Covid-19 viktig information!

Raderad medlem 51742

Guest
Intressant diskussion ang. att dosen, dvs mängden virus man utsätts för, kan ha betydelse för hur sjuk man blir. Om antagandet är att större delen av befolkningen kommer bli smittad innan spridningen avtar, skulle det då kunna innebära att en nedstängning ökar dödligheten (om människor då i större utsträckning blir smittad av människor i hemmet, där dosen blir större)? Det talas även om en metod för att bygga immunitet som användes innan vaccinen kom och som bygger på att man medvetet smittar människor i låg dos så att de blir lindrigt sjuka.

De som diskuterar är en komplexitetsforskare och en professor i ekonomi, inga experter inom epidemiologi, och det är förstås en aning spekulativt, men ändå en intressant annorlunda vinkel.

https://www.jimruttshow.com/extra-robin-hanson/

Finns även transkriberat, ifall man vill läsa istället för att lyssna.
https://jimruttshow.blubrry.net/the...tra-on-covid-19-strategies-with-robin-hanson/

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Essä av vetenskapsjournalisten Henrik Brändén (inläst av Johan Rabéus) om hur den mänskliga hjärnan reagerar på risker, om hur tillit och motivation bidrar till att vi tolkar situationen och värderar myndigheternas agerande olika. Går att läsa eller lyssna, beroende på vad man föredrar.

https://kvartal.se/artiklar/sa-funkar-hjarnan-i-coronatider/

Ja, hjärnan är inte alltid logisk, inte bara när det gäller hantera risker. De flesta förstår att det inte är lämpligt att köra alkoholpåverkad men använder gladeligen mobil och GPS i trafiken. :dummer
Det trots att reaktionstiderna är ännu sämre än att köra alkoholpåverkad. :fakta

Skillnaden är bara att "tillnyktringen" går snabbare om man bara släpper mobil och GPS. :tummenupp

reaktionstider.jpg

:felämne

Att i Coronatider undvika kollektiva färdmedel tillsammans med att stärka den mentala hälsan måste ses som positivt.

Nu är 6 på morgonen och minusgrader kanske inte för andra än de mest hängivna men det är underbart med morgonturer! :tummenupp
Visserligen slipper jag trängselskatt med bil på helgerna men parkera kostar alltid så även en liten ekonomisk vinst kan man räkna med. :tummenupp

20200411_06 (3).jpg

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Presskonferens i sammanfattning för de som missade:

De nya 130 rapporterade dödsfallen är en nedgång. Ska dock bli en mer "matematisk tydlighet" i det utlovas.

Det är en ljusning.

Judarnas pesach har konstigt nog inte förstört för alla icke-judar. Därför nämner de pesach 11ggr, på så sätt kan vi inte missa att judendomen är en viktig faktor.

Anders blir alldeles till sig och börjar skratta åt att många dör i Stockholm.

Vi lever i olika tider, därför är inte sjukvården och FHM I synk.

Anders blev arg på den reporter som undrade om det går att få snabbare rapportering.

Frissan ännu värre än vanligt.

Emanuel Karlsten frågade om när den utlovade flockimmuniteten uppstår. Anders svarade inte på frågan.

Rörlig är ett ord som är svårt att uttala korrekt.

Skickat från min Mi 9 SE via Tapatalk

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

De nya 130 rapporterade dödsfallen är en nedgång. Ska dock bli en mer "matematisk tydlighet" i det utlovas.

Det är en ljusning.

Judarnas pesach har konstigt nog inte förstört för alla icke-judar. Därför nämner de pesach 11ggr, på så sätt kan vi inte missa att judendomen är en viktig faktor.

Anders blev arg på den reporter som undrade om det går att få snabbare rapportering.

Emanuel Karlsten frågade om när den utlovade flockimmuniteten uppstår. Anders svarade inte på frågan.

Idag är det väl tydligare än igår att det mest verkar vara en helgsvacka på kurvan. Jag tror att vi får en siffra kring 130-170 döda imorgon. Sedan en ny helgsvacka som kanske räddar ansiktet åt Tegnell ytterligare någon dag.

Hela samhället är ju fortfarande öppet även om folk umgås mindre och håller sig ifrån fritidsaktiviteter så jag undrar varför någon egentligen förväntar sig att smittspridningen ska tappa fart redan på den här nivån?

Möjligen kanske man kan förvänta sig en svacka innan spridningen tar fart utanför Stockholm.

Bifogat

• 16mars.png
    16mars.png
    50.4 KB · Visningar: 36

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Idag är det väl tydligare än igår att det mest verkar vara en helgsvacka på kurvan. Jag tror att vi får en siffra kring 130-170 döda imorgon. Sedan en ny helgsvacka som kanske räddar ansiktet åt Tegnell ytterligare någon dag.

Hela samhället är ju fortfarande öppet även om folk umgås mindre och håller sig ifrån fritidsaktiviteter så jag undrar varför någon egentligen förväntar sig att smittspridningen ska tappa fart redan på den här nivån?

Möjligen kanske man kan förvänta sig en svacka innan spridningen tar fart utanför Stockholm.
Exakt oavsett hur stor ökningen blir så kommer det paketeras som en sänkning.

(Och minst 4 medlemmar på sporthoj kommer med emfas hävda att det är korrekt)

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest

Att det varit en svacka i inrapporteringen under helgen har det ju snackats om hela tiden. Den röda kurvan går därför inte att använda för att se trenden. Det intressanta är ju att titta på dödsfallen per dag, den gula kurvan i ditt diagram, som vi konstaterade igår. Där ser vi ju en utplaning, eller kanske till och med en eventuell början till nedgång, även om vi förstås skall vänta oss att det fylls på med ett antal ytterligare dödsfall på tidigare dagar, precis som tidigare. Tittar man på antalet intensivvårdade (som ger en viss tidig indikation på antalet dödsfall) och antalet som testat positivt ser det ju även där ut att vara en utplaning.

Raderad medlem 51742

Guest
Exakt oavsett hur stor ökningen blir så kommer det paketeras som en sänkning.

(Och minst 4 medlemmar på sporthoj kommer med emfas hävda att det är korrekt)

Hur menar du att datan borde tolkas för att kunna dra slutsatsen att den i själva verket indikerar en uppåtgående trend i ökningstakten?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Från TV4 idag. Inte muntert för de som fortfarande hatar... :tungan

Anders Tegnell har fått stor uppmärksamhet i och med Folkhälsomyndighetens dagliga pressträffar om coronaläget. Inte bara i Sverige utan även utomlands. Han var först ifrågasatt, men sen svängde det och Tegnell blev hyllad. Retorikexperten Elinor Falkman, ger en analys av vad som givit honom ett världsrykte.
https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/12581067

:felämne

Trots första inlägget diskuteras inte så mycket det som en minoritet av oss på SportHoj är intresserade av. :rodnar
Nu kan alla inte ta en morgontur och uppleva det, för oss som gillar det, njutbara. En morgontur på Isle of Man är ännu mer njutbar och kan man inte köra själv kan man använda internet. :)
https://www.youtube.com/watch?v=MFTf3f_H7eU

Den här ska man inte titta på en storskärm men ljudet är njutbart även för de som inte kan banan. :)

https://www.youtube.com/watch?v=AgHb6804_AI

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Att det varit en svacka i inrapporteringen under helgen har det ju snackats om hela tiden. Den röda kurvan går därför inte att använda för att se trenden. Det intressanta är ju att titta på dödsfallen per dag, den gula kurvan i ditt diagram, som vi konstaterade igår. Där ser vi ju en utplaning, eller kanske till och med en eventuell början till nedgång, även om vi förstås skall vänta oss att det fylls på med ett antal ytterligare dödsfall på tidigare dagar, precis som tidigare. Tittar man på antalet intensivvårdade (som ger en viss tidig indikation på antalet dödsfall) och antalet som testat positivt ser det ju även där ut att vara en utplaning.

Och den gula kommer på samma sätt alltid se ut att vika neråt på slutet pga fördröjning.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur menar du att datan borde tolkas för att kunna dra slutsatsen att den i själva verket indikerar en uppåtgående trend i ökningstakten?
Jag förstår inte frågan, vill du veta om fler dör i covid19 nu jämfört med för en vecka sedan? Eller jämfört med när Anders första gången sade att det planat ut?

