Där rök lappen.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Om man känner att man har problem me trafikljus som går via slinga så kan man köpa en neodym-magnet å fästa på lämpligt ställe under hojen... Den behöver inte va så stor men de kommer troligen hjälpa... Sett nåt test nån gång å då funkade de iaf...
 

Exom

molekyler, igen..
Gick med
10 Mar 2009
Ort
Finland, Vasa
Hoj
1987 Yamaha FZR1000 Streetfighter
Blir väl rätt mycket böter oxå va?

iom. att det var grovt äventyrande av trafiksäkerheten går det upp i tingrätten och då räknar de med min inkomst från ifjol och jag var halva fjolåret i militären och arbetslös en månad så de har inte mycket att räkna på så värst mycket blir det inte. men lappen är säkert borta ett bra tag då jag har en hel drös med böter från förr inom samma år :yoparty (dock inte för körning mot rött ljus, så gör man inte! ;) )
 

Smagatusk

Guest
Om man känner att man har problem me trafikljus som går via slinga så kan man köpa en neodym-magnet å fästa på lämpligt ställe under hojen... Den behöver inte va så stor men de kommer troligen hjälpa... Sett nåt test nån gång å då funkade de iaf...

Då borde väl VV stå för kostnaden om en så´n attiralj är nödvändig för att deras trafikljus inte funkar som de ska?
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Igår ringde en mycket trevlig herre från lokala polismyndigheten upp mig. När jag hade kommit över den initiala chocken efter "hej, det är från polisen" och blev mottaglig igen så visade det sig att han hade lagt en hel del tid och möda på frågan. :tummenupp

Till att börja med hade han inte hittat några tydliga bestämmelser eller prejudikat. Det fanns en del om bilar, som att man om man puttar en bil gåendes bredvid inte räknas som förare men att man dock kan åka för rattfylla och allt vad det var. Jag kommer inte ihåg allt, och det var som sagt inte heller relevant för fallet MC.

Dock hade han hittat något intressant, som torde avgöra saken.

Kap 1, §4, trafikförordningen.

Trafikförordningen skrev:
4 § Bestämmelserna om trafik med fordon gäller i tillämpliga delar även
den som rider och den som leder eller driver kreatur. Bestämmelserna om gående gäller även den som åker skidor, rullskidor, skridskor, rullskridskor eller liknande och den som för, leder, skjuter eller drar sparkstötting, lekfordon eller liknande fordon. Bestämmelserna om gående gäller även den som leder, skjuter eller drar cykel, moped, motorcykel, barnvagn eller rullstol, den som för ett motordrivet fordon avsett att föras av gående samt den som själv för rullstol om han eller hon färdas med gångfart. Bestämmelser för ett visst slag av fordon gäller även chassi till sådant fordon.

(Min fetstil)

Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus. Dock varnade han för att om man ställer till med något genom att fotvandra omkring med en motorcykel i korsningar eller då du startar igen på andra sidan så är det risk för att man åker för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.

Kort sagt, kliv av och putta hojen förbi men ta det varsamt som fan och håll god uppsikt både då och när du sedan skall igång igen, för du gör något underligt i trafiken och kommer att åka på det om du gör något som en förbipasserande konstapel bedömer som trafikfarligt.

Ganska precis i linje med vad sunda förnuftet säger, alltså. Gott betyg till polisen att det inte finns prejudikat, innebär att ingen har varit dum nog att försöka lagföra någon som löst problemet på det självklara sättet. :tummenupp
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Igår ringde en mycket trevlig herre från lokala polismyndigheten upp mig. När jag hade kommit över den initiala chocken efter "hej, det är från polisen" och blev mottaglig igen så visade det sig att han hade lagt en hel del tid och möda på frågan. :tummenupp

Till att börja med hade han inte hittat några tydliga bestämmelser eller prejudikat. Det fanns en del om bilar, som att man om man puttar en bil gåendes bredvid inte räknas som förare men att man dock kan åka för rattfylla och allt vad det var. Jag kommer inte ihåg allt, och det var som sagt inte heller relevant för fallet MC.

Dock hade han hittat något intressant, som torde avgöra saken.

Kap 1, §4, trafikförordningen.


(Min fetstil)

Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus. Dock varnade han för att om man ställer till med något genom att fotvandra omkring med en motorcykel i korsningar eller då du startar igen på andra sidan så är det risk för att man åker för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.

Kort sagt, kliv av och putta hojen förbi men ta det varsamt som fan och håll god uppsikt både då och när du sedan skall igång igen, för du gör något underligt i trafiken och kommer att åka på det om du gör något som en förbipasserande konstapel bedömer som trafikfarligt.

Ganska precis i linje med vad sunda förnuftet säger, alltså. Gott betyg till polisen att det inte finns prejudikat, innebär att ingen har varit dum nog att försöka lagföra någon som löst problemet på det självklara sättet. :tummenupp

Det känns som att det går fortare att vänta på grönt. Men man kan ju skutta av hojen i 70 knyck och låtsas att man pringer bredvid och puttar. När polisen sedan frågar efter namnet svarar man "Usain Bolt". :banana
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Du har inte läst hela tråden. Det märks! Du kanske skulle prova att borra istället? ;)

Igen?? Gjorde jag ju i morse. :yoparty
Jo men jag menar att jag har en känsla av att man inte får ha motorn igång när man ska putta. Ska man då stanna, stänga av hojen, kliva av, putta, kliva på hojen, starta, köra iväg känns det som att det hinner slå om p.g.a att det kommer en bil eller annat som "klarar av" att påverka kännarna.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Igen?? Gjorde jag ju i morse. :yoparty
Jo men jag menar att jag har en känsla av att man inte får ha motorn igång när man ska putta. Ska man då stanna, stänga av hojen, kliva av, putta, kliva på hojen, starta, köra iväg känns det som att det hinner slå om p.g.a att det kommer en bil eller annat som "klarar av" att påverka kännarna.

Nu är det inte alla som bor i en storstad som Perstorp, där Börje passerar alla stadens rödljus i sin sänkta 740 var femte minut under alla dygnets mörka timmar. ;)

Det kan bli en väldigt lång väntan på småtimmarna. Tro mig.

Står f ö inget om motor på eller av, så puttar du är du en fotgängare om man läser texten.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Nu är det inte alla som bor i en storstad som Perstorp, där Börje passerar alla stadens rödljus i sin sänkta 740 var femte minut under alla dygnets mörka timmar. ;)

Det kan bli en väldigt lång väntan på småtimmarna. Tro mig.

Står f ö inget om motor på eller av, så puttar du är du en fotgängare om man läser texten.

Nu kan jag tala om för dig att i Perstorp har vi faktiskt INGA trafikljus. :tummenupp Det sista plockades bort när ett fyllo parkerade sin bil halvvägs upp för stolpen. :banana
Dom har roat sig med att bygga rondeller istället.
Det kanske hade varit något? Lägg in en motion till riksdagen att alla trafikljus ska bytas ut mot rondeller, och skicka alla över 50 till körskolan för att lära sig hantera dylika cirkulationsplatser.
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Nu kan jag tala om för dig att i Perstorp har vi faktiskt INGA trafikljus. :tummenupp Det sista plockades bort när ett fyllo parkerade sin bil halvvägs upp för stolpen. :banana
Dom har roat sig med att bygga rondeller istället.
Det kanske hade varit något? Lägg in en motion till riksdagen att alla trafikljus ska bytas ut mot rondeller, och skicka alla över 50 till körskolan för att lära sig hantera dylika cirkulationsplatser.

Det tråkiga med cirkulationsplatser är att LAGEN och RÄTTSPRAXIS är inte samma.
(om nu lagen inte är ändrad iofs)

Det är nämligen så att lagen säger att de som är i ytterfil har väjningsplikt så att de i innre filen smidigt kan komma ut ur rondellen.

Dock har ett antal korkade jurister på några av landets rätter kommit fram till att så är det inte alls.
Detta eftersom att befinner man sig i innerfil måste man göra ett filbyte för att kunna köra ut och vid filbyten är det väjningsplikt som gäller.

O sen har det blitt så att man får dessutom göra vänstersväng i ytterfil.(enl rättspraxis)

Resultat: ligg alltid i ytterfil, då är det nästan aldrig ditt fel om det händer en olycka.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top