alla dar i veckan :arsele

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, men hela anledningen till att jag gör grafer är att jag vill ha en blick över hur läget set ut nu och då föredrar jag färskare data framför att varje död blivit registrerad och rätt på rätt dag.

Hmm, fast jag tror inte det är där den huvudsakliga skillnaden ligger, dvs det handlar inte primärt om att data finns med i totala statistiken, men ännu inte hamnat på rätt dag. Utan det handlar snarare om att den data som släpar efter inte finns med i någon statistik alls ännu. När den väl kommer in så hamnar den på rätt dag, med vissa undantag.

Om du kollar på excelfilen från FHM ser du att totalsumman där (1203) är samma som på worldometers. De dödsfall som är inrapporterade men som inte är kopplade till en specifik dag ännu finns redovisade separat under "uppgift saknas". De är för närvarande 18 st, så det är inte så jättemånga i sammanhanget.

Var du förresten inne på rätt flik i excelen? Tänker på att du refererade till 21 dödsfall senaste dygnet. Det verkar vara data om antal intensivvårdade per dag, inte dödsfallen. Antalet dödsfall som finns registrerade på den 15/4 är 6 st.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hmm, fast jag tror inte det är där den huvudsakliga skillnaden ligger, dvs det handlar inte primärt om att data finns med i totala statistiken, men ännu inte hamnat på rätt dag. Utan det handlar snarare om att den data som släpar efter inte finns med i någon statistik alls ännu. När den väl kommer in så hamnar den på rätt dag, med vissa undantag.

Om du kollar på excelfilen från FHM ser du att totalsumman där (1203) är samma som på worldometers. De dödsfall som är inrapporterade men som inte är kopplade till en specifik dag ännu finns redovisade separat under "uppgift saknas". De är för närvarande 18 st, så det är inte så jättemånga i sammanhanget.

Var du förresten inne på rätt flik i excelen? Tänker på att du refererade till 21 dödsfall senaste dygnet. Det verkar vara data om antal intensivvårdade per dag, inte dödsfallen. Antalet dödsfall som finns registrerade på den 15/4 är 6 st.

Ja, jag hade fel flik öppen när jag skrev 21, men i grafen är det rätt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Låter som en ganska knepig tillvaro ifall man är expert inom ett område som inte är 100% predikterbart (typ all naturvetenskap). Skulle vara en strykande åtgång på meteorologer eftersom de får sparken varannan dag ;)

Skämt åsido, en bra utgångspunkt när man arbetar med denna typ av problem kan ju vara att vara transparent med hur stor osäkerheten är i det man säger och vara ödmjuk inför alternativa tolkningar och slutsatser, snarare än att uttrycka sig på ett sätt som får det att framstå som att man är tvärsäker. FHM brukar vara tydlig med osäkerheterna på presskonferensen, men det är kanske inte just de citaten som brukar leta sig ut i medier och sociala medier.
Vet inte om det är en så knepig tillvaro?
Om man på KI eller SCB ska ut och göra prognoser nu, ta hänsyn till omvärlden. Gissa inte att BNP stiger med 25%.
Tänk dig vad Tegnell hade kunnat hitta på i ett annat område.
Synd han inte jobbar med klimatfrågor dock, där hade det behövts lite mer byråkrati.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Wow, tänk om fler kommunister var så här nyktra:

Beredskapslagren har sålts ut, andningsskydden bränts upp, värnplikten skrotats och apoteket privatiserats. Sjukhusen drivs efter bilindustrins just-in-time-filosofi, där minsta störning i produktionskedjan, som börjar i Asien, får hela systemet i gungning. Medicinska lager är enligt denna managementfilosofi omoderna och kostar pengar. Regionerna ansvarar enligt lag för katastrofberedskapen, men det struntar de i. Det är inte bara Stefan Löfvéns fel. Det går inte att skylla på endera socialdemokrater eller moderater. Glöm vänster-höger-skalan. Vi har att göra med en politisk elit som har tusenfalt mer gemensamt över blockgränserna än med den vanlige väljaren.

Att ta fram 500 miljarder kronor i stödlån till bankerna gick lika lätt som att knäppa med fingrarna. Att fixa 300 miljarder till Volvo och storföretagen, utan några motkrav, gjordes med en gäspning. 100 miljoner gick iväg till FN av bara farten.

Men att ordna fram munskydd, handsprit och plastförkläden till undersköterskorna i hemtjänsten eller andningsskydd och visir till sjukvårdens personal klarade inte eliten.

I takt med att andningsskydden tagit slut har hygienkraven sänkts, och oron sprider sig bland personalen: ”Spelar myndigheterna roulett med våra liv?”. I fackförbundet Kommunals enkät till hemtjänstens skyddsombud svarade 46 procent att det saknas skyddsutrustning.

Flera läkare och sjuksköterskor har redan IVA-vårdats i Stockholm för att de smittats av coronaviruset. För att undvika en italiensk katastrof, där ett 60-tal läkare dött, krävs ett politiskt ledarskap som i dag saknas.

