Covid-19 viktig information!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om en person på ett företag gör galet så kan det sannolikt vara den pappskallen man ska klandra men om en en stor del av personalen på ett företag gör fel så är det inte personalen man ska klandra utan ledningen.

Samma sak med FHM och vår regering, dom ska helt enkelt ta hänsyn till att många är idioter och inte följer enkla råd.

Och andra sidan har det ju sällan varit enkla råd utan snarare ofta jävligt otydliga råd, och olika råd från olika håll.
Ta tex hur vi rent avråddes från att använda munskydd, från början påstods ju munnskydden rent av förvärra smittspridningen sen har det kommit smygande en massa om, och kanske etc.

Dom borde insett det befängda i och tro att folk som kommer hem från semestern i Alperna eller Iran skulle stanna hemma i någon slags självkarantän. E

När jag kom hem från semestern januari 2020 med flygresa och mellanlandning i Kina så blev vi sjuka kort efteråt så ringde jag sjukvårdsupplysningen. Dom var inte det minsta intresserade av att göra några tester utan råden jag fick var jämförbara med om vi skulle haft vilken förkylning som helst.
Då hade jag alltså suttit över ett dygn på flygplan tillsammans med hundratals kineser. Och såna flyg ankom dagligen till Sverige. Vi var inte ens avrådda från resor till asien eller ens Kina.
Jag syftade till rådet att stanna hemma vid symptom och de enkla grundråden som finns. Träffade nästan dagligen människor på jobbet oförmögna att ta till sig det enkla rådet. Samt en hel del som inte begrep det här med hygien, att tvätta händerna efter toalettbesök och innan maten till exempel.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag syftade till rådet att stanna hemma vid symptom och de enkla grundråden som finns. Träffade nästan dagligen människor på jobbet oförmögna att ta till sig det enkla rådet. Samt en hel del som inte begrep det här med hygien, att tvätta händerna efter toalettbesök och innan maten till exempel.
Ska vi döma av antalet Covid-19 döda per 100000 invånare i de nordiska länderna blir slutsatsen att Sverige har nordens mest oförmågna befolkning. Och Nordens mest ohygieniska befolkning.
Jag tror inte riktigt på det.
Jag tror mycket mera på duellerna om munskydd och visir mellan Arbetsmiljöverket som krävde det till personalen våren 2020 och SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) som motsatte sig Arbetsmiljöverkets krav och fick stöd av Regeringen/FHM.
Självklart spelade också rådet att ge Morfin osv till äldre på Säbo istället för syrgas roll för det höga antalet döda.
Något som i USA gav Sverige beteckningen nazister
(Slavitt trodde tydligen det var Tegnell som var ansvarig för råden om morfin istället för syrgas, men där hade han väl fel ? Det var Regeringen/Socialstyrelsen som kom med råden om morfin istället för syrgas. Av det enkla skälet att svensk sjukvård är underdimensionerad. Skatterna går till annat.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Currently, our estimates show that we have to accept four fatal and 16 serious side effects per 100,000 vaccinations in order to save the lives of 2–11 individuals per 100,000 vaccinations, placing risks and benefits on the same order of magnitude.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Efter en snabb googling avstår jag helt från att läsa artikeln.
The publisher, Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), churns out nearly 160 scholarly journals a year, many of them of mediocre quality

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Efter en snabb googling avstår jag helt från att läsa artikeln.

