Crossen VÄGRAR starta... typ

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Töm soppan helt gör rent förgasaren ordentligt, har den stått i kyla så får du kristaller samt att oljan delar sig från bensinen och lägger sig som en skikt, häll i K-sprit så slipper du det i fortsättingen. Har du även soppafilter byt och gör rent kranen.
Går den att starta och hålla den i liv på startgas?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Var ute och meckade min cross idag. Kolla först stiftet, den gav gnista. Check.

Kicka igång, starta på första, Check.. Men lyckan varade bara i 5 sek. sen dog den. Precis som de 2 tidigare gångerna... bööööö, sen gick den inte att kicka igång igen. Ingen tändning liksom...

Testade att dra igång den efter 4-hjuling, men helt utan resultat.

Tog loss förgasaren och kollade så det inte var nåt knas med den, typ massa skit i eller nåt. (Vet iofs inte riktigt hur det ska se ut men "allt såg ok ut". Monterade tillbaks den, och försökte kicka igång, men som sagt helt utan resultat.

Blåste även rent förgasaren och alla dess slangar med tryckluft,
kollade så att det inte var stopp i tanken ner till förgasaren.
Fyllde på med mer bensin så det inte skulle va för stor del olja i tanken.

Fan vilket sunk. :va :confused: :huvet

Vad kan jag kolla mer? Anyone???
 
Last edited:

Fradz

Medlem
Gick med
6 Oct 2008
Ort
kållered
Hoj
WR250F -02
händer samma på min :) alltid när jag fyllt på ny bensin , annars går den igång på första eller andra kicken :p
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
1. Kolla hur luftskruven är inställd, grundinställning brukar vara skruva in helt och skruva ut 1,5-2 varv.
2. Kolla vilken storlek det är på lågfarts respektive huvudmunstycke i förgasaren.
Det står på dom med pyttesmå siffror.
3. Kolla även hur trottelnålen är inställd. Grundinställning bör vara i mitten.

Det finns ett möjligt fel som jag råkat ut för.
Packboxen mellan vevhus och växellåda är dålig, vilket gör att växellådsoljan sugs in i vevhuset när du tex motorbromsar. Resten kan ni räkna ut själva hoppas jag..
Edit:trasig packning mellan motorhalvorna kan ge samma resultat
 
Last edited:

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
Hade en del liknande symptom på min RM 250. Helt otroligt svårstartad, men gick bra när den väl blev varm. Minns särskilt en dag på Tuvängen i Södertälje när vi efter 40 minuters kickande, ett tiotal springstartförsök och en halv burk startgas senare äntligen fick igång besten! Segt!

I vilket fall... Åkte hem och monterade ner halva hojen och började felsöka för glatta livet! Hittade en del saker. För det första hade föregående ägare joxat med förgasaren. Nålen satt i fel läge, huvudmunstycket var något för stort (man kan ju iofs ha lite olika inställningar och munstycken beroende på temperatur etc.) och luftskruven var utskruvad drygt tre varv (standard = ca 1½ varv)

Plockade även fram multimetern och felsökte elsystemet. Märkte då att tändspolen gav helt flippade mätvärden när jag kollade resistansen. Upptäckte dessutom att tändkabeln var rostig och rutten i tändhattsänden. Värt att notera är att gnistan såg skaplig ut när jag testade att kicka motorn lite löst med stiftet mot motorblocket och jag mätte upp spolen mest för att vara på den säkra sidan. Det kan alltså vara tjall på linjen även om du upplever att du har en fin gnista!

Drog till handlar'n och köpte ny spole och tändhatt för en dryg femhundring, hem till garaget och plockade ihop förgasaren (nu med standardinställningar) och monterade spolen. Passade även på att göra rent så mycket som möjligt och blåste i lite 5-56 i samtliga elkopplingar när hojen ändå var nermonterad. Satte på tanken och småkickade lite för att få ner soppa i förgasaren. Sparkade sedan till rejält en gång och "ta-daa" den hoppade igång hur lätt som helst!

Om du inte har en verkstadsmanual redan vill jag verkligen rekommendera dig att skaffa en. Jag hade t.ex inte vetat hur jag skulle felsöka elsystemet (rekommenderade mätvärden etc.) utan den. Kan ju vara värt att lägga ett par hundra spänn på en manual för att slippa chansa och byta ut dyra delar som egentligen är helt ok!

Hoppas du får igång hojen snart, man vill ju köra, inte stå i depån och kicka och förbanna när polarna är ute och smiskar grus! Hehe... kom att tänka på Lasse Åbergs SOS sällskapsresan där en kille försöker få igång sin gamla aktersnurra genom hela filmen (till ackompanjemang av ändernas hånskrattande)... Blir körd till hispan i slutet av filmen om jag inte minns fel... Känns igen!

Mvh - Felix :tummenupp
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
För det första hade föregående ägare joxat med förgasaren. Nålen satt i fel läge, huvudmunstycket var något för stort

och jag mätte upp spolen mest för att vara på den säkra sidan. Det kan alltså vara tjall på linjen även om du upplever att du har en fin gnista! Blir körd till hispan i slutet av filmen om jag inte minns fel... Känns igen!

Ursäkta, mina två kommande noobfrågor, men se det som att ni får glänsa med att svara ;):

1, Hur ska nålen sitta i förgasaren? Hur ställer jag in den? (Monterade ju ner förgasaren igår, men fattade inte hur jag skulle göra. Känns som att den bara kunde sitta typ i ett läge?)

2, Vart sitter tändspolen?

:rodnar
 

Fastway

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2006
Ort
KBA
Hoj
1st Cbr 1000rr, Cbr 600rr
Ursäkta, mina två kommande noobfrågor, men se det som att ni får glänsa med att svara ;):

1, Hur ska nålen sitta i förgasaren? Hur ställer jag in den? (Monterade ju ner förgasaren igår, men fattade inte hur jag skulle göra. Känns som att den bara kunde sitta typ i ett läge?)

2, Vart sitter tändspolen?

:rodnar

Tjena.

Känns som du har bestyckningsproblem..

Ett stift som har slagit igen o fått en beläggning är bara till att byta

Ta ur stiftet kicka runt motorn (stäng kranen) 20ggr
Ge den lite mindre på Lågfarts munstycket.
Allt 2 sänk nålen 1steg .
Gå ner i värmetal på stiftet . Ta ett 8 stift istället för 9 som sitter org.
Har hojen stått ett par veckor så brukar jag alltid lägga den på sidan så att soppan som är i flottörhuset dräneras bort.
:tummenupp
 

Fille Radfyra

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2006
Ort
Stockholm/Bagarmossen
Hoj
Yamaha XJ 550 -83, Honda CRF 450 2010
1, Hur ska nålen sitta i förgasaren? Hur ställer jag in den? (Monterade ju ner förgasaren igår, men fattade inte hur jag skulle göra. Känns som att den bara kunde sitta typ i ett läge?)

2, Vart sitter tändspolen?


1. Vet inte hur det ser ut på din maskin, men jag antar att förgasaruppbyggnaden är snarlik som på min... Nålen sitter ju fastskruvad från trottelns insida. Om du kikar ner från trottelns ovansida så är där en anordning att fästa gaswiren i. Den kan man lossa med hjälp av en hylsnyckel (6 mm har jag för mig). När du skruvat av den tar du bara en tång och drar upp nålen genom trotteln. På toppen av nålen finns ett antal spår som du med hjälp av ett låsclip kan justera nålens läge. Ta en tång och ta loss låsclipet och sätt det i ett annat spår vid behov. Jag har inte en aning om vad för inställning som gäller för din hoj, men kolla med manual eller någon annan med samma maskin.


2. Om du följer tändkabeln från tändhatten (den som du sätter på stiftet) så hittar du tändspolen i andra änden av kabeln. Troligen monterad en bit upp på ramen.

Lycka till!
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Grymt tack för infon. Ni e grymma :)

Är så sjukt sugen på att ut o mecka. Har liksom inte tid att jobba ;) Får nog bli en semesterdag i veckan för att hinna ut o mecka ordentligt :tummenupp

En fråga till dock: Hur kan jag se om det är något knas med tändspolen? Ser man det med blotta ögat, eller måste man byta för att se om det blir någon skillnad?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Så vad är era top 3 grejjer jag ska kolla imorrn på crossen?

Ska ut imorrn o ge den ett nytt försök.

Nån idé att köpa tändgas?
Kolla nålen? (Den borde ju iofs sitta rätt eftersom den har funkat med den inställningen förut.)
Tändspolen?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Så om jag förstår er ÜberMeckare rätt, så är det jag initialt bör kolla:


  • Startgas
  • Munstycket i förgasaren,
  • Tändspolen
  • Luftskruvens inställning
  • Tändhatten
  • 5-56 i samtliga elkopplingar
  • Packboxen mellan vevhus

Check? Ska iväg efter lunch o bonnmecka isär min stackars cross...
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Börja med att kolla så att flotören inte läcker. Det låter som det är ett sådant enkelt fel. Munstycke, nålinställningar blir inte hopplöst fel av sig själv och framförallt så skulle den inte gå bra alls då.

Flotören är en "boj" i förgasaren som skall sluta en liten ventil när flotörhuset är full av bensin så att den inte flödar över in i motorn.
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Börja med att kolla så att flotören inte läcker. Det låter som det är ett sådant enkelt fel.

Check, ska kolla upp det!

Munstycke, nålinställningar blir inte hopplöst fel av sig själv och framförallt så skulle den inte gå bra alls då.

Nej precis. det KÄNNS iallafall inte som att nån inställning plötsligt blir felinställd... men å andra sidan, vad vet jag ;)

HEY, en troligtvis helt galet noobig ide på felet...

Kan det bero på att "dödarn" inte funkar, och att den typ kortsluter något, och att det är därför crossen inte funkar? :gnissla
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Check, ska kolla upp det!



Nej precis. det KÄNNS iallafall inte som att nån inställning plötsligt blir felinställd... men å andra sidan, vad vet jag ;)

HEY, en troligtvis helt galet noobig ide på felet...

Kan det bero på att "dödarn" inte funkar, och att den typ kortsluter något, och att det är därför crossen inte funkar? :gnissla

Det är klart att det kan vara ett sådant elfel. Värt att kolla upp innan man klyver motorn, men fundera på vad det skulle kunna vara som kortsluter kretsen när den stått ett tag och startar, för att sedan släppa kretsen efter ett par meters körning. Långsökt, men inte omöjligt. Fast du borde inte ha gnista om det skulle vara det som är felet.

Har du hål i flottören så stänger inte ventilen och det skulle flöda bensin ur flottörhuset. Sen kan flottören eller ventilen ha hängt sig eller öppnar inte tillräckligt, då får du ingen soppa eller för lite.
 

Oliwen

Vintern e kort, det mesta snöar bort....
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Järfälla
Hoj
Yamaha XJR 1300
TÄNDSPOLEN!! Jag va med om exakt samma problem på min ktm250, felsökte och felsökte, bytte tändspole, sen va hojjen som ny igen!
Nästan 100 på att det är spolen.

//Danne
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Skruvade ner hojen igår i molekyler, hitta inget galet egentligen. satte ihop den igen, och försökte starta... Helt dött, och nu inte ens gnista längre. hittade ett gammalt tändstift från en übergammal Saab. Slängde på det och crossen startade direkt :confused: :D :rolleyes:

Det stiftet som satt i gav ingen gnista men däremot fick jag en stöt av det. Är inte det lite knasigt???

Öhh väldigt märkligt. Stiftet var bara kört på en gång, och borde väl inte pajja ur efter bara ca 1.5h kan man ju tycka... Det ska ha varit rätt stift oxå, men får väl kolla igen. Kanske inte är en -98a jag har utan en något äldre cross, och därför köpt fel stift.. om det kanske skiljer på årsmodellerna emellan

vad vet jag... Oväntad hjälp var det iallafall ;)
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top