Där LIGGER min nya Hayabusa.

Status
Ej öppen för fler svar.

Palija

I 300 hör ingen dig skrika
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Västervik
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Tidig lördag morgon, på släpet står min Italienska 1000cc twin fastspänd o klar för att köras ner och bytas mot en hoj som jag sneglat länge på.
Efter ca 30 mil så var vi framme.
Där stog den SUZUKI Hayabusa, -06 med 400 mil på mätaren, pärlsvart med lite anorlunda dekaler o framförallt snygg som fan.

Har som sagt ovan inte haft så mycket att göra med busan så bad grabbarna på MC affären att spänna fast den. Under tiden passar jag på att köpa ett nytt lås till hojen också som killen rekomenderar.
När jag tittar på hojen så undrar jag om den skall vara så löst fastspänd, killen försäkrar att det räcker och att de flesta spänner hojarna för hårt.
(Den är fastspänd i styret o över sadeln).

Med ett superduper lås, en Hayabysa på släpet o massa adrenalin i kroppen åker jag därifrån.
Första stoppet efter mindre än 2 mil.
Vi stannade för att tanka o få i oss en bit mat.
Under tiden bilen tankas öppnar jag kåpan på släpet för att se så allting är som det ska vara samt att beskåda min SKITSNYGGA hoj igen.
Öppnar upp kåpan på släpet o DÄR LIGGER MIN HAYABUSA.:skrämd
Efter XXXXXXXX antal svordommar :mad: :4skrika :kulspruta så spänner jag fast hojen igen och åker tillbaka tiil affären som självklart har stängt och ingen som man kan nå på tel tills på måndag.
Bara att åka hem 30 sura mil med en knäckt vänsterkåpa, framskärm o massa skrapade plastdetaljer.
När jag kommer hem o ska låsa hojen med mitt nya superduper lås så funkar det inte för att det är för stort för skivan.:huvet
Va i kontakt med mc affären o diskuterade saken. Har skickat in bilder på hojen så att de kan titta på skadorna.
Får inga klara besked om de skall ersätta något eller om det är jag som får stå för kalaset för att någon annan som skall vara Suzuki återföljsäljare inte kan spänna fast en hoj.
Väljer att inte namnge vart jag köpt hojen för att jag väntar på svar ang. händelsen o ev. ersättning.
Återkommer ang. detta.


MVH Palija
 

Kongo

Men gasa sa jag!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jajjamen, visst bor jag!
Hoj
2014, Kawasaki Z 1000
Surt!! Men tycker att de som fackmän ska kunna spänna ordentligt, risken finns kanske att de säger att du körde släpet för vådligt, och skyller det på dig... Stå på dig och lycka till!
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Spontant så känns det som att det är ditt ansvar att se till att din hoj sitter fast.
Det är bara att hoppas på att de är tillmötesgående, för jag kan inte tänka mig att de har något som helst ansvar.

Hoppas att det löser sig!
 

Dioxin

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Borås
Hoj
Aprilia RSV Factory
Har råkat ut för samma grej, med skillnaden att den skyldiga parten var ingen annan än jag själv!
Hoppas de som "spännde fast" hojen står för de skador hojen fått, om det nu
visar sig att det är verkligen de som är skylldiga. Inte direkt billigt med nya kåpor :brinnerup

Lycka till!


Mvh
Dio
 

Bus-Bo

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Ser Kaknästornet från köket
Hoj
RSV1000R
De borde stå för kostnaderna när de nu uppenbarligen har klantat sig, MEN... Kollar man i lagboken så finns det givetvis inget stöd för sådant då det är den som kör som är helt ansvarig för lastsäkringen oavsett vem som har spännt fast lasten.

Men det är ju onekligen konstigt att de inte klarar av det bättre som faktiskt jobbar med hojar, det är inte raketforskning direkt.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Självklart ska inte Suzuki stå för några kostnader.

Det är, för mig, självklart att det är du själv som är ansvarig för att DIN hoj är fastspänd på ett korrekt sätt på DIN släpkärra. Om du nu hade synpunkter på deras sätt att spänna fast den, varför gjorde du inte det själv för att vara på säkra sidan?

Förstår dock att det känns surt..
 

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
De borde stå för kostnaderna när de nu uppenbarligen har klantat sig, MEN... Kollar man i lagboken så finns det givetvis inget stöd för sådant då det är den som kör som är helt ansvarig för lastsäkringen oavsett vem som har spännt fast lasten.

Word.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Ditt ansvar att se till att din hoj är fastspänd. Simple as that.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag förstår hur in i h-e surt det måste kännas.:(

Men samtidigt tror jag tyvärr att det är som flera i tråden redan sagt, att de formella möjligheterna att utkräva ansvar av säljaren är rätt små. Din hoj, ditt ansvar att lastsäkra den - även om du bett säljaren om hjälp. Det är lätt att vara efterklok, men här på SH finns säkert några tiotal trådar om just lastsäkring av hoj på släpkärra att ta till sig. Frågan brukar dyka upp nån gång i månaden.
Men även om det inte finns något formellt ansvar så hindrar det ju inte att det kan finnas ett stort moraliskt ansvar, som kan göra att du och säljaren kan komma överens om hur skadorna skall regleras. Att dela på kostnaden för delarna (nettopriset) mot att du gör jobbet själv kan vara en variant. Jag tror att samtalstonen och kompromissviljan är helt avgörande för utsikten att få någon ersättning alls.
 

BadToy

www.assistancekaren.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm=Täby
Hoj
GSX-R K6. Rattar även Nikon D3
Skulle ALDRIG lita på nån annan som jag inte känner som skulle spänna fast min hoj...

Samma som om nån kund skulle hjälpa mej att spänna fast sin hoj/bil eller vad jag nu kör på min bärgningsbil & det händer nått... Det är mitt ansvar att grejerna står kvar.
 

Neio

Waka Waka
Gick med
2 Feb 2008
Ort
Me Tilda
Hoj
Stunt
Surt som fan....
Men e man osäker så e det alltid bättre å ta ett par extra band....
 

Martex

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Ystad
Hoj
BMW F 650 GS -01
Man kan ju bara hoppas att de väljer att vara tillmötesgående då det i slutändan handlar om att behålla nöjda kunder.
Att klanta sig och sedan smita undan ansvaret ger inga pluspoäng i min värld.
Man kan ju bara hoppas att rykten sprider sig om butikers agerande och att kundkretsen baseras på det.

(Finns ett hus, ehm, menar butik i Malmö jag undviker numera, nämner inga namn, pga deras arroganta bemötande... :mad: )
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Jag har efter ca 7-8ggr med hoj på släp, intalat mig att vad som helst kan hända o kollar hojjen o spännband MINST var 10e mil. Nästan 9 av 10ggr kan det behövas efterspännas lite, eller att framhjulet har rört sig i sidled. För om framhjulet börjar röra på sig i sidled, ja då igger hojjen....
 

Palija

I 300 hör ingen dig skrika
Gick med
8 Feb 2009
Ort
Västervik
Hoj
GSXR 1300 Hayabusa -06
Frågar jag om hjälp o du inte kan hjälpa mig med det så säger inte du
-SJÄLKLART jag har gjort det masssssssor med ggr.
 

razorback

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Aprilia RSV1000R 2003
Surt som f-n! Efter en NÄSTAN lagd hoj är jag überförsiktig, och drar gärna ett spännband extra...det där med att spänna framgaffeln för hårt som de snackar om har jag dock aldrig hört, det är ju det som är viktigaste?!

Hoppas det löser sig för dig.
 

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag tycker att det är mc-affären som bör stå för kostnaden, om man ber dom om hjälp och dom accepterar det skall man inte behöva oroa sig för att dom spänner dåligt, annars finns det ingen anledning att fråga dom.

Mc-affären vill vara schyssta och hjälpa kunden, självklart att dom kan göra det. MEN bara för att kunden bett om hjälp att spänna hojen betyder ju inte det automatiskt att om det händer hojen något under transporten så har mc-äffaren fullt ansvar.

Det verkar hur ologiskt som helst.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Frågar jag om hjälp o du inte kan hjälpa mig med det så säger inte du
-SJÄLKLART jag har gjort det masssssssor med ggr.
Nänä, självklart inte. Men även om jag skulle vara så korkad att jag skulle erbjuda min hjälp trots att jag inte har koll, så betyder det tyvärr inte automatiskt att jag har det formella ansvaret om nåt går fel. Skulle säljaren i ditt fall säga "stick å brinn, din last = ditt ansvar" så tror jag inte att det finns mycket att sätta emot även om det förstås säkert skulle ge företaget gott om badwill. Men med rätt samtalston från båda parter kan man nå en bra bit på väg ändå.
det där med att spänna framgaffeln för hårt som de snackar om har jag dock aldrig hört, det är ju det som är viktigaste?!
Njae... om man ser till att säkra framhjulet i sidled på nåt effektivt sätt (remmar, uppochnervänd lastpall, whatever) behöver man inte spänna ner gaffeln särskilt hårt alls. Fast lastsäkringstrådar finns det iofs tillräckligt många redan. :)
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top