Ja det är en åsikt hos en person. Av https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Beall

MDPI har säkert en del mindre bra publiceringar iom oa-formatet, men vad säger att denna studie är kass(vilket den kan vara iofs). Visa på det i sak Jeffrey Beall så är det inte mycket att tjafsa om sen. Det där är ju rent trams och obetydligt ur vetenskaplig synvinkel.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Från Finland citat:
– De finska supportrarna som åkte till Sankt Petersburg förtjänar en uppdaterad variant av Darwinpriset, för sin starka insats för att sprida och utveckla viruset, skriver Hufvudstadsbladets litteraturredaktör Pia Ingström sarkastiskt på Facebook.
slut citat hittat hos

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja det är en åsikt hos en person. Av https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jeffrey_Beall

MDPI har säkert en del mindre bra publiceringar iom oa-formatet, men vad säger att denna studie är kass(vilket den kan vara iofs). Visa på det i sak Jeffrey Beall så är det inte mycket att tjafsa om sen. Det där är ju rent trams och obetydligt ur vetenskaplig synvinkel.

Man hittar mer än Beall.
Fast publishing and a high acceptance rate have been constants for MDPI

Jag läser hellre en Kalle Anka för då vet jag helt säkert att det är påhittat.

Det faktum att MDPI publicerat mycket skräp tidigare räcker för att jag inte tänker slösa tid på att läsa den. Man kan ju istället fråga varför någon forskare väljer att publicera hos MDPI istället för hos någon mer respekterad?

Jag har själv ett par publikationer som ingenjör och skulle jag blivit nekad hos de välrenommerade instituten så skulle jag hellre se över och förbättra min publikation och skicka in den igen senare. Och jag skulle verkligen ändå inte gått vidare och försökt hos någon som publicerar skit, det skulle ju sänka hela mitt framtida anseende också.

Raderad medlem 51742

Guest
Man hittar mer än Beall.

Jag läser hellre en Kalle Anka för då vet jag helt säkert att det är påhittat.

Det faktum att MDPI publicerat mycket skräp tidigare räcker för att jag inte tänker slösa tid på att läsa den. Man kan ju istället fråga varför någon forskare väljer att publicera hos MDPI istället för hos någon mer respekterad?

Jag har själv ett par publikationer som ingenjör och skulle jag blivit nekad hos de välrenommerade instituten så skulle jag hellre se över och förbättra min publikation och skicka in den igen senare. Och jag skulle verkligen ändå inte gått vidare och försökt hos någon som publicerar skit, det skulle ju sänka hela mitt framtida anseende också.
Ja, var man väljer att publicera sig påverkar helt klart ens renommé. Även bland de mer seriösa tidskrifterna och konferenserna finns det ju rejäla skillnader. När jag själv befann mig i den akademiska världen fanns det en årlig konferens på Hawaii som var väldigt populär att skicka sina artiklar till. Det gick knappast att bygga en allt för stor del av sin avhandling på artiklar från den konferensen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, var man väljer att publicera sig påverkar helt klart ens renommé. Även bland de mer seriösa tidskrifterna och konferenserna finns det ju rejäla skillnader. När jag själv befann mig i den akademiska världen fanns det en årlig konferens på Hawaii som var väldigt populär att skicka sina artiklar till. Det gick knappast att bygga en allt för stor del av sin avhandling på artiklar från den konferensen.
Men det gick att välja en liten del. Gäller att välja rätt bara.

Raderad medlem 51742

Guest
Men det gick att välja en liten del. Gäller att välja rätt bara.
Ja, men även dessa behövde förstås klara en viss ribba och en avhandling blir ju också bedömd som helhet på sina egna premisser även om det så klart väger tungt ifall flera artiklar i avhandlingen redan är peer reviewade av välrenommerade forskare och tidigare publicerade i ansedda publikationer.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bör noteras att den är postad 9 juni 2020.
Yes absolut.

Kan väl för ordningens skull säga att jag hittade den i den sista artikeln(från 28 juni i år) av dessa, de ska läsas i ordning, den första kan man dock hoppa över:

1. https://www.reuters.com/investigates/special-report/health-coronavirus-vaccines-skeptic/
2. https://www.reuters.com/article/factcheck-health-coronavirus-idUSL2N2N72CS
3. https://americasfrontlinedoctors.or...-answers-reuters-fact-checker-a-pack-of-lies/

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen