CSN rubbade?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag har lån från den gamla tiden, då villkoren var att lånen blir avskrivna när man blir 65 år. Där hamnar väl en grupp med stora skulder som därefter inte fått några välbetalda jobb.

Jag tror inte det är särskilt gott om studieskulder bland the usual suspect.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag har lån från den gamla tiden, då villkoren var att lånen blir avskrivna när man blir 65 år. Där hamnar väl en grupp med stora skulder som därefter inte fått några välbetalda jobb.

Jag tror inte det är särskilt gott om studieskulder bland the usual suspect.
O fan. Hur funkar det med amortering? Kan du komma undan med att bara betala ränta till 65?

Raderad medlem 51742

Guest
Hade också den gamla typen av studielån, men de är betalda nu. Vill minnas att jag betalade 4% av årsinkomsten.

Hade jag haft ett lågbetalt yrke och inte hunnit betala tillbaka innan pension hade allt skrivits av.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Man kan nog säkert se det som ett slöseri ungefär som att vår universitetsutbildning också är kostnadsfri/skattefinansierad.

Men - väger man in fördelarna så är det lätt att se att totalen är och har varit en mycket bra ”affär” för Sverige både nationellt och på individnivå.

Man skall nog inte försöka krångla till allt utan sådant som fungerar får fortsätta fungera även om det hypotetiskt skulle gå att med en kontrollapparat justera någon procent på kostnadssidan - dock blir det troligen ändå en nettoförlust då kontrollapparat kostar.

Däremot borde det självfallet vara enklare att driva in skulder även av utlandsboende, min gissning är att det i så fall inte är CSN-skulderna som skulle synas mest utan de skatteskulder som smitits ifrån av skapligt välbärgade men skrupelfria företagare…

Idag är väl det mest huvudlösa att inte ge utländska forskare fortsatt uppehållstillstånd efter disputationen. Snacka om vansinne. Först kosta på en utbildning, sedan inte hämta hem det i form av ökad produktivitet i Sverige.

CSN fungerar rätt bra, den ränta vi betalar tillbaka är lägre än bankens men högre än vad staten betalar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hur är det gällande gäst/utbytesstudenter, får de ta CSN-lån under tiden här? Klart jag kan söka men någon kanske vet? Går det inte att komma åt dem när de väl är i hemlandet igen torde återbetalningsviljan vara i botten.

Sen är det väl sen gammalt så att de som flyttar utomlands pga jobb inte gärna betalar. Samma människor som de anhöriga slussar tillbaka tillbaka hit när de bluvit gamla och vårdkrävande.

Är jag inte felinformerad så är studiemedel skattemedel. Var skulle annars pengarna komma ifrån?
Självklart kan alla få csn oavsett nationalitet, det behöver jag inte ens kolla upp för att vara bombsäker på.

Är du rasist eller?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Man kan nog säkert se det som ett slöseri ungefär som att vår universitetsutbildning också är kostnadsfri/skattefinansierad.

Men - väger man in fördelarna så är det lätt att se att totalen är och har varit en mycket bra ”affär” för Sverige både nationellt och på individnivå.

Man skall nog inte försöka krångla till allt utan sådant som fungerar får fortsätta fungera även om det hypotetiskt skulle gå att med en kontrollapparat justera någon procent på kostnadssidan - dock blir det troligen ändå en nettoförlust då kontrollapparat kostar.

Däremot borde det självfallet vara enklare att driva in skulder även av utlandsboende, min gissning är att det i så fall inte är CSN-skulderna som skulle synas mest utan de skatteskulder som smitits ifrån av skapligt välbärgade men skrupelfria företagare…

Idag är väl det mest huvudlösa att inte ge utländska forskare fortsatt uppehållstillstånd efter disputationen. Snacka om vansinne. Först kosta på en utbildning, sedan inte hämta hem det i form av ökad produktivitet i Sverige.

CSN fungerar rätt bra, den ränta vi betalar tillbaka är lägre än bankens men högre än vad staten betalar.
Varför ska vi bekosta utlänningars utbildning? Hur vanligt är det att man kan åka till ett annat land och få bidrag, mycket fördelaktiga lån och gratis universitetsutbildning? Där snackar vi nettoförlust. I vart fall är det inget jag vill betala för.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Självklart kan alla få csn oavsett nationalitet, det behöver jag inte ens kolla upp för att vara bombsäker på.

Är du rasist eller?
Alla är rasister when push comes to shove.
Frågan är om det är något dåligt. Att de som nu definierar begreppet gör något helsjukt råder det ingen som helst tvekan om.

Edit;

Tog bort dumt skämt.

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det stramades upp en hel del för några år sedan. Innan dess var det fritt fram för Nordkoreaner, Kineser och Ryssar att plugga gratis på KTH med fina bidrag och lån. Bra att det ändrats.

Nu gäller det bara att se till att även utlänningar inom EU betalar studieavgift och inte får några bidrag eller lån.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Helt onödig länk, jag redogjorde redan igår för vad som gäller. Alla får CSN.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför ska vi bekosta utlänningars utbildning? Hur vanligt är det att man kan åka till ett annat land och få bidrag, mycket fördelaktiga lån och gratis universitetsutbildning? Där snackar vi nettoförlust. I vart fall är det inget jag vill betala för.

Det är värre ändå. Vi betalar även utländska forskare, utöver den ersättning de har från sina hemländer. Inklusive diktaturer.

Alla ska med.

Man kan möjligen resonera om att det är bra att vi har utländska forskare på våra universitet, men naiviteten är alltid med.

Känner till flera kineser som jobbar åt kinesiska staten på våra universitet, är det önskvärt? Kanske. Finns det en kritisk debatt? Så klart inte, vi är väl inte rasister och vårt Europa bygger inte murar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är värre ändå. Vi betalar även utländska forskare, utöver den ersättning de har från sina hemländer. Inklusive diktaturer.

Alla ska med.

Man kan möjligen resonera om att det är bra att vi har utländska forskare på våra universitet, men naiviteten är alltid med.

Känner till flera kineser som jobbar åt kinesiska staten på våra universitet, är det önskvärt? Kanske. Finns det en kritisk debatt? Så klart inte, vi är väl inte rasister och vårt Europa bygger inte murar.

Utländska forskare ska väl ändå betraktas som personal som förstås ska ha lön för sitt arbete precis som svenska forskare för lön när det bor och forskar utomlands.

Att de skulle ha dubbel ersättning tror jag är extremt ovanligt och i de fallen överenskommet med den svenska arbetsplatsen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Utländska forskare ska väl ändå betraktas som personal som förstås ska ha lön för sitt arbete precis som svenska forskare för lön när det bor och forskar utomlands.

Att de skulle ha dubbel ersättning tror jag är extremt ovanligt och i de fallen överenskommet med den svenska arbetsplatsen.
Den insikt jag har i frågan, på ett av Stockholms forskarsäten, indikerar annorlunda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Beträffande att de inte betraktas som personal som förtjänar lön?
Beträffande att de har lön från sitt hemland och Sverige betalar extra för att det är så "dyrt" att bo i Stockholm.

Dvs pengarna från deras hemländer räcker inte till.

Man kan tycka det är bra eller dåligt men så är det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Beträffande att de har lön från sitt hemland och Sverige betalar extra för att det är så "dyrt" att bo i Stockholm.

Dvs pengarna från deras hemländer räcker inte till.

Man kan tycka det är bra eller dåligt men så är det.

Jag undrar vad det är för forskare du pratar om. Jag har känslan av att du pratar om doktorander men doktorander är forskarstudenter, inte forskare.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är ju ganska väsentligt skillnad ifall vi pratar om studenter eller förvärvsarbetande människor.
Kommer det hit utländska medborgare för att tillfälligt forska och får ersättning både från regimen i sitt hemland och från oss så tycker jag inte det är någon vare sig väsentlig eller principiell skillnad.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum