CSN rubbade?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Kommer det hit utländska medborgare för att tillfälligt forska och får ersättning både från regimen i sitt hemland och från oss så tycker jag inte det är någon vare sig väsentlig eller principiell skillnad.

Ytterligare en väsentlig detalj du inte specificerat är vem som betalar den här mellanskillnaden. Är det ABB? Volvo? Atlas? Som betalar lönen? Skulle dessa forskare anställda av näringslivet få ytterligare en slant ifrån sina hemländer? Hela ditt påstående redan från början verkar väldigt konstigt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Varför ska vi bekosta utlänningars utbildning? Hur vanligt är det att man kan åka till ett annat land och få bidrag, mycket fördelaktiga lån och gratis universitetsutbildning? Där snackar vi nettoförlust. I vart fall är det inget jag vill betala för.
Jag tycker inte det är något jätteproblem att de får låna under förutsättning att de betalar tillbaka. Kan de bara lämna avierna bakom sig för att det inte finns system för återkrävande är systemet ohållbart.

Något bidrag bör naturligtvis inte heller utgå för den som kommer och studerar tillfälligt.

Jag hänger inte med på vad diskussionen nu kommit att handla om. Anställda forskare på storföretag med CSN som (del)finansiär?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ytterligare en väsentlig detalj du inte specificerat är vem som betalar den här mellanskillnaden. Är det ABB? Volvo? Atlas? Som betalar lönen? Skulle dessa forskare anställda av näringslivet få ytterligare en slant ifrån sina hemländer? Hela ditt påstående redan från början verkar väldigt konstigt.

Det är universitetet i fråga som betalar.

Om privata företag vill göra så är det väl jättebra, det har väl inte jag med att göra så länge jag inte är aktieägare.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag tycker inte det är något jätteproblem att de får låna under förutsättning att de betalar tillbaka. Kan de bara lämna avierna bakom sig för att det inte finns system för återkrävande är systemet ohållbart.

Något bidrag bör naturligtvis inte heller utgå för den som kommer och studerar tillfälligt.

Jag hänger inte med på vad diskussionen nu kommit att handla om. Anställda forskare på storföretag med CSN som (del)finansiär?
Hade de lånat av en svensk bank hade jag inte brytt mig. Nu lånar de pengar av sveriges skattebetalare till negativ realränta där skattebetalarna subventionerar räntan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är universitetet i fråga som betalar.

Om privata företag vill göra så är det väl jättebra, det har väl inte jag med att göra så länge jag inte är aktieägare.

Professorer och lektorer i Sverige brukar nog inte få lön baserat på nationell härkomst fast jag tror inte det är dom du pratar om.

Du pratar nog om doktorander på svenska universitet vilka vanligtvis till viss del är finansierade av företag vare sig de är svenska eller utländska? Det är vad jag vet ett krav att det ska vara på det viset.

Jag har träffat ganska många av den sorten men aldrig någonsin har jag hört någon utländsk doktorand anställd på ett svenskt universitet som haft annan lön än de svenska. Oavsett nationalitet och oavsett bakomliggande företag.

Möjligen kan industridoktoranderna ha en aning högre lön men dels är det ganska marginellt och dels måste ju företagen få betala vilken lön de vill.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Professorer och lektorer i Sverige brukar nog inte få lön baserat på nationell härkomst fast jag tror inte det är dom du pratar om.

Du pratar nog om doktorander på svenska universitet vilka vanligtvis till viss del är finansierade av företag vare sig de är svenska eller utländska? Det är vad jag vet ett krav att det ska vara på det viset.

Jag har träffat ganska många av den sorten men aldrig någonsin har jag hört någon utländsk doktorand anställd på ett svenskt universitet som haft annan lön än de svenska. Oavsett nationalitet och oavsett bakomliggande företag.

Möjligen kan industridoktoranderna ha en aning högre lön men dels är det ganska marginellt och dels måste ju företagen få betala vilken lön de vill.

Okej, det finns ju en teoretisk möjlighet att det har hänt saker även om du inte råkat hört talas om dem, på ett rent generellt plan förstås.

Just a thought.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Absolut men ska vi bygga upp ett samhälle pga av anekdoter som inte ens verkar kunna bekräftas?
Nu vet jag inte om det är just ett samhällsbygge som denna tråd syftar till men det är fint att du har ambitionr, men absolut, i detta forum skall vi diskutera olika saker, inklusive det du eller jag har hört av våra respektive kontakter, det får du allt vänja dig vid.

Det jag skrev stämmer men jag kan dubbelkolla det i slutet av januari när jag skall på hockey med personen, är det något särskilt du vill veta för att du ska känna dig tillfreds med denna viktiga fråga?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum