CSN rubbade?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag fattar inte varför så många lägger pengar på brandvarnare och brandsläckare. Det har aldrig brunnit hemma hos mig! :rolleyes:

...men men.. alla är fria att göra som de vill! :tummenupp

Tycker du själv att det är en relevant jämförelse ur ett riskperspektiv?

Hälsa vs pengar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Tycker du själv att det är en relevant jämförelse ur ett riskperspektiv?

Hälsa vs pengar?

Att plötsligt stå med en bråkdel av sin tidigare inkomst för att man blir arbetslös men saknar A-kassa blir många gånger en hälsofråga för personer som har dragit på sig stora fasta kostnader. Lån på bil, hus, konsumtionsvaror måste betalas och jämfört med en lön, på säg 30-35', kommer socialbidraget inte räcka långt...

Så jag tycker det finns en del likheter med att skita i A-kassa, för att man aldrig varit arbetslös och att strunta i brandvarnare för att det aldrig brunnit.

Men för att göra dig glad:
Det är värre att brinna upp än att bli fattig och utblottad.

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Att plötsligt stå med en bråkdel av sin tidigare inkomst för att man blir arbetslös men saknar A-kassa blir många gånger en hälsofråga för personer som har dragit på sig stora fasta kostnader. Lån på bil, hus, konsumtionsvaror måste betalas och jämfört med en lön, på säg 30-35', kommer socialbidraget inte räcka långt...

Så jag tycker det finns en del likheter med att skita i A-kassa, för att man aldrig varit arbetslös och att strunta i brandvarnare för att det aldrig brunnit.

Men för att göra dig glad:
Det är värre att brinna upp än att bli fattig och utblottad.

Du borde sälja försäkringar. Skrämseltaktik är väl A och O där... :)

Personligen har jag alltid 6 månaders lön undanstoppat ifall man skulle behöva byta jobb. Mer än så behövs det oftast inte.
Jobbar jag i Sverige betalar jag även A-kassa - Det är ju så billigt... :D

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08

Personligen har jag alltid 6 månaders lön undanstoppat ifall man skulle behöva byta jobb. Mer än så behövs det oftast inte.

...låter väldigt bra.. Nu ska jag bara räkna upp alla de, i min bekantskapskrets, som har haft tillräckligt goda marginaler för att stoppa undan 6 månadslöner..

1. hrm.... ska vara M då.. kanske.. eller njae..:va
2.
3.
4.

...listan blev ganska kort. Så för oss vanliga dödliga blir A-kassan även i fortsättningen en relativt prisvärd försäkring.

Är man däremot osnuten och ung, nyss utflyttad från mammsen boendes i nån unkislya utan fasta kostnader utöver boendet förstår jag om man väljer bort A-kassan... Jag hade nog gjort detsamma.

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
CSN:s regler är så jävla pippade att det inte finns ord!

Begränsningen av inkomst för att inte få sänkt lån/bidrag når man lätt upp i under sommaren då man inte har nått med skolan alls att göra, sedan blir det till att jobba för ca en tjuga i timmen under studietiden av året!

Men man kanske måste vara förstående, klart att vi studenter ska skjuta till våran del när det ska betalas ut soc-bidrag till en massa förorter året runt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Men man kanske måste vara förstående, klart att vi studenter ska skjuta till våran del ...

Ja, var lite förstående, när du lånar mina inarbetade stålar till skrattretande låg ränta, medans jag sitter här med en miljon i lån och undrar om räntan går upp eller ner i morgon....

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
...låter väldigt bra.. Nu ska jag bara räkna upp alla de, i min bekantskapskrets, som har haft tillräckligt goda marginaler för att stoppa undan 6 månadslöner..

1. hrm.... ska vara M då.. kanske.. eller njae..:va
2.
3.
4.

...listan blev ganska kort. Så för oss vanliga dödliga blir A-kassan även i fortsättningen en relativt prisvärd försäkring.

Är man däremot osnuten och ung, nyss utflyttad från mammsen boendes i nån unkislya utan fasta kostnader utöver boendet förstår jag om man väljer bort A-kassan... Jag hade nog gjort detsamma.

Om man har råd att köpa en ny motorcykel så kan man nog stoppa undan ett halvårs deg... Mao borde många här inne klara det om det var en prio. Sätt 5-10% av lönen i sparande med hyffsad avkastning så har du 6 månadslöner på 5-10 år.

Jag håller med om att A-kassa är en prisvärd försäkring, men om jag möter någon som valt att inte vara medlem så blir jag inte mer förvånad över det än att folk väljer att köra halvförsäkrat.
Pensionsspara däremot borde alla göra... :tummenupp

Last edited:

Hardrock Ragge

Gick med
27 May 2005
Hoj
Ja, var lite förstående, när du lånar mina inarbetade stålar till skrattretande låg ränta, medans jag sitter här med en miljon i lån och undrar om räntan går upp eller ner i morgon....

Jo jag kan förstå om du är orolig för ditt miljonlån, men minskar den tack vare att CSN har cp-regler? Eller tycker du att vi ska sparka på dem som redan ligger lite mera?

Jag jobbar och sliter min beskärda del, på samma sätt som många studenter. Inte många heltidsjobbare som jobbar extra vid sidan om vilket studenter ofta gör. Jag betalar bra mycket mer i skatt på ett år än jag får i bidrag så i slutändan är det mina egna pengar jag lånar, tackar som frågar.

Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
Cbr600rr -06
Ja, många har nog tänkt precis som dej. Kruxet är bara (OM JAG FATTAT DET RÄTT) att a-kassan blir obligatorisk.

Facket har skitit i det blå skåpet då de inte höjde rösterna & protesterade. Varken tillräckligt mycket eller tillräckligt FORT. Folk kommer att lämna facket då de inte har råd med båda delarna. Blir a-kassan obligatorisk, då ryker naturligtvis fackmedlemsskapet fast vissa kanske hellre velat tvärtom.

// Ullis

Är det bara jag som inte insett fördelarna med o vara med i fack och a-kassa under tiden man pluggar? Man är ju ändå inte berättigad till någon ersättning när du slutar plugga o inte hittar jobb.. och dom 3 månader som är karenstid för alfakassa lär man ju ändå kunna hitta ett jobb på. Till saken hör kanske att jag aldrig någonsin varit med i fack.. Funderar dock på att ta ett studerandemedlemskap för att få billigare hemförsäkring mm.

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10
Är det bara jag som inte insett fördelarna med o vara med i fack och a-kassa under tiden man pluggar? Man är ju ändå inte berättigad till någon ersättning när du slutar plugga o inte hittar jobb.. och dom 3 månader som är karenstid för alfakassa lär man ju ändå kunna hitta ett jobb på. Till saken hör kanske att jag aldrig någonsin varit med i fack.. Funderar dock på att ta ett studerandemedlemskap för att få billigare hemförsäkring mm.

Jag har inte varit med i något fack under min studietid....det finns nog ingen poäng i det.
Däremot är a-kassan viktig. Grejen är ju den, när man pluggar har man oftast sommaruppehåll. Har du inget jobb då, då får man stämpla ist. Förra året var det 2½mån knappt & detta år kommer jag ha juli mån (sommarlov), då kommer jag att stämlpa.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Jo jag kan förstå om du är orolig för ditt miljonlån, men minskar den tack vare att CSN har cp-regler? Eller tycker du att vi ska sparka på dem som redan ligger lite mera?

Jag jobbar och sliter min beskärda del, på samma sätt som många studenter. Inte många heltidsjobbare som jobbar extra vid sidan om vilket studenter ofta gör. Jag betalar bra mycket mer i skatt på ett år än jag får i bidrag så i slutändan är det mina egna pengar jag lånar, tackar som frågar.

Du har alltså en årsinkomst på sisådär 150 000 kr eller mer, varför ska du då få bidrag? Är inte det till för folk som inte klarar sig på sin inkomst? Ska vi ge socialbidrag till alla, så det blir rättvist?

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Dessutom borde CSN räkna på månadslön inte årsinkomst. Övertid varierar ju kraftigt från år till år.

Återbetalningsbeloppet ändras varje år.
Du är väl kapabel att planera din ekonomi själv, får man hoppas. Du vet hur mycket du skall betala under året, du får väl själv ansvara för hur du disponerar dina stålar beroende på övertid.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
CSN=Centrala SadistNämnden:D

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Du har alltså en årsinkomst på sisådär 150 000 kr eller mer, varför ska du då få bidrag? Är inte det till för folk som inte klarar sig på sin inkomst? Ska vi ge socialbidrag till alla, så det blir rättvist?

Eftersom studiebidraget fortfarande är prestationsbaserat så förstår jag inte anledningen till att de som uppfyller kraven och orkar arbeta vid sidan om skulle få det indraget. :confused:

Har du lust att förklara?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Eftersom studiebidraget fortfarande är prestationsbaserat så förstår jag inte anledningen till att de som uppfyller kraven och orkar arbeta vid sidan om skulle få det indraget. :confused:

Har du lust att förklara?

Prestationskrav kan existera sida vid sida med andra krav. Som tex att man inte har en inkomst överstigande x kr.

Vad är det konstiga i det?

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Prestationskrav kan existera sida vid sida med andra krav. Som tex att man inte har en inkomst överstigande x kr.

Vad är det konstiga i det?

Inget konstigt alls, men det är tråkigt att dagens system inte uppmuntrar ungdomar att arbeta vid sidan om sina studier. Dels för att tjäna pengar och få en bättre start när vuxenlivet drar igång och dels för att erhålla arbetslivserfarenhet så att de är beredda på vad som komma skall.

Hardrock Ragge

Gick med
27 May 2005
Hoj

Ang. socialbidrag (vad nu det har med detta att göra) anser jag att dem pengarna borde vara ett lån på samma sätt som studenterna behöver låna. Att alla soc-lyftare har 100% bidrag och studenter ca 30% är sjukt. :huvet

Sedan anser jag att då studenter utför nånting som är 100% sysselsättning samt gagnar samhället borde inte årsinkomsten spela in, på samma sätt som att man kan sitta på en förmögenhet på 3 miljoner och fortfarande få bidrag + lån så länge man ej har en för stor årsinkomst.

Anser du att folk som sitter o trycker på en massa pengar ej ska kunna lyfta bidrag och lån på samma sätt som socbidrag ej ges till folk med tillgångar??

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
I dag kom det roliga CSN-beskedet för 2007.

Ibland undrar man hur pass rubbade våra byråkrater är.

Jag ska betala 4% på min årsinkomst.

Årsinkomst = överskott förvärsarbete + överskott kapital

"Kapital", hallå! Det var fonder jag sålde för att köpa lägenhet. Dom är borta, poof, finns inte längre. Det är ju fan ingen inkomst man har löpande varje år.

Nu pratar vi 4% av en struntsumma, men ändå. Idioter.
Dessutom borde CSN räkna på månadslön inte årsinkomst. Övertid varierar ju kraftigt från år till år.
Så nu har jag gnällt klart.

Alla öl under studietiden var värda varje öre! :D

Jag får lov att vara skittrist och säga att du skulle avsatt 4% av förtjänsten till CSN, ingen nyhet att dom vill ha 4% av årsinkomsten :)

Men det kan ju vara lätt att glömma vid en försäljning.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum