Crossen VÄGRAR starta... typ

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Skruvade ner hojen igår i molekyler, hitta inget galet egentligen. satte ihop den igen, och försökte starta... Helt dött, och nu inte ens gnista längre. hittade ett gammalt tändstift från en übergammal Saab. Slängde på det och crossen startade direkt :confused: :D :rolleyes:

Det stiftet som satt i gav ingen gnista men däremot fick jag en stöt av det. Är inte det lite knasigt???

Öhh väldigt märkligt. Stiftet var bara kört på en gång, och borde väl inte pajja ur efter bara ca 1.5h kan man ju tycka... Det ska ha varit rätt stift oxå, men får väl kolla igen. Kanske inte är en -98a jag har utan en något äldre cross, och därför köpt fel stift.. om det kanske skiljer på årsmodellerna emellan

vad vet jag... Oväntad hjälp var det iallafall ;)

Så nu funkar allt som det ska lr:tummenupp
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Hade en Rm 125. Den kleggade alltid igen på stiftet om oljan inte var nog bra/dyr:D (för att reta folk)

Vad kör du med för olja i soppan?

Från det att den fungerar till att den dör, hur går det till? Tar tvärstopp eller är det bara när du har stängt av den ett tag?

I verkstadshandböckerna står grundinställningarna med lågfart/högfart munstycke och nålposition (justerbart uppåt och nedåt på alla förgasare).

Flyttar du nålen upp (låsringen nedåt på nålen) får den mer bränsle, vilket det verkar som att du inte vill ha.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Skruvade ner hojen igår i molekyler, hitta inget galet egentligen. satte ihop den igen, och försökte starta... Helt dött, och nu inte ens gnista längre. hittade ett gammalt tändstift från en übergammal Saab. Slängde på det och crossen startade direkt :confused: :D :rolleyes:

Det stiftet som satt i gav ingen gnista men däremot fick jag en stöt av det. Är inte det lite knasigt???

Öhh väldigt märkligt. Stiftet var bara kört på en gång, och borde väl inte pajja ur efter bara ca 1.5h kan man ju tycka... Det ska ha varit rätt stift oxå, men får väl kolla igen. Kanske inte är en -98a jag har utan en något äldre cross, och därför köpt fel stift.. om det kanske skiljer på årsmodellerna emellan

vad vet jag... Oväntad hjälp var det iallafall ;)


4 sidor / 60 st tips och NU byter du stift?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
4 sidor / 60 st tips och NU byter du stift?

Nja... nu var det ANDRA gången jag bytte stift. Första gången den pajja bytte jag stift och då funka den. Sen körde jag EN gång, och nu verkar det soma tt det pajjade efter den gången. Dock så hade jag gnista i stiftet, fram tills jag började pilla häromdan, och då jag bytte stift...

skumt sa grisen
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Nja...

skumt sa grisen

Nej, inte skumt. Som någon redan sagt tidigare, du kan ha gnista i det fria som ser bra ut. men vid kompression så har du ingen gnista = stiftet dåligt/trasigt.

Har du följt det rådet du fått av mig tex? Tömt tanken och dränerat ur förgasaren och hällt i ny fräch soppa med en vettig mängd olja, så att du VET kvalite och blandningsförhållandet?
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Hade precis samma problem med min RM 250 99 när jag köpte den. dödade ett stift första gången jag var ute och körde. Glad i hågen köppte jag ett nytt stift. I med det och igång igen. Körde 500 meter lungt och försiktig. Då gick nästa stift. Sänkte bara nålen ett hack, sen var det lungt.
Fick gå ner ett steg i lågfart för att få den att svara riktigt så jag skulle också sätta mina pengar på att du har för stort lågfartsmunstycke.
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Mx cyklar är inte gjorda för att gå på tomgång.

Surar ner sig. Blir kortis på stiftet och så måste man byta trots att det är synlig gnista när man provar.

Hade en 125:a förut som var redigt trimmad. Den var sjukt känslig på uppvärmningen. Brände säkert 100 stift på den cykeln under 2-3 säsonger.. =)

Värmde man upp för lite och körde iväg så dog den efter 100 meter i depån (precis som din). Värmde man för ivrigt "briim briim briiim" fullgas snärt alltså så surade den också ner sig.

Hyfsat jämngas tills den blev varm så funkade det. =)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Har du följt det rådet du fått av mig tex? Tömt tanken och dränerat ur förgasaren och hällt i ny fräch soppa med en vettig mängd olja, så att du VET kvalite och blandningsförhållandet?

Har dränerat ur förgasaren och fått ner olje% i blandningsförhållandet iallafall.

Jämförde stiftet som satt i när jag köpte den mot det jag blev rekommenderad att köpa från crossfirman, och de är inte samma. Ska kolla stiftet som satt i och kolla vad det stiftet passar för hojar. Kanske har blivit blåst på årsmodellen på min cross. Och jag köpte fel... En teori...

Anledningen till att det första pajja var nog att jag lät den stå på tomgång ett par minuter... Visste inte då att crossar inte vill stå på tomgång...

Hade precis samma problem med min RM 250 99 när jag köpte den. dödade ett stift första gången jag var ute och körde. Glad i hågen köppte jag ett nytt stift. I med det och igång igen. Körde 500 meter lungt och försiktig. Då gick nästa stift. Sänkte bara nålen ett hack, sen var det lungt.
Fick gå ner ett steg i lågfart för att få den att svara riktigt så jag skulle också sätta mina pengar på att du har för stort lågfartsmunstycke.

Pratar du om trottelnålen eller nån annan nål?
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har dränerat ur förgasaren och fått ner olje% i blandningsförhållandet iallafall.

Efter som du inte tycks veta vad för % du har så rekomenderar jag dig starkt att tömma tanken och fylla på med soppa som du VET blandningsförhållandet i. Hade du tex tok mycket olja förr, säg 8%, och har nu fått ner det til 6%, så är det ändå för mycket. Byt soppa så att du VET att problemet inte ligger där. För mycket olja eller olja av dålig kvalite ger trasiga stift. Har du otur så har du en kombination av 2 dåliga alternativ, för mycket olja av för dålig kvalite! Sen kan man nog oxå tro att det kanske var rätt % från början, och nu har du spätt ut den till 0,5%. Vad händer när du väl får den att gå lite längre? Just det, den skär.

BYT SOPPA!
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Nu e jag Lååångt ifrån nån meck vill jag bara säga först:)
Men nu har jag läst tråden å tipsen här.

Men jag tycker det låter som du har Vakuum i tanken:va
Den beter sej iaf som om den hade det.
Har du kollat så du har luft in i tanken???
Om inte skruva av Tanklocket nästa gång å prova lite...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Men jag tycker det låter som du har Vakuum i tanken:va
Den beter sej iaf som om den hade det.
Har du kollat så du har luft in i tanken???
Om inte skruva av Tanklocket nästa gång å prova lite...

japp det har jag testat ofrivilligt, råkade vända tanken uppochner när jag tog bort den o då rann det ut soppa ur "tanklocksgummislangen". Så det var inte va stopp där inte.


Jo ok, jag får ta och göra det. Nu är ju soppan tillräckligt billig för att jag ska ha råd med det ;)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Är det inte det ena, så är det det andra sa flickan...

Tänkte fördriva en av mellandagarna (idag) med att köra lite cross...

(Har ju tidigare haft problem med att få igång den, alt efter jag fått igång den att dne dött efter typ 200 meter... )

Inte denna gång. Den här gången TOKLÄCKTE förgasaren soppa från två av dräneringsslangarna, alltså det bara tokrann så fort jag satte på soppakranen. Men hojen startade och gick som den skulle... Testade att blåsa rent alla slangar med tryckluften men det gav inget resultat. -Så fort jag öppnade soppakranen bara rann det ur två av slangarna.

När jag hade igång hojen så gick den som den skulle, och gasen hade inte hängt sig. Vaffan är det för fel den här gången då??? nån som har någon ide? :huvet Känns som att nåt måste ha hängt sig, eller kanske sitter nån slang fel? ... ?
 

DojDoj

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2006
Ort
Skogen
Hoj
Honda CR500AL
Tänkte fördriva en av mellandagarna (idag) med att köra lite cross...

(Har ju tidigare haft problem med att få igång den, alt efter jag fått igång den att dne dött efter typ 200 meter... )

Inte denna gång. Den här gången TOKLÄCKTE förgasaren soppa från två av dräneringsslangarna, alltså det bara tokrann så fort jag satte på soppakranen. Men hojen startade och gick som den skulle... Testade att blåsa rent alla slangar med tryckluften men det gav inget resultat. -Så fort jag öppnade soppakranen bara rann det ur två av slangarna.

När jag hade igång hojen så gick den som den skulle, och gasen hade inte hängt sig. Vaffan är det för fel den här gången då??? nån som har någon ide? :huvet Känns som att nåt måste ha hängt sig, eller kanske sitter nån slang fel? ... ?


Flotören har hängt sig.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Låter som det rimligaste alternativet, Mmmmmen borde inte gasen hängt sig då oxå? Eller är jag ute o cyklar?

Ta handtaget på en skruvmejsel och knacka lite försiktigt på flotörhuset, har du tur så lossar det. Annars är det bara att lossa på huset och kolla om du kan hitta något som gör att den hänger sig...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Ta handtaget på en skruvmejsel och knacka lite försiktigt på flotörhuset, har du tur så lossar det. Annars är det bara att lossa på huset och kolla om du kan hitta något som gör att den hänger sig...

Japp ska testa det. Låter ju som sagt rimligt...

Men i min (dock okunniga crossmeckarvärld) så borde gasen även ha hängt sig på typ full gas? eller är det två olika saker?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Japp ska testa det. Låter ju som sagt rimligt...

Men i min (dock okunniga crossmeckarvärld) så borde gasen även ha hängt sig på typ full gas? eller är det två olika saker?

Skillda saker.

Flottör = svart plastboj i din fugge som har hängt sig.

Trottel = cylinderformad alugrej som sällan hänger sig, intimt ihopkopplad med gasrullen.

KÖOP ETT SOPPAFILTER!!!!
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Har du hål i flottören så stänger inte ventilen och det skulle flöda bensin ur flottörhuset. Sen kan flottören eller ventilen ha hängt sig eller öppnar inte tillräckligt, då får du ingen soppa eller för lite.

Hallå! Läser du inte de tips och trix du får??? Nu skiter jag i dig och jag hoppas att du fattar något av vad någon annan skriver, för inte tänker jag lägga ner energi på dig som inte tar till dig det man skriver...


Jo, jag skrev "om det var hål i flottören" som svar på ett annat inlägg, men lite hjärna hade kunnat tänka "Aha, om flottören hänger sig så får jag samma fenomen"

Over an out, take care..... :huvet
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Tja!

Har läst hela tråden men ännu inte fått klart för mig om du någon gång fått crossen att gå vettigt???
Om inte tycker jag att du ska lämna in cykel till någon som kan motorer. Rejäl genomgång av förgasaren verkar behövlig.
När den sen går kom ihåg följande

1.Låt den inte gå särskilt länge på choke. 2-takters äter stift då, speciellt om du kör med lite hög oljeprocent. Jag brukade peta in choken efter 5-10 sekunder när jag åkte 2-takt.
2. Varmkör sedan ordentligt i depå utan choke någon minut eller två och sedan med två lugna varv på banan innan du leker James Stewart. Kolven går upp i värme och expanderar i storlek mycket snabbare än cylinder som är av annat och mer material. Annars kan motorn "värmenypa" fast den inte är odentligt varm.

Lycka till :tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top