Vad bra att det fanns en gammal tråd med rätt rubrik!
Vilket annat låneinstitut gör på detta sätt? De ids alltså inte driva in pengar från alla som inte betalar och löser det genom att höja räntan för alla som gör. Tror jag ska testa det med bolånet. Säger till banken att jag vill inte pröjsa, ta det på övriga, betalande lånekunder. Tack och hej!
Regeringen har nu beslutat om räntan för studielån för 2023. Den nya räntan blir 0,59 procent och består av en årlig basränta och ett påslag för att täcka kreditförlusterna på studielån.
www.csn.se
Vilka är det då som inte betalar de av skattebetalare utlånade sekinerna? Vi har alla som dragit utomlands för jobb. De går inte att komma åt. Vi har de som har flyttat "hem" till annat land och inte känner någon plikt mot landet som alltid har bekostat allt åt dem. Sen har vi de som verkligen aktualiserade att nu blev det kort om stålar. En grupp som aldrig slutar kosta.
CSN ville inte vara sämre på att kasta pengar på dem än soc, migverk och Annie Lööf. Det uppfanns och trycktes ut datorlån, körkortslån, heminredningslån till individer de visste inte skulle betala tillbaka en spänn.
Det är ändå någon slags moralisk bottennotering, förutom alla deras andra defekter. Fribelopp t ex. Mycken logiktrots där.
Avkomman har dock haft nytta av sitt. Parkerades så det gav ränta och avkastning några år, blev till kontantinsats på bostadsrätt och pengar över. Såldes och vinst blev till kontantinsats på hus samt en rejäl dusör över. Lånet, strax slutbetalt, betalar den korkade fadern, dvs jag, (som inte hade möjlighet att spara så värst mycket under uppväxten).
Bra gjort ändå, leva på studiebidraget och extrajobb. Lånet är ju de billigaste pengar man drar in, ever.