Crossen VÄGRAR starta... typ

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
flottörnålen hade hängt sig. en liten jävla grus/sten som hade letat sig ner... inte bra, så jag tömde hela tanken och fyllde på med ny bensin, och såklart även fixade flottörnålen, så nu verkar hojen äntligen funka som den ska. hann dock aldrig testköra något, men starta den och den läckte inte iallafall :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Suck... Har fortfarande samma fel som tidigare, startar dock oftast men dör efter ett tag, och går sen inte att gå igång.... wtf?

Så vad sa vi att man kunde kolla?

* Tändspolen?

* Kör jag den helt fel när jag fått i gång den månne? Brukar dra iväg direkt och gasa rätt rejält på en grusväg... Kanske ska va lite lugnare på gasen månne? Så den hinner bli varm?

* Tokfel stift? (ska ju va rätt men kanske ska byta ändå?) ((Det är dock inte trasigt))

* Luftfiltret? (Igensatt kanske? har iofs blåst rent det med lufttryck)

* Fel oljeblandning? (3-4%)

* Fel inställning på luftskruven månne? (brukar öppna upp den lite mer vid start o sen skruva in den en del efter ett tag, till ca 2 varv öppen)

Edit. efter att den pajat ihop så är stiftet alltid dyngsurt...
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Kom på 2 frågor:

Ska stiftet vara blött vid körning? Efter att crossen pajat brukar jag kolla stiftet och det är alltid dyngsurt. Ska det va det, om inte, vad indikerar det på för fel?

Hur ser jag om tändspolen är paj? Något man kan se eller mäta på något sätt?

MVH
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Det beror ju helt på HUR hojen dör? Dör det som att den tvärstannar (motorn alltså) eller är det som att den inte vill riktigt men fortsätter tända?

Om den tvärstannar så har det något med tändning att göra.

Fortsätter den gå och stannar efter en kort stund OCH stiftet är blött så surar den ner sig (får för mkt bensin)

Du har fortf inte köpt någon bok till just din hoj eller? Så att du kan kolla strl på munstycken osv? Grundinställningen med andra ord.

Min suzuki höll på o jävlades en massa. Plockade isäg förgasaren. Trotteln hade hängt sig. Fortf sjukt svårstartad, bytte kolv, funkar numera klockrent.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Det beror ju helt på HUR hojen dör? Dör det som att den tvärstannar (motorn alltså) eller är det som att den inte vill riktigt men fortsätter tända?

Om den tvärstannar så har det något med tändning att göra.

Fortsätter den gå och stannar efter en kort stund OCH stiftet är blött så surar den ner sig (får för mkt bensin)

Du har fortf inte köpt någon bok till just din hoj eller? Så att du kan kolla strl på munstycken osv? Grundinställningen med andra ord.

Min suzuki höll på o jävlades en massa. Plockade isäg förgasaren. Trotteln hade hängt sig. Fortf sjukt svårstartad, bytte kolv, funkar numera klockrent.


Om det nu är att den får för mycket bensin. Kan ett möjligt fel vara att jag har luftskruven för långt utskruvad då?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hur beter sig hojen när den stannar?

Svårt att förklara men den typ dör, och svarar ingenting på gasen, om jag växlar ner och gasar låter det ändå typ bara "böööoooouuuuuuu". Gasar jag inget är den helt tokdöd. och som sagt om jag vrider på gasen låter det bara böööööö. Tills jag står still, vilket är ofrånkomligt, då är den helt död....

Sen går den inte att kicka igång. Ett par gånger har jag väntat kanske ca en timme, och försökt starta igen, och då har jag fått igång den igen... :va :confused:
 

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Bilar med trasig tändspole går ju tills dom blir varma, dör och efter en liten stund så kan man starta dom igen. Mät upp spolen o kolla så den är hel precis när den stannat.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Bilar med trasig tändspole går ju tills dom blir varma, dör och efter en liten stund så kan man starta dom igen. Mät upp spolen o kolla så den är hel precis när den stannat.

Låter ju lite som att det kan vara felet... Får ta och kolla det :yoparty Tackar så mycket för tipset!
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tänkte kolla om det gick att få tag i en tändspole begagnat från någonstans men det verkar ju inte vara det lättaste.

Är det samma tändspolar till typ alla crossar eller är det olika för olika modeller, årsmodeller mm mm?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top