Covid-19 viktig information!

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Så här står det i bl avårdguiden 1177:
Nyare vaccin tar istället hjälp av cellerna i området där du får sprutan. Cellerna tillverkar små bitar av det virus eller den bakterie som orsakar sjukdom. I vaccinet finns den information som cellerna behöver för att kunna tillverka bitarna. Så fungerar till exempel vaccin mot covid-19. Immunförsvaret reagerar..

Vad jag undrar nu är man smittbärare de första 1-2 veckorna "när kroppen skapar det virus eller bakterie som orsakar sjukdomen"?

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Hade skrivit ett lååångt inlägg där jag förklarade vaccin och smitta lite enkelt för att alla skulle förstå. Så kraschade jävla Win10 och allt försvann.

Här en kort sammanfattning:
* I normalfallet smittar inte den som är vaccinerad.
* Hade befolkningen varit fullvaccinerad hade smittkedjan brutits och pandemin upphört.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Här kommer mer konspirationsteorier från en alternativmedia som heter BBC.

There's no evidence that any of the current Covid-19 vaccines can completely stop people from being infected – and this has implications for our prospects of achieving herd immunity.

What might seem most surprising in this case is that the accidental super-spreader had received a full course of the MMR (measles, mumps and rubella) vaccine. It's likely that he did have some immunity – like the other vaccinated children, he developed relatively mild symptoms with no complications – but he was still able to carry the virus and transmit it to others.

In fact, most vaccines don't fully protect against infection, even if they can block symptoms from appearing. As a result, vaccinated people can unknowingly carry and spread pathogens. Occasionally, they can even start epidemics.

Oxford-AstraZeneca

Back in July last year, a study testing the efficacy of this vaccine in rhesus macaques – which have similar lung physiology to humans – provided some promising results. It found that while the monkeys were protected from serious illness, it did not prevent them from becoming infected with Covid-19 in the first place. Vaccinated monkeys were as likely to become infected as the unvaccinated ones, though they did have fewer viral particles in their lungs than the unvaccinated group.

The authors noted that their results suggested that the vaccine might not prevent the transmission of the virus, "however, it could significantly reduce illness".

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns ingen anledning att vara oförskämd!

Försöker man med någon slags härskarteknik kalla andra för konspirationsteoretiker som bara läser alternativmedia så är det inte särskilt klädsamt att som enda referens och motargument hänvisa till en bloggare(alternativmedia?) som listar en lång rad fakta men inte med ett endaste ord ens tar upp ämnet som diskuteras.

Då har man gjort en halmgubbe och jag skulle nog vilja säga att det är ett förhållandevis vänligt påpekande.

EDIT: Fast Kurtock, har du funderar på vem här i tråden som brukar länka till konspirationsteorier och alternativmedia? :hihi

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag vill också droppa poänglösa skitcoola oneliners som ger mig gilla-markeringar och spelar på andras dåliga moral och låga trovärdighet.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Här kommer mer konspirationsteorier från en alternativmedia som heter BBC.

Kan de personer de skriver om i artiklarna vara de personer som inte uppnår immunitet av vaccinet?
Så i modernas fall är det ca 5% som fortfarande kan bli smittade , astrazeneka 35% osv.
Dvs alla som blir immuna kan inte heller få smittan igen och ergo inte smitta andra?
Den sista länken talar ju lite emot det om nu människor reagerar lika som makakerna.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kan de personer de skriver om i artiklarna vara de personer som inte uppnår immunitet av vaccinet?
Så i modernas fall är det ca 5% som fortfarande kan bli smittade , astrazeneka 35% osv.
Dvs alla som blir immuna kan inte heller få smittan igen och ergo inte smitta andra?
Den sista länken talar ju lite emot det om nu människor reagerar lika som makakerna.

Jag vill inte spekulera i den saken, jag vill bara visa på att det saknas evidens för att man slutar sprida smitta efter vaccination. Och fram tills det finns evidens för att vaccinerade slutar sprida smitta så betraktar jag vaccinationsintyget som rent av samhällsfarligt.

Om man vaccinerar befolkningen lika snabbt som Israel gjort är det ju lugnt för där har ju vaccinationerna gjorts i så hög takt att smittspridningen aldrig fått chans att ta fart.

En snabb koll på Israel idag säger att dom gjort 108 vaccinationer per 100 medborgare, och jag gissar att över 70% borde alltså vara färdigvaccinerade, men trots det så hittar dom just nu fyra gånger fler smittade/dygn än vad dom gjorde under november månad. Trots att alltså bara en fjärdedel av befolkningen är mottagliga för viruset.
Koncentrationen av smittade har alltså i princip ökat med 16 gånger bland de som kan bli smittade.
Samtidigt kan man påminna om att 60-80% åtminstone tidigare påstods räcka för flockimmunitet.

Det är ju iofs lugnt för Israel eftersom så få numera är mottagliga så att antalet sjuka är ju väldigt hanterbart för vården. Men vad skulle effekten bli i Sverige där vaccinationerna sker ytterst långsamt? Och hur påverkas det utfallet av folk som springer runt och viftar med sina vaccinationsintyg?

Nu målar jag fan på väggen men jag har en vana att försöka hitta extremerna, antagligen en gammal yrkesskada.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag vill också droppa poänglösa skitcoola oneliners som ger mig gilla-markeringar och spelar på andras dåliga moral och låga trovärdighet.

Ja, och prata som att man är den som står för vetenskaplighet och evidens samtidigt som man aldrig har referenser för sina egna påståenden.

Att hänvisa till presskonferenserna är inte direkt vetenskapligt. Jag har aldrig hört Tegnell nämna namnet på någon av de vetenskapliga författare han själv låtsas hänvisa till, bara lite luddigt svammel om att "andra studier säger... "

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Min lilla poäng är att såväl sajten covid19insweden.com, FHM som Emanuel Karlsten mfl är öppna med vilka källor som används.

Random youtubefilm är inte det och det sprids massor av påståenden som inte håller alls vid en närmare granskning. Youtube är överhuvudtaget en av konspirationsteoriernas starkaste megafon.

Man skall ha väldigt klart för sig att ”alternativmedia” har som affärsidé att så tvivel om vad som är sant och inte, ivrigt understött av krafter som gärna ser en sådan utveckling även i vårt land.

Så väldigt butthurt behöver man absolut inte känna sig för att någon på sporthoj raljerar någon gång över uppenbara konspirationer eller vad det kan vara. Det är inte riktat mot någon särskild skribent utan snarare mot andan som präglar de påståenden som presenteras. :)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
De immuna är heller inte spridare.
Men de som är vaccinerade kan vara det?
Nix. Har man fått ett effektivt immunsvar av vaccinet sprider man inte viruset.Att någon loskar på kundvagnshandtagen är inte den främsta spridningsvägen för Coronavirus.
Ok. Kan man bli smttad rent medicinsk som att man skulle visa ett positivt pcr-test bara det att man inte utvecklar sjukdom(och inte smittar vidare) när man är vaccinerad?
Precis.
Människor blir utsatta för virus och andra patogener konstant.
I en immun människa med höga nivåer antikroppar kanske viruset aldrig lyckas infektera en enda cell, men även om så sker kan man inte riktigt tala om en etablerad infektion eftersom viruset och de infekterade cellerna snabbt neutraliseras innan viruspartiklarna hinner sprida sej i kroppen.

Såhär pågick en tidigare diskussion(från dec 2020) om detta.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Idag stoppar även Sverige Astra Zenecas vaccin. Igår fick vi information att vaccinet var ok att ge säger svenska vaccinsamordnaren Ronny Lestander. Biverkningarna ska utredas av den europeiska läkemedelsmyndigheten EMA.

I söndags kunde man läsa att enligt ISTH finns det ingenting som tyder på att det skulle finnas ett samband mellan Astra Zenecas covid-19-vaccin och förekomsten av blodproppar. Också Läkemedelsverket och Världshälsoorganisationen WHO bedömer att vaccinet är säkert.
Astra Zenecas chefsläkare Ann Taylor:
– Omkring 17 miljoner människor i EU och Storbritannien har fått vårt vaccin och antalet personer som drabbats av blodpropp i den gruppen är lägre än de hundratals fall som kan förväntas i befolkningen som helhet.

Aftonbladet: enligt rapporter och rådata finns ingen förhöjd risk för blodproppar.

Funderar på hur länge man ska behöva vaccinera sig för att ha ett giltigt vaccinpass. De som tar två doser vaccin nu under våren ska fylla på i höst.
Bara vaccin som godkänts av EU:s EMA kommer att ingå i vaccinpasset och passet kommer inte att vara ett krav för resa inom EU.
Tror många länder är beroende av turism och vill öppna upp så fort de kan inte kommer kräva vaccinpass från alla länder. Tex de man anser är vaccinerade och uppnått flockimmunitet.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Min lilla poäng är att såväl sajten covid19insweden.com, FHM som Emanuel Karlsten mfl är öppna med vilka källor som används.

Random youtubefilm är inte det och det sprids massor av påståenden som inte håller alls vid en närmare granskning. Youtube är överhuvudtaget en av konspirationsteoriernas starkaste megafon.

Man skall ha väldigt klart för sig att ”alternativmedia” har som affärsidé att så tvivel om vad som är sant och inte, ivrigt understött av krafter som gärna ser en sådan utveckling även i vårt land.

Så väldigt butthurt behöver man absolut inte känna sig för att någon på sporthoj raljerar någon gång över uppenbara konspirationer eller vad det kan vara. Det är inte riktat mot någon särskild skribent utan snarare mot andan som präglar de påståenden som presenteras. :)

Så bloggare utan ansvarig utgivare är alltså inte alternativmedia utan inkluderade som vetenskapligt godkända källhänvisningar om dom är öppna med sina källor?
Även Tino Sanandaji brukar vara öppen med sina källor, räknar du även honom som en god källa till information?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En av mina polare som förra våren hade covid och AK testade sig i förrgår för AK igen med negativt resultat.
Dvs hans AK "höll" i ca 9 månader.
En annan av hans arbetskamrater testade sig också och han hade kvar sina AK efter nästan 11 månader.
OM nu testerna var tillförlitliga.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja alltså Emanuel Karlsten bör väl räknas som "alternativmedia"? Hans blogg eller vad man nu ska kalla det är i mina ögon väldigt bra även om jag mest gör sporadiska besök där.

Det där med affärsiden för "alterntivmedia"(ihopklumpat som en sort entitet) köper jag inte alls. Det är en subjektiv åsikt, inte en objektiv sanning.

Yttrandefriheten ger att folk ska få säga det som andra människor inte vill höra. Jag har svårt att se en poäng i att klumpa ihop något som alternativmedia och övrig media där den förstnämnda är värdelösa konspirationsteorier och den andra är gudfader himself(ingen har använt exkat dessa ord men jag hoppas att min poäng går fram).

Att någon framför en till synes korkad/egensinnig/avvikande åsikt är väl ändå inte samma sak som att denne någon sprider en konspirationsteori?
Ställ dumma frågor, det är säker flera som undrar samma sak men inte riktigt vågar fråga.

Edit. Ordet konspirationsteori har urvattnats pss som ordet rasist.

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Generellt ropar man idag konspirationsteorier snabbt till meningsmotståndarnas uppfattning men det gäller att sortera infon även bland de etablerade medierna.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Så bloggare utan ansvarig utgivare är alltså inte alternativmedia utan inkluderade som vetenskapligt godkända källhänvisningar om dom är öppna med sina källor?
Även Tino Sanandaji brukar vara öppen med sina källor, räknar du även honom som en god källa till information?

Det är källorna som avgör trovärdigheten. Karlsten är för övrigt journalist på GP och har bl.a. vunnit Stora Journalistpriset just för avslöjandet att FHM publicerat en felaktig rapport.

Tino är ingen källa utan snarare en debattör.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA