Covid-19 viktig information!

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Igår blev jag krigsplacerad för första gången någonsin. Dessutom har det snabbt svängt från att munskydd är överskattat till att alla som sysslar med covid-vård får en personlig skyddsmask 90.
4b9dcaede62fdc5d0a958582b52cf615.jpg
b48732b2d35cd85e6404801da0ecda16.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enligt Tino som Bennyfax nyss länkade till så har vi uppåt 14 dagars eftersläpning, så jag la in en 14 dagars medellinje på kurvan över antalet registrerat döda.

Den pekar som synes starkt uppåt.

Bifogat

• 16mars_14dagar.png
    16mars_14dagar.png
    64.2 KB · Visningar: 30

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Ja, det var tydligen väldigt viktigt att snabbt förklara att munskydd inte skyddar (vilket det gör på flera sätt)
En koreansk expert på området blev mycket förvånad och kunde inte förstå uttalandet i väst när de vet sedan tidigare studier att mask är effektivt och skyddar. Han trodde de sade så för att tillgången på mask här är låg och att dem behövdes inom sjukvården. I sådana fall matas vi medvetet med felaktig information men vem visste inte det?
Det gäller ju väldigt mycket, det är nästan bara att tänka tvärtom mot svensk media och politiker.

Från Tino:
Dock har Sverige börjat sjunka under Italiens kurva, och det kan mycket väl vara en genuin skillnad där vår ökningstakt inte är lika illa som deras, än om är långt värre än grannländerna.
93119824_10157362027613231_5307108083405684736_n.jpg

Hur som helst går det ännu inte att se att det planas ut eller stabiliseras

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Bara följ mönstret så ser man ingen trendvändning.

Jag hävdar att det är för tidigt och påstå att det går att urskilja någon trendvändning. Många pratar om den men ingen kan visa den.

Faktaresistans läste jag nyss...

Jag trodde igår att du var med på skillnaden mellan att redovisa antalet inrapporterade dödsfall per dag (worldometers graf) eller det faktiska antalet dödsfall per dag. Det är inte så att "dalarna" i den kurvan du visar är data som helt saknas, utan de är inrapporterade på annan dag än när dödsfallet inträffade, vilket skapar topparna i den kurvan. Skall man kunna se trenden för om det är en utplaning i antalet dödsfall eller ej funkar det inte att titta på worldometers graf.

Raderad medlem 51742

Guest
Enligt Tino som Bennyfax nyss länkade till så har vi uppåt 14 dagars eftersläpning, så jag la in en 14 dagars medellinje på kurvan över antalet registrerat döda.

Den pekar som synes starkt uppåt.

Fast du får det att låta som att det finns ett stort antal dödsfall som rapporteras först efter 14 dagar. Det är snarare så att det finns enstaka dödsfall som eftersläpar så långt bakåt i rapporteringen, men de allra flesta rapporteras in de närmaste dagarna, upp till någon vecka förskjutet, beroende på om det varit helg eller inte.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En liten minskning, eller utplaning av kurvan är ingen anledning att börja jubla, det kan vara så enkelt som att ena veckan har folk inte behövt gå till affären, nästa vecka har många gått till affären.
Att börja dra växlar på en väldigt liten förändring på kort tid riskerar att få folk att sänka garden och exponera sig mera, och vips så är det en ökning igen.

https://omni.se/region-stockholm-trycket-pa-sjukvarden-ar-extremt/a/4qeA49

"– Min oro är att vi kommer se en liten avmattning som invånarna tar som en garanti för att man kan återgå till sitt vanliga liv igen, säger han.

Eriksson uppmanar Stockholmsborna att inte släppa på de nya rutinerna, följa Folkhälsomyndighetens råd och isolera sig så mycke som det går.

– Tappar vi det här riskeras smittspridningen få fart igen, där fler drabbas, fler insjuknar och fler riskerar att dö i förtid, säger han."

https://omni.se/brittiska-dodsfall-okar-igen-861-nya-senaste-dygnet/a/dO193J

"Hälsovårdsminister Matt Hancock sa tidigare i dag till BBC att ökningen förvisso ser ut att ha bromsat in, men att den ännu inte börjat avta.

– Om vi släppte på åtgärderna nu skulle viruset löpa amok igen och det kan vi inte tillåta, sa Hancock."

https://omni.se/spanska-kurvan-uppat-igen-551-doda-senaste-dygnet/a/pLejMw

"Efter flera dagars nedåtgående trend vänder kurvan uppåt igen när Spanien rapporterar 551 dödsfall till följd av viruset det senaste dygnet, skriver El Pais."

Last edited:

Polizei

Nulli Secundus
Gick med
16 Jul 2010
Hoj
ktm 1290 advr 2020 bmw m1000xr
Den här tråden har verkligen gett ordet "faktaresistens" ett ansikte.

De frågor som om och om igen ställs, har ju svarats på flera gånger. Varför är det eftersläpning i rapporteringen? Varför kan man inte ta siffror från de tre sista dagarna (eller, som de berömda "22 forskarna": välja ut de tre datumen där det hade rapporterats in flest)? Osv osv osv.

Skrivs svaret på näsan hoppar man raskt vidare till nästa påstående. Osv.

Faktaresistens. Borde vara en länk till denna tråd från wikisidan...

Och här har vi mannen med absolut NOLL i självinsikt :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol
Du är definitionen av faktaresistent, är det p.g.a magnetfälten i din super tesla (tm) som gör att det blir knas för dig.
Hur var det nu med regeringens påverkan på BRÅ?

Raderad medlem 51742

Guest
En liten minskning, eller utplaning av kurvan är ingen anledning att börja jubla, det kan vara så enkelt som att ena veckan har folk inte behövt gå till affären, nästa vecka har många gått till affären.
Att börja dra växlar på en väldigt liten förändring på kort tid riskerar att få folk att sänka garden och exponera sig mera, och vips så är det en ökning igen.

https://omni.se/region-stockholm-trycket-pa-sjukvarden-ar-extremt/a/4qeA49

"– Min oro är att vi kommer se en liten avmattning som invånarna tar som en garanti för att man kan återgå till sitt vanliga liv igen, säger han.

Eriksson uppmanar Stockholmsborna att inte släppa på de nya rutinerna, följa Folkhälsomyndighetens råd och isolera sig så mycke som det går.

– Tappar vi det här riskeras smittspridningen få fart igen, där fler drabbas, fler insjuknar och fler riskerar att dö i förtid, säger han."

https://omni.se/brittiska-dodsfall-okar-igen-861-nya-senaste-dygnet/a/dO193J

"Hälsovårdsminister Matt Hancock sa tidigare i dag till BBC att ökningen förvisso ser ut att ha bromsat in, men att den ännu inte börjat avta.

– Om vi släppte på åtgärderna nu skulle viruset löpa amok igen och det kan vi inte tillåta, sa Hancock."

Så är det ju förstås. Det vi ältat om de senaste inläggen är ju om vi eventuellt ser en utplaning eller minskning i antalet dödsfall eller ej, inte vad en sådan eventuell minskning beror på. Om utplaningen enbart beror på människors beteendeförändring finns det ju goda skäl att anta att det tar fart igen ifall social distansering minskar och/eller man blir ännu sämre på att förhindra att smitta når äldre. Så kommer det förmodligen fortsätta tills dess att tillräckligt många blivit smittade så vi börjar se effekten av flockimmunitet. Pratades på dagens presskonferens på att man börjat se tidiga tecken på detta i bl.a. Stockholm, men fortfarande för tidigt att säga.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi tar dom här två också:
https://omni.se/tegnell-sverige-borjar-se-tecken-pa-flockimmunitet/a/zGJjjb

"Smittspridningen i Sverige har nått en nivå där man börjar kunna se tecken på flockimmunitet. Det säger statsepidemiolog Anders Tegnell till norska nyhetsbyrån NTB."

https://omni.se/141-friskforklarade-i-sydkorea-ar-sjuka-igen/a/vQ7jbX

" 141 sydkoreaner har testats positivt för covid-19 en andra gång, rapporterar South China Morning Post. Även om det är en liten andel av den totala mängden friskförklarade coronapatienter i landet, 7 500 stycken, väcker det frågor om immunitet och oro för att viruset muterar.

Patienterna ska nu undersökas noggrant för att se om det handlar om mutation eller exempelvis att viruset ”reaktiverats” efter att ha legat vilande i kroppen.

– Coronaviruset är uppenbarligen både ondskefullt och slugt, säger chefen för Sydkoreas folkhälsomyndighet KCDC, Kwon Jun-Wook."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag trodde igår att du var med på skillnaden mellan att redovisa antalet inrapporterade dödsfall per dag (worldometers graf) eller det faktiska antalet dödsfall per dag. Det är inte så att "dalarna" i den kurvan du visar är data som helt saknas, utan de är inrapporterade på annan dag än när dödsfallet inträffade, vilket skapar topparna i den kurvan. Skall man kunna se trenden för om det är en utplaning i antalet dödsfall eller ej funkar det inte att titta på worldometers graf.

Jag är med på skillnaden men inte din tolkning av de senaste dagarna.

Jag känner inget behov av att övertyga någon om min åsikt. Vi kan ta upp ämnet igen när scb kommer med ny statistik på måndag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har för mig att när vi skulle mucka fick vi erbjudande om att ta med gasmasken hem. Trams, tyckte man i ungdomligt oförstånd påhejat av ett inte bara sunt gruppbeteende.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag är med på skillnaden men inte din tolkning av de senaste dagarna.

Jag känner inget behov av att övertyga någon om min åsikt. Vi kan ta upp ämnet igen när scb kommer med ny statistik på måndag.

Alla antaganden bör naturligtvis kunna ifrågasättas på sakliga grunder.

Vad jag menar är alltså att vi visserligen bör ta FHM-statistiken från senaste veckan med en nypa salt eftersom det med största sannolikhet lär komma in fler rapporterade dödsfall på dessa dagar, men att trendbrottet dagarna närmast efter peaken den 8:e ändå är så pass stor nu ytterligare några dagar senare att jag ser det som rimligt att anta att det skett början till ett trendbrott omkring den 9:e, även om trendbrottet naturligtvis är långt ifrån så stort som nuvarande grafer visar.

Som jag skrev innan lämnar jag det inte helt uteslutet att det skulle kunna vara en extra stor eftersläpning på t ex rapporteringen från äldreboenden, särskilt med tanke på påsken, men vi får se, helt enkelt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Alla antaganden bör naturligtvis kunna ifrågasättas på sakliga grunder.

Vad jag menar är alltså att vi visserligen bör ta FHM-statistiken från senaste veckan med en nypa salt eftersom det med största sannolikhet lär komma in fler rapporterade dödsfall på dessa dagar, men att trendbrottet dagarna närmast efter peaken den 8:e ändå är så pass stor nu ytterligare några dagar senare att jag ser det som rimligt att anta att det skett början till ett trendbrott omkring den 9:e, även om trendbrottet naturligtvis är långt ifrån så stort som nuvarande grafer visar.

Som jag skrev innan lämnar jag det inte helt uteslutet att det skulle kunna vara en extra stor eftersläpning på t ex rapporteringen från äldreboenden, särskilt med tanke på påsken, men vi får se, helt enkelt.

Dr Campbell resonerar kring det här nu beträffande UK som ligger ganska nära Sverige i start av utvecklingen. Jag är bara 10minuter in så jag kan inte säga så mycket mer än att han påstår att antalet döda kommer fortsätta stiga där.

https://www.youtube.com/watch?v=F39kVKSCP40

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...