CROSSPLANE-tråd - Allt om Yamaha R1 med Crossplanemotor

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Japp är en 12a jag har, ska passa till 12 enligt beskrivningen. Ser det annorlunda ut på 2012 jämfört med 09-11?
 
Last edited:

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
aja det kan ju passa ändå om det är någon annan typ av tätning mot grenröret "jag hoppas det"
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Efter några timmars jobb och en eller två hinkar svett så kan jag konstatera att den passade fint. Har bara kört en kort provtur men känns som den varvar ut lättare samt går betydligt svalare vid långsam körning. Låter möjligen lite dovare också och en hand full kilo lättare blev den. Ta bort kat = mkt bang for the bucks :tummenupp

Ps kameran jag hade suger.

DSC00406_2.jpgDSC00407_2.jpg
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Nån här som kör med den inbyggda laptimern i sin crossplane ?

Det är säkert busenkelt men..........Hur gör man på banan, är det bara att trycka in startknappen vid en specifik punkt varje varv och sedan tar den och sparar 20 varv i minnet som man sedan plockar fram.



Split time measurement

1. Push the "RESET" button to start the stopwatch.
2. Push the start switch "SET" button to measure split3times. Split times are displayed onthe odometer display for five sec-onds.
3. Push the start switch "SET" button to display the finalsplit time or push the "SELECT"button to stop the stopwatch and display the final split time.Split time history" or "RE-1. Coolant temperature display/air intake tem-" or "RE-perature display2. StopwatchThe split time history displays up to 20stored split times. The split time historycan be displayed either in reverse chro-nological order or by speed.1. Push the "SELECT" button for atleast one second to select the re-verse chronological order mode;"L-20" displays on the stopwatch.Push the "SELECT" button againto select the speed mode; "F-20"displays on the stopwatch.TIP122. Push the "RESET" button. De-3. Push the "SELECT" button toTIP3-11●Reversechronologicalmode: The split times are shownfrom the latest to earliest (i.e., L1,L2, L3, L4).●Speed order mode: The split timesare shown from the fastest to slow-est (i.e., F1, F2, F3, F4). pending on the selected split time, "L1" or "F1" displays on the coolant temperature display/air temperature display, and its corre- sponding stored split time displays on the stopwatch. switch the displayed split time in ascending order (i.e., 1, 2, 3, 4), and the "RESET" button to switch the displayed split time in de- scending order (i.e., 20, 19, 18
 

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Örebro (men Pite i mitt hjärta)
Hoj
Hojlös
Jag testade den laptimern lite på Mantorp nu senast men jag tycker det var bökigt. Antingen håller man ju full gas och då blir det "långt" för tummen att nå till startknappen, eller så bromsar man fullt och då vill iaf inte jag släppa greppet med tummen för att trycka.
Enda gången jag har haft nytta av den var på Ringen där start respektive mål är på olika ställen och dessutom på en lång raka.
 

torrtalln

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2013
Ort
Umeå
Hoj
Rsv4 Factory. KTM 690 SM
Är det som att svära i kyrkan att säga att jag upplever min R1:a som "seg"? :)

Jag har aldrig provkört en crossplane innan så jag har ingenting att jämföra med. Jag har hört att många säger att det är ljudet och det jämna registret som gör att den upplevs seg men jag vet inte..

Gör era crossplane rettor powerwheelies på 2:an? Det gör inte min! Spelar ingen roll om jag "juck" gasar eller rycker i styret... Däcket lyfter kanske 10 cm inte mer.

Har fått hem öppet luft filter, katt ersättare och pc5 så det kanske kommer hjälpa lite..
Annars älskar jag den chassiemässigt!
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
jag kom inte om en cbr1000rr på kinnekulle på rakan men det skillde ju inte hästlängders så sett...
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Är det som att svära i kyrkan att säga att jag upplever min R1:a som "seg"? :)

Jag har aldrig provkört en crossplane innan så jag har ingenting att jämföra med. Jag har hört att många säger att det är ljudet och det jämna registret som gör att den upplevs seg men jag vet inte..

Gör era crossplane rettor powerwheelies på 2:an? Det gör inte min! Spelar ingen roll om jag "juck" gasar eller rycker i styret... Däcket lyfter kanske 10 cm inte mer.

Har fått hem öppet luft filter, katt ersättare och pc5 så det kanske kommer hjälpa lite..
Annars älskar jag den chassiemässigt!

upplever att shiftlighten tänds betydligt oftare och snabbare sen jag satte på katersättare på min och ska ha upp den i bänk igen för att verifiera samt tuna pc5an åter. Powerwheelar på helt horisontal och slät väg i 2an verkar den inte göra, dock är det det minsta ojämnt så gör den det.

apropå detta vilket vartal har ni satt er shiftlight på?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Nån här som kör med den inbyggda laptimern i sin crossplane ?

Jag har inte använt den på min nuvarande tolva, men jag försökte använda den på en tidigare R1:a. Minst sagt bökigt och svårkontrollerat. Om du verkligen är ute efter att mäta varvtider så är det nog bättre att skaffa en riktig laptimer.

Är det som att svära i kyrkan att säga att jag upplever min R1:a som "seg"?

Min tolva är motormässigt helt original förutom Yamaha's tillbehörs-Akrapovic ljuddämpare (alltså ej flashad, ingen Power Commander och katten kvar). Jag vet inte om jag skulle kalla den "seg" då jag tycker att den har tillräckligt med fjutt för mig själv i alla fall. Men det känns i alla fall som att den har lite mindre effekt både i mellanregistret och på topp jämfört med de två gathojar jag haft precis innan (RSV4 och GSX-R 1000 L0), och det tror jag också går att bevisa ganska snabbt med alla bromsbänksuppgifter som finns lite här och där på nätet.

Däremot tycker jag att motorkaraktären är förbannat trevlig för ren gatåka och det kan mycket väl vara så att crossplanekonceptet "slätar ut" en del av effektleveransen så att hojen känns slöare än den egentligen är. Att den sedan är i princip vibrationsfri vid högre varvtal (tvärt emot en vanlig radfyra som ju vibrerar mer och mer ju mer man varvar) och att den låter brutalt när man kommer över 8-9000 rpm gör ju att man avsiktligt ligger en växel lägre i sin körning...Ungefär på samma sätt som jag kört de ZX10 och MV F4 jag provkört, som ju beskyllts för att inte ha något mellanregister men brutal toppeffekt när de i själva verket har en väldigt fin och linjär effektkurva.
 
Last edited:

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Är det som att svära i kyrkan att säga att jag upplever min R1:a som "seg"?

Absolut inte - Bara bra att det inte finns något religiöst hos en specifik hoj eller märke som gör att det är "förbjudet" att komma med negativa kommentarer, då vet man att det som sägs om hojen som är positivt är äkta och sant också !

Tyckte Alatalo fångade det rätt bra i sin text. Kan tillägga att jag tycker de positiva delarna är att den är helt och hållet problemfri också, både tekniskt och körmässigt - Och jag håller som sagt med i det att den är så linjär i karaktären att man som sagt upplever den som lite "platt" ibland. Dock ska man komma ihåg att det egentligen är en positiv egenskap. Exempelvis Ducce 1199:an har en effektökning på 45 hk på 1500 varv enligt tester. Har iofs aldrig kört en sån, men det måste ju vara ett brutalt beteende vid banåkning.

Däremot tycker jag att motorkaraktären är förbannat trevlig för ren gatåka och det kan mycket väl vara så att crossplanekonceptet "slätar ut" en del av effektleveransen så att hojen känns slöare än den egentligen är. Att den sedan är i princip vibrationsfri vid högre varvtal (tvärt emot en vanlig radfyra som ju vibrerar mer och mer ju mer man varvar) och att den låter brutalt när man kommer över 8-9000 rpm gör ju att man avsiktligt ligger en växel lägre i sin körning...
 

Illmatic

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
västerås
Hoj
2010 Yamaha Yzf-R1
Hej allihop! Är helt ny på forumet och har nyss köpt en lågmilad R1:a 2010. Riktigt härlig hoj måste jag säga!
Jag har bara kört motard förut så jag är helt grön på sporthojsfronten. Hojen är i stort sett helt original förutom lite bling.

Det första jag vill göra är att köpa slipon till den, undrar lite vilka märken som är schyssta och vilka som har skönast sång i piporna! Tack på förhand :)
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det finns bara ett märke som passar på en kross-plejn.

Då det just nu inte verkar gå att ladda upp bilder på detta jävla skitforum så får det bli en länk:

http://www.akrapovic.com/#!/motorcycle/products?brandId=41&modelId=327&yearId=1793&phaseId=1

Kan tänkas det är så. Försökte härförleden mha händerna måtta om mina Yoshimura "kolfiber" slipons var lättare en originalblåsen och det var tveksamt. Upplevde ingen skillnad.

Kateliminator och slipons syns på bilden. Känner inte ägaren till FZ8:an men han hade den goda smaken att parkera bredvid min

DSC_0161_2.jpg
 
Last edited:

Illmatic

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2014
Ort
västerås
Hoj
2010 Yamaha Yzf-R1
Blir nog ett par yoshimura för mig, de känns ganska prisvärda! Akrapovic kanske är bättre jag vet inte men jag har aldrig kört sporthoj tidigare så jag bryr mig inte så mycket om effekten just nu i alla fall :)

Behöver man mappa hojen med ett par slipon bara? Eller gör man det ifall man tar bort katten också?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Om du bara byter ljuddämpare behöver du inte mappa om. Flödesskillnaden jämfört med original ljuddämpare är obefintlig och samma sak gäller tyvärr också för effektvinsten - obefintlig. Oavsett om du monterar Akrapovic, Yoshimura eller något annat märke. Du får däremot lägre vikt, vackrare utseende och naturligtvis ett vackrare ljud. Att dölja kross-plejn ljudet med original ljuddämpare borde vara straffbart...

Om du däremot ersätter katalysatorn med en så kallad "y-pipe" eller "decat pipe", eller rent av monterar ett så kallat helsystem, då hamnar du i ett helt annat läge. Flödesskillnaden jämfört med original blir markant och detta kräver en helt annan bränslemapp. Då är Power Commander, Bazzaz eller "flashning" av original ECU obligatorisk. Annars kommer hojen inte att gå särskilt bra och du riskerar dessutom att köra sönder något.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top