Crossen VÄGRAR starta... typ

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
(Det är en 2-taktare)

Men hörrni, fan kom på att den "startade" 2 gånger när jag drog den efter 4-hjulingen... och det gick att gasa typ en snabbis (en gasning), sen dog den igen igen, och sålänge crossen blev dragen så lät det bara "bööööö" när jag gasade...

Kan det fortfarande vara tändstiftet som är felet?
 

CrazyJoe

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Järfälla
Hoj
GSXR 750 -98 KTM SX250 -03
Jag hade ett liknande problem med min "yz 99 125 2-takt"
kom fram till att det va oljan som va problemet. hade köpt någon billig skit olja som klegade igen allt.

Så jag tömde tanken, tvättade rent den o förgasaren med bensin, tvättade tändstiftet i aseton och tinner.
Köpte en dyr olja o blandade 2% inte mer. men läs i manualen.
Efter de startade hojen.
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Garanterat stiftet som har surat igen.
Aldrig tomgångkörning på en 2-t.
Får du igång den igen, med nytt stift. Gasa på den ordentligt, för troligtvis har du en halv dl bensin i vevhuset. Det var därför den dog när du körde iväg. Så länge den går på tomgång följer inte bensinen i botten på vevhuset med upp, men när du gasar på.
Ett tipps att få igång en sur hoj är att köpa ett start-stift, Alltså betydligt mycket mjukare/varmare än orginal. Om B9ES rekomenderas så monterar du tillfälligt i en B6ES.
Den tål surningen i början, så kör du iväg en lite stund utan att plåga livet ur den. Men ändå fullgas så att all soppa i vevhuset förbrukas.
När den går rent igen sätter du i orginalstiftet igen. Sedan kommer du aldrig att köra på tomgång igen. Varmkör gör man körandes.... Basta...

Oljeblandningen har med vilket varvtal man kör på. Framgår inte vad det är för hoj/cc.
Bra olja löser också en del problem...

Kör man hårt, mer olja, kör man mesigt, mindre olja. Men riktvärdet är:
250: 2 - 3%
125: 3 - 4%

Mats
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
297940.gif


That´s the shit :tummenupp

Nu går min nya ögonsten går som ett skott :yoparty :D :banana :rock :hoppa :hojsmilie

Jag bugar och bockar alla som gett mig kloka råd :klappar :shrules
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Samma fel igen... typ...

Öhh, var ute helgen efter jag bytte tändstift, o skulle ut o köra...

Kickade igång crossen (typ 3e kicken), lät den INTE stå på tomgång utan körde iväg direkt. Funkade KANON!!! i ca 250 meter, sen dog den, precis som förra gången alltså. Lät typ som soppatorsk, och gick itne alls att kicka igång igen.

Skruva loss tändstiftet och lät det torka lite, skurva in det igen efter ca 2h, och sen starta den igen...

Vad är problemet egentligen? Varför blir den så übersur? (antar jag?) och vad kan jag göra åt det? Nån SH-stjärna som har nån tanke om detta?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Öhh, var ute helgen efter jag bytte tändstift, o skulle ut o köra...

Kickade igång crossen (typ 3e kicken), lät den INTE stå på tomgång utan körde iväg direkt. Funkade KANON!!! i ca 250 meter, sen dog den, precis som förra gången alltså. Lät typ som soppatorsk, och gick itne alls att kicka igång igen.

Skruva loss tändstiftet och lät det torka lite, skurva in det igen efter ca 2h, och sen starta den igen...

Vad är problemet egentligen? Varför blir den så übersur? (antar jag?) och vad kan jag göra åt det? Nån SH-stjärna som har nån tanke om detta?

Kolla om huvudmustycket ligger o skramlar runt i botten på förgasaren..

Kan den vara bestyckad för massa minusgrader = stort munstycke och går för fett nu i värmen?
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Galet felbestyckad fugge, eller något allvarligt fel på fuggen i övrigt, ta isär, gör rent ordentligt och kolla vad det sitter för munstycken, och vad det står på nålen - jämför med vad som skall sitta standard (ta hjälp av märkeshandlare här).

Alternativt så surfar du efter bestyckningstips på nätet, är det något av de stora märkena så är det oftast rätt simpelt att få fram vad som lirar (betänk att du INTE kan köra med en bestyckning från soliga Kalifornien här hemma en svinkall vinterdag...).

Folk i allmänhet kan inte bestycka ordentligt, och det är därför myter som att tvåtaktare käkar stift kommer till.

/J - körde 2-takt nyligen, ~60 timmar, varav det byttes stift en gång, inte för att det behövdes, men jag ville ha ett fräscht stift att kolla bestyckningen på...
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Kolla om huvudmustycket ligger o skramlar runt i botten på förgasaren..

Kan den vara bestyckad för massa minusgrader = stort munstycke och går för fett nu i värmen?

Ingen aning, men värme o värme vet jag inte? Får väl försöka mig på att skruva loss förgasare mm i helgen så får vi se vad jag kan tänkas hitta för knas.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ingen aning, men värme o värme vet jag inte? Får väl försöka mig på att skruva loss förgasare mm i helgen så får vi se vad jag kan tänkas hitta för knas.

Beror på hur du kör oxå! Om du är ovan/nybörjare så vågar man helt enkelt inte gasa ordentligt, och då slår stiftet igen. Byt till ett som är 1 eller 2 steg kallare så kan du kanske lösa problemet. Sen skulle jag vilja tipsa om att tömma tank och förgasare på soppa om du inte vet hur gammal soppan är och/eller inte vet hur mycket olja det är i. För mycket olja kan göra cykeln svårstartad och få stiftet att slå igen. Såg att du fick tips om 4%. Jag säger, MAX 4%. Själv kör jag på 2% i min 250.
 

staten99

Inga åsikter längre
Gick med
4 Feb 2008
Ort
Nytt försök
Hoj
två hjul
Det måste vara ngn på forumet som har en likadan som kan kolla
sin egen bestyckning och jämföra hf? lf? nål? trottel? stift?
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
kolla flödarn . inte säkert han flödar som han ska ,, kan tänka mig om inget av ovanstående hjälper att det kan vara vakum relaterat dvs igensatt luftslang
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
fugge brukar kallas för förgasare , det munstycke du ska kolla på är nog lågfarten , lossa fugge , o skruva av locket o kolla så det inte är en massa skit
 

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Ort
linköping
Hoj
gsx 1100
ok tack för konkret hjälp :tummenupp

borde nog förtydliga lite mer ,, under locket , så sitter det olika munstycken och kanaler har du till gång till tryckluft så är det ett stort plus ,, munstyckena går o skruva bort på dessa står det ett nr , som du sedan jämför med verk bok .
lossa mun styckena o se till att allt är kliniskt rent , även om du tror det så kan det finnas skit kvar ,, flödes mäta är väl lite över kurs ,
1 kolla fugge rengör
2 kolla vakum slangar så de inte är täppta
3 kolla tändning
här är lite tipps iaf som du kan börja med
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag har upptäckt att det går att blåsa stift om man har dålig och för mycket olja. I 125 o 250 har jag kört med max 1.5% och kvalitetsolja.

Och som mugge säger, kolla lågfartsmunstycket.
Går den bra när du kör vanligt?
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Kolla att ventilationen i tank locket funkar.

Jo men det tror jag. Får väl kolla att det inte är täppt/stopp på nåt sätt

munstyckena går o skruva bort på dessa står det ett nr , som du sedan jämför med verk bok .

Ok, kan man kolla med en aukt ÅF/verkstad för de siffrorna att jämföra med tror ni? Eller vill de ha betalt?

Jag har upptäckt att det går att blåsa stift om man har dålig och för mycket olja. I 125 o 250 har jag kört med max 1.5% och kvalitetsolja.

Går den bra när du kör vanligt?

Ok, kan iofs tänka mig att jag har blandat för mycket olja iofs, kan det påverka så mycket? Trodde "ju mer desto bättre" dvs att det inte gjorde nåt om det var 4 eller kanske tom 5%

När den väl har funkat har den gått fint som fan, det enda har varit att när jag kört och sen stannat, men dock med motorn igång, har den inte gett direkt gensvar på gasen när jag skulle iväg igen, utan jag har fått gasa till nån gång (dock inte varje gång) för att sen få effekt av gasen...

Lutar åt att det blir kommenderat blåställ PÅ i helgen, wish me luck :confused:
 
Last edited:

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Inga andra "sista-innan-helgen-tips" du vill dela med dig av innan helgen träder in och jag ska iväg och försöka mig på att mecka cross? ;)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Ok, kan iofs tänka mig att jag har blandat för mycket olja iofs, kan det påverka så mycket? Trodde "ju mer desto bättre" dvs att det inte gjorde nåt om det var 4 eller kanske tom 5%

:confused:

Det var det jag försökte säga ett par inlägg längre upp.......För mycket slår igen stiftet! 5-6% så börjar den garanterat gå dåligt 7-8% (som jag fått som förslag under inkörningen på minisen!) garanterat så går den dåligt tom så kan den vara död.

Vi bor i Sverige, då är lagom bäst! :D
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top