Covid-19 viktig information!

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Märker du ord?

Du förstår ju vad jag menar att FHM har gått ut med.

Nej. Med din formulering menas att det är av FHM önskad metod/strategi/vilja att så många som möjligt skall bli smittade. Det underblåser konspirationsteorier och är inte korrekt ens i teoretisk mening.

Buy quality, cry once

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Inga bekräftade fall på äldreboenden i Överkalix fick man nyss veta på radion.
https://sverigesradio.se/artikel/7453192

3 300 invånare och 1/4 av dem är över 70 i en kommun stor som Blekinge.
Fast hur många känner till Blekinge eller Överkalix? :va :tungan

En mild influensa ger en överdödlighet på 500 och en värre 2000 i Sverige så denna bör då statistiskt sett ge fler än så...
Men vi har ju lögn, förbannad lögn och statistik. Och med statistik kan man visa det man vill!

M och S har delat två snarlika tabeller i sociala medier som visar att pensionärerna får mest pengar med det egna partiets förslag. Båda har rätt om sina skattesänkningar, men S berättar också om sin pensionshöjning som inte finns med i M:s tabell.
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=5184&artikel=7032322

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Det är väl ändå ingen lögn att påstå att 27/35 har överlevt tiden på IVA? De som fortfarande är kvar vet man inte hur det slutar för.

Dig vill man gärna sälja lotter åt.

Det är inte heller en lögn och säga att endast 27% har lämnat intensivvården med livet i behåll.
Varför räkna med att alla dom som ligger på IVA kommer att dö? Hittills har ju bevisligen 27 av 35 överlevt, att vända på det och spekulera i att resten är döda är ju bara ett sätt att piska upp stämningen. Med samma logik kan man ju skriva en artikel om en bandag vid lunchtid med svarta krigsrubriker: 0 överlevande har lämnat bandagen!! Tragikvärkets ordförande: Vi måste få slut på MC-DÖDEN!

Sen att alla höll sig på hjulen och kom ut som mer erfarna och kompetenta MC-förare behöver man ju inte bry sig i...

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Den här rekommenderar jag alla att läsa, även surgubbarna.

https://kvartal.se/artiklar/vem-bar-ansvaret-nar-gamla-dor-i-aldrevarden/

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Det är ju en bedrövlig situation för dom som jobbar i det men ( utan något fakta att hänvisa till ) så känner jag ibland att vi alla har ett ansvar i våran arbetsroll. Känner man att tiden inte räcker till, skyddsutrustning saknas och all media skriker ut att vi MÅSTE skydda våra gamla och sjuka. Det är PRIO 1. Då måste man sätta ner foten till varje pris och se till att jobbet kan skötas på ett säkert sätt för både anställd och vårdtagare. Alla medel ska användas om närmaste syltryggchef hänvisar till att vi har inga resurser osv. Ring lokalradion, lokalpressen, rikspressen, lokal tv, riks tv. Jag lovar att om närmaste chef får micken upptryckt i ansiktet kommer saker att hända.

Lättare sagt än gjort kanske och lätt att för mig vara en besservisser men jag anser ändå att varje individ har ett ansvar för sin egen yrkesroll och man kan inte alltid hänvisa till andra.

Fokus på äldreboenden och dess avsaknad på skyddsutrustning och personal uppmärksammades för sent till FHM och Regeringsnivå.

Raderad medlem 51742

Guest
Varför räkna med att alla dom som ligger på IVA kommer att dö? Hittills har ju bevisligen 27 av 35 överlevt, att vända på det och spekulera i att resten är döda är ju bara ett sätt att piska upp stämningen. Med samma logik kan man ju skriva en artikel om en bandag vid lunchtid med svarta krigsrubriker: 0 överlevande har lämnat bandagen!! Tragikvärkets ordförande: Vi måste få slut på MC-DÖDEN!

Sen att alla höll sig på hjulen och kom ut som mer erfarna och kompetenta MC-förare behöver man ju inte bry sig i...

Precis det som är poängen, tänker jag. Därför som det blir vanskligt att redovisa statistik där det finns en enorm osäkerhet, utan att åtminstone redovisa osäkerheten. Det skulle ju t ex kunna vara så att de som dör i intensivvården i högre utsträckning gör detta under de första vårddygnen, medan de som klarar sig har längre vårdtider - eller omvänt. Det vet vi inte, men att säga att 27% lämnar intensivvården blir lika missvisande som att säga att 80% gör det, om det inte bygger på statistiskt säkerställda uppgifter.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Mycket bra liknelse. :tummenupp

Det är alldeles uppenbart att det även här på sporthoj finns sådana som har en tydlig agenda att "piska upp stämning". Frågan är om dessa ens kör motorcykel med tanke på att de enbart figurerar i politiska trådar och öser ut sitt på ökända sajter ihopsamlade näthat mot medier, politiker, forskare, EU osv. De enda som är bra är Putin, Erdogan, Orbán, Trump och så förstås Tino, som ensam står för Sanningen gentemot alla forskare och myndigheter som är köpta och arbetar för Den Stora Konspirationen.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tänker att om vi skulle värderat risker i trafiken på samma sätt som vi värderar risken att dö av Covid-19 skulle väl detta forum aldrig ens ha existerat :va

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Fokus på äldreboenden och dess avsaknad på skyddsutrustning och personal uppmärksammades för sent till FHM och Regeringsnivå.

Det är just sådant som gör att jag saknar förtroende för FHM. Det ska inte FHM ha behövt uppmärksammats på. De skulle ha tagit reda på hur detta funkar långt innan det fanns ett behov av att uppmärksamma dem. När skiten började slå rot i Kina så skulle någon på FHM eller MSB omedelbart ha inventerat statusen på våra äldreboenden för att ta reda på hur pass rustade dessa var för en eventuell smittspridning i landet. Inte bara äldreboendena naturligtvis, men eftersom äldre är en riskgrupp per definition så skulle det ligga överst på listan över sådant man behövde få grepp om.
Då hade man snabbt insett att hela strukturen kring äldreboendena är vansinnig (med timanställda som far mellan varenda äldreboende i omgivningen, och avsaknad av skyddsutrustning etc). Hade man sett detta i januari så hade man nog hunnit fixa till en hel den innan det blev skarpot läge i Sverige. Men man valde att tro att detta inte smittade mellan människor, och iallafall inte skulle spridas utanför Kina, eller iallafall inte utanför Italien, eller iallafall inte av barn eller folk utan symptom etc etc. Man verkar ha fokuserat på att försöka hitta sätt detta virus inte kan spridas på (vilket det visade sig kunna alldeles utmärkt) istället för att göra sitt jobb och försöka skydda landet och förbereda det på vad som komma skall (eller inte skulle om vi haft tur och alla deras märkliga antaganden visat sig sanna).

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det är just sådant som gör att jag saknar förtroende för FHM. Det ska inte FHM ha behövt uppmärksammats på. De skulle ha tagit reda på hur detta funkar långt innan det fanns ett behov av att uppmärksamma dem. När skiten började slå rot i Kina så skulle någon på FHM eller MSB omedelbart ha inventerat statusen på våra äldreboenden för att ta reda på hur pass rustade dessa var för en eventuell smittspridning i landet. Inte bara äldreboendena naturligtvis, men eftersom äldre är en riskgrupp per definition så skulle det ligga överst på listan över sådant man behövde få grepp om.
Då hade man snabbt insett att hela strukturen kring äldreboendena är vansinnig (med timanställda som far mellan varenda äldreboende i omgivningen, och avsaknad av skyddsutrustning etc). Hade man sett detta i januari så hade man nog hunnit fixa till en hel den innan det blev skarpot läge i Sverige. Men man valde att tro att detta inte smittade mellan människor, och iallafall inte skulle spridas utanför Kina, eller iallafall inte utanför Italien, eller iallafall inte av barn eller folk utan symptom etc etc. Man verkar ha fokuserat på att försöka hitta sätt detta virus inte kan spridas på (vilket det visade sig kunna alldeles utmärkt) istället för att göra sitt jobb och försöka skydda landet och förbereda det på vad som komma skall (eller inte skulle om vi haft tur och alla deras märkliga antaganden visat sig sanna).

Håller med fullt ut, MSB speciellt anser jag är osynliga i hela denna hantering precis som vid alla skogsbränder stod dom med brallorna nere och visste inte vad dom skulle göra. Vilar sig i form, avvaktar läget etc. Fyller noll funktion anser jag utan att ha några fakta alls att hänvisa till. Ta deras alla miljoner och be militären att ansvara för detta kanske vore bättre.

Men i och med att MSB och FHM inte reagerade tillräckligt snabbt, så blir det i slutändan ändå utövaren ( vårdpersonal ) som måste dra i handbromsen och trycka igång megafonen högt och brett.

Lite raljerande kan man ( jag ) säga att brinner mitt hus väntar jag inte på att brandkåren kommer och släcker utan jag tar till alla medel jag kan för att försöka lösa uppgiften. Som man fick lära sig i det militära, anpassa sig till situationen och utför uppgiften.

Men åter igen, jag utger mig inte för att vara expert utan mina högst egna observationer rent allmänt att folk har en benägenhet att vänta på att någon annan ska gör något.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Jag tänker att om vi skulle värderat risker i trafiken på samma sätt som vi värderar risken att dö av Covid-19 skulle väl detta forum aldrig ens ha existerat :va

:felämne
Minst 37 st har läst det första inlägget i denna tråd. :fakta

De av oss som kör SportHoj sedan ett antal år vet att det finns risker men också att vi själva i sadeln kan både öka men också minska dessa risker. :fakta

Vi är redan en bortprioriterad grupp i trafiken när det tillåts räcken som räddar bilisters liv på vår bekostnad trots att det finns räcken som räddar fler trafikantgrupper än bilister. :fakta

Döden är 100 % så den kommer vi inte undan! :fakta
Men innan vi är där finns det olika sätt att leva och olika risker att dö.:fakta

Nästa säsong blir, förhoppningsvis, min 40:e säsong i sadeln och visst finns det tillfällen där utgången kunde blivit värre men det positiva har övervägt. Så mycket som fått mig att må så mycket bättre går inte att beskriva för den som inte kört motorcykel. :fakta

Att då nu när det är lite jobbigt, minst sagt, låta bli att följa första inlägget i denna tråd låter väldigt deprimerande. Av alla motorcyklister jag känt har ett fåtal dött i sadeln, de har dött av andra orsaker. :(
Jag har ännu inte köpt toapapper men har ändå inte förlorat känslan av kontroll... :crash

Jag lämnade blod för ett tag sedan och det var bara positiva reaktioner att jag kom på SportHoj. :tummenupp
Lite annorlunda med handsprit och avstånd och att jag fick ett telefonnummer att ringa om jag blev sjuk inom några dagar.
Men blod behövs...:fakta

20200408_Blodbussen (2).jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För att jag besvarade ett lika absurt inlägg baserat på alla som ligger på IVA kommer att överleva.
Nä det gjorde du inte. Det vi vet säkert är utgången för ett litet antal. Där kan vi i konkreta siffror jämföra utfallet. För varje människa som lämnar intensivvård får vi ett bättre underlag, men siffran var given där och då.
Kör man motorcykel och kommer hem levande har 100% överlevt äventyret.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Det är dumt att piska upp stämningen.

Det är också dumt att göra rubriker i stil med "80% klarar sig". Syftet förefaller att lugna ned stämningen.

Rapportering skall vara saklig och konsekvensneutral, men det vet vi ju att media inte klarar av, se bara på migrationen. En massa avvägningar hit och dit och undrar vem som blir orolig och Sverigebilden och what not else.

Raderad medlem 51742

Guest
Nä det gjorde du inte. Det vi vet säkert är utgången för ett litet antal. Där kan vi i konkreta siffror jämföra utfallet. För varje människa som lämnar intensivvård får vi ett bättre underlag, men siffran var given där och då.
Kör man motorcykel och kommer hem levande har 100% överlevt äventyret.

Problemet handlar inte bara om att det är ett litet urval, utan om att det förmodligen även blir en jämförelse mellan olika urvalsgrupper, eftersom vårdtiden för döda respektive utskrivna sannolikt skiljer sig. För att det skulle kunna vara en korrekt, om än liten, urvalsgrupp skulle det genomsnittliga antalet intensivvårdsdygn till utskrivning respektive död behöva vara samma. Det är det sannolikt inte. För att en mätning på detta sätt skulle kunna bli någorlunda representativ skulle mätningen behöva ske under en sammanhängande period som är längre än det genomsnittliga antalet intensivvårdsdygn och där antalet inskrivna respektive antalet IVA-dygn varit stabilt under mätperioden. Jag vill inte utesluta möjligheten att det är så man faktiskt har mätt, men det som rapporterats tyder inte på det. Snarare verkar man enbart ha utgått ifrån hur stor andel av de som vårdats på IVA med Covid-19 som hittills dött eller skrivits ut.

Raderad medlem 51742

Guest
Essä av vetenskapsjournalisten Henrik Brändén (inläst av Johan Rabéus) om hur den mänskliga hjärnan reagerar på risker, om hur tillit och motivation bidrar till att vi tolkar situationen och värderar myndigheternas agerande olika. Går att läsa eller lyssna, beroende på vad man föredrar.

https://kvartal.se/artiklar/sa-funkar-hjarnan-i-coronatider/

Vår hjärna är därför jättebra på att snabbt identifiera mönster och ytliga likheter, och hitta faror i dem. Det gör hjärnan snabbt, och till synes helt utan ansträngning. Men det naturliga urvalet har inte slipat de funktionerna till att ha hög tillförlitlighet – utan till att vara snabba och hellre varna en gång för mycket än en gång för lite. De gör därför ofta fel, och får oss gång på gång att snabbt dra felaktiga slutsatser, se falska paralleller och överdriva somliga risker.

Vår hjärna kan navigera förbi sådana misstag genom att tänka logiskt, räkna och analysera statistik. Men det är inte vad vår hjärna selekterats till att vara bra på; sådant tänkande är arbetsamt, går långsamt och tar emot. Daniel Kahneman har skrivit utförligt om de problem detta skapar i klassikern Tänka, snabbt och långsamt.

Epidemiologi handlar dock just om att räkna antal, och tillämpa komplexa statistiska beräkningar för att beräkna risker. I smittskydd ser man också att sådant som förefaller intuitivt självklart, inte sällan går på tvärs mot både empiri och resultatet av långsamt, logiskt och statistiskt tänkande.

Det förhållandet har de senaste månaderna inneburit betydande utmaningar för beslutsfattarna i de demokratiska västerländska samhällena. Å ena sidan har de experter, vars uppgift är att tänka långsamt, logiskt och statistiskt. Å andra sidan tänker deras medborgare och väljare ofta snabbt, och ägnar sig åt mönsterigenkänning och fäster sig vid de risker de därvid ser.

Beslutsfattarna vet inte bara att väljarnas gunst kan ryka om de inte tar det väljarna oroar sig för på tillräckligt allvar. Utan också att staten behöver sina medborgares förtroende för att smittbekämpning ska lyckas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Verkar som att vi inte är så noga med jämställdhet ändå

#agnes
8c85d8aba950e2b2b6a1ddc8899f13f7.jpg

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin