Custom Caféracer bygge

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Tack för tipsen boys!

Kruxet att köra med 2 olika gaser är ju som bekant att man behöver 2 olika flaskor. Min nuvarande tub är friköpt så det blir till att hyra en om jag vill ha argon. Vill inte påstå att jag är ngt übersvetsare av rang så det bli nog till att öva som faskien på vanlig bonnplåt innan jag ger mig in på aluminiúm. Det smidiga vore ju att kunna punkta ihop delarna och sedan lämna bort dem till ngn som kan lägga bra tig-strängar.

Har långtgående planer på att bygga plenumkammare i aluplåt och montera en stressfläkt, men det kommer jag aldrig hinna med denna vinter :tomten

Ozeo!
Har redan en sadel sedan tidigare som skall användas till bygget, men din tanke var inte dålig! Kan bli så att jag bygger 2 olika, det beror på hur mkt tid jag har. Vid infästningen av sadeln igår klantade jag till det och lyckades få gängstagen mitt i det tvärgående ramröret.. blir till att försöka på nytt ikväll.

Update kommer!

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Tack för tipsen boys!

Kruxet att köra med 2 olika gaser är ju som bekant att man behöver 2 olika flaskor. Min nuvarande tub är friköpt så det blir till att hyra en om jag vill ha argon. Vill inte påstå att jag är ngt übersvetsare av rang så det bli nog till att öva som faskien på vanlig bonnplåt innan jag ger mig in på aluminiúm. Det smidiga vore ju att kunna punkta ihop delarna och sedan lämna bort dem till ngn som kan lägga bra tig-strängar.

Har långtgående planer på att bygga plenumkammare i aluplåt och montera en stressfläkt, men det kommer jag aldrig hinna med denna vinter :tomten

Ozeo!
Har redan en sadel sedan tidigare som skall användas till bygget, men din tanke var inte dålig! Kan bli så att jag bygger 2 olika, det beror på hur mkt tid jag har. Vid infästningen av sadeln igår klantade jag till det och lyckades få gängstagen mitt i det tvärgående ramröret.. blir till att försöka på nytt ikväll.

Update kommer!

Klart du ska ha stressfläkt !:D

Nästa år....

Har några sketbra svetsare som jag får hjälp av.
Om du måttar och kapar till alla bitar så blir det inte så blodig nota på det hela.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Som sagt nästa år!

Får förhoppningsvis i HC-kolvar, vassare kammar, flatside förgasare, Dyna 3000, nya tändspolar i hojjen redan denna vinter. En polare slaktar sin hoj till förmån för en Warrior. Turbokonverterar jag så får jag väl kränga HC-kolvarna. Kör numera på Etanol så man kanske kan köra på lite högre komp ändå :)

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Som sagt nästa år!

Får förhoppningsvis i HC-kolvar, vassare kammar, flatside förgasare, Dyna 3000, nya tändspolar i hojjen redan denna vinter. En polare slaktar sin hoj till förmån för en Warrior. Turbokonverterar jag så får jag väl kränga HC-kolvarna. Kör numera på Etanol så man kanske kan köra på lite högre komp ändå :)

Låter som det kommer flytta på sig rätt bra ändå !:tummenupp

Hasse Kongo

Korvgubbe
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
Honda CB 500 Four -72 Caferacer
Kör numera på Etanol så man kanske kan köra på lite högre komp ändå

Så du tankar både dig och bågen ?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vill inte idiotförklara dig men du vet att du behöver ha en "spool-gun" till Mig:en med alu. tråd i va???

En liten extrarulle som drar ut tråden istället för å skjuta.

Har du grejor så testa. Dom få gångerna jag kör alu så brukar jag ta Tig:en nere på jobbet och smacka på. Inte lätt men när man väl får igång smältan så funkar det faktiskt hyfsat!

Man använder Mison gas till Mig:en och Argon till Tig och även till Mig med alu tråd / spool-gun. Tror man har det till Mig:en oxå. Aldrig provat faktiskt. =)

ehh. dom vi har på jobbet skjuter dom :va

"Mison gas till Mig:en och Argon till Tig och även till Mig med alu tråd "

jag tänkte fel där.. argon stämmer. dock har man mison till mag om man vill va petig :D

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Uppdatering följer nedan :tungan

Kanske inte världens roligaste att titta på men skiten måste ändock göras.

Fäste till tanken klart, denna ligger dock dold under aluminumplattan.
panzaa_vinter39.jpg

Nya stag för sadeln svetsade
panzaa_vinter40.jpg

Nya fästen (fastsvetsade i ramen nu) för aluminiumplattan
panzaa_vinter43.jpg

Nya distanser tillverkade av aluminiumrör
panzaa_vinter42.jpg

Nu behöver jag lite hjälp!
Fästen till bakskärmen skall svetsas, men jag är osäker på hur långt bak skärmen skall gå. Om ngn är har på photoshop så pilla gärna lite :Bugar
Har även funderat på stag som fästs in där hjulbultarna sitter, men skulle hslt slippa detta för att få en cleanare känsla.

panzaa_vinter41.jpg

Mors!

Kör numera på Etanol så man kanske kan köra på lite högre komp ändå

Så du tankar både dig och bågen ?

Självklart!

En slurk till moppen och en till mig! :fyllisar

Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
skärm e ghey :) ju kortare ju bättre.
kanske göra en som går o snappa on på 5 min utifall de ser ut som regn?
kanske en skärm under skärmen som går och dra ut med nåra skruvtag?

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
skärm e ghey :) ju kortare ju bättre.
kanske göra en som går o snappa on på 5 min utifall de ser ut som regn?
kanske en skärm under skärmen som går och dra ut med nåra skruvtag?

Ingen dum idé..!
Blir till ritbordet och fundera lite :tummenupp

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Det kan jag nog lösa under helgen. Garaget räcker inte till för att smyga sig längre bort :tungan

Släng ut allt annan dynga, hojbygge e viktiga grejer !

Sen fota.:D

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gårdagens tankarbete..

Hade ett helvete med att svetsa plåtarna i tanken.. trots att jag körde svetsen på lägsta amp inställning hade jag problem med genombränningar :huvet Plåten var tunn som ett hårstrå..

Svetsarna ser ut som skit men håller gör det alla gånger om :)
Har även klippt ut plåtarna till igenläggningen av ovansidan. Det visade sig dock inte vara det enklaste att få till skarven mellan de 2 plåtarna på ett vettigt sätt, blir till att fästa den ena plåten först och sedan malla ut för den andra. Skam den som ger sig.

panzaa_vinter44.jpg

panzaa_vinter43-1.jpg

panzaa_vinter45.jpg

Släng ut allt annan dynga, hojbygge e viktiga grejer !

Sen fota.:D

Har försökt trycka mig så långt in mot väggen som det går, men jag får fasiken inte med hela hojjen ändå. Blir att försöka rulla ut den ur dess hem och knäppa ngn bild. Har faktiskt inte fått ngt grepp själv om hur den ser ut ståendes på däcken.

Last edited:

Rolle247

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2008
Hoj
00 Apa Mille Räser
Du, det är nog bäst att trycktesta den tanken om du svetsat i den.
Räcker med truckluft och lite såpvatten så ser du om det är någon por som vill jävlas.
Coolt bygge annars, kan ju bli hur frän som helst.:tummenupp

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Tja Panzaa!
Den här tråden hade jag missat totalt. Bra att du gav en hint på vårt andra forum! Kommer att följa den framöver, riktigt coolt bygge!!! :tummenupp

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Du, det är nog bäst att trycktesta den tanken om du svetsat i den.
Räcker med truckluft och lite såpvatten så ser du om det är någon por som vill jävlas.
Coolt bygge annars, kan ju bli hur frän som helst.:tummenupp

Tackar! :bow

Skall slipa ned samtliga svetsar idag och kika igenom om de har porer eller ojämnheter. Skall även köpa "tanksealer" och köra i den sen för att verkligen vara säker på att den är tät. Sen blir det självklart till att försöka trycktesta den. Har dock ingen kompressor i garaget så jag får försöka lösa det på annat håll.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj

eter242

Rävas MC
Gick med
22 Nov 2008
Hoj
HARLEY-DAVIDSON FXSTBI, XVS1100, Crescent Compact
Tanken är lurig att Mig-svetsa i? Jag har rensat upp min fultank och knackat in sidorna på den. Nu återstår att få dit nåra bultar i bucklorna och köra glidhammaren på dom. Sen har jag gjort en pappersmall för stretchen också.

BritBiker

Skåne
Hoj
Några olika
vxlspak

Själva staget till växelföraren behöver ju inte vara rakt. Du kan ta ett vanligt rundstål typ Ø8 el 10mm beroende på om du har M8 eller M10 gänga i kulleden, böja och göra gängor i ändarna. Försök isåfall att inte ha mer än 45° i böjarna för då blir staget sladdrigt.

Typ såhär:
65_Tillbakaflyttat_1.jpg

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Klockrent!

Preics vad jag var ute efter!
Faktiskt samma fotpinnar som jag har haft i åtanke och samma placering dessutom. Kan inte bli mer rätt ;)

Tack för tipset!

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...