De tal vi ser nu kommer kompletteras så det kommer bli ännu värre. Detta har både Marcus Oscarsson och Tino Sanandaji gått igenom och det har länkats i tråden.

Men du håller med om att det är en nedgång gissar jag?

Sedan vore det bra om någon förtydligade lite om judendomens roll som fick stor roll på presskonferensen.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition

Det är en ljusning.

Ännu mer svammel från Tegnell alltså. Är det tredje eller fjärde veckan han tycker sig se att det planar ut, fast det inte gör det? Är det inga journalister som ifrågasätter hans ständigt överpositiva bild som tre dagar senare får revideras om och om igen?

Vad var det för svammel om judisk pesasch? Jag fattar ingenting? Den sammanföll väl med påsken i år, så det är väl omöjligt att dra några slutsatser av just pesasch när påskfirandet torde vara mycket mer utbrett?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tydligen är hälften av alla döda i Stockholm från äldreboenden. :(
Oavsett kurvor hit eller dit är det ett misslyckande som jag ser det.
I hela landet verkar det vara ca 1/3 från äldreboenden.
Vet inte om det är i paritet med andra länder men även det låter högt.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Den här tråden har verkligen gett ordet "faktaresistens" ett ansikte.

De frågor som om och om igen ställs, har ju svarats på flera gånger. Varför är det eftersläpning i rapporteringen? Varför kan man inte ta siffror från de tre sista dagarna (eller, som de berömda "22 forskarna": välja ut de tre datumen där det hade rapporterats in flest)? Osv osv osv.

Skrivs svaret på näsan hoppar man raskt vidare till nästa påstående. Osv.

Faktaresistens. Borde vara en länk till denna tråd från wikisidan...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Den här tråden har verkligen gett ordet "faktaresistens" ett ansikte.

De frågor som om och om igen ställs, har ju svarats på flera gånger. Varför är det eftersläpning i rapporteringen? Varför kan man inte ta siffror från de tre sista dagarna (eller, som de berömda "22 forskarna": välja ut de tre datumen där det hade rapporterats in flest)? Osv osv osv.

Skrivs svaret på näsan hoppar man raskt vidare till nästa påstående. Osv.

Faktaresistens. Borde vara en länk till denna tråd från wikisidan...

Döden kommer, det är 100% dödlighet för oss alla, och de flesta är bara inte bekväma med det faktumet...

Hongkonginfluensan var en pandemi som utbröt i Kina sommaren 1968 och sedan spred sig till Hongkong där en halv miljon människor insjuknade.
Antalet döda i världen beräknas till 1 miljon vilket kan ställas i relation till antalet döda i Spanska sjukan där det enligt olika uppskattningar dog mellan 20 och 100 miljoner människor
Besöksförbud infördes på sjukhusen, och operationer fick skjutas upp. Däremot framkom en viss kritik mot regeringen för dålig beredskap mot Hongkong-influensan, där man menade att en bättre tillgång på vaccin tidigare hade minskat insjuknandefrekvensen påtagligt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Hongkonginfluensan

I Sverige dog 37 573 personer i spanska sjukan under åren 1918–1920 enligt den officiella statistiken.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

https://www.youtube.com/watch?v=LZ5fIKmn1ok&feature=emb_logo

Raderad medlem 51742

Guest
Jag förstår inte frågan, vill du veta om fler dör i covid19 nu jämfört med för en vecka sedan? Eller jämfört med när Anders första gången sade att det planat ut?

De tal vi ser nu kommer kompletteras så det kommer bli ännu värre. Detta har både Marcus Oscarsson och Tino Sanandaji gått igenom och det har länkats i tråden.

Men du håller med om att det är en nedgång gissar jag?

Sedan vore det bra om någon förtydligade lite om judendomens roll som fick stor roll på presskonferensen.

Alltså är vi tillbaka till A, att kurvan fortfarande pekar uppåt.

Titta på nedanstående kurva. Låt oss testa hypotesen att ökningstakten i verkligheten skulle fortsatt med samma trend som dagarna före den 8/4 och att anledningen att vi inte ser detta är en extremt stor underrapportering från den 9:e och framåt. Tänk en tangent som ritas in i diagrammet med en lutning som motsvarar denna ökningstakt och som fortsätter efter den 8:e. Fundera på hur mycket högre staplarna från den 9:e och framåt skulle behöva vara för att möta tangenten och hur många ännu ej rapporterade dödsfall detta skulle motsvara, uppskattningsvis omkring 750 st. Att vi har en underrapportering vet vi, men fundera på hur rimligt det är att vi just nu skulle fått en så extremt stor underrapportering att det skulle motsvara 750 dödsfall.

Utifrån detta anser jag det rimligt att anta att vi har sett ett trendbrott som tyder på en utplaning, kanske till och med en nedgång, men det är nog för tidigt att säga säkert. Naturligtvis kommer det fyllas på med dödsfall under tidigare dagar, men rimligtvis bör merparten av dessa hamna under de allra senaste dagarna och inte en vecka bakåt. Något som skulle omkullkasta detta vore väl t ex om det i princip inte rapporterats några dödsfall alls från äldreboenden senaste veckan och att hela den datamängden kommer fyllas på.

Men tittar man även på antalet fall och framför allt antalet intensivvårdade per dag (där verkar det inte vara någon större eftersläpning) ser det inte heller där ut som att det finns något skäl att anta att ökningstakten på antalet döda skulle fortsätta enligt samma trend som fram till den 8/4, bortsett då om det finns ett extremt stort mörkertal bland döda på äldreboenden och i hemmen eftersom de inte brukar hamna på intensiven.

Namnlöst.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Titta på nedanstående kurva. Låt oss testa hypotesen att ökningstakten i verkligheten skulle fortsatt med samma trend som dagarna före den 8/4 och att anledningen att vi inte ser detta är en extremt stor underrapportering från den 9:e och framåt. Tänk en tangent som ritas in i diagrammet med en lutning som motsvarar denna ökningstakt och som fortsätter efter den 8:e. Fundera på hur mycket högre staplarna från den 9:e och framåt skulle behöva vara för att möta tangenten och hur många ännu ej rapporterade dödsfall detta skulle motsvara, uppskattningsvis omkring 750 st. Att vi har en underrapportering vet vi, men fundera på hur rimligt det är att vi just nu skulle fått en så extremt stor underrapportering att det skulle motsvara 750 dödsfall.

Utifrån detta anser jag det rimligt att anta att vi har sett ett trendbrott som tyder på en utplaning, kanske till och med en nedgång, men det är nog för tidigt att säga säkert. Naturligtvis kommer det fyllas på med dödsfall under tidigare dagar, men rimligtvis bör merparten av dessa hamna under de allra senaste dagarna och inte en vecka bakåt. Något som skulle omkullkasta detta vore väl t ex om det i princip inte rapporterats några dödsfall alls från äldreboenden senaste veckan och att hela den datamängden kommer fyllas på.

Men tittar man även på antalet fall och framför allt antalet intensivvårdade per dag (där verkar det inte vara någon större eftersläpning) ser det inte heller där ut som att det finns något skäl att anta att ökningstakten på antalet döda skulle fortsätta enligt samma trend som fram till den 8/4, bortsett då om det finns ett extremt stort mörkertal bland döda på äldreboenden och i hemmen eftersom de inte brukar hamna på intensiven.

View attachment 453496

Hur många dagar det släpar efter är bara spekulation. Det kan lika gärna vara så att inget efter 6 mars är fullständigt och då faller hela ditt resonemang.

Raderad medlem 51742

Guest
Hur många dagar det släpar efter är bara spekulation. Det kan lika gärna vara så att inget efter 6 mars är fullständigt och då faller hela ditt resonemang.

Om det skulle vara så att så pass mycket data saknas från den 6 mars och framåt, ja då faller nog samtliga inblandades resonemang och då är det ingen större idé att titta på några kurvor överhuvudtaget.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Bifogat

• Sweden.png
    Sweden.png
    22.4 KB · Visningar: 37
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin