CSN rubbade?

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Jag får lov att vara skittrist och säga att du skulle avsatt 4% av förtjänsten till CSN, ingen nyhet att dom vill ha 4% av årsinkomsten :)

Men det kan ju vara lätt att glömma vid en försäljning.

Så om jag vinner 3 miljoner på Lotto, tappar pengarna i havet så ska CSN ha 4% av 3 miljoner året efter?

(Jo jag vet att man kan jämka, men det sabbar liksom surheten i min diskussion :) )

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Ducati S2R1000
Det beror på om vinsten räknas som inkomst eller förmögenhet.

Om jag gör ett jobb som tar 1 timme och ger min 3 miljoner efter skatt och sen tappar pengarna...?

Detta kan lätt bli som mynten från Eifeltornet där hela tråden blev fysik i stället för frågan det gällde (uppsåt vill jag minnas) :)

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Om jag gör ett jobb som tar 1 timme och ger min 3 miljoner efter skatt och sen tappar pengarna...?

Då räknas det ju som inkomst om det står "Lön : 3.000.000kr"

Lotterivinster däremot finns det ju särskillda regler kring.

Vet faktiskt inte vad som gäller.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Så om jag vinner 3 miljoner på Lotto, tappar pengarna i havet så ska CSN ha 4% av 3 miljoner året efter?

(Jo jag vet att man kan jämka, men det sabbar liksom surheten i min diskussion :) )

Nej - lotterivinsten i sig är inte en inkomst.
Dock kan den resultera i sådana saker som förmögenhetsskatt och/eller inkomst av kapital och på den vägen påverka ditt återbetalningsbelopp till CSN.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vad bra att det fanns en gammal tråd med rätt rubrik!

Vilket annat låneinstitut gör på detta sätt? De ids alltså inte driva in pengar från alla som undlåter att betala och löser det genom att höja räntan för alla som gör. Tror jag ska testa det med bolånet. Säger till banken att jag vill inte pröjsa, ta det på övriga, betalande lånekunder. Tack och hej!

Vilka är det då som inte betalar de av skattebetalare utlånade sekinerna? Vi har alla som dragit utomlands för jobb. De går inte att komma åt. Vi har de som har flyttat "hem" till annat land och inte känner någon plikt mot landet som alltid har bekostat allt åt dem. Sen har vi de som verkligen aktualiserade att nu blev det kort om stålar. En grupp som aldrig slutar kosta.

CSN ville inte vara sämre på att kasta pengar på dem än soc, migverk och Annie Lööf. Det uppfanns och trycktes ut datorlån, körkortslån, heminredningslån till individer de visste inte skulle betala tillbaka en spänn.

Det är ändå någon slags moralisk bottennotering, förutom alla deras andra defekter. Fribelopp t ex. Mycken logiktrots där.

Avkomman har dock haft nytta av sitt. Parkerades så det gav ränta och avkastning några år, blev till kontantinsats på bostadsrätt och pengar över. Såldes och vinst blev till kontantinsats på hus samt en rejäl dusör över. Lånet, strax slutbetalt, betalar den korkade fadern, dvs jag, (som inte hade möjlighet att spara så värst mycket under uppväxten).

Bra gjort ändå, leva på studiebidraget och extrajobb. Lånet är ju de billigaste pengar man drar in, ever.

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vad bra att det fanns en gammal tråd med rätt rubrik!

Vilket annat låneinstitut gör på detta sätt? De ids alltså inte driva in pengar från alla som inte betalar och löser det genom att höja räntan för alla som gör. Tror jag ska testa det med bolånet. Säger till banken att jag vill inte pröjsa, ta det på övriga, betalande lånekunder. Tack och hej!

Vilka är det då som inte betalar de av skattebetalare utlånade sekinerna? Vi har alla som dragit utomlands för jobb. De går inte att komma åt. Vi har de som har flyttat "hem" till annat land och inte känner någon plikt mot landet som alltid har bekostat allt åt dem. Sen har vi de som verkligen aktualiserade att nu blev det kort om stålar. En grupp som aldrig slutar kosta.

CSN ville inte vara sämre på att kasta pengar på dem än soc, migverk och Annie Lööf. Det uppfanns och trycktes ut datorlån, körkortslån, heminredningslån till individer de visste inte skulle betala tillbaka en spänn.

Det är ändå någon slags moralisk bottennotering, förutom alla deras andra defekter. Fribelopp t ex. Mycken logiktrots där.

Avkomman har dock haft nytta av sitt. Parkerades så det gav ränta och avkastning några år, blev till kontantinsats på bostadsrätt och pengar över. Såldes och vinst blev till kontantinsats på hus samt en rejäl dusör över. Lånet, strax slutbetalt, betalar den korkade fadern, dvs jag, (som inte hade möjlighet att spara så värst mycket under uppväxten).

Bra gjort ändå, leva på studiebidraget och extrajobb. Lånet är ju de billigaste pengar man drar in, ever.
0.59% är ju ändå rätt långt under inflationen på 9-10%, så kan inte påstå att det är jättehemskt. Man behöver ju inte ens betala av på lånet för att det ska minska i värde.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
0.59% är ju ändå rätt långt under inflationen på 9-10%, så kan inte påstå att det är jättehemskt. Man behöver ju inte ens betala av på lånet för att det ska minska i värde.
Enig, men det är det bisarra med att putta över skulden på de som betalar som man ska. Vilka därtlll nte får tjäna speciellt mycket under studierna. Vad är poängen med det?
Mig veterligen tecknas inte något borgensåtagande i samband med att man tar studielån. Förvisso en perfekt bild av transfereringarna i samhället i stort. Lite här och lite där tills plundringen av den hedersamme svensken är total.

Själva räntan är väl 0.14%, resten en gratifikation till rötäggen.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Påslaget på räntan är 0,45 procent och läggs till från och med 2023. Påslaget är nytt och läggs till för att täcka kreditförluster på studielån. Idag betalar cirka 95 procent av alla låntagare tillbaka på sina lån, och de 5 procent som inte betalas tillbaka täcks istället av skattepengar.
Vilka kreditförluster har man då?
Och varför i helvete tvingar man mig(och alla andra skattebetalare) att betala andras lån? Tough luck för er att ni gjorde en dålig affär, det är bara att gå vidare i livet. Blanda inte in mig.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Och varför i helvete tvingar man mig(och alla andra skattebetalare) att betala andras lån? Tough luck för er att ni gjorde en dålig affär, det är bara att gå vidare i livet. Blanda inte in mig.
Det är lite så lån fungerar dock, räntan täcker långivarens risker. Och när fler inte betalar sina lån går ronden räntan upp.
Vill man inte betala extra för att andra inte betalar sina lån för man låta bli att låna.

Och personligen föredrar jag att CSN hanterar mellanskillnaden än att staten ska in och täcka upp med skattepengar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det är lite så lån fungerar dock, räntan täcker långivarens risker. Och när fler inte betalar sina lån går ronden räntan upp.
Vill man inte betala extra för att andra inte betalar sina lån för man låta bli att låna.

Och personligen föredrar jag att CSN hanterar mellanskillnaden än att staten ska in och täcka upp med skattepengar.
Blir tungt om de ska lägga en faktor 4 på bolånen för betalande för de som inte klarar upp sitt. Mitt är lönsamt i 2 1/2 år till så det får rulla på, går plus med stigande sparräntor.

Tack och lov har jag bara lån jag kan lösa med 2 dagars varsel ungefär, på huset också. Det här, som ju inte är mitt, väcker frågor av annan karaktär.
Låta sig stressas till förtida inbetalningar eller betala åt andra än den man valt? Billigt nu men nästa och nästa år?

Hade tänkt fortsätta sätta in den årliga amorteringen avrundat uppåt för att kapa år, nu med1/6 kvar. Kan ju ha ca 3,5 % plus på pengarna på ett fasträntekonto f n under återstoden av återbetalningstiden. Oviljan mot att bidra till att de friskriver smitare på ärligas bekostnad gör nog att jag pyntar och stänger den dörren för gott, trots en ränteförlust på 3%.

Mest egna reflektioner. Du fick agera plank.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Förlusterna är ju just de 5% som flyttar hem till sitt hemland och struntar i att betala.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Yes. RISKEN(att just denna låntagare inte kan betala tillbaka, då borde den ha högre ränta på lånet), inte ÅTERBETALNINGSSKYLDIGHETEN. Nu kan ju långivare mlm glatt valsa till den statliga myndigheten kronofogden när de inte får sina pengar som utlovat.
Så precis som du säger, låt räntan täcka risken - när den faller in - inte skattebetalarna som grupp(folk som låter bli att låna).

Jag undrar jag hur det hade sett ut i ett mer fritt samhälle, hur lån och villkor hade utformats. Jag tror att bankerna/långivarna hade fått snäppa upp sitt game och inte lånat ut till folk hur som helst.

Vill jag låna så sätter banken räntan efter risken de ser hos mig för att kunna betala tillbaka. Lågriskperson - låg ränta och högriskperson - hög ränta. Kan jag inte betala tillbaka så är det som det är, ni skulle inte lånat ut till mig. Här, ta tillbaka husnycklarna så är vi kvitt.
Ibland lämnar entreprenörer fast pris på jobb och så blir det dyrare än tänkt. Jaha tough luck där också. Bara att svälja och gå vidare, du gjorde ett mindre bra affärsbeslut. Det är sånt som händer. Låt det inte drabba tredjepart.

Hittar inga förklaringar direkt på vad jag menar men typ:

Det hade varit rimligt, då vet man villkoren när man söker att man blir återbetalningsskyldig för andras lån också.
Men i länken ovan från blueridge skriver de att mellanskillnaden täcks med skattepengar. Alltså inte andra långtagare utan skattebetalarna som helhet. Vi som inte är någon part i detta alls.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Förlusterna är ju just de 5% som flyttar hem till sitt hemland och struntar i att betala.
Fast de täcks ju av skattemedel. Så läser jag det i länken iaf.
Är väl inga förluster då, förutom kanske lite administrativt för personalkostnader eller andra ev kostnader för att hantera ärendet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Hur är det gällande gäst/utbytesstudenter, får de ta CSN-lån under tiden här? Klart jag kan söka men någon kanske vet? Går det inte att komma åt dem när de väl är i hemlandet igen torde återbetalningsviljan vara i botten.

Sen är det väl sen gammalt så att de som flyttar utomlands pga jobb inte gärna betalar. Samma människor som de anhöriga slussar tillbaka tillbaka hit när de bluvit gamla och vårdkrävande.

Fast de täcks ju av skattemedel. Så läser jag det i länken iaf.
Är väl inga förluster då, förutom kanske lite administrativt för personalkostnader eller andra ev kostnader för att hantera ärendet.
Är jag inte felinformerad så är studiemedel skattemedel. Var skulle annars pengarna komma ifrån?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är jag inte felinformerad så är studiemedel skattemedel. Var skulle annars pengarna komma ifrån?

Antingen att de kommer från andra långivare/räntan de betalar(räknas väl inte som skatt utan återbetalning av lån + ränta) eller som det står i länken:
"...de 5 procent som inte betalas tillbaka täcks istället av skattepengar."
Skattepengar är ju just vad det är. Den fiskala skattepåsen i detta fall misstänker jag isf.
De borde för tydlighetens skull isf skriva "...de 5 procent som inte betalas tillbaka täcks istället av andra låntagare."

Men hoppas du har rätt att det endast är andra låntagare som är med i spelet och får pytsa in för andras räkning sas.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Men hoppas du har rätt att det endast är andra låntagare som är med i spelet och får pytsa in för andras räkning sas.
Skrev jag så? Kanske jag gjorde men jag menar att hela systemet är byggt på skattebetalarna, även de 95 procenten och att återbetalningarna går in i statskassan, administration och pyntas ut som studiebidrag. Somliga tar ju bara den lägre bidragsdelen, som ju är högre om man också lånar. Även det skall finansieras.

Är inte så naiv att jag tror vi i slutändan tjänar på ytterligare en mjölkning i form av skatt. Studiemedel på individplan ser jag mer som ett försök att dämpa sagda aktivitet. Att förmera det kapitalet är ett försök att lindra effekterna av att under studieåren hamna på efterkälken vad gäller inkomst, pensionsinbetalningar, konsumtion, sparande medan den som gått bygg drar in ett par mille under samma tid, utan studielån. Sen kommer akademikern ut till i många fall sämre betalda jobb. Når man en högre inkomst tar det ändå ett eller ett par decennier innan det börjar betala sig att ha vidareutbildat sig. Detta dels pga utebliven del av livsinkomst och dels pga att pengarna ska betalas tillbaka, (samtidigt som man pumpar in nya skattemedel till nya lån, bl a till sådana som inte betalar tillbaka).

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Sorry. Nej det gjorde du inte.

Men jag hoppas att det endast är andra låntagare som är med i spelet och får pytsa in för andras räkning sas.
Inget att ursäkta sig för. Tänkte att jag varit otydlig. Det snurrar lite när man grunnat på hur pengarna strömmar.

Min tanke, efter att med övertalning och pedagogiska råd, (lalala), fått avkomman att ta lånet, var att tidigare komma in på bostadsmarknaden och det har i allt väsentligt varit lyckat.

F ö anser jag att det bör betala sig att ha utbildat sig till något samhällsnyttigt.

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum