Där rök lappen.

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Var stressad som fan på väg ut till jobbet i morse (05:00)

På vägen så passerar man ett flertal rödljus som verkar gå på tid(?) det kan alltså vara rött ngra minuter utan att det är en själ i närheten.
Så jag valde att köra mot rött.

Ngn kilometer senare så kommer blåljusen upp bakom mig så jag viker av in till vägrenen och lämnar företräde. Dock så var det ju mig dom var ute efter.

Pga "bristande utrustning" så kunde jag inte få någon böter på plats.
Så hur länge kan jag förvänta mig att gå utan körkort och hur mycket kan jag få beala?

Kör försiktigt och håll koll i backspegeln!

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
what?
Lappen rök för körning mot rött???
Hur allvarligt brott är det riktigt??:va
Jag som trott att körning mot rött/omkörning vid spärrlinje motsvarande e typ lika farligt som parkeringsböter...

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
99 Yamaha R6. 01 Yamaha R6. 02 KTM 640. 02 Yamha YZF 426. 01 Honda CR250R. 03 KTM 660 SMC
Nej du den åkte direkt. Jag frågade om jag fick behålla kortet fram till en eventuell rättegång men det fick jag ju inte.
Han lämnad eiofs tillbaka kortet tillsamans med lite andra papper sen fick hans kolega fråga honom om han verkligen skulle ge tillbaka kortet....

überkill

Guest
3000 kr böter, har du tur är du bara av med lappen 2 månader..

Harrgen

HejHej
Gick med
10 Oct 2007
Hoj
Nej.
Hade det spelat någon roll?

Hade jag nekat så hade det väl gått till tingsrätten och mitt ord mot 2 poliser väger inte speciellt tungt?
Så jag valde att spara på våra kära skattepengar och ta det direkt.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Ja, det är klart att det blir tufft i tingsrätten.... Men när jag blev tagen för fortkörning med bilen så började ena polisen tjaffsa om vårdslöshet p.g.a. att jag legat nära andra fordon men det kändes helt fel så jag bad om att få se filmen och mycket riktigt så hade jag inte legat o tryckt nån i arslet... Så det tog han tillbaka... Det verkar som att dom gärna överdriver för att stressa en att skriva på.. Sen om det är som du säger att rödljuset inte slår om på länge så kör jag oxå... Det kan ju vara att sensorerna inte känner av och det kan man ju oxå påpeka...

AddeRS

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Honda SCV100 Lead-04, porsc....
Kör man mot rött ryker lappen och det tycker jag är helt rätt.

Finns så många dårar som skiter i rödljusen, har själv varit någon meter från att bli rammad när jag åkte bil av en annan bil som blåste rak över kosrsningen i 90 blås (50 var hastighetsbegränsningen).

Kör alldrig mot rött whatsoever...
Jag kan dock förstå din frustration som du beskrev.

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
what?
Lappen rök för körning mot rött???
Hur allvarligt brott är det riktigt??:va
Jag som trott att körning mot rött/omkörning vid spärrlinje motsvarande e typ lika farligt som parkeringsböter...

Om du betänker vilka konsekvenser en rödljuskörning lätt kan få, inser du hur allvarligt det är. Har själv varit vittne till olyckor där folk ignorerat röd signal.

Visst kan man tycka att en tom korsning klockan 5 en morgon inte är så farligt att bända lite på reglerna, men man riskerar att arbeta in en vana som kan få allvarligare följder en annan gång. :näsblod

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Vilken värld lever ni i??? Klart som fan kortet åker, köra mot rött är "typ" det allvarligaste trafikbrottet!

Hur skulle det se ut i korsningar i stan om man sket i rödlysen?

Liquid_shadow

100% Awesome!
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
2008 Kawasaki ZX6R
Sorry for ya, men ärligt köra mot rött är väl typ det farligaste trafikbrottet för oss motorcyklister.
Jag vet hur diskussionen skulle gått om jag själv kom från tvärs genom korsningen, hade grönt ljus och en mötande bil/mc whatever körde mot rött och vi höll på att smälla ihop.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Vilken värld lever ni i??? Klart som fan kortet åker, köra mot rött är "typ" det allvarligaste trafikbrottet!

Mmmm... Så alla står och väntar på rödljuset ska slå om kl 5 på morgonen i en tom korsning om man stått ett par minuter? Det har hänt mig ett par tillfällen då rödljuset inte har reagerat på min motorcykel i alla fall...

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Mmmm... Så alla står och väntar på rödljuset ska slå om kl 5 på morgonen i en tom korsning om man stått ett par minuter? Det har hänt mig ett par tillfällen då rödljuset inte har reagerat på min motorcykel i alla fall...

Förvisso inte, kanske hänt samma för mig med. Men jag skulle inte bli förvånad över att lappen ryker och inte jämställa det med en P-bot :rolleyes:

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Förvisso inte, kanske hänt samma för mig med. Men jag skulle inte bli förvånad över att lappen ryker och inte jämställa det med en P-bot :rolleyes:

Det borde väll polisen kunna fatta oxå... Ska man kliva av och gå resten av vägen eller kliva av och ställa sig o hoppa på sensorerna... Klart det borde gå att diskutera en sån sak med polisen...

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Det borde väll polisen kunna fatta oxå... Ska man kliva av och gå resten av vägen eller kliva av och ställa sig o hoppa på sensorerna... Klart det borde gå att diskutera en sån sak med polisen...

Var inte det det hela handlade om utan att TS hade valt att köra mot rött då det inte var någon trafik i närheten för att han inte orkade vänta på intervalltiden. Finns det problem med känselslingorna i asfalten så får man väl ta upp det med vägverket.

"På vägen så passerar man ett flertal rödljus som verkar gå på tid(?) det kan alltså vara rött ngra minuter utan att det är en själ i närheten.
Så jag valde att köra mot rött."

DerClown

Ny medlem
Gick med
23 Feb 2008
Hoj
Triumph Daytona 675 -08

Ge mig en broms..
Finns väl skillnad på köra mot rött och köra mot rött.
Och som nämnts så finns det en hel del sensorlysen som inte byter för mopeder/hojar.
Klart man inte kan köra igenom en korsning ifall man inte har tillräckligt god sikt. Har man det är det ok, alt. en sväng till höger är löjlig att stå å vänta på grönt om det inte syns ett annat fordon i närheten.

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530

Händer mig varje gång jag skall ställa in hojen i garaget att stoppljuset inte "känner av" mig.
Som tur är åker det ganska mycket bilar där så väntar man en stund brukar det lösa sig. Men visst har det hänt att man inte orkat vänta....
Faktiskt ganska många stoppljus som inte känner av vikten av en motorcykel
( läs sporthoj då jag aldrih hört en HD åkare klagat över detta... :D )

Tom@s

www.bombrepa.se
Gick med
14 Jul 2005
Hoj
KTM 1290 Super adventure
Ge mig en broms..
Finns väl skillnad på köra mot rött och köra mot rött.
Och som nämnts så finns det en hel del sensorlysen som inte byter för mopeder/hojar.
Klart man inte kan köra igenom en korsning ifall man inte har tillräckligt god sikt. Har man det är det ok, alt. en sväng till höger är löjlig att stå å vänta på grönt om det inte syns ett annat fordon i närheten.

Finns inte många rödlysen i Åbo va?

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701

Det faktum att man stannar och väntar på grön signal innan man kör mot rött visar åtminstone att man respekterar gällande regler. En viss skillnad mot någon som slentrianmässigt bara kör vidare utan att släppa av på gasen.

Stannar man har man tid på sig att kolla att man har fri väg. Och det är väl mer eller mindre känt att hojar har problem att få sensorerna att reagera ibland, så man ska nog ha väldig otur om man stöter på en så pass grinig polis som bötfäller en för att ha kört mot rött efter att ha väntat ett par minuter.

Men visst, det finns alltid poliser som inte bänder en tum från gällande regler.

Johan-ST1050

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2007
Hoj
125cc ToF jobbetscooter
Stannade du och väntade på att det skulle slå om eller sket du i det och bara körde för att du var stressad och det strulat tidigare?

Stor skillnad på vilket man gör tycker iallafall jag. Sen har säkert polisen en mer svart/vit syn på det hela.

// Johan

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...