Covid-19 viktig information!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
De utnyttjade teknologi snabbt och av erfarenhet vet de att munskydd minskar spridning samt att i stort sett alla använder det vilket är mycket viktigt men det är ändå bara en del av bra åtgärder. Jag tror de flesta öst och sydostasiatiska länderna kontrollerade och stängde gränserna tidigt. Vet inte om det passar Sverige då det kan vara moraliskt viktigare att hålla landet öppet. Hoppas bara vi är ordentligt förberedda nästa gång. Själv tror jag det inte är dumt alls att Norden skapar en starkare allians, egen vaccinfabrik etc och mer självständigt från övriga Europa.
Regering Carl Bildt (m) lade ner Statens bakteriologiska laboratorium. För att spara pengar. Här fanns både experter (hamnade då på Landstingsbudgeten, smart va!) och egen tillverkning av vaccin.
Så rösta för faen heller inte på (m) om du vill att Sverige ska starta egen vaccintillverkning.
(m) tycker att allt sker bättre hos privata företag. (OK mitt fel, röstade själv på Carl Bildt, skyll mig själv...)
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...v-statens-bakteriologiska-laboratorium_GHB175

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bilden av Sverige utomlands är inte längre är jättebra efter pandemin men det började också flera år tidigare med migrationen, sprängdåd och gängkriminalitet som inte finns i våra grannländer i samma utsträckning fast då anklagade man svenskar för att sprida en negativ bild. Tänk på Sverigebilden nu när vi yttrar oss.

Hur ser det ut nu i Sverige?
Ändå skönt att vaccineringen kan fortsätta med Astras vaccin. Tyvärr visar det sig att den har litet skydd mot de muterade virusen när det gäller mild sjukdom.

Aftonbladets statistik:
5.5% är färdigvaccinerade och 12,6% är påbörjade.

Frun åkte på ett dygn med 40 graders feber efter första dosen Aztra. Andra dosen har hon inte tagit ännu.

Samtidigt är det många som smittas med covid som inte märker några symptom alls, väldigt många har lindriga symptom. Sen har vi ju problemet att vissa drabbas svårare vilket man väl slipper efter vaccination.

Last edited:

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Hoj
Yamaha TR1
Jag tror Astra skyddar mot svår covid och död även när det gäller de muterade virusen. Den sydafrikanska studien gav ju inte alla svar.

Sådan feber är inte kul men det får vi nog vara beredda på. Andra dosen med Astra har jag läst ger mindre biverkningar tillskillnad mot de andra vaccinen där första dosen oftast är mer mild.

Jag har väldigt lätta förkylningsymtom nu och brorsan som en vanlig förkylning. Jag ska testa mig snart på en drop-inmottagning utomhus för jag vill veta om jag kan åka och handla mat under veckan.

Update: så här går testet för symtom till vid drop-in (ej drive by)
Tält utomhus och en ganska bra kö. Uppskattar att ungefär hälften har munskydd på sig och då har alla i kön symptom dvs känner sig sjuka. Man bryr sig helt enkelt inte om andra i Sverige eller tänker inte längre än näsan räcker.
När jag kom hade de flesta munskydd på sig men när det strax var min tur för test började jag räkna. 17 utan munskydd och 6 med. Flickan bakom mig i kön hostade rakt ut då och då. Hade man inte Covid har man väl det nu :)
En anställd kommer fram med penna och papper där du anger namn och personnnummer. När det är dags går man in i tältet där de stoppar in en lång och smal topps (såg ut som en kort piprensarborste ungefär) i ena näsborren och där ska den sitta i ca 15 sek. Det gör inte ont men tårarna rann och många vill säkert nysa.

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På radion i morse hörde jag om snabbtester för covid i Rosengård, Malmö. Då man inte lyckats nå fram riktigt med smittobekämpningen/självtester bokade via 1177 där så har regionen ställt upp ett tält med dropin-tester. Det är ju bra tänkte jag.

Det jag inte förstår är hur en intervjuad man resonerar, vi kan kalla honom Göran, var i Rosengårds centrum och handlade (Han bodde inte i stadsdelen och lät pursvensk i språket.) Han var in och tog ett snabbtest då han ändå var där för att handla och kände sig förkyld.

Jag kan inte begripa hur i hela friden Göran tänker och om han tycker att han förstått nu gällande råd och riktlinjer. Om man känner sig förkyld stannar man väl hemma? Om man inte har mat hemma och känner sig krasslig så är väl absolut sista utvägen att själv lämna hemmet för att handla? Om man måste lämna hemmet, är krasslig och inte vet om det är Covid eller ej, så åker man väl för bövelen inte till en annan stadsdel för att handla!?

Jag vill ge Göran en örfil, ryta åt honom -Det var det dummaste jag hört. Sitt ner och skäms! Göran, det handlar inte bara om dig, du har ett ansvar gentemot dina medmänniskor.

Missar jag nåt i Görans resonemang, är jag bara litet väl hård och borde ge mina medmänniskor litet mer marginal?

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
På radion i morse hörde jag om snabbtester för covid i Rosengård, Malmö. Då man inte lyckats nå fram riktigt med smittobekämpningen/självtester bokade via 1177 där så har regionen ställt upp ett tält med dropin-tester. Det är ju bra tänkte jag.

Det jag inte förstår är hur en intervjuad man resonerar, vi kan kalla honom Göran, var i Rosengårds centrum och handlade (Han bodde inte i stadsdelen och lät pursvensk i språket.) Han var in och tog ett snabbtest då han ändå var där för att handla och kände sig förkyld.

Jag kan inte begripa hur i hela friden Göran tänker och om han tycker att han förstått nu gällande råd och riktlinjer. Om man känner sig förkyld stannar man väl hemma? Om man inte har mat hemma och känner sig krasslig så är väl absolut sista utvägen att själv lämna hemmet för att handla? Om man måste lämna hemmet, är krasslig och inte vet om det är Covid eller ej, så åker man väl för bövelen inte till en annan stadsdel för att handla!?

Jag vill ge Göran en örfil, ryta åt honom -Det var det dummaste jag hört. Sitt ner och skäms! Göran, det handlar inte bara om dig, du har ett ansvar gentemot dina medmänniskor.

Missar jag nåt i Görans resonemang, är jag bara litet väl hård och borde ge mina medmänniskor litet mer marginal?
Jag har varit Malmöit ett tag och de senaste dagarna har "Göran" klart varit i majoritet. Fullt på uteserveringarna utan Coronavstånd och folk kommer i klungor. Några enstaka med munskydd men används det inte på rätt sätt tillsammans med avstånd så smittar man ändå...

:felämne
1617256493784.png
Stora torg är tydligen ett ställe dit man kör och varvar lite. Gott för oss som gilla ljud! :tummenupp

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har varit Malmöit ett tag och de senaste dagarna har "Göran" klart varit i majoritet. Fullt på uteserveringarna utan Coronavstånd och folk kommer i klungor. Några enstaka med munskydd men används det inte på rätt sätt tillsammans med avstånd så smittar man ändå...
Kort sagt: Var inte en Göran. Gör rätt istället.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Försöker man med någon slags härskarteknik kalla andra för konspirationsteoretiker som bara läser alternativmedia så är det inte särskilt klädsamt att som enda referens och motargument hänvisa till en bloggare(alternativmedia?) som listar en lång rad fakta men inte med ett endaste ord ens tar upp ämnet som diskuteras.

Då har man gjort en halmgubbe och jag skulle nog vilja säga att det är ett förhållandevis vänligt påpekande.

EDIT: Fast Kurtock, har du funderar på vem här i tråden som brukar länka till konspirationsteorier och alternativmedia? :hihi
Jag har ännu inte sett bevis på från forskare, professorer, FHM experter etc att det säger är sant!
Skickar en länk som får er att tänka efter lite mer..

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Det är källorna som avgör trovärdigheten. Karlsten är för övrigt journalist på GP och har bl.a. vunnit Stora Journalistpriset just för avslöjandet att FHM publicerat en felaktig rapport.

Tino är ingen källa utan snarare en debattör.
Det är verkligheten som avgör trovärdigheten och ingenting annat.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA