Hade en del liknande symptom på min RM 250. Helt otroligt svårstartad, men gick bra när den väl blev varm. Minns särskilt en dag på Tuvängen i Södertälje när vi efter 40 minuters kickande, ett tiotal springstartförsök och en halv burk startgas senare äntligen fick igång besten! Segt!
I vilket fall... Åkte hem och monterade ner halva hojen och började felsöka för glatta livet! Hittade en del saker. För det första hade föregående ägare joxat med förgasaren. Nålen satt i fel läge, huvudmunstycket var något för stort (man kan ju iofs ha lite olika inställningar och munstycken beroende på temperatur etc.) och luftskruven var utskruvad drygt tre varv (standard = ca 1½ varv)
Plockade även fram multimetern och felsökte elsystemet. Märkte då att tändspolen gav helt flippade mätvärden när jag kollade resistansen. Upptäckte dessutom att tändkabeln var rostig och rutten i tändhattsänden. Värt att notera är att gnistan såg skaplig ut när jag testade att kicka motorn lite löst med stiftet mot motorblocket och jag mätte upp spolen mest för att vara på den säkra sidan. Det kan alltså vara tjall på linjen även om du upplever att du har en fin gnista!
Drog till handlar'n och köpte ny spole och tändhatt för en dryg femhundring, hem till garaget och plockade ihop förgasaren (nu med standardinställningar) och monterade spolen. Passade även på att göra rent så mycket som möjligt och blåste i lite 5-56 i samtliga elkopplingar när hojen ändå var nermonterad. Satte på tanken och småkickade lite för att få ner soppa i förgasaren. Sparkade sedan till rejält en gång och "ta-daa" den hoppade igång hur lätt som helst!
Om du inte har en verkstadsmanual redan vill jag verkligen rekommendera dig att skaffa en. Jag hade t.ex inte vetat hur jag skulle felsöka elsystemet (rekommenderade mätvärden etc.) utan den. Kan ju vara värt att lägga ett par hundra spänn på en manual för att slippa chansa och byta ut dyra delar som egentligen är helt ok!
Hoppas du får igång hojen snart, man vill ju köra, inte stå i depån och kicka och förbanna när polarna är ute och smiskar grus! Hehe... kom att tänka på Lasse Åbergs SOS sällskapsresan där en kille försöker få igång sin gamla aktersnurra genom hela filmen (till ackompanjemang av ändernas hånskrattande)... Blir körd till hispan i slutet av filmen om jag inte minns fel... Känns igen!
Mvh - Felix