Ett tydligt exempel är att flertalet företag har försökt, men inte fått tillåtelse att sälja skyddsutrustning till regionerna. I vägen står byråkratiska upphandlingsregler. När jag offentliggjorde att jag tagit hem tusen kirurgiska munskydd från Kina att donera till vården blev jag omgående kontaktad av både desperata säljare och köpare. På kvällarna, efter att jag lagt min dotter, har jag försökt matcha företag med vårdcentraler och vårdanställda som alla lika uppgivet frågat varför regioner och kommuner inte klarar att beställa utrustningen själva.

Den offentliga byråkratins småpåvar skyddar sina revir och motverkar det gemensamma målet att bromsa epidemin. Användning av Försvarsmaktens skyddsmasker stoppades av Arbetsmiljöverket på grund av en teknikalitet. För att skydda luftvägarna hos ambulanspersonal lär de fungera utmärkt, men de saknar CE-märkning.”

https://www.dagenssamhalle.se/debat...oX8UgprO0Kl-LYoCApqU6vW0r6pltXRvWDx0rbgUzZzJ0

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Wow, tänk om fler kommunister var så här nyktra:

”Ett tydligt exempel är att flertalet företag har försökt, men inte fått tillåtelse att sälja skyddsutrustning till regionerna. I vägen står byråkratiska upphandlingsregler. När jag offentliggjorde att jag tagit hem tusen kirurgiska munskydd från Kina att donera till vården blev jag omgående kontaktad av både desperata säljare och köpare. På kvällarna, efter att jag lagt min dotter, har jag försökt matcha företag med vårdcentraler och vårdanställda som alla lika uppgivet frågat varför regioner och kommuner inte klarar att beställa utrustningen själva.
Den offentliga byråkratins småpåvar skyddar sina revir och motverkar det gemensamma målet att bromsa epidemin. Användning av Försvarsmaktens skyddsmasker stoppades av Arbetsmiljöverket på grund av en teknikalitet. För att skydda luftvägarna hos ambulanspersonal lär de fungera utmärkt, men de saknar CE-märkning.”

https://www.dagenssamhalle.se/debat...oX8UgprO0Kl-LYoCApqU6vW0r6pltXRvWDx0rbgUzZzJ0

Finland är, som du vet, lite bättre och Tomi fixade det utan byråkratiska upphandlingsregler eller andra svårigheter! :tummenupp
Snabbt också så jag ber om ursäkt att nyheten är några dagar gammal! :krama

Arbetsminister Tuula Haatainen (SDP) meddelade på fredagen att Försörjningsberedskapscentralens verkställande direktör Tomi Lounema avgått.
I onsdags visade det sig att de produkter som beställdes inte uppfyller kriterierna för att ansikts- och andningsskydden ska kunna användas på sjukhus.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020...ns-vd-tomi-lounema-avgar-arbetsminister-tuula

Raderad medlem 51742

Guest
Vet inte om det är en så knepig tillvaro?
Om man på KI eller SCB ska ut och göra prognoser nu, ta hänsyn till omvärlden. Gissa inte att BNP stiger med 25%.
Tänk dig vad Tegnell hade kunnat hitta på i ett annat område.
Synd han inte jobbar med klimatfrågor dock, där hade det behövts lite mer byråkrati.

Vi vet ju att bedömningarna och rekommendationerna i början varit helt uppåt väggarna. Vi vet också att i början fanns det i princip ingen annan data att gå än det som rapporterats från Kina och där det finns synnerliga skäl att ifrågasätta hur trovärdig den varit. Sen har vi WHO, där det verkar finnas goda skäl att kritisera dem och Kinas påverkan på deras rekommendationer (vilket Trump naturligtvis nu också passar på att göra en politisk poäng av). Taiwan försökte ju exempelvis tidigt slå larm om att Kinas data inte stämde, men tycks inte ha blivit tagna på allvar.

Jag tänker att det förmodligen finns ett inte obetydligt samband mellan de rekommandationer som gick ut och hur tillförlitlig den information var som kom från Kina och WHO. Sen kan man ju tycka att det var naivt att lita så mycket på data från Kina och jag har även i tidigare inlägg varit inne på det här med oförmågan till s.k. weak signal detection, dvs en oförmåga att se och förstå de många svaga signaler från olika håll som indikerade att man borde haft betydligt större vaksamhet och ta situationen på allvar.

Men med det sagt... detta innebär ju inte automatiskt att allt det som sagts och gjorts av FHM och de data som rapporteras från dem fortsättningsvis därmed är felaktig, även om det som bekant påverkat deras trovärdighet ur ett kommunikationshänseende. Men som med all källkritik räcker det inte bara med att bedöma trovärdigheten hos avsändaren, man behöver också se till vad det är för information som rapporteras, vad den bygger på och hur trovärdig den är.

Raderad medlem 51742

Guest
Vårproposition släpptes precis, ett par förändringar är:

+180 mkr till Migration
+5 mkr till Jämställdhetsmyndigheten
+8 mkr till Bidrag till vissa scenkonstinstitutioner
+26 mkr till Klimatanpassning
+5 mkr till Internationellt miljösamarbete
-5 mkr till Krisberedskap

Jahaja :fyllisar

Inte så dramatiskt som det låter med besparingen på krisberedskap. De hade i panik först beställt en massa pallar extra toalettpapper till regeringskansliet, men sen kom de på hur de skulle använda de tre snäckskalen så de kunde avbeställa toarullarna igen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tråkigt med Adam!

Tino Sanandaji:

"
• Eftersläpningen blir allt absurdare, någon som dog två veckor sen fortsätts fyllas på först idag. Idag ser vi att förra onsdagen nådde en topp på 90 döda per dag. Eller var det fler än så? Det vet vi först om en vecka.

• Att skjuta döda framför sig gör att varje ny dag ser ut som en nedgång. Kanske finns redan en nedgång, men det är omöjligt att se än så länge

• Många tror att dödlighet enligt SCB är låg i år, utan att vänta på data att fyllas in. Nu har de hunnit få in perioden med epedemin. SVT: ”Dödstalen skjuter i höjden visar SCB:s statistik”.

• Det dör nära dubbel så många i Stockholm som motsvarande vecka förra året, överdödlighet är högre än officiellt döda i Corona. Detta är ingen influensa, det tar bara tid för massdöd att accelerera samt registreras.

• Kan ni snälla sluta dela dessa myter? Ni kommer ångra er, samma misstag skedde i traumatiserade norditalien, folk avfärdade i början Corona som överdrift, utan att beakta tiden.

• SVT påstod nyligen "80 procent överlever intensivvården på Karolinska", vilket media hyllar som bevis på att Sverige bryter internationell trend. Läkaren Benjamin Wellander har upptäckt misstaget sakfel: De har bara räknat bara de få som skrivit ut, och struntar i de som fortfarande kämpar i intensiven. Korrekt var att 27 procent överlevt, 8 procent avlidit och 65 fortfarande sjuka, det går inte att jämföra med slutbehandling i andra länder. Varför sprider SVT missvisande siffror om viktiga frågor?"

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl ändå ingen lögn att påstå att 27/35 har överlevt tiden på IVA? De som fortfarande är kvar vet man inte hur det slutar för.

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl ändå ingen lögn att påstå att 27/35 har överlevt tiden på IVA? De som fortfarande är kvar vet man inte hur det slutar för.

Nja, för att det inte skall misstolkas totalt bör det väl rimligen vara så att man antingen redovisar hur många i mätgruppen, dvs alla med Covid-19 som skrivits in mellan ett startdatum och slutdatum, som fortfarande är under vård, avlidit eller skrivits ut. Alternativt att man enbart redovisar statistik för en mätgrupp när samtliga antingen avlidit eller skrivits ut.

Nu har jag ingen aning om hur man mätt i det här fallet, men om man har räknat så som Sanandaji säger blir det ju grovt missvisande. Att 80% överlever kommer ju tolkas som att man har 80% att överleva om man hamnar på IVA, vilket då inte stämmer. Inget säger ju att de som redan avlidit eller blivit utskrivna är ett representativt urval för mätgruppen som helhet.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nja, för att det inte skall misstolkas totalt bör det väl rimligen vara så att man antingen redovisar hur många i mätgruppen, dvs alla med Covid-19 som skrivits in mellan ett startdatum och slutdatum, som fortfarande är under vård, avlidit eller skrivits ut. Alternativt att man enbart redovisar statistik för en mätgrupp när samtliga antingen avlidit eller skrivits ut.

Nu har jag ingen aning om hur man mätt i det här fallet, men om man har räknat så som Sanandaji säger blir det ju grovt missvisande. Att 80% överlever kommer ju tolkas som att man har 80% att överleva om man hamnar på IVA, vilket då inte stämmer. Inget säger ju att de som redan avlidit eller blivit utskrivna är ett representativt urval för mätgruppen som helhet.

Så ser jag gärna siffrorna presenterade. De som ligger kvar hamnar ju i den ena eller andra gruppen till slut. Eller att man bara tar totalen av utskrivna och avlidna och sedan andelen utskrivna respektive avlidna mot den totalen. Dvs man räknar inte med de som fortfarande ligger inne alls.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Utfallet kan bara bli 1 eller 0, dom som inte är 1 eller 0 och fortfarande kämpar för livet är Schrödingers kattungar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Jag vet inte vilka siffror vi pratar om.
Menar du av dom som antingen skrivits ut eller avlidit? Dvs 27 stycken har skrivits ut och 8 har avlidit, resterande som fortfarande ligger inne är ej med i beräkningen?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag vet inte vilka siffror vi pratar om.
Menar du av dom som antingen skrivits ut eller avlidit? Dvs 27 stycken har skrivits ut och 8 har avlidit, resterande som fortfarande ligger inne är ej med i beräkningen?

Hur ska man annars kunna jämföra resultat av IVA?
Det är ju som att meddela resultat av ett race innan målflagg. Antingen kommer man över mållinjen eller kraschar ur. De som fortfarande håller på har möjlighet till båda sluten.

Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom