Igår ringde en mycket trevlig herre från lokala polismyndigheten upp mig. När jag hade kommit över den initiala chocken efter "hej, det är från polisen" och blev mottaglig igen så visade det sig att han hade lagt en hel del tid och möda på frågan.
Till att börja med hade han inte hittat några tydliga bestämmelser eller prejudikat. Det fanns en del om bilar, som att man om man puttar en bil gåendes bredvid inte räknas som förare men att man dock kan åka för rattfylla och allt vad det var. Jag kommer inte ihåg allt, och det var som sagt inte heller relevant för fallet MC.
Dock hade han hittat något intressant, som torde avgöra saken.
Kap 1, §4, trafikförordningen.
(Min fetstil)
Kort sagt, puttar du hojen är du gående. Gående får gå förbi rödljus. Dock varnade han för att om man ställer till med något genom att fotvandra omkring med en motorcykel i korsningar eller då du startar igen på andra sidan så är det risk för att man åker för vårdslöshet i trafik eller motsvarande.
Kort sagt, kliv av och putta hojen förbi men ta det varsamt som fan och håll god uppsikt både då och när du sedan skall igång igen, för du gör något underligt i trafiken och kommer att åka på det om du gör något som en förbipasserande konstapel bedömer som trafikfarligt.
Ganska precis i linje med vad sunda förnuftet säger, alltså. Gott betyg till polisen att det inte finns prejudikat, innebär att ingen har varit dum nog att försöka lagföra någon som löst problemet på det självklara sättet.