CSN rubbade?

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
I dag kom det roliga CSN-beskedet för 2007.

Ibland undrar man hur pass rubbade våra byråkrater är.

Jag ska betala 4% på min årsinkomst.

Årsinkomst = överskott förvärsarbete + överskott kapital

"Kapital", hallå! Det var fonder jag sålde för att köpa lägenhet. Dom är borta, poof, finns inte längre. Det är ju fan ingen inkomst man har löpande varje år.

Nu pratar vi 4% av en struntsumma, men ändå. Idioter.
Dessutom borde CSN räkna på månadslön inte årsinkomst. Övertid varierar ju kraftigt från år till år.
Så nu har jag gnällt klart.

Alla öl under studietiden var värda varje öre! :D

Mrs. Laphroaig

Guest
Eftersom tråden gäller CSN så lånar jag den lite (hoppas det är ok)

Det är tänkt att jag ska börja studera till hösten men jag är endast intresserad av bidragsdelen från CSN. Är man berättigad att få endast den när man väljer att inte ta lån därifrån oxå ??
Och hur fan funkar det där med att välja hur man vill ha bidrag/lån ?
Kollade lite på deras hemsida för att kolla hur mycket det blir i månaden men måste välja antal veckor/termin etc.
Ringde CSN för att prata med dem för att förhoppningsvis få bättre svar men fick svaret:kolla hemsidan , där kan du beräkna själv :huvet
Resterande har jag tänkt att ta ett banklån på nämligen om det nu går, har inte kollat upp det ännu.

Tack för mig :)

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Honda VFR1200F -10
Det går att bara lyfta bidragsdelen ja, har några bekanta som gör så.

Angående lånet, du har oftast bättre ränta och lättare villkor om du tar studielån jämfört med vanliga banklån. Kolla upp saken, man kan tjäna pengar på det ;)

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Eftersom tråden gäller CSN så lånar jag den lite (hoppas det är ok)

Det är tänkt att jag ska börja studera till hösten men jag är endast intresserad av bidragsdelen från CSN. Är man berättigad att få endast den när man väljer att inte ta lån därifrån oxå ??
Och hur fan funkar det där med att välja hur man vill ha bidrag/lån ?
Kollade lite på deras hemsida för att kolla hur mycket det blir i månaden men måste välja antal veckor/termin etc.
Ringde CSN för att prata med dem för att förhoppningsvis få bättre svar men fick svaret:kolla hemsidan , där kan du beräkna själv :huvet
Resterande har jag tänkt att ta ett banklån på nämligen om det nu går, har inte kollat upp det ännu.

Tack för mig :)

Jag väljer att enbart ta bidragsdelen.. det går alldels utmärk, då har man alla dom 2497 härliga kronorna att leva för varje månad.. Men som tidigare inlägg sa, ska du ändå låna pengar så är det mer fördelaktigt att ta csn lån istället för banklån, du kan välja själv hur mycket du vill låna, du måste inte låna maximalt belopp. Sen får man ju bara acceptera att CSN är en jävla organisation att hanskas med, en byråkrats våta dröm... Man får helt enkelt leva med att en namnlös handläggare kan besluta om ditt liv utan att du har ett skvatt o säga till om..

Mrs. Laphroaig

Guest
Jag väljer att enbart ta bidragsdelen.. det går alldels utmärk, då har man alla dom 2497 härliga kronorna att leva för varje månad.. Men som tidigare inlägg sa, ska du ändå låna pengar så är det mer fördelaktigt att ta csn lån istället för banklån, du kan välja själv hur mycket du vill låna, du måste inte låna maximalt belopp. Sen får man ju bara acceptera att CSN är en jävla organisation att hanskas med, en byråkrats våta dröm... Man får helt enkelt leva med att en namnlös handläggare kan besluta om ditt liv utan att du har ett skvatt o säga till om..

Då fick jag svar på lite frågor iallafall, bidragsdelen ska jag ansöka om iallafall men det är pga att CSN ÄR en jävla organisation som jag helst inte vill låna av dom och finna mig i deras sätt att behandla folk etc.
fullt övertygad om att jag inte kan klara mig på endast bidragsdelen och sparade pengar.
Men som Zoddri skrev, bäst att kolla upp för man kan tjäna pengar på det.

Att jag ska plugga halvtid påverkar inte lånen/bidragen, eller ?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
... CSN ÄR en jävla organisation som jag helst inte vill låna av dom och finna mig i deras sätt att behandla folk etc.

Självklart är bankerna mer humana och schyssta. De lånar med glädje ut pengar till dig utan säkerhet till bättre ränta och med bättre vilkor än CSN! :tummenupp :rolleyes:

Hittar du en bank som lånar ut pengar med 2.1% ränta utan säkerhet får du gärna hojta till.

Mrs. Laphroaig

Guest
Självklart är bankerna mer humana och schyssta. De lånar med glädje ut pengar till dig utan säkerhet till bättre ränta och med bättre vilkor än CSN! :tummenupp :rolleyes:

Hittar du en bank som lånar ut pengar med 2.1% ränta utan säkerhet får du gärna hojta till.

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag inte kollat upp banklån, vet inte ens i dagsläget om jag kan ta ett banklån! Det var en tanke att det kanske var bättre att ta ett banklån än ett CSN lån men efter svaren jag fått så har nu fått svar på den frågan.

Fredde_85

69hk 117kg = :D
Gick med
11 May 2006
Hoj
Husqvarna TC610 Motard

Är det effektiv ränta då?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Läste en insändare i Metro där det gnälldes över att CSN tar ut faktureringsavgift, detta slipper man om man betalar via autogiro. :tummenupp (gäller även många andra företag/myndigheter)

De flesta banker tar ut en fakturaavgift om man inte kör via autogiro. Det är inget som är unikt för CSN.

Autogiro är en självklarhet. Att få kvartalsvisa räkningar på 3500 är rätt trist. hellre då autogiro som dras månadsvis.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
"Kapital", hallå! Det var fonder jag sålde för att köpa lägenhet. Dom är borta, poof, finns inte längre. Det är ju fan ingen inkomst man har löpande varje år.

Pengarna sitter väl i lägenheten nu? :va

Du har väl knappast sålt aktierna, växlat till tjugokronorssedlar och eldat upp dem?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös

Skillnaden är väl att du får ut banklånet även om du skulle kugga kursen. En kompis till mig gick in i väggen under förra våren, hade två självmordsförsök och en tur till hispan på listan och det var inte 'personliga skäl' nog för att inte klara av kursen. Efter mycket strul och fyra månader som studerande utan CSN (soc istället) gav CSN med sig - efter hot om domstol.

CSN är en sån organisation som det känns som att man kan vara utan, jag skulle hellre banklån och enligt min bank är det visst fler som hellre gör det.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Skillnaden är väl att du får ut banklånet även om du skulle kugga kursen. ...

Ja, och skillnaden är att du kan amortera av långsammare till CSN om du förlorar din inkomst i upp till 3 år eller så sjunker den av sig själv varje årsskifte om inkomsten sjunker.

Vill se det vanliga banklån där amorteringstakten styrs av inkomsten.

Nordea skulle knappast sänka inbetalningstakten på mina blancolån om jag gick in i väggen..

Och nog för att jag tycker synd om din polare men går han in i väggen och hamnar på hispan i ett halvår är det inte studielån han ska få utan sjukersättning. :fakta

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Men som tidigare inlägg sa, ska du ändå låna pengar så är det mer fördelaktigt att ta csn lån istället för banklån, du kan välja själv hur mycket du vill låna, du måste inte låna maximalt belopp.

Nja, det går ju inte så lätt att välja själva hur mycket man vill låna. Det är ju begräsat till 1209 kr/vecka & bidraget är 632 kr/vecka. Detta förutsätter att du läser på högskola, KY-utbildning eller liknande. Är det komvux, då har du ett bidrag på närmare 5000 kr/mån & får låna till så att du kommer upp i närmare 7000 kr/mån. En viss skillnad alltså.

Jag hör till den otroligt "lyckliga skaran" å får hela 632 kr/vecka..jippi. Så nu ryker hojen :(
Och sen som om inte det vore nog att få leva som en räka, så kommer jag att få LÅNA för att kunna leva som en räka. Med dessa LÅNADE pengar ska jag betala FULL a-kasseavgift....precis lika mycket som den som drar in en fullt normal månadslön.
Märkligt nog får jag inte tillgodoräkna mej studietiden & får således inte stämpla efter studierna tills jag får ett arbete.

Då kan man ju undra. Varför måste jag betala, om jag inte har rätten att använda a-kassan den dagen jag e klar. :confused:

Sorry, nu blev det en jäkla massa OT.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Då kan man ju undra. Varför måste jag betala, om jag inte har rätten att använda a-kassan den dagen jag e klar. :confused:

Sorry, nu blev det en jäkla massa OT.
Av den anledningen kommer jag nog att gå ur a-kassan nu... har ändå inte stämplat nån gång och kommer förhoppningsvis att slippa.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
har ändå inte stämplat nån gång och kommer förhoppningsvis att slippa.

Jag fattar inte varför så många lägger pengar på brandvarnare och brandsläckare. Det har aldrig brunnit hemma hos mig! :rolleyes:

...men men.. alla är fria att göra som de vill! :tummenupp

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Pengarna sitter väl i lägenheten nu? :va

Du har väl knappast sålt aktierna, växlat till tjugokronorssedlar och eldat upp dem?

Klart dom är i lägenheten, men dom är ju ingen löpande inkomst varje år som jag ska betala 4% på till CSN (fast dom tycker det). Det är lönen däremot, det är det jag menade.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Av den anledningen kommer jag nog att gå ur a-kassan nu... har ändå inte stämplat nån gång och kommer förhoppningsvis att slippa.

Ja, många har nog tänkt precis som dej. Kruxet är bara (OM JAG FATTAT DET RÄTT) att a-kassan blir obligatorisk.

Facket har skitit i det blå skåpet då de inte höjde rösterna & protesterade. Varken tillräckligt mycket eller tillräckligt FORT. Folk kommer att lämna facket då de inte har råd med båda delarna. Blir a-kassan obligatorisk, då ryker naturligtvis fackmedlemsskapet fast vissa kanske hellre velat tvärtom.

// Ullis

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Efter nästa löning ska jag betala in extra 50 papp till csn. Då har jag betat ner skulden till hälften av den ursprungliga :)

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum